Asunnottomuus uhkaa ja -lapsiperhe

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mikä avuksi??!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Mikä avuksi??!

Vieras
Olimme muuttamassa uuten asuntoon. Tuleva asunto olisi yksityiseltä puolelta. Meidän piti muuttaa joulukuun alusta siihen uuteen asuntoon, jolloinka vuokrasopimus olisi alkanut. Kiinnostuimme tästä asunnosta siksi, että me halusimmekin muutta johonkin pieni-vakuusiseen taloon ja eikä tämä rouva tahtonut tuosta mitään takuuvuokraa. Eli ei siis muuttaessa MITÄÄN VAKUUTTA/ TAKUUVUOKRAA.
Sovittiin noin alustavasti vuokrasopimuksen kirjoituspäiväksi ensi keskiviikko. Meillä ei ollut vielä nimiä alla, vaan ainoadtaankin ja pelkästään suullinen sopimus. ...

Nyt kuitenkin vuokraemäntä ilmoitti ettei tahdokkaan vuokrata asuntoa. Tai siis meille. Joku hänen tyttären poikansa "oli laittanut kihlat" ja nyt ovat vailla yhteistä asuntoa ja vuokraa mielumminkin heille, että kun nuorten on vaikea saada asuntoa. Oon niin vihanen sille akalle, että ... En haluaiskaan asua sen missään asunnossa enään yhtääääään!!!!!

No, ongelmahan on kkiiin ja piilee siinä, että mehän miehen kanssa jo ehdittiin irtisanoa oma asuntomme.
Ollaan hätää kärsimässä, kun säästöjä ei ole ja ollaan pienituloisia. :( Mä oon tällä hetkellä äitiysrahalla Kelalta ja mies tienaa vaan noin reilut 800 kuussa. Ei meillä siksi ole varaa alkaa mitään takuuvuokria makselemaan, kun ne on niin paljon, jotkut jopa kaksinkertaisia "' - kuun vuokria'ä"".

Mikä tähän avuksi? Jäädään sitten vissiin asunnottomiksi. Meillä on yksi pieni lapsikin, jonnekin veneen alleko tässä joutaa. Sukulaisetkaan ei auta.
Kysyttiin saatasko jatkaa tätä kämpän vuokrasopimusta mutta oli kuuleman jo ehtinyt mennä toiselle.. ... Mitä hittoa me tehdään??! Sossunkin mielestä me varmaankin tienataan liikaa niin sieltä ei avustusta enään saa, varmastikkaan. :( Paha mieli.

Jatkossa muistat, että AINA kirjallinen sopimus!

Voitte mahdollisesti saada hark.varaisena toimeentulotukena sosiaalitoimistosta sitoumuksen takuuvuokriin. Sinne, sossuun, mars.

Niin oisko siis mitään avustavaa tahoa joka vaikka lainais vakuusrahat??
Pankin lainatkaan ei onnistu. :(
Miehen palkastakin menee iso osa lainaan/ -valkoihin?

Kämppä me ehkä löydetyäiskin, mutta kaikkiin vakuudet on vähintään jotain 600-800 € luokkaa täällä olevista vapaista kämpistä.

eihän vuokrasopimusta ikinä irtisanota ennenku on mustaa valkoisella! mene nyt heti maanantaina hakemaan kunnan vuokra-asuntoa. saavat sen yleensä tuollaisessa tilanteessa järjestettyä pian

Mä olen saanut sossusta takuuvuokran, kun tuli yllättäen pakkomuutto. Kuuluu toimeentulotuen piiriin. Kaupungille asuntohakemusta pikapikaa.
Mä en kyllä käsitä, miks teillä oli kiire irtisanoa vanha ennenkuin olitte tehneet uuden vuokrasopparin, irtisanomisaika on kuukausi, eli hyvin olis ehtinyt irtisanoa kuun vika päivä ja allekirjoittaa uuden sopparin ennen sitä.

No, me olimme yhteydessä sossuun ja sanoivat että;"ollaan liian hyvätuloisia miehen palkan takia. Ja tottakai mies sai tilille jonku pelivoiton ja meni suoraan (400€) kun piti ostaa silmälasit miehelle ja maksoi ne suoraan pois.
Se oli alkukuussa eikä vielä silloin tiedetty tästä.

Sossu sanoi että meidän olisi itse pitänyt käyttää tuo 400€ takuuvuokraan. MUTTA; kun eihän me siloin sitä vielä tiedetty että saatais asunto uusi. Eivät sossussa osaa katsoa sitä miehenkään palkka- Asiaa niin että me eletään kädestä suuhun ja velkoihin menee iso osa aina. Ei meillä nyttenkään oo tilillä oikein kuin alle pari kymppiä ja sossu näki sen, kun vietiin tiliotteet niille.
Tää on niin mun tuuria, elämässä kaikki vaan menee pilalle. :'( ja virlä Omaa tyhmyyttä, -tottakaIT! !!

No, me olimme yhteydessä sossuun ja sanoivat että;"ollaan liian hyvätuloisia miehen palkan takia. Ja tottakai mies sai tilille jonku pelivoiton ja meni suoraan (400€) kun piti ostaa silmälasit miehelle ja maksoi ne suoraan pois.
Se oli alkukuussa eikä vielä silloin tiedetty tästä.

Sossu sanoi että meidän olisi itse pitänyt käyttää tuo 400€ takuuvuokraan. MUTTA; kun eihän me siloin sitä vielä tiedetty että saatais asunto uusi. Eivät sossussa osaa katsoa sitä miehenkään palkka- Asiaa niin että me eletään kädestä suuhun ja velkoihin menee iso osa aina. Ei meillä nyttenkään oo tilillä oikein kuin alle pari kymppiä ja sossu näki sen, kun vietiin tiliotteet niille.
Tää on niin mun tuuria, elämässä kaikki vaan menee pilalle. :'( ja virlä Omaa tyhmyyttä, -tottakaIT! !!

Niinpä, ette tienneet, mutta valitettavasti sos.toimiston on pakko toimia noin.
Mars seurakuntaan, eikö niin? :)

Mitäs jos mukamas muuttaisit vain lapsen kanssa? Sinulla oli ilmeisesti pienet tulot... Mies tulee kirjoille myöhemmin.
Laitat kaupungille oikein säälittävän hakemuksen, niin antavat teille kyllä jonkun asunnon.

Saattaa olla tyhmä kysymys mutta ootteko kysyny nykyiseltä vuokranantajalta voisko sen irtisanomisen perua vielä.. Jos hän ei oo vielä ehtiny allekirjoittaa uuden vuokralaisen kanssa sipimusta niin ehkä mieluummin kuitenkin pitää teidät jos oltte ollu hyviä vuokralaisia.

[QUOTE="Vieras";29141392]Saattaa olla tyhmä kysymys mutta ootteko kysyny nykyiseltä vuokranantajalta voisko sen irtisanomisen perua vielä.. Jos hän ei oo vielä ehtiny allekirjoittaa uuden vuokralaisen kanssa sipimusta niin ehkä mieluummin kuitenkin pitää teidät jos oltte ollu hyviä vuokralaisia.[/QUOTE]

Ku luet keskustelun vähän tarkemmin ni uudet vuokralaiset on jo allekirjottanu sopparin.

Kunnalta itse vuokrasin joskus asunnon korotetulla vuokralla ensimmäiset kuut josta sitten muodostui takuuvuokra. Olisiko ollut joku 80e kuussa lisää vuokraan. Kunnat ainakin saattaa tuohon suostua ja olen kuullut että jotkut yksityisetkin. Pitää vaan avata reippaasti suu ja kysyä. Sossu ei teitä sillan alle aja, soita sinne uudelleen ja varaa uusi aika.

[QUOTE="Elisa";29141405]Tuota itsekin ehdottelisin. Ap ei maininut asuuko tällä hetkellä kunnan vai yksityisellä, mutta joka tapauksessa nykyinen vuokranantajalla ei olisi mitään syitä miksei vuokrasopimusta voisi jatkaa uudelleen. Tietysti jos on jo luvattu jollekin,,,[/QUOTE]

Kuitenkin kannattaa yrittää.

Kunpa pikavipit ja muut lainat onnistuisi mutta ei..

Kirkolta täytyy kysästä heti alkuviikosta, jospa ne jeesais..
Sossuun ei saatu edes aikaa, meidän piti vaan tehdä perus toimeentulotukihakemus, joka käsiteltiin ja josta tuli ee kielteinen-päätös.
Perusteluina mm. tulot ja puhelimessa sos. työntekijän mukasn meidän ois pitänyt asua siinä kämpässä missä oltiin. Kun haluttiin tilavampi, mutta sossusta n. 50 neliön kämpän pitäs riittää. Ei ymmärtänyt oikein mitään. Hänen mukasm lapsi ei vie niin paljon tilaa että sitä pitäisi huomioida "henkilönä", eli kahden aikuisen ihmisen asuin- ja tavaratila tulisi riittää.

Mepäätettiin että olisi ihan kiva vähän isompi asunto lapsen synnyttyä .

Eli tiivistettynä; sossun mielestä tienataan liikaa ja meidän ois pitänyt mahtua asumaan tässä pienes kaksiossa. Ihan ymmärrän sossus, mutta luilis myös pienituloisia tuettavan myös joskus sillon kun joku tämmönen "ennaltasuunnittelemmatoo-on" tilanne tuulee. Kun meillä ei tosiasnkaan ole maksaa laskujen, vuokran ja vuokran lusäksi vielä vuokravakuuttakin.
Loistavaa, kun mieheltä ehkä loppuu työtkin muutaman kuun sisään. :/ :/

Yhteistyössä