Hae Anna.fi-sivustolta

Atooppinen / psoriaattinen hiuspohja

Viestiketju osiossa 'Kauneus ja kosmetiikka' , käynnistäjänä Sculp Fiction, 04.03.2010.

1. Sculp Fiction Vierailija

Mikä auttaisi atooppiseen ja psoriaattiseen hiuspohjaan? Lääkärin puheilla on jo käyty, kortisoni ei näköjään auta. Sienishampoot, ne kaikki on kokeiltu. Niinikään System4-sarjan tuotteet, ei apua. Myös hajusteettomat shampoot ja muotoilutuotteet ovat jatkuvasti käytössä.. Yhä vain hiuspohja on kuiva, kiristävä, kipeä ja ärtynyt. Hilsettä irtoilee laattoina, alla punainen ja kipeä iho. Koko päänahka tuntuu olevan karstan peitossa. Ihmeellistä kyllä, hiuksia ei lähde.

Todella kurja vaiva. Onko joku löytänyt avun, ja jos on, mistä? Olen avoin kaikelle, luontaistuotteille, homeopatialle, mille vaan, mikä auttaisi.

2. vieras Vierailija

Oletko kokeillut pestä päänahkaa ihan vain perusvoiteella, lisäämättä ollenkaan mitään vaahtoavaa?

Mummolleni neuvottiin perusvoidepesua kun hänen päänahkansa oireili. Se helpotti. Hän ei enää palannut pesuaineisiin vaan pesee nykyään pelkällä vedellä.

3. mimmi-elli Vierailija

Sisäinen sienilääkitys on yksi vaihtoehto, joka auttoi tuttua nuorta miestä. Jos sen saa, voi auttaa, mutta lääkärit ei sitä aina anna. Ulkoiset lääkeshampoot on sinänsä ok, mutta ne voi ärsyttää päänahkaa lisää, jolloin ei edes tiedä kumpi ärsytys on kumpaa.

Mulla on vain atooppinen, ei psoriaattinen päänahka, ja voin käyttää Lushin useitakin palashampoita. Soak and Float-shampoo on katajaöljypohjainen ja tuoksuu kovasti tervalta, jota se ei kylläkään sisällä. Todella rauhoittava ainakin mun päänahalle. Seanik voi olla repalaiselle päänahalle hiukan liian vahva vaikka suola olisi muuten hyvä, siinä kun ei oikein mikään pöpö elä. Muita tuotteita en tiedä ehdottaa, koska rikkinäinen iho on itsellenikin tuttu, eikä sellainen todellakaan naurata. Kirvelee niin pahuksesti.

4. mimmi-elli Vierailija

Ai niin, jos vaiva on yhtään sienipohjainen, kortisoni vain pahentaa tilannetta.

5. em Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Psoriaattinen mieheni käyttää Bio Plus -sarjan Aktiivishampoota.

6. Minni4 Vierailija

Mulla on kanssa ollut ongelmia päänahan kanssa, olen psoriaatikko. Minulla on auttanut perusvoide ja sellaisten sampoiden&hoitoaineiden käyttö, missä ei ole silikonia. Eli ensin reippaasti ennen pesua perusvoidetta (esim. aqualan L) päänahkaan ja sen jälkeen pesu sampoolla, esim. LV on aika hyvä. Perusvoiteen kannattaa antaa vaikuttaa jonkun aikaa ennen pesua. Huhdeltavaa hoitoainetta en käytä useinkaan, jotain jätettävää mieluummin. Perusvoiteet ovat olleet minulle paras apu, kampaamotuotteet ainakin pahensivat vain tilannetta.

7. oletko kokeillut Vierailija

Oletko jo kokeillut käyttää sulfaatitonta shampoota (ei sisällä sodium laureth sulfatea tai sodium lauryl sulfatea) tai pelkällä hoitoaineella pesemistä (googleta CO-pesu)?

8. JME Vierailija

Minullakin on atoopinen päänahka. Opiskeluaikana ongelma oli todella paha ja kun koululääketiede ei tuntunut antavan vastaus, turvauduin myös homeopatiaan. Mutta nyt en enää edes usko siihen.

Oireet ovat olleet hyvin samanlaiset kuin ketjun aloittajalla: kutinaa, hilseilyä, kutiavaa taliköhnää, jonka alta paljastuu punoittava ja tulehtunut iho. Pahimmilla aluella päänahassa hiukset eivät kasvaneet juuri lainkaan. Jossain vaiheessa meinasi mennä hermot ja elämänilokin. Olin niin toivoton, että ajattelin ettei ole väliä vaikka kaljuunnun, kunhan hirvittävä kipuja ja särky vain lakkaisi.

