au au virtsatietulehdus..tulokset vasta huomenna!

  • Viestiketjun aloittaja henni
  • Ensimmäinen viesti
Shussus
Heidin lausahdus on niiiiin osuvaa: " Se on kuin ongenkoukulla vedettäisiin virtsaputken kautta virtsarakkoa ulos :( (Ja sen lisäksi vielä jatkuva kirvely myös vessakäyntien välillä.)"
- Samanlaisia tuntemuksia täälläkin!!! Samallla minulla taitaa olla vielä hiivasieni tulehdus.. jeah! ihmeellistä mörssövalkovuotoa ja tuntuu kuin olisi haavaumia ja tuo ongenkoukku juttu... se on joko klamydia joka aiheuttaa kaikki nämä, tai sitten se on virtsaputken tulehdus joka aiheuttaa hiivaisuudenkin!

Eli vähän taustatietoja : Olen 20-vuotias nainen ja normaalipainoinen.. Muutama kuukausi sitten erosin vakituisesta suhteesta ja aloin myöhemmin tapailemaan uutta miestä. seksi oli mitä mainiointa(!!!!!)(emme käyttäneet kondomia, mutta en tullut raskaaksi) ja halusin vääntää tällä uudelle miehelle "yllätyksen" ja ajelin alapääkarvani..... Sen siitä saa kun harrastaa hyvää seksiä ja sheivausgeeliä päätyy väärään paikkaan :/ Nyt tästäkin miehestä eronneena ja kusirakko kokoajan täynnä on "hyvä" palata taas "sinkkumarkkinoille" >:/

Varma en ole mistä tämä pirullinen vaiva johtuu. huomenna pitäisi tk:hin soittaa ja kysellä miten toimia, että lähdenkö sinne samantien antamaan pissanäytettä yms yms. Saavat kyllä samalla testata kaikki klamydiat siitä pissasta. Toivottavasti nyt edes jotain ilmenee tuloksissa, että vaivasta pääsisi eroon.. Olen nimittäin nukkunut viimeiset pari yötä sohvalla... leffa pyörii taustalla, että saisin nukahdetuksi (on jotain muuta ajateltavaa kuin rakko, kun itsellä on pahaa tapaa sitten miettiä, ajatella ja ns. tunnustella tilannetta koko ajan).

Canesten kombi (ulkoisiin sukupuolielimiin) auttoi ainakin tuohon kirvelyyn vessassakäynnin jälkeen. Samalla aikaisemmin päivällä kokeilin OMENAVIINIETIKKAa ja 2dl VETTÄ sekoittaa ja juoda sen. kuulemma pitäisi ph:t tasapainoittaa ja tappaa osaa bakteereista. Pahaa se oli, mutta kun nenästä piti kiinni ja joi paljon vettä päälle, niin ei se niin kamalaa ollut.. muutakuin röyhtäykset sen jälkeen!!! :O En huomannut ainakaan yhden käyttökerran jälkeen paljoa eroa, muutakuin ehkä vähän vähemmän painetta rakossa... en ole varma.

Huomenna Tk:hin testeihin, pitäkää minulle peukkuja, niin minä pidän teille! Tämä on todella todella todella ikävä vaiva! en toivoisi kellekkääN!!

Pikaisia paranemisia kaikille ja kiitos hyvistä vinkeistä! Toivottavasti ei tavata tällaisilla palstoilla enää :)
 
Vaivainen
Hei vaan,

kuten otsikosta ilmenee, vaikuttaa oireet kuin olisi tullut pitkästä aikaa virtsatietulehdus! Kaiken lisäksi minulla on hiivatulehduskin samaan aikaan!

No, saan lääkäriltä pissatestin tulokset vasta huomenna, joten vinkit ja "poppakonstit" ovat tarpeen! Olen lukenut että karpalomehu/kapselit
ja C-vitamiini ovat hyviä! Onko muita keinoja? Kumpi on parempi, karpalon mehu vai kapselit?
Koitin äsken tuota kiehuvaa vettä ämpäriin ja istuin ämpärin päälle, sehän toimii \o/ suosittelen :)

Join varmaan litran kerralla sitruunamehua, yök meinas tulla yli, mut ehkä selviin näillä ohjeilla hetken :D
 
Viimeksi muokattu:
Arggh
Hyi että osaa olla inhottava vaiva :(

Aamuyöllä alkoi tutut oireet, jatkuva kirvelyn tunne ja vessassa ravaaminen... Nukkunut en juuri ole neljän jälkeen. Onneksi sai yksityiselle lääkäriajan niin saa antibiootin heti. Jännä nähä miten pystyn edes kävelemään lääkäriin, saati sitten apteekkiin.

Nyt vasta hoksasin, että mulle tulee luultavasti virtsis seksin harrastamisesta. Alkuviikosta tuli reippahasti vietettyä uuden miehen kanssa aikaa makkarin puolella ja nyt tuli tulehdus. Pikkasen harmittaa, kun mies tulee tänään työmatkalta ja oli tarkoitus mennä hänen luokseen ja joudunkin ilmoittamaan, että sori, mulla on järkyttävä pissatulehdus ja joudun makaamaan kotona kuumavesipullo jalkojen välissä karpalomehua litkien...

Taitaa olla lähemmäs vuosi edellisestä tulehduksesta eli ei tämä onneksi ihan jatkuva vaiva ole... Luulen, että sitä ennen mulla on ollu parikin pientä tulehdusta ilman että tajusin mennä lääkäriin ja menivät lopulta itsestään ohi.
 
Taisku
Mulla alkoi pissatulehduksen oireet viikko sitten. Järkyttävä kirvely pissaamisen loppuessa ja vessassa sai ravata jatkuvasti eikä varsinaista hätää ollut.
En ensiksi ymmärtänyt mistä kyse: en ollut harrastanut seksiä lähiaikoina enkä kylmettynyt tms. Ihmettelin vain mikä hemmetti mättää, kun pitkin yötä pitää herätä vessaan ja alavatsassa tuntuu painetta koko ajan.
Muistin lukeneeni joskus naistenlehdestä karpalon sekä c-vitamiinivalmisteiden vaikutuksesta virtsan happamuuten, joten pakkasesta marjoja naamaan ja kaupasta hakemaan c-vitamiinia. Lääkäriin en saanut aikaa(!) vaan käskivät syödä buranaa. 5 päivää oli yhtä helvettiä, mutta noilla "ohjeilla" meni ohitse, sekä runsaalla veden juomisella. Nyt olen sitten jäänyt miettimään elääkö bakteeri kuitenkin elimistössäni ja lähtee nousemaan kohti munuaisia vaikkei oireita enää ole...?
Oli muuten elämäni ensimmäinen tulehdus ylipäätään! :D
 
Pissis
Moikka! :)

Mulla on todettu vuosia sitten bakteeriton virtsarakontulehdus, eli Interstitielli kystiitti. Se oireilee samalla tavalla, kuin bakteeritulehdus, mutta pisunäytteessä (pika tai viljely), ei näy yleensä näy mitään, joskus on vähän bakteereja, muttei niin paljoa, että oirekuva olisi niiden mukainen.

Interstitielli kystiitti on yhä eräänlainen lääketieteellinen mysteeri, mutta sen verran on selvitetty, että se on neurologinen, eli hermostopohjainen vaiva, joka siis aktivoituu ja pahenee stressistä. Eli vähän niinkuin olis ihottuma, joka aina pahenee stressatessa, tässä tapauksessa virtsarakon limakalvot menee huonoon kuntoon. Samoin, kun ihottumaa pitää rasvata, pitää limakalvoja kosteuttaa, sillä kuivuminen ja nestehukka pahentaa oireita, jolloin virtsarakko kutistuu ja kuivuu, jonka jälkeen sen taas laajetessa siihen tulee pieniä ratkeamia, jotka ovat kipeitä ja tulehtuvat helposti.

