Atooppisesta ihosta kysyisin

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Onnsku
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Onnsku

Aktiivinen jäsen
12.01.2007
7 767
0
36
Kysäisempä täältä, kun on porukkaa enemmän ;)

Te joiden vauvoilla on todettu atooppista ihottumaa niin onko ne ihottumakohdat ainoastaan kuivia ja ns.terve iho ihan normaali pehmeä vauvan iho? Vai onko siis kauttaaltaan kuiva??

Kutiaako ihottuma jokaisella ja osaakohan 9-10 kk:n ikäinen raapia ihoaan, jos kutiaa? :ashamed:

Kiitos :flower:

Meidän tuolla kohta 4kk ikäisellä pojalla on atopiaa. Iho on joka puolelta kuiva, mutta sen lisäksi on nuo ylikuivat, punoittavat alueet, jotka saattavat oikein pahana ollessaan märkiäkkin.

Poika raapii päätään ja kasvojaan, muualta ei (varmaankaan) vielä osaa raapia.
Kuukauden päästä mennään ihosta tutkimuksiin jotta selviää mikä atopiaa aiheuttaa.

Ihmettelen vaan täällä noita näppylöitä, jotka olleet jo 6 viikkoa, osa kuivunut sellaisiksi rykelmiksi ja osa jäänyt värittömiksi hikinäpyn näköisiksi. Eikä kutia ollenkaan. Iho on muuten pehmeä ja hyvä paitsi nyt kyljet, joissa on kuivat, punaiset alueet.

Että mitäköhän rasvaa niihin nyt laittais? Yksityisellä lääkärillä kun kävin muutama viikko sitten, tohtori totesi sekunnin vilkaisulla, että on jonku viruksen aiheuttama. Lähtee viikon sisällä pois. Aha :/ Kai nyt lastenlääkäri atooppisen ihon osais erottaa? En tiedä... isoveikalla vesirokko ja kauhulla odotan minkälaiseksi nahka menee, kun tuon päälle vielä vesikelloja..

Kiitos vastanneille. Neuvola-aikaa odotellessa :D

No kyllä luulis lastenlääkärin atopian tunnistavan. Meillä ainakin kirurgi (käytiin näyttään nivustyrää) sanoi heti kun näki pojan ihon, että atopiaa. En kerennyt ihosta edes kysyä mitään... Kai se on niin selvä tapaus tuo meidän pikku-ukon iho.
Meillä on pojalla myös välillä niitä näppyjä, jotka sitten kuivuu.

Minä laitan apteekista ostettua Ceridal ihoöljyä pojan ihoon aamuin illoin. Pahoihin kohtiin sitten sipaisen Sibicorttia.

Mä oon ollut atoopikko jo 5 viikkosena vauvana. Olin kuulemma kuin raadeltu kaninraato. Olin sairaalassa tutkimuksissakin. Ihoni ei kestä vettä missään määrin. Pienikin pisara, on kuin jotain happoa. En ole koskaan tavannut tai kuullut yhtä atooppisesta , jolle mikään keino tai rasvaaminen ei auta.

Esikoisella on atooppinen iho. Ensimmäiset lääkärit pitivät ihoa todella hyvänä. Jopa neuvolakortissa lukee, että hyväihoinen, vaikka alusta asti pojalla oli kuivia läikkiä. Kun oikea lääkäri löytyi, osasi heti tunnistaa ja jopa antaa toteutuneen arvauksen aiheuttajasta. Määräsi todella rasvaista voideta noihin kuiviin kohtiin (repair, lipolan, essex), ei liian usein pesua, jopa vain kerran viikossa. Sibicortia käytetään välillä myös, mutta hydrocortisoneja ei saa käyttää kauaa. Mieluummin kunnolla kuuri ja sitten kunnon tauko. Meillä on aina välillä näppyjä ja iho reagoi helposti kaikkeen. Nyt 5v on lääkäreiden mukaan sairastanut enterorokonkin pariin otteeseen. Eivät vaan tainneet muuta keksiä näppyjen selitykseksi.

meillä koko perheellä atooppinen iho: miehellä ollut pienestä pitäen hyvä iho (kunhan rasvaa) lukuunottamatta muutamaa kuivankarheaa läiskää, minulla on ärsyttävän kuiva ja kutiava iho jossa näppylöitä jotka menevät rikki, isommalla lapsella kaunis iho kunhan rasvaa, silmien ympärykset ja suun ympärykset karheat ja pienimmällä kauttaaltaan ihottumainen, syheröinen iho. mutta siis isommalla lapsella jolla kaunis iho se myös lehahtelee helposti, nokkosrokkoa tulee helposti myös.

Yhteistyössä