Olen yrittänyt päätellä itse kokeilujen kautta, mistä iho-onelmani johtuu. Olen nyt saanut ihoni aika hyvin rauhoittumaan. Syytän iho-ongelmistani kolmea seikka:

1) kaupungin raanavesi ja kaikenlaisten pesuaineiden käyttö
    2) liian sokeri- ja rasvapitoinen ravinto, kuten suklaa ja muut makeiset ja lisäaineet
    3) stressi

Kohta 1) on tärkeä. Kaupunkien raanavesi on pH:ltaan emäksistä, siis päälle seitsemän. Espoossa luku on 7.6 tai jotan. Vertailun vuoksi Mäntysuovan pH on 7.8. Vaikka ero noin 20 kertainen, niin ymmärtänet idean. Soitin joskus Espoon vesilaitokselle ja pyysin, että eivätkä he voisi laskea raanaveden emäksisyyttä, mutta se ei kuulema käy koska muuten vesiputket ruostuvat muutamassa vuodessa puhki ja vedenjakelu pitääisi keskeyttää.

Emäksinen raanavesi tekee saman kuin saippua; laskee veden pintajännitystä. Iholla emäksinen vesi liuottaa luontaisen rasvakerroksen pois ja iho jää kylvyn jälkeen usein kuivaksi ja kutiavaksi. Suoja kerroksen menettämisen myötä iho altistuu tulehduksille ja sienitaudeille. Koska katson, että kaupunki on jo "lisännyt" saippuan raanaveteen, en käytä enää mitään pesuaineita, jotta ihoni ei kuivuisi liikaa.

Suosittelen peseytymistä luonnon happamessa järvivedessä. Tietenkään niin ei voi tehdä vuoden ympäri, mutta kokeile joskus esim. kesämökillä, niin huomaan miten hyvää luonnon vesi tekee ihollesi, koska se on hapanta.

Kohta 2) on myös tärkeä. Liiallinen sokeri aiheuttaa joillakin ihonärsytystä ja ihottumaa. Suklaan ja makeisten pois jättäminen oli melkoinen uhraus, mutta se kannatti. Nyt iho särky on poissa . Noin yleisesti voisin suositella mahdollisimman luonnollista ruokavaliota ja ihan perusruokaa. Voithan kokeilla, kuinka ihosi reagoi ravintoon, jonka syöt. Minulla suklaalevyn syöminen aiheutti ihoärsytystä n. 12 tunnin viiveellä ja ongelmia keski aina noin 1.5 vuorokautta, kunnes iho taas rauhoittui.

Toivon sinulle jaksamista ihosi kanssa. Jos kokeumksistani on sinulle apua, niin hyvä.

9. ap. Vierailija

Kiitos loistavista vinkeistä. Perusrasvasta ja hoitoaineesta hiuspohjassa tuntuu olevan hieman apua. Sokerin jättämistäkin pitäisi kokeilla, on vaan melkoinen haaste herkkuhiirelle. ;-)

Koululääketiede ei kyllä tunnu auttavan, se on totta.

Kiusallinen ongelma, en edes uskalla ajatella miltä päänahkani mahtaa näyttää hiuksien alla. Kipeältä se ainakin tuntuu.

10. entäs tämä? Vierailija

11. JME Vierailija

En ole tuotteen käyttäjä, mutta arvaan omien kokemusteni perusteella, että oheinen tuote tekee saman kuin mikä tahansa voide. Voide ehkäisee paikallisesti kosteuden postumista iholta, jolloin sen alueen luontainen kosteusparanee, uuden ihon muodostus alkaa, ja jo kuivunut iho lähtee pois seuraavien päivien aikana.

Atoopisen ihon ongelmaan valitettavasti ei ole selitystä keksitty, eikä välttämättä löydy yhtä ratkaisua, joka sopisi kaikille atoopikoille. Ei esimerkiksi tiedetä, miksi atoopikon iho alkaa kasvattaa psoriaasiksen tapaan ylen määrin "epäkypsiä" ihosoluja, jotka rakentuvat kerroksiksi ja muodostavat talin kanssa taliköhnää. Iho tulehtuu, alkaa kutista ja punoitta.

Ihon hoidossa tulisi pyrkiä tasapainon pintaihon luontaisen kuivumisen ja ihon alaisen talinerityksen kesken. Mielestäni paras tapa vaikuttaa talineritykseen on ravinto. Jos syö liian rasvaista/sokeri pitoista ruokaa, talin eritys lisääntyy ja esim. hiukset rasvoittuvat. Niillä alueilla, joilla iho on kuivunut, tali ei pääse ihon pinalle (koska talinerutyskanavat ovat myös kuivuneet kiinni) vaan jää ihon alle, jossa se "härskiityy" ja alkaa toimia sienien ja bakteerien kasvualustana. En tiedä, mikä on sokerin vaikutusmekanismi, koska juuri mikään ruoka-aine, mitä me syömme, ei sellaisenaan osallistu solujen energian tarpeen tyydyttämiseen vaan muuntuu elimistön aineenvihdunnan ja kemiallisten prosessien kautta toisiksi aineiksi, joita elimistö sitten käyttää hyödyksi.

Suosittelen kaikille, niin naisille kuin miehille, hajustamattomien perusrasvojen käyttöä ihonhoidossa. Ne ovat hieman kalliimpia kuin tavalliset markettirasvat, mutta paljon ladukaaampia eivätkä altista ihoa myrkyllisille hajusteille tai lisäaineille.

Useimmat kosmetiikkateollisuuden tuotteet ovat silkkaa törkyä. Niitä mainostetaan katteettomilla lupauksilla ja hienoilla animaatioilla, joissa hienoltakuulostavat "vaikuttavat aineet mukamas tunkeutuvat ihon läpi ja korjaavat ikääntymisen vaukutukisa". JA PASKAT! Ihon on suunniteltu suojaamaan kehoa ulkopuolisilta vihollsilta, eikä se päästä juuri mitään aineita lävitseen.

Kertokaa ihmeessä, miten olette selvinneet atoopisen ihon kanssa. Pistetään hyvät vinkit jakoon.

12. ei taikuutta Vierailija

Atooppinen, allerginen (n. 30 eri ainetta), herkkäihoinen, allergista nuhaa poteva kansalainen ilmoittaa päätyneensä kaikissa pesuaineissaan (hiukset, kasvot, vartalo) ja kaikissa voiteissaan (kasvovoiteet, vartalovoiteet (siis käsivoiteet, jalkavoiteet, vartalovoiteet) ) Lushin tuotteisiin. Kokeilut alkaneet puoli vuotta sitten ja kestäneet tämän hurjan pakkastalven yli.

Iho kauttaaltaan sekä päänahka ja olo parempia kuin koskaan koko atoopikon elämäni aikana aikaisemmin. Ei siihen mulla ole mitään lisättävää.

13. ei kirj Vierailija

Täällä entinen atoopikko lisää ruoka- ja tuotesuosituksiin oliiviöljyn (sisäisesti sekä ulkoisesti hiushoitona) sekä yleensäkin hyvät rasvat sisäisesti nautittuna. Kannattaa huomioida elimistön tarvitsevan rasvahappoja, ja niiden puute näkyy ihossakin. Suosittelen kaikkia atoopikkoja syömään omega 3-valmistetta. Itse syön E-EPAa, se läpäisee aivo-veriesteen tehokkaasti ja imeytyy kaikkialle elimistöön.
    Luonnonmukainen ruokavalio on tärkeä kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin ja vastustuskyvyn kannalta. SOkerit ja keinorasvat ovat pahinta mahdollista! Kevyttuotteet eivät siis ole terveyden lähde, päinvastoin...

Kannattaa muistaa myös D-vitammini. SUomalaisilla ja yleensä pimeillä leveysasteilla asuvilla on tästä vitamiinista (itseasiassa hormonista) pahasti pulaa. Atoopikkona ja psoriaatikkona tarvitsee riittävän suuren annoksen, jotta iho pystyisi torjumaan kuivumisesta ja rikkoutumisesta seuraavat infektiot. MUistan yhden tutkimuksen, jossa atoopikkolapsille annettiin 21 päivän ajan 100 mkg D-vitamminia, ja tuon ajan jälkeen mitattiin ihon vastustuskyky. Se oli huomattavasti kohentunut.
    Itse syön Deetä 5000 IU per päivä - reippaasti yli suomalaisten tosi alhaisten suositusten. Koko talvi on mennyt ilman flunssia :)
    (D-vitamiinia saa tilatuksi tosi edukkaasti iherb.com-kaupasta, kuten aiheesta kertovassa ketjussa on jo mainostettu. Minunkin alennuskoodia saa käyttää 5 dollarin alennukseen, PAL447...)

Tsemppiä ja jaksamista - kyllä kaikki yhdessä vahvistaa ihonkin kuntoa!

14. ei kirj Vierailija

Vielä lisäys... Minäkään en saanut pahimpaan atopiahelvettiin mitään apua ihotautilääkäreiltä, silloin, kun sitä olisi eniten kaivannut. Asioita itse kaivelemalla löytyi paljon enemmän tietoa, mm. uusista tutkimuksista. Apteekin perusvoiteista oli vaihtelevia kokemuksia, pahimmassa vaiheessa niistä oli vain haittaa... Ceralan ainoana taisi helpottaa hieman.
    Mutta hienoa, jos joku saa niistä apua. Nykyisen tietämyksen valossa kuitenkin iho tarvitsee paljon monipuolisempaa hoitoa kuin pelkkää vaseliinia ja mineraaliöljyä - joka toki sekin on joissain tilanteissa paikallaan... Laadukas kosteusvoide sisältää enemmän kuin pelkkää mineraaliöljyä, mm. antioksidantteja ja ihoa rauhoittavia aineita (panthenol, bisabolol, jotkin rauhoittavat kasviuutteet jne) pystyäkseen korjaamaan itseään ja vastustamaan tulehduksia.

15. lääkärit ja lush Vierailija

^ Lushin Dream Cream auttaa atooppista ihoa. Englannissa jopa ihotautilääkärien tiedetään suositelleen sitä ns. toivottomille tapauksille. Ja menettävät sillä suosituksella lääketehtaan bonukset, eli aikamoinen uhraus...

16. ei kirj. Vierailija

^Lush sisältää niin paljon hajusteita, että en itse suosittelisi ärtyneelle iholle enkä käyttäisi. Hyviä ja toimivia tuotteita on onneksi paljon hajustamattomia, samoin luonnon omat öljyt. Lushin ongelma on myös huono säilyvyys, eli mahdollinen sienien ja bakteerien lisääntyminen tuotteissa.
    No, onneksi iho on nykyisin terve ja hyvinvoiva, atopia on enää kaukainen painajainen...

17. höpsis Vierailija

Minulla on psoriasis ja lapsillani atoppinen iho. Tuo Dream Cream toimii tosi hyvin. En käytä enää lääkevoiteita. Eikä tuo tuoksu edes voimakkaalle, laventelille vaan.

18. ei taikuutta Vierailija

Toinen höpsis täältä.

Hajusteet on Lushin itsensä luonnonaineista tekemiä, eli ainoa synteettinen on (joissakin tuotteissa esiintyvä) keinomyski, koska heillä on näitä eläinsuojelullisia ajatuksia. Hajusteettomiakin löytyy, jolloin raaka-aineet tuoksuu sen minkä tuoksuu, mm. Celestial.

Säilyvyys on ollut aivan hyvä näissä kaikissa (todella huikean monissa tuotteissa) joita olen käyttänyt, ja onhan jokainen tuote, jossa säilyvyys on rajoitettu, päivätty viimeisellä suositellulla käyttöajankohdalla. Aivan kuten mm. Lumenellakin. Kuivatuotteissa ei ole sen enempää säilöntäaineita kuin säilyvyysongelmiakaan, jos ne säilyttää normaalin asiallisesti.

Lush hakkaa mennen tullen kaikki koko elämän ajan käyttämäni apteekin tuotteet (myös lääkevoiteet), markettituotteet ja selektiivisen kosmetiikan tuotteet. Nämä oikeasti korjaa ihon ja päänahan vaurioita, eikä vain peitä niitä hetkeksi voiteen alle.

Ennakkoluuloinen saa toki olla, mutta tosiasioita ei pidä vääristellä.

19. JME Vierailija

Niin minulle kuin varmasti monelle muulle atoopikolla on käynyt, niin että kun oikein mitään apua ei tunnu tulevan ihotautilääkäriltä siihen hirvittävään särkyyn, joka atoopiasta aiheutuu, niin menettää uskonsa hoitoaineisiin ja lääkkeisiin, ja alkaa ajatella, että ne kaikki ovat samanlaisia.

Olen iloinen puolestanne, jos olette löytäneet avun ko. tuotteesta.

Kommentoikaahan vielä sitä, oletteko TODEELA vapautuneet atopiasta? Minä olen ollut siinä uskossa, että atopia on koodattu geeneihin, eikä siitä pääse kokonaan eroon. Sopivassa tilanteessa se alkaa taas riehua.

20. ei taikuutta Vierailija

Mulla atopia ei ole iskenyt hermopäätteisiin vaan ihoon kautta koko kropan sekä päänahkaan. Iho on toki usein ollut suurilta alueilta ihan rikki niin että verta on vuotanut lakanoihin ja vaatteisiin ja välillä aamulla ihon nesteet ovat tartuttaneet vaatteet ihon riekaleisiin ja vereslihaan kiinni. Atopia ja allergiat alkoi niin pienenä etten edes itse muista sitä, mutta äiti on kertonut runsaasti "kauhutarinoita" :)

Voiteet tulivat kaikki apteekista lääkemääräyksillä ja voiteiden virta oli loputon. Vihasin niitä inhottavia, paksuja ja pahanhajuisia voiteita pienen sydämeni pohjasta ja juoksin karkuun aina kun voitelun aika tuli ja sitä tapahtui aamuin illoin. Rikkinäisen ihon aiheuttamaan kipuun, kirvelevään poltteluun ja ikuiseen kutinaan tottui niin, ettei niitä sen kummemmin noteerannutkaan. Se oli jotenkin luonnollista kun ei muustakaan tiennyt.

Se, onko atopia (tai psoriasis) 'koodattu' ihmiseen, on sinänsä aika turha kysymys. Tietenkin ne on, eikä ne koskaan kokonaan katoa. Mutta jos onnistuu löytämään iholleen sellaiset tuotteet, joilla iho muuttuu niin reagoimattomaksi kuin mahdollista, voi edes elää niin normaalisti kuin haluaa. Se itsessään on jo suunnaton helpotus, eikä sitä ymmärrä kuin sellainen, jonka tilanne on sama.

Tämä talvi on ollut mun iholleni parasta aikaa koskaan, ja jos Lushit toimii aina yhtä hyvin kuin nyt ovat toimineet, mä jatkan niiden käyttöä hyvillä mielin. Jos joku muu saa avun jostain muusta, äärettömän hieno homma, ihan vilpittömästi. Minä vain en ole saanut.

21. puhdas Vierailija

Niin, "sopivassa tilanteessa"... Ei pidä luoda atopialle temmellyskenttää. Itse kärsin koko lapsuuteni atopiasta. Peseytymistä ja vedellä läträämistä piti sen aikaisten ohjeiden mukaan vältellä. Iho oli kutiseva, hilseilevä ja kiristävä. Kokonaan olen päässyt eroon atopiasta käymällä päivittäin suihkussa ja rasvaamalla ihoni heti suihkun jälkeen ihan tavallisilla markettikosteusvoiteilla, useimmat jopa hajustettuja tuotteita. Jopa kylpyammeessa lilluminen on nykyään ok, kunhan huolehdin ihon riittävästä kosteutuksesta. Kortisonivoiteista ei muuten koskaan ollut mitään todellista hyötyä, paremminkin haittaa, koska nehän vain hieman hillitsevät kutinaa, eivät todellisuudessa mitään paranna, vaan pilaavat ihon. Itselleni on jäänyt pari pigmenttivirhettä kortisonin takia.

22. kutinat pois Vierailija

Todella vahva kortisonivoide hillitsee kutinaa tehokkaasti, mutta sitä ei pidä käyttää turhaan eikä rikkinäiselle iholle.

23. kokeilija Vierailija

Mulla ei atopiaa tms, mutta muuten todella hankala pää. Samankuuloinen kuin em. Nyt olen kokeillut Lushin Seanik-shampoota ja Celestial -voidetta, kun täällä on ylistetty. Celestial on hyvä, siis kasvoille. Iho ei kuivu, muut ongelmat pysyvät. Mutta shampoo: todella vahva ja kuivattava, pari pesukertaa joka toinen päivä sai päänahkani niin pahaan kuntoon, että kesti viikon toipua. Hiukset rasvoittuivat hetkessä - toisin kuin yleensä, pää kutisi ja kirveli, hiukset natisivat sähköisyyttään. Palasin vanhaan hyvään shampooseeni eli ainoaan, jota voin käyttää: Urtekramin Tea Tree. En tiedä tekeekö ihmietä, mutta siis ainakin Lushin Seanik teki...

Tässä mun tuppaus ketjuun, oma kokemus ja kysymys, mikä shampoo sitten toimii? En löydä sulfaatittomia enkä tiedä mikä olisi varmasti miedompi Lushilta, kun jo Seanikiä miedoksi mainittiin. Hilsettä ei ole, kannattaisiko silti käyttää hilseshampoita?

24. pysy laadussa Vierailija

kokeilija: Jos sulle käy koko maailmassa vaan yksi shampoo, niin pysy hyvä ihminen siinä. Miksi edes kokeilet muuta?

25. aattelepa ite Vierailija

Ei tietenkään, miksi kannattaisi?

Tilaa Annan uutiskirje!

Annan uutiskirje tuo sähköpostiisi uusimmat artikkelit, testit ja kilpailut.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri