au au virtsatietulehdus..tulokset vasta huomenna!

  • Viestiketjun aloittaja henni
  • Ensimmäinen viesti
surullinen87
olen kärsinyt virtsatientulehduksista tai sen kaltaisista tuntemuksista yli 3vuotta,oireet alkoivat käytännössä sen jälkeen kun aloitin säännöllisen "seksuaalisen kanssakäymisen" nykyisen mieheni kanssa:)minulla oireet alkavat yleensä aamuyöstä,herään kirvelyyn virtsaputken suulla,joskus tuntuu kuin kipu säteilisi klitorikseenkin vaikka tiedän että kivun täytyy olla virtsaputkessa.kipu voimistuu pikkuhiljaa,jos käyn pissaamassa rakon tyhjäksi,kipu pahenee,joudun kävelemään selkä kenossa ja jalat ristissä takaisin sänkyyn.kuuma kivi jalkojen väliin ja buranaa naamaan,sillä oireet alkavat yleensä helpottamaan,runsaan vedenjuonnin lisäksi siis.saman päivän iltana oireet saattavat tulla takaisin,lievempinä tosin.lääkärillä olen käynyt,suoraan sanottuna en käy enää koskaan terveyskeskus lääkäreillä,niistä ei ole MITÄÄN apua,muutakuin jos haluaa antibiootti kuurin ja senkin saa monen tulehduksen käyneenä jo puhelimitse nykyään.nykyisin huoleni on se,että olen saanut viikonlopputyötä opiskelujen lomassa ja olen jo yhden työpaikan(postinkantaja)joutunut lopettamaan tämän taudin takia,ja haluaisin pitää tämän työpaikan.ahdistaa vaan kun ei tiedä missä ja milloin kivut alkavat,jos joudun tämänkin työpaikan jättämään?oon ajatellu jo sitäki vaihtoehtoo et musta tulee työtön ja mökkihöperö kotiäiti,enkä oikein kestä sitä ajatusta.tiedän että buranasta ja vedenjuonnista ja kaikesta mahdollisesta on apua,olen vain niin turhautunut tähän tilanteeseenkuka haluaa palkata tällaisen joka saattaa joutua sairaslomalle milloin tahansa ja vieläpä usein?no onhan elämässä muutakin kuin työ,enkä halua masentaa ketään joka painii saman ongelman kanssa,en vain ymmärrä miksi tätä asiaa ei tutkita sen tarkemmin,tai tiedättekö joitakin tutkimuksia joista olisi apua tai joista saisi lisää tietoa?kiinnostaako tämä vaiva edes ketään lääkäriä tai tutkijaa?tässä oli kuitenkin tämän kertainan vuodatukseni,kiitos kaikille jotka jakso lukea ja tsemiä elämään:)!
 
tzatziki
Edelliselle; mulle ainakin viimeksi sanoi lääkäri, että jos virtsisoireilu ja tulehdukset jatkuvat, voitaisiin tehdä virtsatiehyeiden ultraäänitutkimus. Voisko siis olla että siellä olisi jotakin rakenteellista tms. häikkää, kysypä asiasta. Aika hurjilta kuulostaa sun vaivat, ei muuta kun tsemppiä.

Itsekin olen saanut kärvistellä oireilujen ja tulehdusten kanssa vuosikausia. Vielä ikävämmän asiasta tekee se, että läheskään aina mun tulehdukset ei näy pikatestissä eikä edes viljelyssä, vaikka oireet olisi sietämättömät. Viimeksi joulun aikaan oireilin pahasti, mutta viljelyssä ei löytynyt bakteeria. Antibiootti kuitenkin paransi oireet, mutta ne palasivat hetimiten takaisin. Nyt sitten viime viikolla pikatesti näytti pahaa tulehdusta, infektio tuntui jo alaselkäkipuna ja kuumeena. Tulee joskus ihan luulosairas olo, kun valitan oireita eikä tulehdusta muka näy testeissä.

Ei auta muu kuin uskoa vihdoin, että asialle on kotikonstein tehtävissä paljonkin, kiitoksia kaikille vinkeistä!
 
komppaan edellistä
karpalo ja/tai puolukka esimerkiksi mehuna happamoittaa virtsaa ja tappaa pienemmät pöpöt. jos itsellä alkaa tulla "pissataudin" vaivoja, käyn kaupasta hakemassa litran karpalomehua ja juon sen. oireet katoavat samantien. ei välttämättä tietty toimi kaikilla... : /
 
neuvoja tarvittaisiin..
tänäaamuna alkoi tuntumaan alapäässä sellaista outoa pientä "kirvelyn" tapaista. Vessassa käyminen aiheuttaa jonkin verran kirvelyä, joten epäilen virtsatietulehdusta :( Olen nyt yrittänyt juoda mahd. paljon ja otin c-vitamiinitabletteja. Jos nämä oireet jatkuvat huomisenkin, on varmaankin tarvetta käydä lääkäriltä antibioottikuuri? Mietin vain, että kuinka kauan uskallan "kotikonsteilla" poistaa tulehdusta..?
 
juo juo juo
Riippuu toki oireistasi, eli miten voimakkaita ne ovat. Jos tänään on vasta vähän kirvellyt, uskallat ehkä kokeilla huomisenkin. Toisinaan oireet saattavat lähteä pois runsaalla juomisella yms., eikä tällöin ole välttämättä ollut kyse edes kunnon tulehdusta (bakeereja ei siis vlttämättä löytyisi).
Jos oireet pahenevat, mene lääkäriin :)
 
ja taas vessaan....
Voi kiitos teille kaikille ihanille ihmisille jotka jaatte neuvojanne meille tietämättömille. En ole ennen virtsistä potenut ja olin kummissani mistä tämä jatkuva vessassa juokseminen oikein johtuu. Turhauttavaa juosta tunnin aikana monta kertaa vessassa ja lirauttaa muutama pisara ikävän loppu vihlaisun kera. Mieleeni vain jostain pelmahti että entäpä jos tälläinen vaiva nyt ensimmäistä kertaa on ja mistäpä muualta sitä tietoa ja neuvoja saisi ku täältä:) Ja kaikille tiedoksi että karpalomehu todella toimii!
 
tärkeä
Nsota tätä ketjua, kun täällä on tärekää asiaa.

Muistutan vielä, kokemuksen syvällä rintaäänellä, että seksin jälkeen kaikki naiset pesulle, ei nukahdeta siihen kullan viereen ennen kuin on käyty alapesulla ja pisulla. Ja seksileikeissä kannattaa pitää huoli, ettei sieltä pepusta tule mitään (sormia, leluja, penistä..) suoraan sinne pimpsan puolelle sillä se on takuuvarma keino saada pissatulehdus. Ja pyyhittäessä aina: edestä taaksepäin! Ne bakteerit kun on aina siellä takanapäin ja sieltä kulkeutuvat eteen. Myös pikkuhousujen vaihto on tärkeää, näin ihan vain tiedoksi, jos joku ei sitä tiedä. Ja jos ei nyt ihan joka päivä niin ainakin on hyvä juoda vaikkapa puolukkamehua tai karpalomehua, joka muodostaa virtsaputkeen sellaisen kalvon (hetkellisesti) joka estää niitä pissatulehduksen bakteereita kiinnittymästä virtsaputkeen.

Lisäksi vielä: jos sinulla on pissatulehdus ja et vielä ole saanut lääkkeitä niin juohan paljon nestettä, varsinkin tuota puolukka- tai karpalomehua, sillä silloin ne bakteerit huuhtoutuvat sieltä virtsaputkesta pois ja se pissallakäynti ei ole niin kivuliasta kun se olisi tyhjällä rakolla pinnistellä.
 
