au au virtsatietulehdus..tulokset vasta huomenna!

  • Viestiketjun aloittaja henni
  • Ensimmäinen viesti
henni
Hei vaan,

kuten otsikosta ilmenee, vaikuttaa oireet kuin olisi tullut pitkästä aikaa virtsatietulehdus! Kaiken lisäksi minulla on hiivatulehduskin samaan aikaan!

No, saan lääkäriltä pissatestin tulokset vasta huomenna, joten vinkit ja "poppakonstit" ovat tarpeen! Olen lukenut että karpalomehu/kapselit
ja C-vitamiini ovat hyviä! Onko muita keinoja? Kumpi on parempi, karpalon mehu vai kapselit?

 
Kia
Juo karpalomehua, tehoaa mielestäni nopeammin.

Mietin, et silloin kun mulla on joskus ollu pissatulehdus niin lääkäri tuumasi, et jos oireet on tutut ja ne viittaavat pissatulehdukseen, ei erillistä testiä tulehduksen toteamiseen tänäpäivänä enää tarvitse ottaa..

Hyvä kuitenkin, kun tutkivat.
Rauhassa vain lepäilet, kyllä se siitä alkaa helpottamaan. Ja ensi kerralla vaatetta enemmän päälle!
 
mehun käyttäjä
Minä kärsin ennen jatkuvasta virtsatulehdus-kierteestä. Söin monet antibiootti-kuurit. Sitten luin jostain noiden karpaloiden tehokkuudesta. Aloin juoda ihan kaupasta saatavia karpalomehuja ja jopas loppui tulehdus kierre siihen paikkaan. Siitä on aikaa jo n.3-4 v. Käytän mehuja edelleenkin epäsäännöllisen säännöllisesti. Kannattaa kokeilla, ei siitä haittaakaan ole. Saa ainakin vitamiineja jos ei muuta.
 
heidi
Minulla on ollut aivan hillittömiä virtsiskierteitä vuosien varrella, välillä enemmän, välillä vähemmän. Aikuisiällä olen huomannut niiden selkeästi liittyvän seksin harrastamiseen. Olen ollut estolääkityksellä siten, että antibiootti nassuun tarpeen mukaan. Nyt kuitenkin estolääkityksestä huolimatta tulehdus iski ja siinähän sitä sitten olin ihmeessä kun sain popsia useamman kuurin putkeen eikä mikään lääke tuntunut tehoavan. Lääkäri kehotti viimenään lopettamaan lääkkeet ja odottamaan 4 vrk, jotta voitaisiin tehdä bakteeriviljely. Tätä testiä odotellessa lipitin karpalomehua litratolkulla, join sitruunalla terästettyä mehua yms. ja kuinka ollakkaan, oireet hävisivät pian itsestään. Tämän jälkeen uskalsin jättää kaikki estolääkkeet pois ja alkaa juoda karpalomehua päivittäin. Mehu tuntuu todellakin auttavan eikä tulehduksia ole kuulunut. Viime kertaisen tulehduksen aiheuttama bakteeri ei koskaan selvinnyt, mutta ilmeisesti kyseessä oli jokin harvinaisempi pöpö, koska yleisemmin vaivaan määrätyt lääkkeet eivät auttaneet.
 
helinäkeiju
Itse epäilen että minulla olisi virtsatulehdus mutta ensimmäisessä kokeessa sitä ei selvästi näkynyt ja nyt lääkäri määräsi klamydia estiin ja tuloksia pitää odottaa viikko.on kuulemma ihan normi käytäntö.voisiko joku siis kertoa klamydian ja virtsatulehduksen oireita ihan käytännön elämästä?
itselleni oireet tihentynyt virtsaaminen ja kirvely virtsaamisen loppumetreillä.oireet alkoivat kun palellutin jalkani ja ja altistuin kylmälle.burana ja runsas juominen on helpottanut paljon. nyt lähes oireeton. mennekö klamydian oireet ohi ilman lääkitystä.toivon sydämmestäni että kyseessä on virtsatulehdus.
 
Helinäkeijulle
Vt-tulehdus on eri asia kun klamydia, joka on sukupuolitauti, vaarallinen hoitamattomana. Klamydiaan pitää aina syödä lääkitys. Jos olet testeissä käynyt, niin lääkärisi määrää sinulle oikeat lääkkeet.
 
virtsis oireet
En nyt muista klamydian oireistoa, kun se voi olla oireetonkin.

Virtsatietulehdukseen nuo oireet viittaavat, mutta voivat olla muutakin.
Virtsatietulehdus ei aina näy pikatestissä, mutta vuorokauden viljelyssä näkyy joitain piiloon jääneitä tulehduksia.
 
MoodyBlue75
Juo paljon vettä, niin paljon kuin vain jaksat. Mulla veden juominen ainakin helpotti oireita huomattavasti. Tulehduskipulääkekin saattaa auttaa, eikä C-vitamiinikaan tietysti pahasta ole. Mun oloa helpotti myös lämpimässä suihkussa käyminen.

Itse olen kesän jälkeen onnistunut välttymään virtsatietulehduksilta näillä konsteilla:
- paljon C-vitamiinia
- paikat kannattaa pitää lämpiminä, eli ei istuskella esim. kylmällä lattialla tai lähdetä liian vähissä vaatteissa ulos
- hyvä hygienia
- vessassa käynti mahdollisimman pian yhdynnän jälkeen
- jos on joskus vähänkään sellainen olo että virtsis olisi iskemässä, otan heti ylimääräisen C-vitamiinitabletin sekä Buranan

Todella ikävä vaiva. Mun ei onneksi tarvinnut viimeksi käydä edes missään testissä, lääkärin mielestä oireet oli sen verran selkeät että se kirjoitti lääkekuurin heti.
 
Lisää ensiapua
Tuo juominen ja lämmin suihkuttelu on hyvä - siis alapään. Lihakset rentoutuvat ja rakko tyhjenee mahd. tyhjäksi. Kay vessassa usein, jos voit. Virtsa pitäisi lisäksi saada nopeasti happamaksi (pöpöt eivät pysty elämään), joten juomaksi sokeriton karpalo- tai puolukkamehu. Jos näitä ei ole, niin olisiko puolukoita pakkasessa? Niitä veden kanssa tehosekoittineen ja sitten siivilöi kuoret pois ja juo. Välipalaksi sokeritonta jugurttia. Mehujen lisäksi jotain nesteen poistoa lisäävää yrttiteetä, vaikka nokkosta. Jos pystyt aloittamaan nämä systeemit heti kun huomaat ensioireeen, niin saatat päästä säikähdyksellä.
 
styde-
Klamydian oireet muistuttavat virtsatietulehduksen oireita tai sitten voi olla oireeton. Klamydia voi myös aiheuttaa virtsatien tulehduksen. Lääkäri haluaa vain varmistaa, että kyseessä ei ole klamydia, joka on hoitamattomana aikas kenkku juttu ja vaatii siis aina kuurin.

Juo runsaasti nestettä, hapan neste tasoittaa virtsan ph:ta ja näin on helpompi käydä pissalla.
 
miirumaaru
Hirveitä virtsiskierteitä läpikäyneenä olen todennut että ainoa tapa päästä irti kierteestä on yrittää saada emättimen- ja virtsateiden bakteerifloora kuntoon, tahtoo sanoa: syödä maitohapobakteerivalmisteita jatkuvasti ainakin niin kauan kuin on päässyt tarpeeksi kauas ed. tulehduksesta....tosi kauan. Lisaäksi suosia esim. luonnonjugurttia yms hapatettua, jotka myös auttaa bakteerikantaa pitämään puolensa. Jos alapään limakalvot pääsevät oikein pahaan kuntoon luonnonjugurttilusikallinen paikallisestikin saattaa auttaa, joka ilta esim. Lisäksi alapesu seksin jlk., runsas nesteiden nauttiminen etc.muut keinot auttavat. Lääkärit ei mulle ole koskaan sanoneet mitään maitohappobakteerivalmisteiden hyödyllisyydestä, vaikka määräävätkin antibiootit tosta noin vain vaikka 10 krt. vuodessa. Paranemisia!
 
Vanha tekijä
Harmittaa kun aina vaan sitä antibioottia työnnetään. Onhan se joskus pakko, mutta satavarma olen, että se tauti lähtee näillä muillakin konsteilla eikä edes tule jos noudattaa nyt esim. miirumaarun ohjeita. Samaa mielipuolta olen itse ja tuo paikallinen jogurttikonstikin on todella hyvä.Hoidetaan itsemme ja pannaan lääkärit konkurssiin, ainakin ne huonot ja vetelät, jolla aina resepti sauhuaa.
 
Disa30
ja aina virtsis seksistä eli ennen seksiä pissalle ja heti sen jälkeen. virtsa puhdistaa. juon aina happamia mehuja, käy appelsiinikin, c-pore. kerran oli omalääkärinä venäläinen lääkäri, hän määräsi Trimopan kuurin.VAHVA.mutta kyllä autto
 
pissatulehdus
kannattaisi kuitenkin aina todeta testissä, koska joskus voi olla täsmälleen samat oireet kuin vti:ssä, mutta ei bakteereja. Sillon rutiiniluontoinen antibioottikuuri ei auta. Naisilla esim. hormonit ja ehkäisyvalmisteiden käyttö voivat aiheuttaa näitä oireita. Lääkärit tietävät tästä asiasta hämmästyttävän vähän, edes gynet. Tai ainakaan ne lääkärit joita itse olen tavannut.
 
yhdynnästä virtsis
Mulla oli aiemmin tosi usein virtsatietulehdus ja sitte pitkään estolääkitys, jolle sitte allergisoiduin. Vihdoin yks lääkäri osasi antaa mulle sopivan ohjeen. Aina ennen yhdyntää pissalla käynti, että virtsarakko on varmasti tyhjä, ja heti yhdynnän jälkeen pisulle ja pesulle. Ja jos yhdyntä kestää pitkään...mmmmm..viikonlopun tuntikausia kestäviä sänkyleikkejä... niin sitten myös välillä pitää käydä pissalla. Tämä muuten sivumennen sanoen auttoi myös orgasmin saantiin... ei mitään ongelmaa enää :)
 
Kierteessä ollut
Minulle tuli kamala virtsatietulehduskierre sen jälkeen, kun tapasin nykyisen mieheni. Harrastimme seksiä melkoisen paljon alkuvaiheessa. Minulle tuli aina virtsatielääkityksen jälkeen hiiva ja taas pian uusi virtsatietulehdus ja taas lääkkeistä hiiva. Tulehdukset olivat niin rajuja, että tuli verta ja jouduin istumaan koko ajan vessanpöntöllä sillä oli sellainen jatkuva pissaamisen tarve. Minulla auttoi seuraavat konstit:

- Veden juominen. Vettä pitää juoda vaikka oksennus tulisi.
- Karpaloiden ja puolukoiden syöminen
- Alapään huuhtelu lämpimällä vedellä
- Pissalla käynti heti yhdynnän jälkeen
- Liukkarin käyttö yhdynnän aikana

 
pupelo
Tänä aamuna taas pitkästä aikaa sattui minullekkin iskemään ilmeisesti vt-tulehdus. On se aina yhtä inhottavaa.. :/ Aina kuitenkin on tuo mennyt ohitse ettei ole tarvinnut lääkitystä hakea, eikä tuota onneksi enää nykyään usein tule. Mulla aina jonkun 5 tunnin jälkeen alkaa helpottamaan kun on heti sen alkaessa vaihtanut pikkuhousut, juonut paljon vettä ja istunut pariin otteeseen vessassa. Niinä kertoina kun se sattuu tulemaan niin oon huomannu et on sattunut olemaan samat pikkarit parina päivänä peräkkäin. Kannattaa kyllä siis vaihtaa puhtaat pikkarit tarpeeksi usein :)
Täältä löytyi paljon hyviä neuvoja, kiitos niistä kaikille, saa pidettyä tuon inhottavan tulehduksen poissa!
 
taas kerran
Hyviä neuvoja kaikki, kiitos teille! Terveisin yksi joka taas kerran kärsii pitkin yötä kun paikkoja kirvelee ja vessassa pitää ravata koko ajan. Muutama virtsis on ollut aikasemmin, aluksi nuorena pelästyin niitä kauheasti, kun en osannut oikein liittää mihinkään, löytää niille syytä. Sitten tajusin että tauti iskee suurimmalla todennäköisyydellä yhdynnän jälkeen, erityisesti jos ei käy heti pesulla ja jos ei ole ihan liukkaimmillaan, eli limakalvot kärsii. Runsas nesteen ja happaman juonti auttaa mullakin. Mutta inhottava tauti tämä kyllä on! Ja mielestäni on jotenkin epäreilua että vaan naiset saa yhdynnän jälkeen kärsiä... :) Valitettavasti seksihalut kyllä vähenee aina hekteksi tämän jälkeen. Mutta kiitos siis vielä hyvistä neuvoista, lisään ne omaan valikoimaani! Ja tsemppiä muillekin! Mies ei tällaista kestäisi... ;)
 
18v typykkä
Tämä kaikki on mulle kyllä ihan uutta.. Aloin ettiin virtaputkentulehus aiheesta kirjotuksia, koska mulla on myös useamman viikon ollu ihmeellisiä oireita. Oon ottanu canestesia ja muita emätinlääkityksiä ku en ole tienny mikä ollu vikana ja puhelimessa lääkäri suositteli kokeilemaan. Kävin pissatestissäkin ottamassa klamydian, tippurin ja virtsatietulehuksen, mutta mitään ei ollu. 2kk sitten kävin papakokeissakin rutiinitarkastuksessa ja oli lievä emätintulehus, mutta se hoitu. Tuntuu hassulta koska mitään muita oireita ei ole kun inhottava tunne virtsarakossa ja kirvelee pissaamisen loppuvaiheessa, tuntuu myös että virtsarakon alapuolelta kohta olisi turvonnut ja tuntuu todella epämukavalta välillä. Voiko olla että tulehus ei vaan näkynyt silloisessa testissä? Otin testin kotona ja laitoin putkeen missä oli säilöntäaine.
 
18v typykkä
ai niin, ja hain tänään lactalia apteekista, sitä maitohappobakteeri juttua mitä laitetaan alapäähän 7 päivänä. lääkäri suositteli. En vaan tiedä auttaako tämä tähän vaivaan ollenkaan? joku puhui maitohappobakteereistakin tuossa. No, sen näkee sitten..
 
Keisha
Kuinka kauan olit ollut pissaamatta ennen testien ottoa?
Kun minulla oli klamydia niin minulla oli pissaamisen loppuvaiheessa ihan kamalaa kipua. Ei kuitenkaan kirvelyä niinku sulla. Jotenkin vaan kuulostaa virtsatietulehdukselta tai klamydialta. Minulla klamydia aiheutti vielä virtsatietulehduksenkin. Tuo turvotus voisi taas viitata vaikka hiivasieneen.. Oletko hoitanut sitä myös ulkosynnyttimiltä?
 
terveeksi
Täällä myös vt-tulehduksen oireita eilisestä lähtien. Nyt yhtäkkiä aamupäivästä virtsaamisen tarve on lisääntynyt Paljon ja kirvelee myös älyttömästi. En yleensä lähde lääkäriin pienestä, vaan pyrin ennemmin selviämään itsekseen.. Pienen empisen jälkeen kuitenki päätin sitten soittaa terveysasemalle, koska olotila oli sen mukainen (on edelleen)! Nyt saankin kohta puoliin hakea reseptin lääkkeisiin! Mikä helpotus ettei tarvitse yrittää pidätellä tuskissaan näytettä varten.. eikä tarvii ravata monessa paikassa, vaan avun saa heti. Eli jos oireet ovat selkeät ja olet terve nainen, ei välttämättä lääkärillä käyntiä/tutkimuksia tarvita asian hoitamiseksi. Tsemppiä muille saman aiheen kanssa painijoille!
 
Aina pissittää
Täällä teille pissaliisoille vielä yksi kanssakärsijä :) Kyllästyttää tämä naisen elämä, tuntuu että jatkuvasti saa olla värkin takia kärsimässä - kirveltää, kutittaa, jomottaa, tulee haisevaa vuotoa ja on tulehduksia joka lähtöön. AARGH!
Minulla alttius virtsiksille taitaa kulkea suvussa: isoäitini ja äitini ovat kärsineet samasta piinasta usein. Mummu muuten antoi semmoisen vinkin, että lämpötyynyllä hautominen saattaa myös vähän helpottaa virtsiksen tuskia. Toimii hetken helpotuksena ainakin minulla, usein laitan lämpötyynyn alapään päälle kun olen menossa yöpuulle - auttaa juuri sen verran että uni tulee helpommin.
Tsemppiä kaikille kärsiville naisille!
 

Yhteistyössä