Hae Anna.fi-sivustolta

Asunnon ja työnhaku Ruotsissa

Viestiketju osiossa 'Ulkosuomalaisena' , käynnistäjänä Peksu85, 26.09.2011.

1. Peksu85 Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Moi kaikille!

Sain vinkin laittaa kyselyä tänne ja tämähän vaikuttaa olevan juuri oikea palsta tällaiselle:

Nyt kaivataan vinkkejä ja kokemuksia Ruotsiin, tarkemmin Tukholmaan muutosta ja työnhausta.

Olen tutkinut mm. Haloo Pohjola -sivustoa, Norden.org- sivustoa, maailmalle.net -sivustoa ja jopa Ruotsin suurlähetystön sivustoja.
    Olen ottanut yhteyttä CIMOon, haloo pohjolaan, ja pohjola nordeniin sekä Stockholms stads bostadsförmedlingiin ja skatteverketiin.

Rekisteröityäkseen työnhakijaksi arbetsförmedlingeniin ja jonoon vuokra-asunnon hakijaksi Stockholms stads bostadsförmedlingiin tarvittaisiin Ruotsalainen henkilötunnus. Stockholms stadsbostadsförmedlingistä kerrottiin minun voivan saada jonkinlaisen samordningsnummerin verotoimistosta eli skatteverketistä.Skatteverketistä taas ei osattu antaa mitään neuvoja eikä ko. samorningsnummeria vaan ohjattiin taas kysymään stockholms stadsbostadsförmedlingiin. Eli asia kiertää kehää ja menee ihmeellisen hankalaksi.
    Näistä kertomistani sivustoista löytyy hyvää tietoa Ruotissa asumisesta ja työskentelystä, mutta missään ei kerrota mistä kannattaa asuntoja ja työpaikkaa lähteä hakemaan tai voiko tuon Ruotsalaisen henkilötunnuksen saada vaikka vuokra-asunto jonoon päästäkseen? Myöskään esimerkiksi CIMOsta eikä haloo pohjolasta ei osattu auttaa.
    EURESissa minulla on ollut CV voimassa, mutta koskaan sieltä ei mitään ole kuulunut ja on se palvelu aika epäselväkin. Ajattelin kuitenkin mennä vielä kertaalleen EURES neuvojilta asiaa tiedustelemaan.
    Eikä sitä työpaikkaa oikein voi helposti suoraan hakea täältä Suomesta käsin. Ja muutenkin, vaikka kuinka osaisi kieliopin ym. ei sitä kieltä opi ellei asu Ruotsissa.

Eli kokemuksia, vinkkejä ja ohjeita kaivataan mitä tulee tehdä?
    Tuskin tässä kuitenkaan ainuita Ruotsiin muuttavia ollaan joten varsinkaan tämän pohjoismaisen liikkuvuuden ei tulisi olla näin vaikeaa?

2. Pupu Tupuna Vierailija

Heti Ruotsiin muutettuasi kannattaa hakea ruotsalainen ID-kortti Skatteverketistä:

"Från och med den 1 juni 2009 är det Skatteverket som utfärdar id-kort istället för Svensk Kassaservice. Personer som inte är svenska medborgare, men är folkbokförda i Sverige, ska också kunna ansöka om ett svenskt id-kort."

Asuntojen sanotaan olevan Tukholman seudulla kiven alla. Asunnon löytyminen saattaa onnistua nopeimmin maksullisten palvelujen andrahand.se tai bostaddirekt.se kautta. Toisaalta, onnikin voi potkaista!

Ja töitä kyllä tekevälle löytyy. Ei siis vaikeaa edelleenkään toi muutto!

3. Peksu85 Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Kiitos vastauksesta. Selvitinkin, että ilman Ruotsalaista henkilötunnusta ei pääse hakemaan asuntoja Tukholman asunnonvälitys toimistolta.
    Joten tyytyminen on aluksi yksityisiin asuntoihin.

Mutta kokemuksia ja vinkkejä edelleen otetaan vastaan:)

4. Sivullinen Vierailija

Ei ole kokemusta Ruotsista, mutta Norjassa kannattaa ilmottautua myös vuokrafirmojen hakulistoille. Pohjoismaissa pyörii nämä samat manpowerit ja adeccot, rekisteröi cv sinne, jos alasi on sellainen että pätkätyötkin kelpaa. Ainakin Norskeissa jotkut keikkadirikat (rakennusala) tarjosi myös väliaikaismajoitusta.

