Asuntolainan korko marginaali, OP tarjosi 1,4 miten teillä jos lainaa n. 85 000?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja asuntolainalainen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

asuntolainalainen

Vieras
Asuntolainan korko marginaali, OP tarjosi 1,4 miten teillä jos lainaa n. 85 000? Op sanoi että lainasta kertyy myös jotain boonusta, Sampo tarjosi 1,3.

Millaisia korkomarginaaleja teillä on. Itse siis ottamassa 85 000, (asunto alle 250 000) ja loppu rahoitus muuten kunnossa, onko tuo marginaali korkea eli kannattaako vielä muissa pankeissa juosta, kiitos vastauksista :)

Asuntolainan korko marginaali, OP tarjosi 1,4 miten teillä jos lainaa n. 85 000? Op sanoi että lainasta kertyy myös jotain boonusta, Sampo tarjosi 1,3.

Millaisia korkomarginaaleja teillä on. Itse siis ottamassa 85 000, (asunto alle 250 000) ja loppu rahoitus muuten kunnossa, onko tuo marginaali korkea eli kannattaako vielä muissa pankeissa juosta, kiitos vastauksista :)

Meillä lainaa noin 100 000 Aktiassa ja marginaali on 0.6. Otettu vuosi sitten.
Aika kova tuo marginaali.

Tuo marginaalihan on täysin sidottu pankin riskiin. Lisäksi se yleensä vaihtelee vuosittain. Jos korot on alhaalle, se on yleensä ylhäällä, kun on halvemmat lainat ja enemmän ottajia.

Ihan ok marginaaliks tässä nykytilanteessa. Korot ovat alhaalla, niin hullu se pankki joka vielä antais todella alhaisen marginaalin. Toki kannattaa kokeilla tuuriaan ja kysellä muista pankeista. Ei ne bonukset ny paljoa ole tuolla lainasummalla.

5-10 vuotta sitten sai helpostikin lainaa hyvin alhaisella marginaalilla (toki pankista ja aiemmasta asiakkuudesta riippuen). Esim. meillä taitaa olla reilusti alle 1.. en ilkeä ees sanoa kuinka vähän. Mutta tuskin enää saatais niin alhaista.

• Tykkää
Reactions: Scindapsus
Mulle OP tarjosi 1, 3. Pidin tosi korkeana. Kyseessä mulla asunnon vaihto, olisin tarvinnut rahoitusta vain 25 000 lisää. Mulla on 0,4 nykyinen marginaali. En aio ottaa yli 1 prossan marginaalia.

[QUOTE="Mie";26942122]Mulle OP tarjosi 1, 3. Pidin tosi korkeana. Kyseessä mulla asunnon vaihto, olisin tarvinnut rahoitusta vain 25 000 lisää. Mulla on 0,4 nykyinen marginaali. En aio ottaa yli 1 prossan marginaalia.[/QUOTE]

Voisitko kertoa mistä pankista, jotta voisin heti huomenna marssia sinne noiden toisten pankkien lainalupauksieni kanssa ja katsoa josko jostain pankista saisi alle 1,3 marginaalilla. Laina-aika kuitenkin 20 v joten kun korot kohta nousee niin eipä ole hauska vielä korkeata marginaalia maksaa!

Ei voi verrata marginaaleja mitkä on otettu eri aikaan. Voit tehdä vertailuja muihin mitkä on otettu aivan viime aikoina. Aikoinaan tarjottiin tosiaan 0.3 ja pari vuotta sitten 0.6. Käsittääkseni nyt 1.0 on aika tyypillinen. Tietysti asiakkaan oma tilannekin vaikuttaa ja minkälainen riski on pankille joten yks yhteen vertailuja on mahdotonta tehdä.

korjatkaa viisaammat jos olen väärässä, mutta mun ymmärtääkseni myös lyhennysnopeus ja oma rahoitus vaikuttavat marginaaliin. 20 vuotta maksuaikaa ja 85 000 lainaa kuulostaa todella pitkältä maksuajalta varsinkin tällä korkotasolla.

0,85 saatiin vielä toukukouussa. Tiedän että sen jälkeen ovat jonkin verran nousseet, mutta että noin paljon! Ehkä joku 1,0-1,2 ois vielä ok.

Kilpailuttakaa kaikki pankit läpi ja ottakaa se joka tarjoaa pienimmän koron lyhyimmällä viitekorolla. Jos vain mahdollista ottakaa ehdottomasti 1kk euribor, se tulee aina halvimmaksi. Pankit yrittää tyrkyttää sitä 12 kk euriboria ihan vain siksi että jäisivät itse voitolle...

Me saatiin n. 9 kk sitte 0,55 marginaalilla (tosin tyydyttiin 12 kk euriboriin) mutta silloin sanottiin jo että tuo oli tosi hyvä marginaali (ja lainaa otettiin 300 000 euroa). Kuulemma jo silloin oli marginaalit yhden kieppeillä. Enemmänhän tuo oli kuin muutama vuosi aikaisemmin, mutta on tuo puolet isompi lainakin.

meillä on toisessa lainassa marginaali 0,6 ja tän hetkinen korko on yhteensä 1,05%
toisessa marginaali 0,35 ja korko yhteensä 1,85%
laina on otettu alunperin v. 2007 joskin puolet siitä siirtyi mun nykyisen miehen nimiiin 2009
alunperin silloin tarjottiin ensiksi vaihtaria jolloin oltais uuden miehen kanssa otettu uusi laina jolloin marginaali olisi ollut 0,8%
onneksi onnistui vain nimen vaihdolla ja saatiin pitää nuo alhaiset marginaalit

[QUOTE="jokuvaan";26942327]0,85 saatiin vielä toukukouussa. Tiedän että sen jälkeen ovat jonkin verran nousseet, mutta että noin paljon! Ehkä joku 1,0-1,2 ois vielä ok.

Kilpailuttakaa kaikki pankit läpi ja ottakaa se joka tarjoaa pienimmän koron lyhyimmällä viitekorolla. Jos vain mahdollista ottakaa ehdottomasti 1kk euribor, se tulee aina halvimmaksi. Pankit yrittää tyrkyttää sitä 12 kk euriboria ihan vain siksi että jäisivät itse voitolle...[/QUOTE]

Siis onko oikeesti se 1kk euribor järkevä, mulle sanottiin et sit kun korot alkaa nouseen niin parempi että on vähintään 6kk?

Siis onko oikeesti se 1kk euribor järkevä, mulle sanottiin et sit kun korot alkaa nouseen niin parempi että on vähintään 6kk?

Ja sinä uskot pankkeja? 1kk vst. 6kk. Tuossa ei ole korkoriskin kannalta mitään käytännön eroa, mutta silti maksat toisesta selvästi suurempaa marginaalia. Ei ihme että ihmisille saadaan myytyä vielä 12kk:n euriborin lainojakin, jos talousymmärrys on tuota tasoa. Järkevä ihminen ottaa lyhyimmän mahdollisen koron, koska tietää että lyhyet korot ovat pitkiä edullisempia aina. Jos taas haluaa suojautua korkoriskiä vastaan, niin silloin ei mietitä mitään 6kk:n euriboreja, vaan otetaan se tyyliin 10 vuoden kiinteä korko.

Yhteistyössä