Hae Anna.fi-sivustolta

aukiolotutkimus?

Viestiketju osiossa 'Lapsettomuus' , käynnistäjänä niitti73, 06.03.2007.

1. niitti73 Vierailija

Voisitteko aukiolotutkimuksen kokeneet kertoa miten tutkimus meni?
    Oliko kivulias? Mikä oli tuomio ja miten se on vaikuttanut jatkoon.

Tutkimuksia odottava

2. Kata - Vierailija

Hei, minulle se on tehty kerran, ei tosin Suomessa. Silloin varjoainetta "pumpattiin" alakautta munajohtimiin isolla ruiskeella. Samalla seurattiin UÄ.n avulla menikö neste läpi munasarjoihin asti. Toimenpide oli kivulias sillä puolella jossa munanjohdin oli melkein kiinni, toisella puolella kipua ei tuntunut sillä nestehän meni läpi ongelmitta. Silloin sanoivat että vastaavanlaisen tutkimuksen jälkeen kannattaa yrittää todenteolla sillä tutkimus "avaa kanavat" pariksi kuukaudeksi jonka jälkeen ne taas menee kiinni (jos ne aikaisemminkin oli kiinni). Näin tosiaan tapahtui, tulin raskaaksi 2 kk tutkimuksen jälkeen, loppui valitettavasti keskenmenoon.
    Onnea matkaan.

3. onnekasiita Vierailija

Aukiolotutkimuksen kivuliaisuus riippuu pitkälti omasta kivunsietokyvystä, itselläni sattui enemmän kuin esim. menkkakivut, toimenpiteen aikana oli vaikea hengittää ja jälkikäteen alkoi hirmuinen pistävä kipu olkapäässä ( munanjohtimiin kun pumpataan paineella "vettä?" joka aiheuttaa painetta palleean ja siksi kipu olkapäässä) ennen toimenpidettä en ottanut mitään särkylääkettä tms. ja minulla oli molemmin puolin pienet tukkeet (eikä kyllä sanottu mitään uudestaan tukkeutumisen mahdollisuudesta). ystäväni taas ei kestänyt toimenpidettä loppuun, sattui liikaa ja tuli todella huono olo, särkylääkkeestä huolimatta. No hän raskautui heti seuraavasta kierrosta ja minäkin sitten vuoden kuluttua toimenpiteestä.

4. Oonapoona Vierailija

Mulla oli munatorvet auki ja itse tutkimus ei hirveästi sattunut. Alavatsaa vähän kuin menkkakipujen aikaan. Sen sijaan toimenpiteen jälkeen alkoi olkapäätä jomottamaan oikein kunnolla. Särkylääkkeen avulla jaksoin iltapäivän töissä. Ei se toimenpidekään mukava ollut, mutta sen jälkeinen kipu kyllä yllätti.

5. Tulimieli Vierailija

Moi!
    Ota ihmeessä särkylääkettä ennen kuin menet...itselläni on korkea kipukynnys, mutta tuon tutkimuksen kipu oli jotain sietämätöntä. Olivat auki, ja sen voimalla koitin kestää kipua. Se oli niin kova, että oksensin ja porasin kotona iltaan asti. Vedin varmaan kauheat annostuksen särkylääkkeitä. Mutta seuraavalla kierrolla olin raskaana..ja olen vieläkin.

6. taustalla Vierailija

Mulla oli vähän samanlaista kuin tällä vastaajalla. Itse toimenpide oli lähinnä vastenmielinen, ei kuitenkaan kauheen kivulias. Otin 2 buranaa ennen ja ihan hyvä että otin. Mut toi olkapisto oli jotain kauheeta, ei auttanu enää ottamani särkylääkkeet ja hyvä et töissä pystyin olemaan! Aivan kauhee kipu, ei pystynyt oikeen istumaan tai seisomaan, ihan ku tikarit olis pystyssä molemmil puolilla olkapäitä. No se meni sit kuitenki onneks päivässä. Auki olivat molemmat.

7. Luppero Vierailija

Minulla torvet oli auki. Tutkimus ei sattunut oikeastaan yhtään. Hieman paineen tunnetta silloin kuin sitä tehtiin. Ei tullut olkakipuja eikä muutakaan. Ja mulla ei todellakaan ole mikään korkea kipukynnys !! Reippaasti sinne vaan. Rentona olo helpottaa varmasti, joten yritä hengitellä rauhassa ja pitää vatsalihaksetkin rentona.

