Asunnon myyminen, kertokaas asunnon myyneet..?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Sanna
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

Sanna

Vieras
Me oltais nyt myymässä ensi asuntomme pois ja ostamassa uutta, isompaa tilalle...

* voiko/kannattaako asuntoa yrittää ensin myydä itse?
* jos olet myynyt itse niin miten mainostit asuntoa ja esittelitkö myös ihan itse asuntoa kiinnostuneille?
* paljonko välittäjä ottaa työstään, siis jos asunto ei heti mene kaupaksi, maksaako jokainen esittely minkä hän pitää vai maksetaanko me sitten kun asunto on myyty, joku välityspalkkio vai miten se menee?
* kannattaako pistää rahaa siihen että tehtäis keittiö tai saunaremppa ennen kun myydään asunto eli sit pyydettäis myös vähän kovempaa hintaa vai parempi myydä remppaamatta vähän halvemmalla?
*pintaremppa on tehty, vain keittiö ja sauna kaipais vähän huomiota

mä en tiedä muusta mutta tuo että kannattaako tehä remppa ja pyytää kovempi hinta, niin jättäisin rempan tekemättä ja pyynti alemmas, koska ei tiedä tykkääkö ostajat sit siitä minkä olette valinneet vai repiskö ne heti kuitenkin kaikki pois ja tekisivät mieluisan itelleen... saattais tulla ns. turhaa työtä teille. me ainakin oltiin kovin tyytyväisiä kun saatiin tää talo ns. alkuperäiskuntosena, eli saatiin sit ite laittaa mieleiseksemme.

meillä myynnin hoiti välittäjä, mut toki säästää reilusti jos myy itse. Mitään ei välittäjälle tartte maksaa jos ei asunto mene kaupaksi. Myyntipalkkio on joko kiintee tai joku prosentuaalinen osuus kauppahinnasta. Myytiin ensin ja sit etsittiin rauhassa uusi. En uskaltaisi näinä aikoina ostaa uutta jos entinen myymättä. Keittiö ja kylppäri/sauna on tärkeimmät kohteet uutta etsittäessä, joten niiden kuntoon kannattaa kyllä panostaa. Nostavat ja laskevat hintaa reilusti.

Ok, kiitos vinkistä =) tuota olen vähän itsekin mietiskellyt ainakin keittiön suhteen mut entäs sauna? olisiko se houkuttelevampi jos sinne laittais seinäpaneelit ja lauteet uusiks?
Suihkupuoli on jo kunnostettu, kaakeloitu ja laitettu lasitiilillä sellanen "seinä" pesutornin ja suihkun väliin..

Alkuperäinen kirjoittaja noo:
meillä myynnin hoiti välittäjä, mut toki säästää reilusti jos myy itse. Mitään ei välittäjälle tartte maksaa jos ei asunto mene kaupaksi. Myyntipalkkio on joko kiintee tai joku prosentuaalinen osuus kauppahinnasta. Myytiin ensin ja sit etsittiin rauhassa uusi. En uskaltaisi näinä aikoina ostaa uutta jos entinen myymättä. Keittiö ja kylppäri/sauna on tärkeimmät kohteet uutta etsittäessä, joten niiden kuntoon kannattaa kyllä panostaa. Nostavat ja laskevat hintaa reilusti.

Jos uusi löytyy ennen vanhan myyntiä, voi tarjouksen tehdä ehdolla että kaupat tulee KUN oma on saatu myytyä. Jos omakotitalosta on kyse, käyttäisin välittäjää varmuuden maksimoimiseksi, välittäjällä on selonottovelvollisuus asioista.

Nuo sauna ja keittiörempat on aina vähän sellainen kaksipiippuinen juttu, niiden kunnollinen remontointi maksaa reilusti ja vie aikaa ja aina on mahdollista, ettei ostaja niistä pidä. Nostaako niihin käytetty summa sitten asunnon hintaa sen verran kun olette siihen laittaneet. Halvimmalla mahdollisella tehty remontti taas karkottaa helposti ostajia.

Yleensä välittäjät ottavat tietyn prosenttimäärän kaupan loppusummasta, jos kauppaa ei tule, niin jäävät tyhjin käsin. Mutta sopimuksissa on eroja, kannattaa tarkkaan katsoa mihin sitoutuu ja lukea ne kaikki pienet präntit tarkkaan ajatuksen kanssa. Yksi tärkeä juttu on se, kuinka pitkäksi aikaa sitoudut sopimuksessa samaan välittäjään.

Netti on ehdoton myyntipaikka itse kaupatessa, sinne selkeät myyntitiedot, hyvät kuvat ja näyttöajat. Kannattaa tulostaa myös samantapainen myyntiesite esittelyssä kävijöille, kun mitä välittäjätkin käyttävät eli kokoat sinne kaikki tarvittavat tiedot. Itse voi hyvin esitellä. Muista hankkia isännöintitodistus, myyt sitten itse tai välittäjän kautta. Ja voit olla varma, että ainakin välittäjät ottavat yhteyttä ja antavat omia välitystarjouksiaan.

kiitos vastauksista! Mites jos yritän ensin itse myydä ja jos en saa myytyä muutaman esittelyn jälkee ja päätän turvautua välittäjään niin mitä siinä vaiheessa välittäjän työnkuvaan kuuluu esittelyiden lisäksi?
Kun minä olen jo hankkinut isännöintitodistukset, teettänyt kuntotarkastukset, kuvannut asunnon ja laittanut vaikka oikotielle ilmoituksen tietoineen...