5. Kokemusta on. Vierailija

Ruotsi on sisäänpäinlämpiävä maa, ja jopa suomalaisia katsotaan nykyään kieroon.
    Eli jos ei puhu rikssvenskaa, niin sinne on turha yrittää sulautua, valitettavasti :( Aina on sellainen ulkopuolinen olo, vaikka olen muuten sosiaalinen luonne.

nimim. Tukholmassa opiskelemassa ja töissä yht. 5 vuotta ollut suomalais-suomenruotsalainen Vaasasta

6. jatkaa. Vierailija

Piti vielä jatkaa että lähtisin mieluummin Norjaan jos pitäisi valita uudestaan, he suorastaan rakastavat suomalaisia ja siellä on erinomainen palkkataso. Oliko siellä niin että lomarahat sai jopa käteen verottomana ja kuukauden kesälomapalkan ilman verovähennyksiä?

7. Peksu85 Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Kuinkas nyt näin on asiat?
    Itse Ruotsissa matkusteltua olen oikein ihmetellyt, kun aivan tuntemattomat esimerkiksi kansallispuistoissa kävellessä moikkailee. Tukholmassa taas ollessamme myös tuiki tuntemattomat tulivat useasti kyselemään Ruotsiksi vinkkiä mihin suuntaan metrolla, missä on se ja se paikka ym.
    Piti vain silloin todeta, että " Vi kan inte tala Svenska så bra men vi kan tala Engelska ."
    Eli Ruotsalaisista on jäänyt aika hyvä kuva tähän mennessä, joten tämä viestisi tuli kyllä yllätyksenä.

8. vittu Vierailija

Hei onko nyt oikeesti vittu pakko valehdella?!

http://www.hjalpmedelsguiden.sll.se/sv/4-INOM-OCH-UTOM-LANET/42-Vard-av-personer-fran-andra-lander/

Utländsk medborgare som är stadigvarande bosatt i Sverige och folkbokförd i SLL
    Utländska medborgare som är stadigvarande bosatt i Sverige och folkbokförd i SLL har rätt till hjälpmedel på samma villkor som andra länsinvånare. Bekostas av Stockholms läns landsting.

MIKÄ VITTU TUOSSA SANOO ETTÄ MUKAMAS SUOMALAISILLA EI OLIS OIKEUTTA TERVEYDENHUOLTOON??? HÄH??? SAATANAN ÄÄLIÖ

9. amanda Tunnettu jäsen

Saadut tykkäykset:
    238
    Ei pidä paikkaansa, että suomalaisia katsotaan kieroon. Jos katsotaan kieroon, niin kyllä se johtuu ihan aivan muusta kuin siitä, että on suomalainen. Käytös merkistee paljon. Jos joku katsoo kieroon, kannataa tutkia itseään, miten esim. on käyttäytynyt ja mitä on puhunut.
    Ruotsissa on paljon ulkomaalaisia jotka ei osaa täydellistä rikssvenskaa, mutta ei heitä kieroon katsota.
    Jos tuntee itsensä ulkopuoliseksi, silloinkin kannattaa tutkia myös omaa itseään, sisäpuolelle pääsee jos haluaa päästä. Mutta napisemalla ja haukkumalla ruotsalaisia ja nenän nyrpistelyllä ei takuulla pääse sisälle :)

10. pakolainen Vierailija

Amanda se jaksaa olla aktiivinen jäsen, joka puolustaa maahanmuuttajia henkeen ja vereen. Tietenkin myös suomalaisia.

No, suomalaiset tekivät Ruotsissa liukuhihnatyötä 1900-luvun loppupuolella. Nykyään kaikki ruotsalaisten halveksimat skitjobbit tekevät jugoslaavit ja vastaavat. Hyvin harvat maahanmuuttajat pääsevät oikeasti sisälle ruotsalaiseen yhteiskuntaan.

Pitää paikkansa sanonta, että Ruotsi on maailman hienosyisin luokkayhteiskunta. Maahanmuuttajalle ollaan ystävällisiä, kehutaan kuinka rar hän onkaan, mutta hymy hyytyy samalla kuin selkä kääntyy.

Joka Ruotsissa asuva muuta väittää, on itse vähän yksinkertainen ja pihalla käytösnormeista.

11. Mahdotonta Vierailija

Vaikea kuvitella sinun suullasi pääsevän minnekään piireihin Euroopassa.

12. amanda Tunnettu jäsen

Saadut tykkäykset:
    238
    Tuossa lähelläni on tehdas ja siellä on kaiken maalaisia töissä liukuhihnalla, ei ainoastaan vain suomalaisia. Tietääkseni siellä on aika hyvä sopu työntekijöitten kesken ainakin siinä, että ovat eri maalaisia, Sanotaan, että siellä ei työnantajan taholta siedetä syrjintää kansallisuuden perusteella. Muuten kai riitelevät muista asioista ihan niin kuin kaikki muutkin :) Suomaliset siellä ei ole sen parempia työntekijöitä kuin muutkaan.

Monet ulkolaiset pääsee mukaan ruotsalaiseen yhteiskuntaan, jo se, että on töissä, silloin ollaan mukana yhteiskunnassa.

Taidat puhua ruotsindemokraateista ja heidän kannattajistaan, jotka ei voi sietää maahanmuuttajia, eivät siedä suomalaisiakaan. Sellaisia ne sd kannattajat on :D

13. pakolainen Vierailija

Jo edellisen kirjoitukseni viimeisessä lauseessa ennakoin ettet ymmärrä koko asiasta paljon mitään. Oikeassa olin.

Siis lähelläsi on tehdas, jossa maahanmuuttajat työskentelevät KESKENÄÄN eli ovat integroituneita ruotsalaiseen yhteiskuntaan. Anna mun nauraa. Työhevosetkin yöpyvät vierekkäisissä pilttuissa, mutta en sanoisi niitä integroituneiksi kansalaisiksi.

Ei se, että tekee työtä ruotsalaisen hyvinvointiyhteiskunnan hyväksi nosta ketään siellä oikeaksi ruotsalaiseksi. Kysy keneltä syntyperäiseltä vain riippumatta polittisesta puolueesta. Eniten ylemmyydentuntoisia lienee moderaterna (vastaa Suomen Kokoomusta) -äänestäjissä. Juuri he tuntevat olevansa hyväntekijöitä, kun ovat ystävällisiä köyhillekin. Tarkoittavat siis henkisesti köyhille, joilla ei ole sukujuuria Ruotsissa, ei lapsuudessa opittuja ruotsalaisia käytöstapoja eikä samanlaista musiikki- ja kirjallisuusmakua kuin OIKEALLA ruotsalaisella.

14. hehheh Vierailija

Ihan huvitti, kun eräässä työpaikassa ne lähi-idän mamut ja somalit ei jaksanu kuunnella suomalaista musiikkia radiosta, joka on aina päällä. Ne kuunteli kännyköistä sitä pilipalimusiikkia, mitä ne kotimaassaan kuuntelee. Meinasin tikahtua nauruun, kun oli niin paskaa musaa.

15. amanda Tunnettu jäsen

Saadut tykkäykset:
    238
    Suurin osa maahanmuuttajista on intergoitunut hyvin Ruotsiin. Sekä lähi-idän maahanmuuttajissa ja suomalaissa ja muissakin on joitakin joilla on vaikeuksia sopeutua. Miten sen huomaa? Siitä kun he ei ole ruotsalaisten kanssa tekemisissä muualla kuin työpaikassaan ja sitten ne työttömät, sekä lähi-idän ja suomalaiset ja muut työttömät, jopa ruotsalaisetkin, erkaantuvat yhteiskunnasta kun heillä ei ole työtä.
    Intergoitumisella ei Ruotsissa tarkoiteta, että täytyisi olla kuin ruotsalaiset. Laki antaa kaikkien pitää kulttuurinsa ja kielensä ja uskontonsa, mutta Ruotsin lakeja noudattaen.
    Ainoastaan vain rasistinen sd haluaisi maahanmuuttajien luopuvan kielestään ja kulttuuristaan ja uskonnostaan, myös suomalaiset. SD haluaisi jos valtaan pääsisivät, ottaa pois kaikki oikeudet mitä on vähemmistöille annettu, se koskisi myös suomalaisia.
    Sd on ihan erilainen mitä Suomen persut, persuissanne on halla-aho ja sen kumppanit, mutta hehän ei sanele kuitenkaan, miten persut toimii.
    Sd sen sijaan on täysin rasistinen.

Minä olen aikoinani ollut jonkin aikaa siinä tehtaassa töissä ja tiedän miten siellä on ja keitä siellä on töissä edelleenkin. Olen asunut hyvin kauan aikaa Ruotsissa ja tekemisissä koko ajan maahanmuuttajien kanssa, koska asun alueella missä on paljon maahanmuuttajia ja itsekkin olen maahanmuuttaja, joten ei edes päähäni pälkähtäisi, että kuvittelisin olevani parempi kuin muut maahanmuuttajat vain sen takia, että olen suomalainen :)

Ruotsissa on numero ykkönen itsergoinnissa se, että saa työpaikan, siitä se alkaa.

16. pakolainen Vierailija

Noinhan se menee. Maahanmuuttajat seurustelee keskenään, syntyperäiset ruotsalaiset keskenään. Eikä siinä poliittista kantaa kysytä.

Vitsi:
    Minulla on ainakin 50 ystävää. En vain tiedä, olenko vain minä heidän ystävänsä vai ovatko hekin minun ystäviäni.

Ymmärsitkö, Amanda?

17. oikeessa oot Vierailija

Kerrankin joku, joka uskaltaa katsoa "ystävällisen" pinnan alle. Harvassa ovat ne ruotsalaiset, jotka oikeesti hyväksyvät uuden tulijan joukkoonsa. Kaikille ollaan pinnallisen ystävällisiä, mutta samanarvoiseksi on vaikeaa, tai mahdotonta päästä.

18. amanda Tunnettu jäsen

Saadut tykkäykset:
    238
    Oletteko te Suomessa asuvat suomalaiset jotka haukutte ruotsalaisia, olevinanne ystävällisempiä mitä ruotsalaiset :D

19. pakolainen Vierailija

Emme ole ystävällisempiä, mutta olemme rehellisempiä. Sanomme päin naamaa sen, minkä ruotsalaiset sanovat selän takana.

20. amanda Tunnettu jäsen

Saadut tykkäykset:
    238
    Ystävällisyys muita kohtaan perustuu siihen, miten käyttäytyy toisia kohtaan. Negatiivinen ja syrjivä käytös voi sinun mielestäsi olla rehellistä, mutta se ei ole ihmisoikeuksien mukaista.
    Ei ruotsalaiset sen enempää puhu toisten selän takana kuin suomalaisetkaan. Mistäs sellaisen ajatuksen olet saanut päähäsi, että ruotsalaiset puhuu toisten selän takana?
    Vaikka ei haisevia kärpäsiä syljekkään itsestään ulos, ei se tarkoita, että sylkee niitä toisten selän takana.
    Ruotsalaiset on siinä mielessä ystävällisempiä mitä suomalaiset, koska he sylkee kärpäsiä harvemmin toisten kasvoille, sillä tuollainen on ollut Ruotsissa jo kauan aikaa sitten ja nykyään käyttäydytään hieman paremmin ja ystävällisemmin muille. Opetuksen tähän olemme saaneet siitä, kun Ruotsi on ollut kansainvälinen jo kauan aikaa. Suomi sen sijaan kokee juuri nyt parhaillaan kansainvälysyyden alkavan maassaan, ette ole tottunut kansainväliseen elämään vielä, siksi vielä syljette vieraita haisevilla kärpäsillä ja kutsutte sitä rehellisyydeksi :) Sen huomaa siitä täällä Ruotsissa kun monet ruotsinsuomalaiset kannattaa rasistista ruotsindemokraatteja.

21. pakolainen Vierailija

Amanda hyvä, näillä palstoilla liikkuu myös sellaisia, jotka ovat osana oikeaa ruotsalaisyhteiskuntaa, ei ainoastaan maahanmuuttajamassaa. Ihmisiä, jotka asuvat kaupunginosissa, joissa maahanmuuttajia ei näy eikä kuulu. Ja siellä puhutaan vallan toisin ääninpainoin kuin Amandan naapuristossa.

Ja jos sinä, pikku tyhmä Amanda luulet, että pakolaisvirtojen tulo Ruotsiin ja Suomeen on sitä kansainvälistymistä, sinun kannattaisi suorittaa edes se peruskoulu loppuun.

Nuo kielikuvasi kertovat, että osa sukujuuriasi on Afrikan puolella.

22. amanda Tunnettu jäsen

Saadut tykkäykset:
    238
    Jospa mentäisiin minun sijasta takaisin aloittajan aiheeseen ja selitettäisiin millainen tilanne on asuntojen suhteen Tukholmassa ja, että työttömyys on suuri täällä :)

Tukholmasta on vaikea saada vuokra-asuntoja ja jos laittaa itsensä vuokra-asunto jonoon, on odotusaika jopa kymmenen vuotta nykyään. Tukholman laitamilla odotusaika vuokra-asuntoihin on lyhyempi, ekä kolme neljä vuotta. Ainoa mahdollisuus on yrittää vuokrata jonkun toisen omistama asunto jotka tietenkin on aina hieman kalliimpia. Ja muutenkin, Tukholmassa on vuokra.-asunnotkin hyvin kalliita.
    Työnvälityksestä ei paljoa apua saa, on itse etsittävä työpaikka. Ruotsalaiset työttämät ilmoittautuu työväentomistoon koska se vaaditaan jotta he saisi ammattiliitostaan kuukausuí rahaa ja he jotka ei kuulu ammattiliittoon, rekisteröityy koska sieltä voi päästä koulutukseen ja on mahdollisuus saada sociaalista apua joskus ehkä myöhemmin.
    Oletan, että he jotka esim. tulee Ruotsiin eu-maista, ei ole oikeutettuja sisiaali-avustkseen ainakaan heti alussa. Sitä siis odotetaan, että töihin tulijat on hommaneet töpaikan jo etukäteen esimerkiksi. Tai, että on varaa olla työttömänä kauan aikaa ehkä.
    Nykyään ei ole enää samanlaista kuin ennen, että sai työpaikan jo seuraavana päivänä. Täällä on kova kilpailu kaikista työpaikoista, saattaa olla 500-1000 hakijaa yhteen ja samaan työpaikkaan. Asunnoista on myös suuri pula. Asuntoja löytyy jos on paljon rahaa, esism. noin 500 000 kr - muutama miljoona, niin voi ostaa oman asunnon.
    Joissakin sairaaloissa on asuntoja tarjolla työläisille ja jos kotimaassaan ollessaan on yhteydessä sairaalaan ja on luvattu työ, niin ehkä he voi luvata myös asunnon, joka yleensä on vain yksi huone.

23. tekisivät jotain Vierailija

Ruotasalaiset ne jonottaa asuntohin 10 v, eikö oo tullu mieleen rakentaa paljon uusia kerrostaloja, kun kerran rahaakin on ja talous kunnossa?

24. -
    Asunnon hankintaa helpottaa asioiden suhteen oikean tien valinnalla jos ruotsiin tulee asumaan eikä "käymään." Itse tulin 1970 ja sain tukea ruotsiin muuttaneilta sukulaisilta järkevinä tietoina. Eikä mennyt kauaa kun asuin omassa omissuhde asunnossa, toti 20% käteisellä ja pankki lainalla josta työnantaja haluasi antaa takuun mutta en ottanut vastaan, arvasin kyseessää olevan kiristyksen poikanen palkan suhteen. Ja kun olin asunut Tukholmassa; Solnassa 18 vuotta niin olin vaihtanut asuntoa kolmeen kertaa ja joka kerta myin asunnon voitolla ja lopuksi minulla oli omistussuhde asunto joka periaatteessa oli minulle täysin ilmainen vaikka jokaisesta myynti voitosta verottivat.
    Ilmaston suhteen kannattee valita huolella missä asuu. Ja kannattee tutustua myös millainen alueen sosiaalinen on alueella asuvilla. Ei oli kiva asua joissakin rikollisuutta, huumeita, alkoholia jne käyttävien piireissä.
    Jos on hyvä ammatti ja työ niin asunnon ostamiseen saa lainaa suhteellisen helpolla, suomalaisilla yleensä hyvä "nimi" pankkien asiakkaina ja korot ovat toistaiseksi, ainakin vielä 2018 vuoden arvion mukaan suhteellisen alhaisia.

25. Täällä saa yksityisten tarjonnassa ja ilmeisesti voi myös kysellä itselleen asuntoa...
    http://www.abc-annons.se/Hus-hem_Rum-Inneboende/Annonser-sida1.htm

Tarot-ennustus – valitse kortti ja lue, mitä se enteilee elämääsi

Tilaa Annan uutiskirje!

Annan uutiskirje tuo sähköpostiisi uusimmat artikkelit, testit ja kilpailut.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri