Asumusero, kaksi lasta, opiskelu..?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hukassa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hukassa

Vieras
Hei! Osaisiko joku auttaa, että mihin kaikkialle täytyy olla yhteydessä kun olemme aviomieheni kanssa päätyneet asumuseroon? Olemme molemmat aika hukassa, että mitä kaikkea täytyy muistaa tehdä. Vaikuttaako miehen tulot esim. päivähoitomaksuun, jos lapset jäävät minulle ja otamme silti yhteishuoltajuuden? Saanko minä elatusmaksuja ja onko mahdollista saada toimeentulotukea vaikka olen opiskelija? Kaikki neuvot otetaan kiitollisena vastaan :)

Päivähoitomaksut määräytyvät ainoastaan sen vanhemman tulojen mukaan, kenen kanssa he asuvat. Elatusmaksua saat, jos "vaadit" lasten isältä. Toimeentulotukea voit saada, huomioi kuitenkin se, että opintolaina lasketaan tuloiksi, vaikka et sitä nostaisikaan.
Asumistukea hae (tai jos saatte jo, niin tee muutosilmoitus) ja yksinhuoltajalisä lapsilisään..

Jos meinaatte erota, niin maistraatilta hakemus.
Lastenvalvojan luona sovitte lasten tapaamiset ja elatukset.
Kelaan mikäli tarvetta, voit saada yleistä asumistukea ja lapsilisiin tulee korotus.
Sosiaalitoimistoon voit täyttää ja viedä toimeentulotukihakemuksen jos tarvitset jotain kalusteita/pesukonetta muuta uuteen kotiisi ja he voivat laskea saatko vielä toimeentulotukeakin jos tulosi on niin pienet.

Meillä 5 lasta ja päädyttiin asumuseroon ja sittemmin eroon. Lapset jäivät minulle ja kävimme tekemässä lasten elatustuesta ja huollosta sopimukset heti seuraavalla viikolla kun muutimme room.Soitin sosiaalitoimistoon ja varasin sitä varten ajan. Sitten mies kun on muuttanut virallisesti eri osoitteeseen niin haet kelalta asumistukea(omistusasuntoonkin saa) ja lapsilisään yh-korotusta. Kaikki kannattaa sopia paperilla hyvässä tarkoituksessa,lasten etu näin:) Meillä kaikki mennyt hienosti ja kaikki saatu sovittua. Sosiaalitoimistossta tosiaan saat sitten neuvoja myös toimeentuloa varten muutenkin jos tuntuu siltä että jäät alle perustoimeentulon.Sinne kannattaa soittaa ja selittää tilanne ja kysyä aikaa...aluksi tuntuu että muuta ei ole kuin papereita ja liitteitä mutta se kannattaa. pienen hetken pinnstelee niiden kanssa niin sitten alkaa sujua:).Onnea matkalle!

Yhteistyössä