Miten oikotielle laitetaan ilmoitus ja mitä se maksaa? osaako tällänen perus nettikäyttäjä laittaa sen ilmoituksen ilman apuja, onko simppeli juttu? =)

mulla on just vaiheessa oman asunnon myynti... laitoin ite ekaks myyntiin siten et laitoin mikko.fi palveluun kuvat ja tiedot ja sit ilmottelin lehdessä... ilmotuksessa oli sekä osote, näyttöajat ja linkki tonne nettiin... no välittömästi alko välittäjät soittelee ja tarjoo palveluksiaan... sain sit mielenkintosen mailin Openmarket välittäjältä joka tarjos rinnakkais markkinointia... elin sovittiin et se otti kohteen listoilleen ja mä sain myydä samaan aikaan... ja jos mä hyväksyn sen asiakkaan tajouksen niin maksan kiinteän välityspalkkion ja jos taas löydän itse ostajan niin en maksa penniäkään hänelle... omissa näytöissä kävi 2 kiinnostunutta mutta ei tullut tarjousta... välittäjä sai ennen ensinäyttöö tarjouksen jota en hyväksynyt ja ekassa näytössä tarjouksen jonka hyväksyin... tällä viikolla pitäs mennä tekee esikauppasopimus kun osatjan rahotus järjestyy vasta kuukauden päästä niin on sit jotain konkreettista kun on sopimus ja 10000 euron käsiraha...

tollanen rinnakkaismarkkinointi vois olla teillekin hyvä niin ette tuhlais aikaa... tässä on puoltoista kuukautta vielä hyvää myyntiaikaa ja sit marras-joulukuut on ihan hiljasia...

rinnakkaismarkkinoinnista kuulin nyt ekan kerran ja hyvältä kuulosti =D kiitos vain vinkistä!
Jos marras ja joulukuut on hiljasia niin kai sitten vilkastuu taas?
Meinaan kun me oltais laittamassa asunto myyntiin tammikuussa...

Alkuperäinen kirjoittaja sanna:
rinnakkaismarkkinoinnista kuulin nyt ekan kerran ja hyvältä kuulosti =D kiitos vain vinkistä!
Jos marras ja joulukuut on hiljasia niin kai sitten vilkastuu taas?
Meinaan kun me oltais laittamassa asunto myyntiin tammikuussa...

kannattaa olla siinäkin tarkkana, jotkut antaa luvan esim kuukauden ite myyntiin jonka jälkeen vaan he saa myydä... mulla oli ihan täys rinnakkaisuus mahdollisuus...

mulla on jotenkin sellanen käsitys et syksy on kaiken kaikkiaan parempi aika mut eiköhän kämpät keväälläkin vaihda omistajaa...

No periaatteessahan asunnon vois laittaa myyntiin vaikka heti koska ikinä ei tiedä kauanko myyntiin menee aikaa.. mut toisaalta jos asunto meneekin heti kaupaks niin meidän pitää muuttaa pariin kertaan, ensin tilapäisesti vuokra-asuntoon ja vasta talvella siihen minne ollaan tästä lähdössä..

Alkuperäinen kirjoittaja Sanna:
No periaatteessahan asunnon vois laittaa myyntiin vaikka heti koska ikinä ei tiedä kauanko myyntiin menee aikaa.. mut toisaalta jos asunto meneekin heti kaupaks niin meidän pitää muuttaa pariin kertaan, ensin tilapäisesti vuokra-asuntoon ja vasta talvella siihen minne ollaan tästä lähdössä..

Myydessä ilmoitetetaan milloin asunto vapautuu, ei ole siis heti pakko muuttaa. Monissa on, että vapautuu sopimuksen mukaan. Harva sitä asuntoa ostaa muutenkaan heti, monet haluavat myydä sen entisensä ensin ja rahojen järjestyminenkin vie aikansa. Kovin pitkä vapautumisaika taas voi kyllä karkoittaa joitakin ostajia.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Myydessä ilmoitetetaan milloin asunto vapautuu, ei ole siis heti pakko muuttaa. Monissa on, että vapautuu sopimuksen mukaan. Harva sitä asuntoa ostaa muutenkaan heti, monet haluavat myydä sen entisensä ensin ja rahojen järjestyminenkin vie aikansa. Kovin pitkä vapautumisaika taas voi kyllä karkoittaa joitakin ostajia.

Eikös se kuitenkin ole aika pitkä aika odottaa kun meillä asunto vapautuisi helmi-maaliskuuksi..?

Alkuperäinen kirjoittaja sanna:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Eikös se kuitenkin ole aika pitkä aika odottaa kun meillä asunto vapautuisi helmi-maaliskuuksi..?

On se hieman, mutta asuntojen myyntiajat ovat kasvaneet ja mikään ei takaa, että se nyt menisi kaupaksi. Jos taas saatte siitä unelmahinnan heti, niin silloin kannattaa jo muuttaa johonkin väliaikaisesti =)