AiAiAi
Olen kärsinyt noin vuosi sitten kamalasta virtsatulehduskierteestä, joka huipentui viime jouluaattoon, joka meni virtsiksen takia ihan pilalle. Itselläni oireet alkoivat aina todella nopeasti. Riitti, että kerran vessassa käydessä hieman kirveli, niin saattoi odottaa, että vessaan on seuraavan kerran mentävä 10 min päästä ja tulee verta. Joulun jälkeen sain estolääkityksen, jota söin puoli vuotta ja se piti oireet poissa. Kuitenkin olin koko ajan hieman skeptinen siitä, voiko antibiootin kestosyöminen oikeasti parantaa jotain vaivaa. Lääkkeet loppuivat kesäkuussa, jonka jälkeen olen syönyt karpalokapseleita päivittäin. Ensin kaksi aamuin ja illoin, sitten vähensin yhteen ja lopulta pari viime kuukautta olen syönyt vain yhden päivässä. Virtsis on näillä kapseleilla pysynyt poissa.

Mutta nyt olen unohtanutkin pari viime viikkoa syödä kapseleita, ja koska oireita ei ole ilmennyt, en ole sitten jaksanut asiasta välittää... No, olisi kannattanut, nimittäin tässä sitä taas ollaan. Tällä kertaa tulehdus ei ole niin paha, kuin aiemmin. Pystyn kutakuinkin olemaan aloillani ja itkemättä, eikä pissaaminenkaan satu yhtä pahasti, kuin edellisillä kerroilla. Vertakaan ei ole vielä tullut. Harmittaa siis, että satuin jo ottamaan heti oireiden ilmetessä antibioottia, sillä estolääkityksen saadessani sain myös yhden "varakuurin" antibioottia siltä varalta, että tulehdus kuitenkin iskisi. Luulen silti, että tämä tulehdus olisi voinut mennä ohi vain runsaalla juomisella ja karpalokapseleilla... Itsekin vastustan antibiootteja, mutta tähän vaivaan olen joutunut niitä vain nöyränä aiemmin syömään, sillä niin kauheat on kivut. Olen yrittänyt kuvailla virtsaamiskipua joillekin, jotka siitä eivät tiedä seuraavasti: Se on kuin ongenkoukulla vedettäisiin virtsaputken kautta virtsarakkoa ulos :( (Ja sen lisäksi vielä jatkuva kirvely myös vessakäyntien välillä.) Antibiootit ovat aina auttaneet jo päivässä.

Nytkin sattuu, mutta vain hieman. Uskon, että jos vielä juon jonkun litran vettä ja kaksi isoa teekupillista kuumaa karpalomehua (jostain syystä olen muuten huomannut, että se auttaa paremmin lämmitettynä, koittakaas jos on kivulias tulehdus) niin pystyn tänä yönä nukkumaan.

Kiitos paljon hyvistä vinkeistä, esim jugurttikikkaa en ole ennen tiennyt. Ajattelin jakaa tämän tarinani tässä ihan siksi, että joku muu virtsiksestä kärsivä voisi sen tuskissaan lukea ja kokea kohtalotoverin olemassaolon. Tosissaan kyllä toivon voimia kaikille virtsiksen kourissa kärsiville :)
 
tämä auttaa
Hei! Tämä auttaa myös virtsatulehdus vaivoihin ja tämä kannattaa tehdä heti kun oireita ilmenee, sillä ne saattavat kadota jopa kokonaan, eikä antibioottikuuria välttämättä tarvita.
Eli: Tarvitset muoviämpärin ja kiehuvaa vettä. Kiehauta 1-2litraa vettä (esim. vedenkeittimessä) ja kaada se ämpäriin. Sitten vain housut pois ja paljaalla pepulla istut siihen ämpärin päälle. Se polttelee hieman, mutta se todellakin helpottaa! Ja aina vain parempi jos päästää pissan sinne ämpäriin siinä samalla. Ja ämpärin päällä kannattaa istua jonkin aikaa, että bakteerit kuolee sen höyryn avulla. Ja lopuksi pese alapääsi ja kuivaa itsesi hyvin. Ja sitten pitäisikin helpottaa :)

Mutta kannattaa kuitenkin juoda paljon paljon vettä, itse huomasin kun join yhdessä vaiheessa kesällä ainakin 2-3litraa vettä päivässä, niin virtsatulehdusta ei tullut lainkaan. Mutta sitten taas kun en enää juonutkaan paljoa vettä, virtsatulehdus tuli helpommin. Ja karpalokapselit ovat hyviä, niitä napsin joka päivä aamulla ja illalla. Myös karpalo- tai sitruunamehua on hyvä juoda. Ja paljon C-vitamiinia.
 
vieras
Minulla on kenties virtsatietulehduksenoireita, paitti että pissaaminen ei kirvele.
Painetta, vihlontaa tuntuu navan alla. Taustalla on raskausepäily (menkat 1vkon myöhässä)
En erota juiliiko siellä kohtu vai virtsarakko.

Voiko olla virtsatietulehdus jos ei kirvele pissatessa?
 
AiAiAi
Voiko olla virtsatietulehdus jos ei kirvele pissatessa?
Voi ja silloin se kannattaakin tutkia nopeasti, ettei pääse äkkiarvaamatta nousemaan munuaisiin asti. Useimmilla virtsis on tosi kivulias vaiva, mutta tunnen erään, jolla virtsatulehdus oli kivuton ja nousi munuaisiin huomaamatta. Sitten sitä onkin yllättäen todella huonossa kunnossa.

Toisaalta jos epäilet olevasi raskaana saattaa vaivasi johtua kyllä todennäköisesti siitä. Kannattaa silti tarkistaa asia :)
 
Viimeksi muokattu:
miettii
Ilmeisesti virtsatietulehdusta ja klamydiaa on vaikea erottaa. Lääkäri ja terkkari antavat kuitenkin automaattisesti antibiootit taudin iskiessä, kun se on joskus kauan sitten kertaalleen todettu kokeella. Jos oireet häviävät muutamassa päivässä antibiottikuurilla puoleksi vuodeksi, voiko olla varma että kyseessä oli todella virtsarakontulehdus, eikä klamydia?

Jos on kierre päällä kannattaa varmaan aina varmistaa asia klamydiatestillä, mutta minulla tämä toistuu pari kertaa vuodessa. Klamydia voi kaiketi jyllätä elimistössä huomaamatta vuosiakin?
 
Heidi
Olen yrittänyt kuvailla virtsaamiskipua joillekin, jotka siitä eivät tiedä seuraavasti: Se on kuin ongenkoukulla vedettäisiin virtsaputken kautta virtsarakkoa ulos :( (Ja sen lisäksi vielä jatkuva kirvely myös vessakäyntien välillä.) Antibiootit ovat aina auttaneet jo päivässä.

Nytkin sattuu, mutta vain hieman. Uskon, että jos vielä juon jonkun litran vettä ja kaksi isoa teekupillista kuumaa karpalomehua (jostain syystä olen muuten huomannut, että se auttaa paremmin lämmitettynä, koittakaas jos on kivulias tulehdus) niin pystyn tänä yönä nukkumaan.

Kiitos paljon hyvistä vinkeistä, esim jugurttikikkaa en ole ennen tiennyt. Ajattelin jakaa tämän tarinani tässä ihan siksi, että joku muu virtsiksestä kärsivä voisi sen tuskissaan lukea ja kokea kohtalotoverin olemassaolon. Tosissaan kyllä toivon voimia kaikille virtsiksen kourissa kärsiville :)[/QUOTE]


Nuo kuulostavat omilta oireiltani. Ihanaa kuulla etten ole ainoa kun yleensä ihmiset sanovat että "kirvelee vähän" tai "pitää ravata vessassa normaalia useammin". Itse olen istunut vessassa nyt monta tuntia koska ylös noustessani kivut ovat liian suuret. Olen ottanut Ibuprofeiinia (800mg) eikä kivut siltikään ole täysin poissa, itseasiassa ne lievittyivät vaan hieman. Tämä on kamala tauti, en toivoisi kenellekään...
 
kokemusta on, huoh!
Kipuihin suosittelisin vielä kauratyynyä, jonka voi lämmittää mikrossa. Auttoi itselläni kirvelyn, kun pidin lämmintä kauratyynyä jalkovälissä, ihan siis alushousujen tai vaikka ohuiden olohousujen päällä. Lämpö jotenkin lievittää kirvelyä.

Tähän vielä lisäksi runsas veden ja vaikka karpalojuoman juonti, sekä mahdollisesti karpalokapselit ja särkylääke, niin oireiden pitäisi lieventyä kestettäviksi.

Kokemusta itselläni on useista tulehduksista, joihin antibiootit ovat yleensä onneksi auttaneet suht helposti. Nyt olen päässyt kierteestä eroon ja viimeisestä tulehduksesta on 1,5 vuotta. Edelleenkin huolehdin nesteytyksestä ja vessassa käynneistä, eli juon riittävästi, käyn usein pissalla ja erityisesti ennen ja jälkeen seksin.

Tsemppiä sairastaville!
 
--
voi, että kun tämä on ikävä vaiva. Koko yön valvonu ravaamassa vessassa. Viimenen puolukkapurkki menossa. Tulis jo aamu niin pääsis hakeen siwasta mehua.

Kannattaa muuten koittaa laittaa tavotteita itelleen. Mä päätin ,että vasta puolen tunnin päästä meen seuraavan kerran pissalle. Koko ajan tekis mieli juosta veskiin, mutta neljältä vasta. Auttaa jotenkin ja kun tulee enemmän kerralla niin varmaan lähtee pöpötkin helpommin.

Paranemista kaikille tästä kärsiville!

t. lämminvesipullopöksy
 
vaivainen
Moikka, meitä tulehduslaisia on sitten moneen junaan.
Itselläni virtsateidentulehdukset alkoivat pidemmän seurustelun aikana, ja mietin ensin voisiko kyseessä olla esim sukupuolitauti tai jonkin sortin kondomiallergia.
Itselläni oireet ovat aika hurjat. Kaikki alkoi normaalisti pienenä kirvelynä pissaamisen jälkeen ja muutaman kerran oireet saattoivat jopa hävitä välillä. Jos ei mennyt hoitoon tarpeeksi nopeasti,
joka ikinen kerta pissasin vera. Punaista verta purkki täynnä.
Uskotte varmaan naisen olotilan siinä kohtaa, kun aletaan kyselemään että eihän sinulla vaan ole
kuukautiset yms. syönyt punajuurta. Aina järkytin sairaanhoitajia kiikuttamalla
punaisen näytepurkkini lisätutkimuksiin.

Mielenkiintoisinta oli että välillä tuloksista ei löytynyt mitään tai että kyseessä oli normaali tulehdus.
Selexid tai muut peruslääkkeet eivät helpolla auttaneet vaan tarvittiin vahvempaa 2 nappia ja that's it. Tulehduksia oli jopa 7 vuoden sisällä jolloin hakeuduin tähystyksiin ja muihin.
Nekään eivät näyttäneet tuottavan tulosta. Ei mitään, minua ei siis vaivannut mikään.

Nyt on kulunut reilusti yli vuosi tulehduskierteestä, minulla ei ole diagnosoitu sukupuolitauteja ja olen eronnut entisestä partneristani. KUNNES. Tulehdus iski yhdenillan jutun jälkeen. Uskon siis vahvasti että elimistöni ei vaan kestä "rajumpaa yhdyntää". Täytyy muistaa suihkutella huolella ja huólehtia hygieniasta. Ja ilmeisesti tyytyä tavallista hellempään rakasteluun :/ :)
 
Natiska
Antibioottikuuri tappaa osan alapään bakteereista ja jos niiltä jäänyttä elintilaa ei korvata harmittomilla bakteereilla, niin tulehdusta aiheuttavat bakteerit valtaavat tämän tilan taas itselleen ja ollaan lähtöpisteessä.

Eli näin maalaisjärjellä ajateltuna antibioottikuurin jälkeen pitäisi saada niitä harmittomia bakteereita emättimeen. Suosittelen siis kaikille antibioottikuurin oheen ja sen jälkeen maitohappobakteerikapseleita emättimeen!

Itselläni oli kaksi virtsatietulehdusta, joihin jouduin ottamaan antibioottikuurit, koska oireet äityivät niin pahoiksi. Toisen kuurin jälkeen jäi vielä kutitteleva tunne, vaikka bakteeriviljelyssä ei mitään enää näkynytkään. Hain apteekista maitohappobakteereita emätinkapseleina ja helpottivatkin oloa, kunnes lopetin niiden ottamisen kuukautisten tullessa. Melkein samantien iski kolmas virtsatietulehdus päälle ja aloin heti ottaa kapseleita taas. Hain myös suun kautta nautittavia karpalouute/maitohappobakteerikapseleita ja tietysti normaalit karpalomehut ja c-vitamiinit oheen. Näillä konsteilla on tulehdus pysynyt kurissa ja toivon mukaan laantuu kokonaan ilman antibioottikuuria. Se kun tuntuu vaan lykkäävän ongelmia.

Antibiootit ovat varmasti hyviä virtsiksen hoitoon, mutta sen jälkeen lääkärien pitäisi minun mielestäni rutiininomaisesti määrätä jotain bakteerikapseleita, jotta se antibiooteista tärveltynyt bakteerifloora saataisiin kuntoon ja ehkäistäisiin tulehduskierre.

Ihmeellistä, että tuntuu olevan tuota virtsatietulehdusta nykyään niin paljon. Terkkarin mukaan tänä kesänä on ollut oikein virtsisbuumi. Sisältääkö ruoka nykyään liian vähän hyviä bakteereita, onko elintavat liiankin hygieeniset, aiheuttavatko antibiootit kierteitä vai mikä sen aiheuttaa?

Itselläni taisi johtua mökkielämästä ja mökkiseksistä. Ei mitään hygieenisintä touhua. Ehkä oma bakteerikanta ei ollut tottunut järvivedessä eläviin bakteereihin, eikä osannut niitä vastaan puolustautua. Tai sitten tuon herrapuoliskon bakteerit eivät oikein sovi minulle. Auttaisikohan kondomi noihin seksistä aiheutuviin virtsatietulehduksiin? Onko kellään kokemusta?
 
vinkkejä
Onneksi olen päässyt ainakin väli-aikaisesti eroon tulehduskierteestä, enkä todellakaan halua sitä takaisin.

Muutamia käytännön vinkkejä, joilla voi ennalta ehkäistä mahdollista tulehdusta.

- älä käytä pikkuhousunsuojia, sisältävät ärsyttäviä kemikaaleja

- älä käy uimassa, voit saada uinti-vedestä jonkin pöpön

- vaihda pyykipulverit sentitiveen...tms.allergia-testattuun

- älä missään nimessä käytä pyykinhuuhtelu-aineita, nehän jäävät pyykiin ja sitä kautta ärsyttävät ihoa, myös alapään ihoa

- pese pimpsa pelkällä vedellä, ei sinne tarvita mitään limakalvoja ärsyttäviä pesu-aineita

- kun juo karpalo tai puolukka-mehua, käytä sokeritonta, sokeroidun sisältämä sokeri on bakteereille niiden tarvitsemaa kasvu-alustaa.

JOS TULEHDUSKIERRE JÄÄ PÄÄLLE......on olemassa virtsatie-tulehduksen estolääkettä, joka katkaisee pitkään jatkuneen tulehduskierteen, pyydä lääkäriltä.
 
helpotus
Siis tämän palstan lukeminen antoi enemmän vinkkejä ja tietoa kun yksityisellä lääkärillä käynti.

Mun virtsis alkoi pari viikkoa sitten kun olin just tavannut uuden poikaystävän ja alottanut seksielämän sen kanssa, mutta eihän mulla ollut mitään tietoa että seksin harrastaminen voi johtaa virtsikseen, noh nytpä on. Silti luulin että kyseessä oli normaali virtsarakon tulehdus joka menee itsestään pois. no eipä mennyt joten soitin terveyskeskukseen jotka määräsi apteekkiin mulle kefexin kuurin. Olin menossa hakemaan sitä mutta lähetettä ei ollut saapunut sinne (vasta kun seuraavana päivänä) niin sain yhden levyllisen antibiottia ja sanottiin että pitää tulla heti huomenna hakemaan. No oireet helpottui ja ajattelin että en tarvitse enää kuuria. Ei saisi ikinä lopettaa antibiottia kesken!! koska sain siitä ensiksi hiivan jonka kärsin viimeviikolla JA nyt viime iltana päätin mennä pissalle jonka jälkee jäi epämiellyttävä paine rakkoon. Päätin käydä vielä kerran pissalla mikä vain pahensi asiaa niin etten voinut liikkua tai edes maata! kipu oli niin kova että itku tuli ja luulin että nyt on jotai tosi vakavaa kyseessä. Juoksin vessassa n.3min välein ja mitään kunnollista virtsaa ei edes tullut vain pari pisaraa joka aluksi helpotti rakosta mutta pahentui vielä enemmän kun oli pyyhkinyt. Soitin hädissäni poikaystävälleni joka olisi vienyt minut päivystykseen mutta eihän ne voisi asialle mitään tehdä. mitään verta tai vastaavaa ei tullut mutta kipu oli niin kova! Äiti laittoi minulle sitruunamehua ja antoi 2 buranaa mitkä eivät aluksi helpottaneet yhtään. Lopuksi menin makaamaan vatsalleni ja oli pakko laittaa terveys side yöksi koska kun vähänkin liikahdin niin virtsaa tuli. Ei paljon mutta kuitenkin. Vihdoin kipu helpotti niin että pystyin nukahtamaan ja kävin aamuyöstä kaksi kertaa vessassa ja pidin lämmintä tyynyä jalkojen välissä tai mahan alla. KAUHEIN YÖ IKINÄ.

Tänään kävin lääkärissä ja minulta otettiin klamydia ja normi pissanäyte missä ei tietenkään näkynyt mitään, klamydian saan tietää myöhemmin. Aluksi olin varma että tämä on klamydia mutta nyt kun olen lukenut tätä palstaa niin helpotuin todella kun luin että se voi johtua seksistä. Varsinkin sellaisesta vähän rajummasta koska välillä kun olemme poikaystäväni kanssa sängyssä niin tunnen alavatsassa tai rakossa kauheaa painetta ja olen varma että virtsis saa alkunsa siitä! olen kyllä käynyt välillä pesulla seksin jälkeen mutta nyt pitää oikeesti ruveta kunnolla huolehtimaan hygieniasta ENNEN ja jälkeen touhujen. Voihan tämä tietysti olla myös klamydia (kaverilla oli ihan samanlaiset oireet ja tulos oli klamydia) mutta olen käynyt juuri vähän aikaa sitten testeissä ja tulos oli negatiivinen. Mutta aika varma olen että se tuosta seksistä johtuu. Pitää ruveta käyttämään noita vinkkejä niistä on varmasti apua ainakin sillä perusteella mitä olen lukenut. Kauheesti nolotti sanoa poikaystävällekkin että voi olla klamydia mutta suhtautui hyvin ja on huolissaan koska ei halua että mulla on paha olla. Lääkärikin rupes puhumaan jostain ultraäänestä jos testit ei nyt näytä mitään tuloksia, että olisi munasarjoissa tai kohdussa jotain rakkuloita. Pyh sanon, jos oikeasti näin monella naisella on samanlaisia vaivoja! kotikonstein siis yrittämään aluksi. Kyllä se puhdas hygienia ja karpalomehun juonti varmasti tekee jo ihmeitä. Tänään ollut jo paljon parempi olo (huomaa myös siitä kun ei harrasta seksiä vähään aikaan niin häviää itsekseenkin) mutta pientä painetta. Buranaa siis naamaan ja pesulle. KIITOS tuhannesti näistä lukuisista vinkeistä. Ei tarvitse siis heti huolestua jos mikään testi ei näytä mitään.
 
kauhia tauti
Itselläni neljäs vti vuoden sisään. Samoja vinkkejä mullakin jaossa, kuin muillakin on ollut.

Oireet alkavat mulla aina myöhään illalla/aamuyöllä. Vessassa käydessä huomaa, että ei hitto, pikkasen kirpaisi ja siitä tunnin sisään pissaankin jo verta, vessassa käyn 5 min välein, vatsa ja virtsarakko on kipeä ja joka kerta kuume on noussut nopeasti 39 asteeseen. Oloa helpottaa, kun pääsee kuumaan suihkuun istumaan. Trimopan auttaa mulla jo muutaman tunnin päästä ja parin tabletin jälkeen olo on lähes normaali.

Karpalomehua, karpalomehua ja vielä lisää karpalomehua. Tänään olen juonut sitä n. 3-4 litraa + lasillisen C-vitamiiniporejuomaa + vettä. Parhaiten tuntuu toimivan suoraan karpaloista puristettu tiivistemehu, joka lantrataan veden kanssa. Vaikka väkevä mehu ei litratolkulla nautittuna mitään herkkua olekaan, sokeria ei kannata laittaa.

Yhteen aikaan söin karpalo-maitohappobakteeri tabletteja aamuin illoin eikä sinä aikana vti iskenyt. Täytyy aloittaa uudestaan tuo kuuri, juoda joka päivä karpalomehua ja pitää C-vitaaminin saannista huoli. Jospa niillä tämä ka-ma-la ja ki-vu-li-as tauti pysyisi poissa.

Ai niin, ja seksin jälkeen AINA pissalle ja lämpimällä vedellä alapesu. Jos paikat tuntuu peuhatesssa kuivilta, kannattaa käyttää liukkaria, jolloin virtsaputken suuhun ei kohdistu niin paljon hankausta.
 
tyttö
Listan perään vielä yksi juttu, jonka olen huomannut aiheuttavan virtsatietulehduksia seksin yhteydessä: normaali lateksi-kondomi. Sen jälkeen kun aloin käyttämään ainoastaan luonnonkumikondomeja virtsiket ovat vähentyneet. Vinkin sain, en lääkäriltä, vaan wikipediasta, jonka jälkeen olen levittänyt ilouutista lääkäreillekin :) Tärkeintä on kuitenkin alapääpesu varsinkin peppuseksin jälkeen - on noloa mennä lääkärille aina peppuleikkien jälkeen kun on sanomattakin selvää, mistä tulehdukset johtuvat..
 
Nainen 21v
Ihanaa huomata ettei paini näiden asioiden kanssa sittenkään yksin!!!

Omat oireeni alkoivat 2 vuotta sitten suoraan pyelonefriitillä. Tämän jälkeen virtsatietulehduksia ollut välillä useimmin välillä harvemmin. Tuntuu vain välillä niin avuttomalta. Itse paikkakukntaa 2 kertaa vaihtaneena ei jakaisi aina selittää terveyskeksukseen samoja asioita, varsinkin kun siellä katsotaan potilasta kuin luulo sairasta, jos muutaman viikon välein joutuu siellä ramppaamaan. Meillä vielä on niin että kaikki vaivat oli kyse mistä tahansa mennään ensiksi sairaanhoitajan vastaanotolle, reseptiä ei saa ilman että sh näkee pärstän ja mahdollisesti ottaa näytteen, josta VTI todetaan. Yhdistän itse selkeästi omat virtsatietulehdukseni joko kylmyyteen tai yhdyntään, huoh ei kiva.


Kiitos teille tuhannesti vertaistuesta! Tällä hetkelläkin virtsatietulehduksesta itse kärsin, 4 litra nestettä menossa. Karpalomehu ja C-vitamiinit maistuvat.
 

Yhteistyössä