Asumusero, kaksi lasta, opiskelu..?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hukassa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hukassa

Vieras
Hei! Osaisiko joku auttaa, että mihin kaikkialle täytyy olla yhteydessä kun olemme aviomieheni kanssa päätyneet asumuseroon? Olemme molemmat aika hukassa, että mitä kaikkea täytyy muistaa tehdä. Vaikuttaako miehen tulot esim. päivähoitomaksuun, jos lapset jäävät minulle ja otamme silti yhteishuoltajuuden? Saanko minä elatusmaksuja ja onko mahdollista saada toimeentulotukea vaikka olen opiskelija? Kaikki neuvot otetaan kiitollisena vastaan :)

Päivähoitomaksut määräytyvät ainoastaan sen vanhemman tulojen mukaan, kenen kanssa he asuvat. Elatusmaksua saat, jos "vaadit" lasten isältä. Toimeentulotukea voit saada, huomioi kuitenkin se, että opintolaina lasketaan tuloiksi, vaikka et sitä nostaisikaan.
Asumistukea hae (tai jos saatte jo, niin tee muutosilmoitus) ja yksinhuoltajalisä lapsilisään..

Jos meinaatte erota, niin maistraatilta hakemus.
Lastenvalvojan luona sovitte lasten tapaamiset ja elatukset.
Kelaan mikäli tarvetta, voit saada yleistä asumistukea ja lapsilisiin tulee korotus.
Sosiaalitoimistoon voit täyttää ja viedä toimeentulotukihakemuksen jos tarvitset jotain kalusteita/pesukonetta muuta uuteen kotiisi ja he voivat laskea saatko vielä toimeentulotukeakin jos tulosi on niin pienet.