Asuntolainan korko marginaali, OP tarjosi 1,4 miten teillä jos lainaa n. 85 000?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja asuntolainalainen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
meillä varmaan tota samaa luokkaa. Korko ja pankin marginaali. Pankkien täytyy saada korkonsa. Meillä laina sidottu 6kk eureboriin tällä hetkellä. Lainan määrä ja lyhennysaika määrittävät myös ei yksistään korot. Pankissa lasketaan realistinen arvio.

sama summa ja maaliskuussa OPsta 0,9 marginaalilla. 6 kk euribor. Sinuna kilpailuttaisin. Sampo yritti mulle vääntää lainan kiinteälle, mutta olisin ollut hullu jos olisin niin tehnyt. korot tuskin nousevat ainakaan kolmeen vuoteen

Justhan oli uutisissa juttua pankkien marginaaleista ja siinä kerrottiin pankkien haluavan nostaa marginaalin pariin prossaan, koska eurokriisin takia pankkien varainhankinnan riskit ovat lisääntyneet.

marginaali on aina aikansa mukainen, nyt talouden näkymät on epävakaat ja siksi uusien lainojen marginaalit ovat korkeammat kuin takavuosina

ei kannata kysyä että mitä marginaaleja teillä on (vanhoissa) lainoissa vaan että millaisia tarjouksia olette saaneet hiljattain

vertailun vuoksi, mulla on 0,5% 2002 otetussa lainassa

[QUOTE="naps";26957721]Mä ottaisin varmaan kiinteän tässä tilanteessa, kun ei yhtään tiedä miten maa mataa vuoden tai parin päästä.[/QUOTE]

Eli sinä ajattelet olevasi markkinoita viisaampi korkoennustuksissa? Kiinteä korko tuo toki mielenrauhaa, mutta jos tuollaisen vakuutuksen meinaa ottaa, niin kannattaa sitten ottaa kerralla oikeasti pitkä korkoa. Siis esimerkiksi kymmenen vuoden kiinteä korko.

Kannattaa kuitenkin huomioida kiinteässä korossa se, että et voi lyhentää lainaa kuluitta ennenaikaisesti ja ongelmia voi olla luvassa myös jos haluat myydä asuntosi kesken lainakauden.

ei kannata kysyä että mitä marginaaleja teillä on (vanhoissa) lainoissa vaan että millaisia tarjouksia olette saaneet hiljattain

Miksi sellaistakaan kannattaa kysyä? Marginaalit on aina asiakaskohtaisia. On ihan eri asia ostaa asuntoa 10% omarahoitusosuudella kuin 50% omarahoitusosuudella. Tai on ihan eri asia hakea viiden vuoden bruttoansioita vastaavaa lainasummaa kuin hakea kahden vuoden bruttoansioita vastaavaa lainasummaa. Ja niin edelleen.

Yhteistyössä