Ataraxin käyttäjiä langoilla?

Keep calm and carry on

Aktiivinen jäsen
09.04.2011
2 393
0
36
Täällä on hiljaista, mutta kysytään nyt kuitenkin: Onko täällä muita Ataraxin käyttäjiä? Jos käytät, niin mihin vaivaan?

Mulle lääkäri määräsi korkeiden sappihappojen aiheuttamaan kutinaan ja samalla unilääkkeeksi. Nyt olen huomannut, että nukun todellakin kuin tukki lääkkeen ottamisen jälkeen. En herää esim. puhelimen ääneen ja nukkuisin kellon ympäri ja vähän enemmänkin. Herääminen pitkienkin unien jälkeen on vaikeaa.

Onko muilla tällaisia kokemuksia?

Joo, alussa se on tosi väsyttävä. Otaks puolikkaan? Itse syön koko kesän aurinkoallergiaan ja samalla unettomuuteen. Välillä ilman aurinkoakin. Se on vankiloissa vallan käytetty "unilääke".

Söin sitä helpottamaan unensaantia, ja kyllähän se väsytti ihan hyvin - ei kumminkaan tarpeeks hyvin mulle. Varmaan jos mulla ei olis vaikeita uniongelmia ja joutuisin syömään johonki muuhun vaivaan sitä, niin nukkuisin yhtälailla kellon ympäri niinku sinäki.

Ihottumaan sain kutinaa helpottamaan ja käskettiin ottaa illalla. Väsyttää hirveästi. Lasten atooppisen ihon pahimpiin kutinoihin pitäny antaa että nukkuvat eivätkä raapi, myös vesirokossa. Isälleni määrättiin aikoinaan ihan unilääkkeeksi.

Mä saan noihin sappihappovaivoihin muutakin lääkitystä ja toivon, että ne auttaisivat jossain vaiheessa sen verran, että Ataraxista pääsisi kokonaan. Kokonaista tabua syön tällä hetkellä.

Olen nyt saikulla eikä nukkuminen sinänsä ole ongelma, mutta jos aion palata töihin tuo lääke on pakko jättää. Olen muutenkin ihan toisaikainen ja kroonisesti väsynyt. Ei nouse hissi edes puoliväliin tässä lääkityksessä :xmas:

Mä saan noihin sappihappovaivoihin muutakin lääkitystä ja toivon, että ne auttaisivat jossain vaiheessa sen verran, että Ataraxista pääsisi kokonaan. Kokonaista tabua syön tällä hetkellä.

Olen nyt saikulla eikä nukkuminen sinänsä ole ongelma, mutta jos aion palata töihin tuo lääke on pakko jättää. Olen muutenkin ihan toisaikainen ja kroonisesti väsynyt. Ei nouse hissi edes puoliväliin tässä lääkityksessä :xmas:

ota puolikas!

Mulla esikoinen on syönyt sitä melko säännöllisesti 2-3-vuotiaasta saakka, ei nyt joka päivä mutta esimerkiksi siitepölyaikaan suhteellisen usein. Helpottaa kutinaa ja antaa paremmat yöunet.

Oon käyttänyt Ataraxia jo monta vuotta krooniseen sairauteen eikä se kummemmin väsytä minua. Tai sit oon jo tottunut tähän olotilaan?! :D En muista enää miten alussa oli.

Meillä mies syö Ataraxia kans atooppisen ihottuman aiheuttamaan kutinaan. Alkujaan tuo on unilääke (isommalla annostuksella), mut nykyisesti käytetään yleisesti just kutinan hoitoon jo aika pienestä lapsesta alkaen. Annostuksia löytyy aika erilaisia ja reaktiot on kans vaihtelevia. Mm. mies ottaa 1-3 kertaa päivässä 2 tablettia 25 mg Ataraxia kutinaan ja toimii ihan täysteholla, kun taas anoppi silloin tällöin käyttää puolikkaan tuosta 25 mg tabletista ja nukkuu siltä seisomalta n.12 tuntia ihan tiedottomana. Jos tuntuu että reagoi herkästi, niin kannattaa kyllä ottaa vaan se puolikas, ja tosiaan hyvissä ajoin jos pitää aamulla herätä aikaisin.

Olen syönyt sitä iho-oireisiin, atopian ollessa pahimmillaan. Se väsyttää, ja olen käyttänyt sitä joskus myös unen tuloa edistämään. Joskin elimistö tottuu siihen,ettei se unilääkkenä varauksetta toimi. Ainakaan minulla.

ataraxia menee pääasiassa allergiaan muitten antihistamiinien ohella, mutta hoitaa samalla myös unettomuutta ja ahdistusta. tosin tuo väsyttävyys todella katoaa (heikkenee ainakin) pidemmän käytön myötä.. ainoastaan kun annosta muuttaa väsymyksen huomaa. nyt menee 50 mg eli 2 kpl päivässä, alimmillaan puolikasta eli 12,5 mg.

oikeestaan vaan sillon kun joutuu muutakin nukku-nukkulääkettä ottaan lisäksi, on herätessäkin vielä kamala tokkura. onnistun jopa tekeen yötyötä ataraxin kanssa, niin että otan sen aamulla vasta viiden-kuuden aikaan eikä puolen päivän jälkeen väsytä yhtään.

kysy lääkäriltä, kannattaako odotella jos väsyttävyys katoais käytön myötä vai voiko esim puolittaa annos. älä muuttele omin päin, vaikka se helpolta kuulostaakin ellei sitten lääkäri anna lupaa muutella annostusta tarpeen ja vaivojen mukaan =)

Mies käyttää iho-oireisiin,mutta osaa ennakoida, jotta jos pitää yöllä vastata lapsista tai ajaa jonnekin, niin jättää ottamatta.

Mielenkiintoisena anekdoottina; viime keväänä, ennen isohkoa leikkausta sain ennakkolääkkeenä ataraxia, koska se kuulemma "turruttaa ennen unilääkettä ja nukutusta".

:)

Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä