Asuntokaupat tutunkauppana - kokemuksia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "xxx"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
X

"xxx"

Vieras
Tuttuni haluaa ostaa asuntoni ja itse olen halukas myymään. Mikään kaveri ei siis ole kysessä vain tuttava. Hän on kiinnostunut asunnosta sen sijainnin yms. vuoksi, itse haluan myydä koska asunto on perheelle liian pieni.

Itseasiassa en ole koskaan ennen ollut itse vastuussa asuntokaupoista (juu hävettää kyllä) joten olen asioissa ihan noviisi. Eli voisittekos hiukan neuvoa kuinka tässä pitää toimia? Joka tapauksessa haluan laittaa myyntihinnalle voimassaoloajan samaan tapaa kuin ostaessa ostotarjoukselle. En siis aio julkisten markkinoiden tapaan ylihinnoitella vaan laittaa ihan oikean hintapyynnön. Myyntihintatarjouksen laittaisin varmaan ihan sähköpostilla. Kuinka kauan tarjotun hinnan pitäisi olla voimassa?

Ostotarjouksen tekisin itse aina 1 vrk kerrallaan - mutta ilmeisesti nyt pitää olettaa että ostaja tarvitsee hiukan pidemmän ajan asian selvittelyyn. Sen kyllä tiedän, että laina-asiat hän on jo keskustellut pankin kanssa.

Miksi sua hävettää kun et ennen ole ollut vastuussa asuntokaupoista :D Ei oo moni muukaan.. hassu.

No jos asunto ei kerran ole julkisessa myynnissä ja ei ole muita kiinnostuneita, niin voihan se olla puolin ja toisin avoin tarjous niin kauan ennenkuin jompi kumpi osapuoli sanoo kyllä tai ei.

Kauppakirjat kannattaa allekirjoittaa vaikka pankissa. Ota sinne yhteyttä niin neuvovat. Tai yleensä kai ostajan pankissa tehdään, mutta voit varmasti kysäistä asiasta.

Tutunkaupaa kun käydään, niin sinuna antaisin ostajaehdokkaan ihan rauhassa miettiä tarjousta vaikka joulun yli, jos tarvis. Sitä ennen et kuitenkaan saisi myytyä, vaikka olisi välityksessäkin. Välittäjältä voit toki pyytää ilmaisen hinta-arvion. Silloin on jotain mihin nojata siinä pyynnössä.

Yhteistyössä