Aukeeko monikin putiikki nykyään vasta klo 11?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Aamuäree
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Aamuäree

Aktiivinen jäsen
10.04.2007
48 565
16
38
Etelä-Pohjanmaa
Hittolainen, silloin kun mä pidin putiikkia pystyssä niin oli 'buumi' että liikkeet aukeavat klo 10.

No nyt kun uusia liikkeitä availlaan niin ne tuntuvat järjestään aukeavan vasta klo 11!

Ei hitto miten myöhään...

Mä innoissani kattelin paikallislehdestä että jee, askartelutarvikeliike on avattu! Koska en avajaispäivänä päässyt, niin menin sitten maanantaina. No se oli kiinni.
Olin vähän ymmälläni että kuinkas se nyt olikaan, kyllähän tämä avattu jo on... mutta ei auttanut oven rynkyttäminen, kiinni oli ja pysyi. (Ovessa oli vielä edellisen siinä olleen liikkeen tarrat, ei tämän uuden aukioloaikoja.)
No, menin sitten seuraavalla viikolla jonain päivänä uudelleen oven taa, kello oli jotain varttia yli 10. Ja taas ovet kiinni ja paikat pimeänä.

Mä olin ihan että :O eikö tämä mokoma ole milloinkaan auki, pitäkää pensselinne|O

No nyt selkis että se on auki ti-pe 11-18 ja lauantaisin jonkun aikaa, en muista miten. :D

Tälläst aamu-ihmistä pistää vihastuttamaan noin myöhäset aukemisajat, en ymmärrä miksi pitää aueta noin myöhään? Yhdeksältä kaupat kuuluu olla jo auki :)

Mitä kauppaa oot pitänyt? Miks ihmeessä lopetit :)?

Tälläst aamu-ihmistä pistää vihastuttamaan noin myöhäset aukemisajat, en ymmärrä miksi pitää aueta noin myöhään? Yhdeksältä kaupat kuuluu olla jo auki :)

Mitä kauppaa oot pitänyt? Miks ihmeessä lopetit :)?

Mulla oli ompelimo kaupungin keskustassa. On se vieläkin, mutta täällä kotosalla, se ompelimo meinaan. Lasten takia parempi vaihtoehto pitää putiikkiaan kotosalla.

Niin no, suuri osa ihmisistä pääsee sinne kaupoille vasta neljän viiden jälkeen... Jos sä jonkun muutaman aamuihmisen takia avaat esim klo 9 ja suljet sitten kello 17 saadaksesi normaalin 8 tunnin päivän niin suurin myynti jäänee saamatta.

[QUOTE="vieraana";22306278]Niin no, suuri osa ihmisistä pääsee sinne kaupoille vasta neljän viiden jälkeen... Jos sä jonkun muutaman aamuihmisen takia avaat esim klo 9 ja suljet sitten kello 17 saadaksesi normaalin 8 tunnin päivän niin suurin myynti jäänee saamatta.[/QUOTE]

Mä joskus tätä pohdin että kuinka kummassa kauppiaitten toimeentulo hankittiin joskus 'ennenvanhaan' kun kauppojen aukioloajat oli ihan erilaiset kuin nykyisin?

Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree;22306287:
Mä joskus tätä pohdin että kuinka kummassa kauppiaitten toimeentulo hankittiin joskus 'ennenvanhaan' kun kauppojen aukioloajat oli ihan erilaiset kuin nykyisin?

Silloin ennen vanhaan oli se toinen perheenjäsen kotona...

Silloin ennen vanhaan oli se toinen perheenjäsen kotona...

80- luvullakinko?

Miten se oli, mun muistikuvani mukaan silloin oli kaupat auki (ja pankit myös, nykyään osa niistäkin aukee myöhemmin) aika yhteneväisesti klo 9 alkaen?
Vai oliko?

Mummo aina marmattaa että hän ei halua linjurilla lähteä ostoksille kaupungille, kun pitää tulla jo varhain eikä silloin ole kaupat vielä auki- pitää pari tuntia kuluttaa 'turhaan' ellei ole asiaa terveyskeskukseen. Ei mummokaan saa kulumaan puoltatoista tuntia ruokakaupassa.
Hankalaa kun on niin huonot julkiset täällä perähikiällä.

Viimeksi muokattu:
Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree;22306317:
80- luvullakinko?

Miten se oli, mun muistikuvani mukaan silloin oli kaupat auki (ja pankit myös, nykyään osa niistäkin aukee myöhemmin) aika yhteneväisesti klo 9 alkaen?
Vai oliko?

Silloin työajat oli kaikilla säännöllisemmät eli vaikka kauppa olis mennyt kuudelta kiinni, yleensä kaikki työssäkäyvätkin ehti kuitenkin käydä siellä töiden jälkeen. Nykyään vuorotyötä ja muuten epätyypillisiä työaikoja tekee todella paljon useampi kuin edes 20 vuotta sitten.

En tiedä, onko tavat sitten muutenkin muuttuneet niin, että ihmiset asioi mielummin iltapäivästä kuin aamulla. Ehkä kaupoilla kiertelystä on tullut enemmän ajanvietettä kuin asioiden hoitamista, siellä halutaan pyöriä ihan ajan kanssa. Parempi minusta kuitenkin näin työssäkäyvänä, että kauppa on auki tunnin myöhempään kuin aukeaa tunnin aiemmin kun omalta kohdaltani ne aamupäivän aukiolotunnit ovat täysin samantekeviä. Vaikea kuvitella, miksi aamuvirkunkaan pitäisi päästä sinne kauppaan juuri ysiltä verrattuna siihen, että menee vaikka yhdeltätoista. Ei se nyt milloinkaan nukkumaanmenoajan jälkeen ole aukeamassa kuitenkaan.

Mulle on helpompaa kannattaa niitä liikkeitä jotka aukeaa varhaisemmin.
Ihan siltä pohjalta että kun täältä kylille lähdetään niin mieluummin aamusta niin saa tarvikkeet vaikka kangaskaupasta (siitä ainoasta joka aukeaa jo ysiltä :D), käyn pikaiseen ruokakaupassa, pankissa jos tarvii ja sit kotiin tekemään työpäivä. (pojan hoitopäivinä tällä kaavalla)

Mun mielestä on ihan hyvä että osa aukeaa JO ysiltä, loput voi aueta sitten myöhemmin.

Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree;22306448:
Uimahallin ristookses.
Siinä missä se yks valokuvaamo oli jonkin aikaa, siinä on se kirppis ja parturi-kamopaamo kans.

Eli siinä meidän koulun nurkilla. Pitää kattoa jos kävis joku päivä. En mä siis mitään meinaa ostaa... :xmas:

Yhteistyössä