Raskautta ei tosin tullut. Miehellä simppoja liian vähän...

8. Miia77 Vierailija

Hei!
    Ihan pakko kysyä..Eli meillä 2 luomulasta v.99 ja01. Kolmatta yritelty jo liki 2v. Gynellä olen käynyt, ei pitäisi olla mitään vikaa. Miestä ei tutkittu (sama, kuin edellisissä raskauksissa). Endoa ei ole, enkä tiettävästi ole sukupuolitauteja sairastanut, eikä vatsan alueen tulehduksia/leikkauksia ole. Lääkärit eivät suostu tekemään aukiolotutkimusta, koska riski että olisivat tukossa niin pieni. Raskaus ei kuitenkaan ala, joten onko tietoa/kohtalotovereita, että putket voisivat tukkeutua, vaikkei riskitekijöitä ole?

9. *jules* Vierailija

Kyllä yksityisen puolella lääkärit suostuu tekemään tutkimuksen. Rahalla saa ja niin edespäin

10. ?? Vierailija

PAljonkohan tutkimus maksaa yksityisellä?

11. leppis* Vierailija

Aukiolotutkimus sattui hiukan enemmän kuin kuukautiskivut, vaikka olin ottanut pari särkylääkettä etukäteen. Putket olivat auki. Mitään jälkioireita, hartiapistoa tms. ei tullut. Selittämättömiä ollaan ja edelleen luomuillaan...

Mia77: Helpointa olisi varmaan aloittaa miehesi tutkimisesta. Ainakin täällä päin mies laitetaan simppatesteihin, jos edellisestä lapsesta/näytteestä on yli kaksi vuotta. Siittiöiden määrässä voi tapahtua muutoksia.

12. *jules* Vierailija

aukiolotutkimus maksaa noin 130-140,- (=omavastuu).

13. Suzy73 Vierailija

Helpottipa lukea muidenkin kokemuksia kivuliaasta aukiolotutkimuksesta. Itse kävin nimittäin tänään ja oli todella tuskallista. En halua tällä pelotella ketään, kipu on varmasti yksilöllistä ja riipuen siitä onko putket auki... Itselläni oli toinen munanjohdin hieman tukkeutunut, joten siitä johtui kipuilu. Etukäteen otin burana 800, mut ei se kyllä auttanut kipuun itse tutkimuksessa. Jälkeen päin on ollut todella uuvuttava ja itkuherkkä olo, jotenkin siitä kivun tunteesta ylipääseminen on ollut yllättävän vaikeeta, vaikka yleensä kipukynnys on ollut korkea. Seuraavaksi olisi vuorossa inseminaatiota ja se jos jokin nyt pelottaa ihan kamalasti. Jospa se sattuu taas yhtä paljon?? Onko muilla kokemuksia inseminaatiosta ja lähinnä kaipaisin kokemuksia niiltä, joilla aukiolotutkimus on ollut tosi hankala.

14. V** Vierailija

Inseminaatio ei tosiaankaan ole samassa kataegoriassa kivun suhteen kuin tuo aukiolotutkimus. Sitä ei tarvitse jännittää ja pelätä ollenkaan. Siinä vain katetri laitetaan kohdun suusta sisään (saattaa nipistää, mutta se ei missään nimessä satu) ja simpat tuikataan kohtuun. Sitä ei tunne ollenkaan. Tsemppiä inssiin! Hyvin se menee.

15. tilulii Vierailija

mulla tuo kokemus oli aivan kamala! yleensä en ole mitenkään kipuherkkä, mutta mulla kohtu supisteli tosi voimakkaasti koko tutkimuksen ajan. hengissä siitä kuitenkin selvisin, toinen varmasti auki ja toiseen ei virtausta saatu. yllätys oli kuitenkin aikamoinen kun samasta kierrosta testasin sitten plussan! sitä ennen yritystä kerkes olla 2.5 vuotta eikä ikinä yhtään plussaa, mutta nyt sitten se onni potkas!

16. mietteliäs Vierailija

Hei kaikki! Itselläni on juuri diagnosoitu kohdunulkoinen (ensimmäinen raskaus ja päätyi siis näin ikävästi), kovasti odottelen, että metotreksaatti auttaisi ja hcg tippuisi nollaan, että voi aloittaa uudestaan... Mutta sekin kauhistuttaa, jos johtimissa on oikeasti vikaa. Voitteko kertoa miksi alunperin hakeuduitte kyseiseen tutkimukseen, ja missä se tehtiin?

17. 0989908 Vierailija

Hei. Kävin tutkimuksessa keskussairaalassa, koska lasta oli yritetty toista vuotta, olikohan se nyt tammikuussa kun kävin siellä, nyt olen raskaana 37 vkolla. Eli toisella kierrolla tutkimuksesta raskauduin! Suosittelen kyllä kovasti. :)

18. Ikipiina Vierailija

Eipä juuri sattunut, oli käsketty ottaa kipulääke tuntia ennen sitä. Vähän niinkun normaalia voimakkaampaa menkkajomotusta mahassa, ei muuta.
    Kumpikin oli auki, mutta ei ole tullut mitään sen jälkeenkään, siitä on nyt yli vuosi.

19. neuvo Vierailija

Lasta yritettiin 2 vuotta. Menin aukiolotutkimukseen ja tulin heti raskaaksi. Lääkäri sanoi ettei ole sattumaa, se voi auttaa. Eikä ollut tukossa edes johtimet.

20. Sama täällä Vierailija

Aukiolotutkimuksen jälkeen raskauduin heti. Lääkäri sanoikin, että jos siellä jotain ois ollukin tukossa, niin ei oo ainakaan enää. tosin se raskaus meni kesken ihan alussa, mutta kuukauden päästä oli jälleen raskaana ja tyttö täyttää viikon päästä 3 vee! Nii, yritystä meilläkin 2 vuotta ennen tätä.

21. no ei täällä Vierailija

Minulla aukiolotutkimus sattui aivan tajuttoman paljon kipulääkkeestä huolimatta. Sen jälkeen tuli koko loppupäivän pahoja kouristuksia alavatsaan, paljon pahempia kuin menkkakivut. Menin tutkimukseen, koska raskautumisyritystä takana 1.5v ja olemme matkalla hedelmöityshoitoihin. Minulla ei ollut johtimet tukossa, mutta en kyllä myöskään tullut raskaaksi sen jälkeen, vaikka kovasti toivoin ja lääkäri toivotteli.

22. Pelkopois Vierailija

Ei sattunut lainkaan. Ennakoivasti otin kaksi buranaa. Molemmat tuubat oli auki, vaikkakin toinen ilmeisesti hieman ahtaampi.
    Ei kannata turhaan jännittää.
    Olen kuullut paljon juttuja siitä että moni on raskautunut heti tuosta tutkimuksen jälkeisestä kierrosta. Meillä ei moista onnea osunut kohdalle... mutta siis monella niin.

23. Tiittu Vierailija

Synnytys sattuu enemmän,että kestoa vaan

24. Säde-82 Vierailija

Minäki otin pari buranaa n. tuntia ennen toimenpidettä.

Eihän se mukava toimitus ollu ja mulla kesti vielä se vähän kauemmin ku yleensä kun aluksi ei meinannu nesteet lähteä menemään. Kyllä sen kestää ihan helpostikin, toisillahan se ei satu ollenkaan. Pahinta ehkä oli se menkkamaisen tuskainen jomotus ja se kun katetri pistettiin kohdusuusta sisään, mutta sehän kesti vain hetken. Ja molemmat putket oli auki.

25. tutkimuksiin Vierailija

Minäkin haluaisin tietää millä perusteella aukiolotutkimukseen lähetetään. Voidaanko jostain muusta tutkimuksesta alustavasti päätellä johtimien tukkoisuus/aukinaisuus, ja sen perusteella sitten lähetetään aukiolotutkimukseen?

Ja vielä kysymys lapsettomuustutkimusjärjestyksestä: meneekö se jonkun tietyn kaavan mukaan poissulkevasti, vai saako perusteellisen "tutkimuspaketin" niin halutessaan? Ja mitä tutkimuksia perusteellisessa tutkimuksessa tehdään? Nyt tarkoitan yksityistä puolta, sillä olen yli 40v. ja aikaa ei ole odotella julkisen puolen jonoissa.

Haluaisin tutkituttaa itseni perusteellisesti, jotta tietäisin mahdollisuuteni. Vaikka mahdolliset esiintulevat viat tietysti pelottavat, haluaisin tietää realiteetit, koska toivossa eläminen ja sitä seuraavat pettymykset murentavat mieltä.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri