Asun miehen kanssa avoliitossa ja hän lyhentää meidän okt-lainan. Saanko siis häneltä "lahjan" ja voiko verottaja puuttu

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "gitta"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
G

"gitta"

Vieras
Siis asutaan miehen kanssa avoliitossa (ens kesänä avioon) ja meillä on okt ja siihen noin 200000 euron laina. Käytännössä mies lyhentää koko ajan okt-lainaa sen 1400 euroa kuussa ja minä hoidan juoksevia kuluja (ruoka jne). Lisäksi mulla pienemmät tulot (nyt toinen lapsi tulossa ja minä äitiyslomalla/hoitovapaalla ollut 2,5 v ajan).

Voiko verottaja puuttua siihen, että mies antaa mulle joka kuukausi "lahjan" ts. lyhentää puolestani asuntolainaa? Okt siis 50/50 omistuksessa. Jos ei, niin miksi ei? Koska miehenihän antaa minulle tavalla joka kuukausi 700 euroa rahaa, jolla lainaa lyhennetään. Vai katsotaanko tämä niin, että kun ollaan avoliitossa, niin tämä on ok. Miten tämä oikeesti menee? Eroaako tilanne sitten jotenkin kun ollaan aviossa?

Lahjasta en osaa sanoa, mutta jos eroatte AVOliitosta ja mies on kokonaan maksanut asuntolainan niin asunto on hänen, jos taas eroatte AVOIliitosta niin asunto on miehen jos hän on sen kokonaan maksanut mutta hän joutuu maksamaan sulle tasinkona puolet asunnon hinnasta

Jos se miehes omistaa siitä talosta puolet niin miksi ihmeessä verottajaa kiinnostaisi kumpi käytännössä maksaa enemmän teidän YHTEISTÄ asuntolainaanne?? Ja annathan säki miehellesi "lahjoja" vähän väliä jos kerran muita menoja maksat??

Eli siis sekä talo, että laina ovat 50/50 suhteessa. Ymmärtääkseni verottaja ei puutu tuohon, koska voitte selvittää, että sinä maksat käteisellä miehelle kuukausittain puolet lyhennyserästä tms. Jos tulosi kuitenkin riittäisivät lainan lyhennykseen, niin tuo on ok. Verottaja puuttuisi jos vaikkapa miehesi maksaisi yhtäkkiä koko velan pois eikä sinulla olisi vastaavia tuloja, tällöin se olisi lahja.

[QUOTE="vieras";24189085]Lahjasta en osaa sanoa, mutta jos eroatte AVOliitosta ja mies on kokonaan maksanut asuntolainan niin asunto on hänen, jos taas eroatte AVOIliitosta niin asunto on miehen jos hän on sen kokonaan maksanut mutta hän joutuu maksamaan sulle tasinkona puolet asunnon hinnasta[/QUOTE]

Miten se nyt noin voi olla, siis tuo avoliitto-kohta. meillä saman verran lainaa kun ap:llä ja omistus kanssa 50/50, mies lyhentää lainan, minä muut kulut. Olen käsittänyt, että pankille on erotilanteessa ihan yks ja sama, kun sen lainan lyhentää/on lyhentänyt, kun omistus on 50/50.

Viimeksi muokattu:
[QUOTE="vieras";24189085]Lahjasta en osaa sanoa, mutta jos eroatte AVOliitosta ja mies on kokonaan maksanut asuntolainan niin asunto on hänen, jos taas eroatte AVOIliitosta niin asunto on miehen jos hän on sen kokonaan maksanut mutta hän joutuu maksamaan sulle tasinkona puolet asunnon hinnasta[/QUOTE]

Sillä ei varsinaisesti ole väliä, kuka sen asunolainan maksaa todellisuudessa, van sillä, kuka talon omistaa!

Tosin omistamisesta ja omistussuhteestakin saadaan riita erotilanteessa kyllä tehtyä ja näyttökysymys (ts. kumpi on maksanut)...

Ystäväni kävi pitkän taistelun asiasta asunto oli 50/50, mutta erotilanteessa mies näytti kuiteista ja tiliotteista että hän on asuntolainan yksin maksanut, joten ensin katsottiin että asunto on siis hänen. Mutta onneksi avovaimolla oli osoittaa että hän on yksin vastannut talouden ruoka ja vaate yms kuluista joten asunton myynnin yhteydessä summa jaettiin puoliksi.

AVOliitossa kannaattaa aina pitää kirjaa maksuista, kun ei sitä koskaan tiedä - samoin jos on avioliitossa avioehto

meillä mies siirtää lainanhoitotilille aina ne lyhennykset, omistetaan talo puoliksi ja lainakin siis puoliksi. jos tulisi ero niin talosta puolet olisi minun ja puolet miehen, se on ihan se ja sama kumpi sen rahan sinne tilille siirtää.

No ei todellakaan tämä asia verottajaa kiinnosta. Se saa pankista kerran vuodessa tiedon että paljon teillä on lainaa jäljellä. Se on siinä veroehdotuksessa merkitty ja samoin sen nimi joka omistaa toisen puolen. Siitä lainasta on puolet sun paperissa ja puolet miehes.
Se kuka sen maksaa, ei ole merkitystä.

[QUOTE="vieras";24189150]Ystäväni kävi pitkän taistelun asiasta asunto oli 50/50, mutta erotilanteessa mies näytti kuiteista ja tiliotteista että hän on asuntolainan yksin maksanut, joten ensin katsottiin että asunto on siis hänen. Mutta onneksi avovaimolla oli osoittaa että hän on yksin vastannut talouden ruoka ja vaate yms kuluista joten asunton myynnin yhteydessä summa jaettiin puoliksi.

AVOliitossa kannaattaa aina pitää kirjaa maksuista, kun ei sitä koskaan tiedä - samoin jos on avioliitossa avioehto[/QUOTE]

Joo, avioerossahan voidaan käyttää myös sovittelua, varsinkin jos liitto on ollut lyhyt.

meillä mies siirtää lainanhoitotilille aina ne lyhennykset, omistetaan talo puoliksi ja lainakin siis puoliksi. jos tulisi ero niin talosta puolet olisi minun ja puolet miehen, se on ihan se ja sama kumpi sen rahan sinne tilille siirtää.

No joo. Siis kyllähän minä sen käsitän, että talo on puoliksi minun ja puoliksi miehen. Mutta kun tässä ei siitä ollut kysymys. Vaan siitä, että antaako mieheni minulle lahjan joka kuukausi, kun lyhentää puolestani asuntolainaa. Hänen nettotulonsa ovat aikalailla 2800 euroa ja minun nettotuloni puolet tuosta, tarkemmin noin 1300 euroa. Kyllä minun ymmärtääkseni verottajaa kiinnostaa tällaiset lahjoitukset lahjaveron muodossa. Eihän vanhemmat saa lapsilleenkaan antaa kuin 3000 euroa 3 vuoden aikana verottomasti (vai miten se meni). Mutta sitä en tiedä, onko tässä tapauksessa kyseessä lahjoitus vai ei.

yhdessä saaneet lainan,yhdessä siitä vastaatte,niin ei se ole mikään lahjus.Meillä just samalla lailla,mies lyhentää lainaa ja pankissa aikoinaan sovittiin että minä maksan omalta tililtäni miehen tilille lainasta puolet.No käytännössä asia ei kuitenkaan niin mennyt vaan minäkin makselen ruoka ym kuluja enkä juuri koskaan maksa mieheni tilille mitään.Ja jos maksankin niin aina viesti-osioon kirjoitan mistä,siitä voi sitten tarkistaa ken haluaa miksi maksanut näin.Ei se ole lahjus ollenkaan.

No joo. Siis kyllähän minä sen käsitän, että talo on puoliksi minun ja puoliksi miehen. Mutta kun tässä ei siitä ollut kysymys. Vaan siitä, että antaako mieheni minulle lahjan joka kuukausi, kun lyhentää puolestani asuntolainaa. Hänen nettotulonsa ovat aikalailla 2800 euroa ja minun nettotuloni puolet tuosta, tarkemmin noin 1300 euroa. Kyllä minun ymmärtääkseni verottajaa kiinnostaa tällaiset lahjoitukset lahjaveron muodossa. Eihän vanhemmat saa lapsilleenkaan antaa kuin 3000 euroa 3 vuoden aikana verottomasti (vai miten se meni). Mutta sitä en tiedä, onko tässä tapauksessa kyseessä lahjoitus vai ei.

Ei ole lahja. Velka ja talo on yhteinen ja voitte siihen veroehdotukseenkin laittaa kaikki korot miehelle. Jos vain sinä omistaisit asunnon ja velka olis sun ja mies maksais sitä se olis lahja. Avoliitto jossa elätte on verottajan näkökulmasta avioliiton mukaisissa olosuhteissa elämistä (yhteiset lapset yhteinen koti).

Siis joo, löysin tällaisen pätkän.
"Lahjaveroa maksetaan 4 000 euron suuruisesta tai suuremmasta lahjasta jos lahja on saatu 1.1.2008 tai sen jälkeen. Jos lahja on saatu 31.12.2007 tai sitä ennen maksetaan lahjaveroa 3 400 euron suuruisesta tai suuremmasta lahjasta.

Tämä koskee myös samalta lahjoittajalta kolmen vuoden kuluessa saatuja lahjoja, joiden yhteenlaskettu arvo on edellämainittuja summia enemmän. Huomaa että jos esimerkiksi joka kuukausi saat tietyn rahasumman, kolmen vuoden yhteenlaskettu summa ei kuitenkaan saa ylittää määrättyä rajaa, jos rahat ovat aina tulleet samalta henkilöltä. Myös tämä katsotaan veronalaiseksi lahjaksi! Jokapäiväiseen elämiseen voi kuitenkin lahjoittaa kohtuullisia rahamääriä ilman lahjaveroa."
Tietääkö joku, mikä on tuo jokapäiväiseen elämiseen tarkoitettu kohtuullinen rahamäärä? Mielestäni tällä meidänkin tuloerolla on aika iso merkitys, kun käytännössä mies pistää yli 1000 euroa enemmän rahaa yhteiseen talouteen kuin minä.

Tietääkö joku, mikä on tuo jokapäiväiseen elämiseen tarkoitettu kohtuullinen rahamäärä? Mielestäni tällä meidänkin tuloerolla on aika iso merkitys, kun käytännössä mies pistää yli 1000 euroa enemmän rahaa yhteiseen talouteen kuin minä.

Tällä ei ole merkitystä koska miehesi saa lyhentää lainaa kun se on teidän yhteinen laina ja kohdistuu yhteiseen asuntoon.
Jo se, että miehesi saa veroehdotuksellaan vähentää kaikki lainan korot pitäisi antaa ymmärtää, että hän myös lyhentää koko lainan. Ei mikään pankki peri korkoja vain toiselta puolisolta ja toiselta pelkkää lyhennystä.
Huomaa edelleen, että verottaja käsittelee teitä kuin AVIOpuolisoita koska te asutte yhdessä + teillä on yhteinen lapsi.

Ap, annatko sä sitten miehelles lahjan, kun kerran ostelet kaikki ruuat ja hoidat juoksevat kulut muuten. Ihan sama asia. Älä nyt ala saivarrella. Se ei ole mikään lahja, että ukkos hoitaa lainanlyhennykset.
Näin meilläkin on ollut aina.

mistä näitä siivellä ilmaiseksi asuvia oikein löytyy?

Just. Kuten jo äsken kirjoitit, jos et sattunut huomaamaan, niin mulla on äitiysloma + kotihoidontuella oleminen takana. Ja äitiysloma edessä.. Jolloin tienaan about 2000 euroa. En minä sen kummimmin siivellä asu, jos olemme yhteistuumin päättäneet lapsia tehdä. Noilla äitiyspäivärahatuloilla on kuule joskus käyty töissäkin, eikä vain eletty siivellä.

Ap, annatko sä sitten miehelles lahjan, kun kerran ostelet kaikki ruuat ja hoidat juoksevat kulut muuten. Ihan sama asia. Älä nyt ala saivarrella. Se ei ole mikään lahja, että ukkos hoitaa lainanlyhennykset.
Näin meilläkin on ollut aina.

No mutta hyvänen aika. Miehelläni on tällä hetkellä tuplasti paremmat tulot kuin minulla. Siinä on melkoinen ero.

Sama se mulle on, jos teillä on ollut aina niin. Mutta sillä ei ole mitään tekemistä sen kanssa, onko kyseessä lahjaveron alainen raha vai ei.

Tuo kannattaisi ehkä selvittää suoraan verottajalta. On mahdollista, että verottaja katsoo tuon lahjaksi, koska lyhennys on noin suuri. Vaikka olisitte avioliitossa jo niin silti verottaja voi katsoa sen lahjaksi. Eihän aviopuolisoollekaan voi lahjoittaa ilman veroseuraamuksia mitä haluaa.

Ap on siis ihan oikeassa siinä, että jotain seuraamuksia tuosta voi olla.

[QUOTE="gitta";24189046]Siis asutaan miehen kanssa avoliitossa (ens kesänä avioon) ja meillä on okt ja siihen noin 200000 euron laina. Käytännössä mies lyhentää koko ajan okt-lainaa sen 1400 euroa kuussa ja minä hoidan juoksevia kuluja (ruoka jne). Lisäksi mulla pienemmät tulot (nyt toinen lapsi tulossa ja minä äitiyslomalla/hoitovapaalla ollut 2,5 v ajan).

Voiko verottaja puuttua siihen, että mies antaa mulle joka kuukausi "lahjan" ts. lyhentää puolestani asuntolainaa? Okt siis 50/50 omistuksessa. Jos ei, niin miksi ei? Koska miehenihän antaa minulle tavalla joka kuukausi 700 euroa rahaa, jolla lainaa lyhennetään. Vai katsotaanko tämä niin, että kun ollaan avoliitossa, niin tämä on ok. Miten tämä oikeesti menee? Eroaako tilanne sitten jotenkin kun ollaan aviossa?[/QUOTE]

Miten ton talon hankitte? Riippuu kait siitäkin...että hankitteko sen yhdessä?

eiköhän Suomi ole pullollaan avo- ja aviopareja, joiden tuloerot ovat suuret (suuremmat jopa kuin ap:llä), etenkin silloin kun (avo)vaimo on lasten kanssa kotona ja mies töissä - ei se ole verottajan asia kumman tilistä teidän yhteinen asuntovelka lyhennetään, muutenhan suuri osa maan lapsiperheistä joutuis makselemaan lahjaveroa.

Yhteistyössä