Atooppinen iho?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Atoopikko?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

Atoopikko?

Vieras
Vauvalla, 8kk, on todella punaiset ja kuivat posket ja iho rikkinäisen näköinen. Muualla ihottumaa ei ole - voiko atooppinen iho oireilla näin. Kuinka atooppisten vauvojen kohdalla olette ihoa hoitaneet ja onko vaiva helpottanut iän myötä?

Meillä 7,5kk ja sama vaiva. Ei mielestäni atooppisen ihon oireita. Esikoisella oli sellainen ja oireilu oli koko iholla. Poskien punotuksen yhdistän ilman kylmenemiseen. Naamahan on ainoa kohta, joka on kylmälle avoin ulkoillessa. Käytän silloin tällöin bepanthenea poskilla punotusta ja kuivuutta helpottamaan. Pakkasella rasva on laitettava viimeistään 1h ennen ulkoilua. Myöskin ruoka-aineeta ja niiden pyyhkiminen kostealla ym. aiheuttaa tätä punoitusta meillä.

Meillä on poikaa hoidettu OYSssa atooppisen ihon vuoksi ja alkoi juuri tällä poskien punoituksella. Tosin se alkoi jo neljän kuukauden iässä ja johtui lehmänmaidosta. Posket siis punoittivat ja luulimme myös että kyseessä vain pakkasilma. Poskista saattoi joskus jopa tihkuttaa vertakin. Myöhemmin ihottuma levisi sitten muuallekin kroppaan, aluksi pohkeisiin ja sitten selkään ym jolloin vasta tajusimme mennä lääkäriin. Nyt hoitona oikea ruokavalio (maidoton, viljaton) sekä perusvoiteet + kortisonivoiteet.

Nyt ihottumaa, sellaista todella kuivaa ja punoittavaa ihoa, on myös polvitaipeissa, mahassa hieman ja kyljessä sekä muutamia pisteitä nilkoissa. Tätä oli jo muutama päivä sitten hieman nähtävissä mutta nyt vain pahentunut. Edelleen toivon että olisi vain jotakin pientä ja ohimenevää ihottumaa, mutta toivonkohan turhaan....?

mennä käymään lääkärissä näyttämässä, kuulostaa hyvinkin atooppiselta ihottumalata. Itselläni on psoriasis ja ennen on ollut atooppinen ihottuma, ja kyttään jatkuvasti lapsen ihoa, ettei siinä ala näkymään ihottuman alkuja..

Varsinkin pienillä lapsilla atooppinen ihottuma voi esiintyä taiveihottumana, jota ilmeisesti myös teidän lapsellanne nyt on. Aina ihottumaa ei ole koko keholla, minullakin on vain tietyissä paikoissa selvärajaisia "laikkuja", ja niin on ollut niin kauan kuin muistan.

Meillä on myös parin viikon aikana tullut kunnon punaiset röhelöiset ihottumat poskiin, käsivarsiin, reisiin ja nilkkoihin. Lisäksi poskessa on vähän haavaumaa, luultavasti kyllä vauvan raapaisemaa. Neuvolan ohjeistus oli Bepanthenia 3krt päivässä viikon ajan ja katsotaan parantuuko yhtään. Sen jälkeen mahdollisesti kortisonipitoisia rasvoja. Itse en ole vielä osannut pelätä, että kyseessä olisi allergiaa, mutta sekin tässä varmaan selviää ajan kanssa. Voi vain olla kuivan huoneilman seurausta. Mulla on ainakin huulet ihan rohtuneet tällä hetkellä...

Hei
Ite olen atoopikko ja näyttää myös siltä, että neljän kuukauden ikäinen poika on perinyt minulta atopian. Posket punottaa ja joskus olen huomannut, että taitaapi johtua enemmän kuolasta. Eli poika tykkää lussuttaa omaa nyrkkiä ja kuola siitä leviää kasvoille. Taitaa vähän niinku poltella tavallaan. Välillä olen laittanu bebanthenia. Yllättävän hyvä voide on mielestän äitiyspakkauksessa ollu erisan kosteusvoide. Suosittelen lapselle ja itelle. Pojalla on myös kuivalaikkuja joihin jaloissa ja käsivarsissa. Kannattaa käydä lääkärissä, jos tuntuu että kaipaa jotain erityis hoitoa.

Me käytiin eilen lekurilla ihan eri syystä, ja takas tultiin kortisonivoiteen kanssa. Aina vaan oon ajatellu, että tytöllä on kuiva iho! Mulla on itelläni ollu hyvin lievä atooppinen ihottuma pienenä, en edes muista sitä, ja nyt aikuisiällä on alkanu vaivaan ihottuma käsissä varsinki talvisin. Pikkuveljelläni on tosi paha atooppinen ihottuma, ei oo parantunu vielä vaikka on jo teini.

Sain tollasen läpyskän mukaan lekurilta, siinä on tällasia numeroita: 20 % pohjoismaisista lapsista potee tätä vaivaa, vaikeusaste vaihtelee hyvin lievästä pahaan ihottumaan (10 % atoopikoista). Ihottuma alkaa yleensä neljän ekan elinvuoden aikana ja häviää 7-11 vuoden iässä. Siis yleensä, joillakin se jatkuu aikuisikään. Jopa puolet atoopikoista saa tän minuakin vaivaavan ihottuman käsiin aikuisina. Allergia on tavallinen ihottumaan liittyvä vaiva, mutta ei ihottuman syy - syytä ei tunneta. Ihottuma on perinnöllinen - jos toisella vanhemmista on ollu se, lapsella on 25 % riski sairastua, ja riski nousee 50 %:iin, jos molemmat vanhemmat on ollu atoopikkoja.

meillä kans ollu tuommoista laikkumaista punaista kuivaa ryyhkää pohkeissa,kasvoissa ja käsissä. Paras voide on ollut amwayn kaurauutevoide,joka poisti ihottuman kokonaan. bepantheen tai kortisoni eivät vaikuttaneet millään tavalla. Harmi vaan,että tätä voidetta voi saada ainoastaan näiltä yksittäisiltä ihmisiltä,jotka sitä myyvät.

Yhteistyössä