Asuntolainasta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja HeviäPRKLEharmaana
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

HeviäPRKLEharmaana

Vieras
Täällä kun monet ovat ottaneet asuntolainaa käytännössä yhden ihmisen tuloilla niin kiinnostaisi tietää:

Kuinka paljon maksatte kuukaudessa velkaa? Kuinka pitkä maksuaika?

Meillä on asunnonhankinta ajankohtainen ja ollaan molemmat työssäkäyviä ihmisiä, mutta silti tuntuu että 150 000 on ihan kipurajalla. Täältä pohjoisesta 150000:lla saa ihan mukavan mökin :D

Me otettiin 115 000 ja kuukausittainen tasaerä on 750€. Muistaakseni laina-aika oli jotain 20-25v, mutta olemme saaneet maksettua lainan jo melkein pois 4 vuodessa.

Me otettiin 110 000 5v sitten. Nyt on 100000 jäljellä siitä syystä että otettiin vähän lisää kylppäriä varten. Keittiö on myös remontoitu. Maksetaan nytten n 750e kuussa, mutta siitä on suuri osa vessaremppalainaa joka loppuu vuoden päästä. Yhtiövastie n 250e. Isoa asuntolainaa90000 jäljellä ja siinä laina-aika 25v

Täältä lukenut että jotkut ottavat siellä etelässäpäin pienillä tuloilla 200 000 euroa lainaa niin ihmettelen että millä ihmeellä ne sitte elää? Suuria päätöksiä asuntokaupat on enkä tahtos kuitenkaan kädestä suuhun elää..Pankissahan nuo asiat toki tarkemmin selviää..Perjantaina meno, HERMOSTUTTAA!

Maksan yksin mun siivoojan palkasta 600/kk (sis. korot) +yhtiövastike .
Hyvin saa syötyä ja shoppailtua senkin jälkeen. 10v laina-aika Helsingissä.

Saitko Helsingistä asunnon jollain 50 000 €:llä:O Sen täytyy sitten olla yksiö tai kaksio tosi huonolta alueelta, sinulla on ollut säätöjä tms. Täällä Turussa ei saa mitään tuolla hinnalla, paitsi kaikista pahamaineisimmilta alueilta, joissa asuntoa ei saa myytyä, jos hätätilanne tulee. Minä ostin kolmion 70-luvulla rakennetusta talosta ja yhtiövastike kipuaa huimaa vauhtia ylöspäin, kun yhtäkkiä keksittiin, että taloihin on pakko tehdä kaikki mahdolliset korjaukset yhtä aikaa. Tällä hetkellä yhtiövastike on jo yli 300 €/kk ja kohta varmaan 500 € eli yhtä suuri kuin lainan osuus.

Täältä lukenut että jotkut ottavat siellä etelässäpäin pienillä tuloilla 200 000 euroa lainaa niin ihmettelen että millä ihmeellä ne sitte elää? Suuria päätöksiä asuntokaupat on enkä tahtos kuitenkaan kädestä suuhun elää..Pankissahan nuo asiat toki tarkemmin selviää..Perjantaina meno, HERMOSTUTTAA!

Jokainen ottaa niin suuren asuntolainen kuin hermot kestää (meillä on pieni). Tärkeintä minusta on pitää järki kädessä eli tutkia asuntojen hintoja tarkkaan. Jos asunnon ostaa hyvältä alueelta, sen arvo säilyy yleensä hyvin ja nouseekin, kunhan ei minkään ihan hirveän kuplan aikana osta (nyt ei mielestäni ole sellainen) tai joudu myymään huonoon aikaan.

Saitko Helsingistä asunnon jollain 50 000 €:llä:O Sen täytyy sitten olla yksiö tai kaksio tosi huonolta alueelta, sinulla on ollut säätöjä tms. Täällä Turussa ei saa mitään tuolla hinnalla, paitsi kaikista pahamaineisimmilta alueilta, joissa asuntoa ei saa myytyä, jos hätätilanne tulee. Minä ostin kolmion 70-luvulla rakennetusta talosta ja yhtiövastike kipuaa huimaa vauhtia ylöspäin, kun yhtäkkiä keksittiin, että taloihin on pakko tehdä kaikki mahdolliset korjaukset yhtä aikaa. Tällä hetkellä yhtiövastike on jo yli 300 €/kk ja kohta varmaan 500 € eli yhtä suuri kuin lainan osuus.

Tai sit sulla on siivoojien palkasta vääristynyt käsitys :D Mun uusin (kolmas) sijoitusyksiö on hyvältä, arvoa kasvattavalta alueelta, läpikotaisin rempattu. Putkiremontti tulossa neljän vuoden päästä jolloin keittiöön ja vessaan uusi ilme. Nyt muutan väliaikaisesti tähän itse, koska sopivaa Herttoniemilukaalia ei ole vielä löytynyt :p

Ja viimeksi kun harkitsin miehen kotikulmille pesiytymistä, niin turun keskustasta pienen välimatkan päästä, Nummenmäeltä, olisi saanut just putkirempattuja yksiöitä/kaksioita 55- 85 000e ?

Tai sit sulla on siivoojien palkasta vääristynyt käsitys :D Mun uusin (kolmas) sijoitusyksiö on hyvältä, arvoa kasvattavalta alueelta, läpikotaisin rempattu. Putkiremontti tulossa neljän vuoden päästä jolloin keittiöön ja vessaan uusi ilme. Nyt muutan väliaikaisesti tähän itse, koska sopivaa Herttoniemilukaalia ei ole vielä löytynyt :p

Sinun logiikkasi ei nyt pelannut, en ottanut kirjoituksessani mitään kantaa sinun toimeentuloosi ja pärjäämiseesi vaan siihen, että asuntosi hinta ei voi tuolla laina-ajalla olla kun 50 000-60 000 €, jos ajatellaan että yhtiövastike on vähintään 100-200 €/KK. Turusta ei saa asuntoja noin halvalla kuin parilta pahamaineiselta maahanmuuttajalähiöstä, mutta ehkä Helsingissä on sitten halvempia alueita.

Ja viimeksi kun harkitsin miehen kotikulmille pesiytymistä, niin turun keskustasta pienen välimatkan päästä, Nummenmäeltä, olisi saanut just putkirempattuja yksiöitä/kaksioita 55- 85 000e ?

85 000 € saa jo kaksioita tai kolmioita ihan hyviltä alueilta, mutta 50 000-60 000 € asunnot tuppaavat todella harvoja poikkeuksia lukuunottamaan olemaan Pernossa tai Varissuolla. Niin se vaan on.

Sinun logiikkasi ei nyt pelannut, en ottanut kirjoituksessani mitään kantaa sinun toimeentuloosi ja pärjäämiseesi vaan siihen, että asuntosi hinta ei voi tuolla laina-ajalla olla kun 50 000-60 000 €, jos ajatellaan että yhtiövastike on vähintään 100-200 €/KK. Turusta ei saa asuntoja noin halvalla kuin parilta pahamaineiselta maahanmuuttajalähiöstä, mutta ehkä Helsingissä on sitten halvempia alueita.

Saako Helsingissä nykyään yksiötäkään alle 99 000?

85 000 € saa jo kaksioita tai kolmioita ihan hyviltä alueilta, mutta 50 000-60 000 € asunnot tuppaavat todella harvoja poikkeuksia lukuunottamaan olemaan Pernossa tai Varissuolla. Niin se vaan on.

Noista Turun alueista en oikeasti tiedä sen kummemmin, mutta tuolla alueella jossa mieheni asuu, on aika halpoja asuntoja, kun ajattelee miten rauhallinen alue se on ja lähellä keskustaa.

[QUOTE="niin";26362789]no, kerro sinä. Joko sulla on tosi halpa asunto tai iso oma rahoitus. 600 euroa kuussa maksamalla ei laina voi olla kovin suuri 10 vuoden oletusmaksuajalla.[/QUOTE]

Noh, ei saa. Tää oli mun kolmas asunto, joten voi summata mitä on pistetty tänkin lainan vakuudeksi. Jonka lisäksi hyvä kk palkka bonuksineen jeesaa.

[QUOTE="niin";26362789]no, kerro sinä. Joko sulla on tosi halpa asunto tai iso oma rahoitus. 600 euroa kuussa maksamalla ei laina voi olla kovin suuri 10 vuoden oletusmaksuajalla.[/QUOTE]

7heavenin jutuissa ei ole oikein logiikkaa, rikas nainen ilmeisestikin ja hyvät pesämunat ostella asuntoja "halvalla", että ei kun hyvää jatkot vaan hänelle...

Hyvää iltaa, olen köyhästä perheestä lähtöisin oleva siivooja :D
Ei ne suuret tulot, vaan se opittu priorisointi ja pienet menot.

Tässä ketjussa käsittääkseni oli tarkoitus keskustella siitä, miten jollain on uskallusta ottaa suuria asuntolainoja tai asuntolainan yksin ja miten ihmset pärjäävät niiden kanssa. Minusta sinä annoit kuvan, että helpostikin siivooja ostaa yksin helsingistä asunnon kohtalaisen hyvältä alueelta ja maksaa sen 10 vuodessa pois. Olisit voinut kertoa, että sinä olet osannut hoitaa asiasi niin hyvin, että et ole joutunut ottamaan lainaa koko asunnon hinnan verran vaan vain osan siitä. Nyt tuli semmoinen olo, että puhut ihan kukkua.

Me asutaan Helsingissä ( kaupungin vuokra- asunto) eikä todellakaan aiota ostaa omaa täältä, eikä edes 100km:n säteellä täältä...Iso perhe, joten talokaan ei voi olla mikään kolmio ja sitä isommista saa maksaa ja maksaa...
Eli muutto muualle jos halutaan omistusasunto, koska ikinä, missään tilanteissa ( paitsi ison lottovoiton jälkeen ) ei ostettaisi 250tonnin taloa :snotty:

rivarineliö tampereen kupeesta. laina 210 000 otetiin siihen mukaan auton laina niin saatiin se maksettua pois. tällä hetkellä olen hoitovapaalla niin maksamma 835/kk josta lyhennysta vaivaiset 217e, mutta ei haluta pelkkää korkoakaan maksaa. normaalisti erä n. 1100e/kk ja laina-aika 25v. haavena omakotitalon rakentaminen ja lainaa pitäisi saad vähintään 250 000. tästä kämpästä tällä hetkellä tulisi 20 000 voittoa toivottavasti tuplaten muutaman vvuoden päästä kun rakentaminen olisi ajankohtaista.

niin ja tulot meillä normiluokkaa. mies saa käteen n.2500e/kk minä 1800e/kk.