Joskus kipu, polttelu ja pisahätäily on niin sietämätöntä, että oon alottanut antibioottikuurin heti pisunäytteen annettuani ennen viljelyn tuloksia, ja antibiootit hellittävätkin oireita hetkeksi, mutta eivät paranna vaivaa, siis silloin kun ei ole kyse virtsiksestä. Eli, hyvä, jos vaan suinkin pystyy odottamaan viljelyn tuloksia, sillä jokainen turha antibioottikuuri rasittaa elimistöä ja heikentää sen vastustuskykyä, jolloin voi joutua antibioottikierteeseen (been there, done that). Toki, jos on kovat oireet, kuumetta ja selkäkipua, niin kyseessä voi olla bakteeritulehdus, jonka pitkittäminen ei ole järkevää, jokainen tekee itse omat ratkaisunsa lääkkeiden suhteen. Pisunäyte kannattaa käydä antamassa jokatapauksessa, jotta selviää voiko kyseessä olla IC.

IC:n hoitoon suositellaan emäksisiä tuotteita, toisin kuin bakteeriperäiseen virtsarakon/tiehyen tulehdukseen, johon perinteisesti suositellaan kaikkea hapanta; karpaloita, C-vitamiinia, puolukoita... Ainut mikä sopii molempiin vaivoihin on sitruuna, sillä se muuttuu elimistössä happamasta emäksiseksi. Hapanta vältellään IC:ssä, koska happamalla tuhotaan bakteereja, mutta se tekee pahaa tulehtuneelle limakalvolle ja siinä mahdollisesti oleville haavoille, niinkun voi hyvin kuvitella. Samoin kuin sokeri ja alkoholi. Jos on onnistunut nauttimaan edellämainittuja aineita, siihen päälle heittää vielä vähän roskaruokaa, stressiä ja seksiä, niin meikäläisellä IC on aika takuuvarma. :/

Muita hoito-ohjeita on runsas veden juominen päivittäin, mielellään aamulla herättyä 1/2 litraa kitaan, se saa muutenkin elimistön toimimaan mukavasti. Seksin aikana hyvä kosteutus emättimeen, jos ei luonnollinen, niin sitten joku liukastevoide, tai esim. luomukookosöljy, sillä emättimen huonovointisuus heijastuu helposti virtsarakkoon, naapureita kun ovat. Seksin jälkeen voi käyttää hoitavia emätinkapseleita (esim. Repadina apteekista) ja juoda n.1 litra vettä, tai mietoa sitruunavettä, siis sitruunasta puristettua, ei valmismehuja, joissa on lisättyä sokeria.

Jos varotoimenpiteistä huolimatta IC tulee, eli limakalvojen kunto huononee, käytän kuureina mietoa koivunlehtiteetä: laitan kuivattuja koivunlehtiä luontaistuotekaupasta teepalloon ja kannuun veden kera, josta sitten päivän mittaan kaadan muutaman sentin vesilasiin ja hanasta vettä päälle. Juon tuota ainoana juomana pari viikkoa, jos oireet jatkuvat, jatkan seuraavat pari viikkoa, jne, kunnes olen oireeton.

IC:n hoitoon on myös radikaalimpia keinoja, virtsarakon huuhteluita ym, joita voi googlailla esim. hakusanoilla Interstitielli / interstitiaalinen kystiitti, Interstitial Cystitis.

Tulipa pitkä sepustus, toivottavasti tästä on jollekin apua! Tsemppia ja hyvää mieltä! :)

Tässä vielä pari linkkiä aiheeseen liittyen:

IC - Home

Interstitial Cystitis Network : Patient Handbook : Understanding Diet and IC

Interstitiaalinen virtsarakon tulehdus :: Terveyskirjasto
 
Ulkosuomalainen
Alkuperäinen kirjoittaja Vanha tekijä;7890378:
Harmittaa kun aina vaan sitä antibioottia työnnetään. Onhan se joskus pakko, mutta satavarma olen, että se tauti lähtee näillä muillakin konsteilla eikä edes tule jos noudattaa nyt esim. miirumaarun ohjeita. Samaa mielipuolta olen itse ja tuo paikallinen jogurttikonstikin on todella hyvä.Hoidetaan itsemme ja pannaan lääkärit konkurssiin, ainakin ne huonot ja vetelät, jolla aina resepti sauhuaa.
Minulla on ollut koko ikäni vti vaivoina. Suurinpiirtein kaikki antibiootit yms. on kokeiltu ja viime vuosina niistäkään ei ollut enää apua, sillä bakteerit olivat tulleet resistenteiksi! Asuessani Espanjassa sikäläinen urologini antoi ihmeellisen reseptin: "omia" bakteereitani (ainakin e.coli 80 %, klebsiella 10 % ja jokin kolmas 10 %) joka ilta kielen alle suihkutettuna. Aine piti tilata Madridista, maassa on vain yksi yritys, joka valmistaa ko. ainetta.

En ole ikinä ennen kuullutkaan tällaisesta lääkkeestä. Tunteeko joku täällä asian paremmin? En edes tiedä, onko kyseessä homeopaattinen/geenimanipuloitu vai mikä kumma? No, joka tapauksessa olen jo muutamana iltana suihkauttanut kielen alle ainetta ennen nukkumaanmenoa - aika näyttää, onko apua!
 
tuskien taival
Olen kärsinyt tulehduksista lähes koko aikuisikäni, n. 15 vuotta. Itselläni selvät aiheuttajat ovat seksin harrastaminen ja alkoholin käyttö. Kymmenisen vuotta sitten kun kerroin havaintoni nuorelle mieslääkärille, hän pidätteli nautuaan epäuskoisena. Tosin ei hänellä ollut tämän parempia syitä vaivoilleni.
Ainoa selvästi tehokas ennaltaehkäisevä lääke kohdallani on ollut vahva C-vitamiini (750 mg). Aina ennen ja jälkeen seksin yksi nappi huuleen, muutoin yksi nappi päivässä.
Jos tulehdus kuitenkin antaa oireita, kipua ovat helpottaneet C-vitamiiniin ja tulehduskipulääkkeen lisäksi yrttiteet hunajalla (mm. siankärsämö on vanha kivunlievittäjä). Käärin viltin lantion ympärille lämmittämään ja puen lämpimät sukat ja koitan ottaa mahdollisimman rennosti/ levätä. Karpalomehuista ym. en ole huomannut mitään apua.
Ehkä hyvän bakteerikannan ylläpito ja vatsan toiminta auttavat asiaan, mm. maitohapot ja vaikka Molkosan-juoma, sekä sokerin välttäminen. Olen myös kuullut, että säännöllinen omenaviinietikan juonti (veteen sekoitettuna) ehkäisisi tulehdusksia.
Minulta ei ole löydetty mitään rakenteellista vikaa ja sukupuolitautitesteissä käyn säännöllisesti, eli mitään syytä em. lisäksi ei vaivalleni ole löytynyt. Viimeisestä antibioottikuurista on yli vuosi tai kaksi aikaa joten tuo c-vitamiini ja muut poppaskonstit toimivat kohdallani jotenkin. Pari kerttaa viime vuosina olen tuskaisena käynyt testissä, mutta tulehdusta ei ole löytynyt.
 
Smitha29
Heidin lausahdus on niiiiin osuvaa: " Se on kuin ongenkoukulla vedettäisiin virtsaputken kautta virtsarakkoa ulos :( (Ja sen lisäksi vielä jatkuva kirvely myös vessakäyntien välillä.)"
- Samanlaisia tuntemuksia täälläkin!!! Samallla minulla taitaa olla vielä hiivasieni tulehdus.. jeah! ihmeellistä mörssövalkovuotoa ja tuntuu kuin olisi haavaumia ja tuo ongenkoukku juttu... se on joko klamydia joka aiheuttaa kaikki nämä, tai sitten se on virtsaputken tulehdus joka aiheuttaa hiivaisuudenkin!

Eli vähän taustatietoja : Olen 20-vuotias nainen ja normaalipainoinen.. Muutama kuukausi sitten erosin vakituisesta suhteesta ja aloin myöhemmin tapailemaan uutta miestä. seksi oli mitä mainiointa(!!!!!)(emme käyttäneet kondomia, mutta en tullut raskaaksi) ja halusin vääntää tällä uudelle miehelle "yllätyksen" ja ajelin alapääkarvani..... Sen siitä saa kun harrastaa hyvää seksiä ja sheivausgeeliä päätyy väärään paikkaan :/ Nyt tästäkin miehestä eronneena ja kusirakko kokoajan täynnä on "hyvä" palata taas "sinkkumarkkinoille" >:/

Varma en ole mistä tämä pirullinen vaiva johtuu. huomenna pitäisi tk:hin soittaa ja kysellä miten toimia, että lähdenkö sinne samantien antamaan pissanäytettä yms yms. Saavat kyllä samalla testata kaikki klamydiat siitä pissasta. Toivottavasti nyt edes jotain ilmenee tuloksissa, että vaivasta pääsisi eroon.. Olen nimittäin nukkunut viimeiset pari yötä sohvalla... leffa pyörii taustalla, että saisin nukahdetuksi (on jotain muuta ajateltavaa kuin rakko, kun itsellä on pahaa tapaa sitten miettiä, ajatella ja ns. tunnustella tilannetta koko ajan).

Canesten kombi (ulkoisiin sukupuolielimiin) auttoi ainakin tuohon kirvelyyn vessassakäynnin jälkeen. Samalla aikaisemmin päivällä kokeilin OMENAVIINIETIKKAa ja 2dl VETTÄ sekoittaa ja juoda sen. kuulemma pitäisi ph:t tasapainoittaa ja tappaa osaa bakteereista. Pahaa se oli, mutta kun nenästä piti kiinni ja joi paljon vettä päälle, niin ei se niin kamalaa ollut.. muutakuin röyhtäykset sen jälkeen!!! :O En huomannut ainakaan yhden käyttökerran jälkeen paljoa eroa, muutakuin ehkä vähän vähemmän painetta rakossa... en ole varma.

Huomenna Tk:hin testeihin, pitäkää minulle peukkuja, niin minä pidän teille! Tämä on todella todella todella ikävä vaiva! en toivoisi kellekkääN!!

Pikaisia paranemisia kaikille ja kiitos hyvistä vinkeistä! Toivottavasti ei tavata tällaisilla palstoilla enää :)
 
Viimeksi muokattu:
cubik
Itse myöskin päädyin vuoden kierteeseen. Uusi uusimistaan väh. kuukauden välein, yleensä useamminkin. Karpalopuristeita aloin syömään siinä puolen vuoden kohdalla, aluksi auttoivat, mutta loppujenlopuksi tuntui, etteivät enää tehonneet. Syksyllä nyt vetelin sitten pari c-vitamiini+sinkki poretabletti pakettia, tabletin päivässä ja edelleen karpaloa, kunnes molemmat loppuivat. Ei sitten tullut heti uusia hankittua, ja sainkin huomata että uusia tulehduksia ei ilmestynyt, nyt 3-4 kuukautta ilman tulehduksia, toivon mukaan ovat pysyvästi poissa. Voin siis lämpimästi suositella c-vitamiinia. Auttoi itselläni myös tulehduksen iskiessä, mutta selvästi myös ehkäisevänä ihan päivittäin otettuna, ja näin kuuriluontoisena.
 
12v
Elikkäs löysin tän vanhan ketju jutun mutta ei voi mitään. Oon siis 12v ja mulla on ollu nytte 3kertaa virtsatulehdus tässä vuoden aikana ja nyt tuntuu että on taas. Virtsatulehdus on aina kuukautisten aikana mutta on aina lähtenyt pois antibioottikuurilla. Mikä avuksi?
 

Yhteistyössä