Hae Anna.fi-sivustolta

aukiolotutkimus?

Viestiketju osiossa 'Lapsettomuus' , käynnistäjänä niitti73, 06.03.2007.

1. mindelson Vierailija

Terve!
    Minulle tehdaan aukiolotutkimus, koska minulle on tehty sectio. Laakari suositteli tekemaan kyseisen tutkimuksen silla sectio altistaa kuulema kiinnikkeille.
    Tutkimusta saatetaan suositella kaikille, ainakin nain olen kuullut. Mikali ei ole perusteita sita tehda, niin siita voi kieltaytya, tai siis ainahan voi kieltaytya..

2. Jo käynyt Vierailija

"tutkimuksiin": aukiolotutkimus kuuluu perustutkimuksiin. Yksityisillä se tehdään sinulle varmasti, aukioloa kun ei voi muuten todeta. Jotkut vatsanseudun leikkaukset, mahdollinen piilevänä ollut klamydia tms voi altistaa tuubien tukkoisuudelle mutta mitään varmaa ei ole ja putket voivat olla noistakin huolimatta auki tai muuten vain tukossa. Tutkimus on tärkeä siinä mielessä, että mikäli putket ovat tukossa ei pelkkiä pistos- ja/tai inseminaatiohoitoja voi tehdä, koska ne eivät tuottaisi tulosta. Itse en näe mitään järkevää syytä kieltäytyä tästä tutkimuksesta, se kun vaikuttaa hoitoihin niin paljon.
    Muita perustutkimuksia, jotka yksityisellä tehdään, on kierronkartoitus (tietyt verikokeet tiettyinä kierron päivinä), ultra, papa sekä miehen sperma-analyysi. Näiden tietojen pohjalta on sitten hyvä lähteä suunnittelemaan etenemistapaa, kun kaikki mahdollinen, minkä voi tutkimuksilla todeta, on tiedossa. Näiden lisäksi on paljon asioita, joita ei voi etukäteen tutkia, esim. alkion kiinnittymismahdollisuudet tms. Ja moni asia voi selvitä esim. vasta ivf/icsi-hoidossa, jos esim. siittiöt eivät läpäisekään munasolun kuorta tms. Mutta.. asia kerrallaan ja ensin perustutkimukset.

3. tutkimuksiin Vierailija

Kiitos sinulle "Jo käynyt". En ole lapsettomuus hoidoissa enkä tiedä tulenko koskaan sellaisiin menemäänkään (inseminaatio tms.). Nyt tavoitteeni on tutkituttaa onko kaikki ok ja tietysti jos jotain häikkää on, niin sitten sen mukaan. Lähinnä ajattelen jotain hormonihoitoja tai muuta . Mutta tietenkään en tällaisesta tutkimuksesta kieltäytyisi, jos se katsotaan tarpeelliseksi.
    Mutta kiitos kovasti vastauksestasi Jo käynyt.

4. Jo käynyt Vierailija

Ole hyvä vaan. Heh, kyllähän hormonihoidotkin ovat lapsettomuushoitoja siinä missä esim. ivf/icsi. Ja tuo tutkimus on tosiaan peruskauraa, kertoo paljon onnistumisen edellytyksistä.

5. Mariia 75 Vierailija

Eilen oltiin aukiolotutkimuksissa ja sattui saman verran kuin kuukautiset yleensä. Kipu kesti noin pari tuntia ja sen jälkeen hartiapistosta loppuillan, mutta ei pahasti. Lähdin kuntoilemaan, jotta sain senkin loppumaan ja ajatukset muualle. Tänään sitte inssi.

6. hmm. Vierailija

Ihme miten ihmiset kokee tutkimuksen eri tavalla.. Mulla sitä jomotusta kesti vain sen muutaman minuutin kun tutkimusta tehtiin, eikä se mun mielestä menkkakipuja muistuttanut vaan oviskipuja. Sillä oviksen yhteydessä jotain nestettä purskahtaa samalla tavalla vatsaonteloon kuin tuossa tutkimuksessa....siksi se tuntuu samalta. Paitsi että mulla oviskivut saattavat kestää viisikin tuntia.

7. Coala Vierailija

Tänään käyty aukiolotutkimukessa ja johtimet oli hyvin auki. Katetrin laittaminen nipisti inhottavasti, mutta muuten toimenpide oli mulla lähes kivuton. Olin ottanut särkylääkkeen n. 1h ennen tutkimusta.

8. Tänään oli Vierailija

Minulla oli tänään ko. tutkimus eikä ollut kivulias. Kuukautiskivun tyyppistä jomotusta tuntui parissa kohtaan, muuten oli minusta lähinnä epämiellyttävää ronkkimista - niin kuin papakoe. Pari särkylääkettä otin ennen tutkimusta. Kannattaa yrittää ottaa relasti ja hengittää syvään.

Minulla gyne selitti koko toimeenpiteen ajan mitä on tekemässä ja mitä tekee seuraavaksi. Ja onneksi on nopeasti ohi, kymmenisen minuuttia meni kokonaisuudessaan.

Eli turha pelko pois, ei välttämättä kaikille kivuliasta.

9. Kivuton Vierailija

Mulla myös tuo aukiolotutkimus oli täysin kivuton. Särkylääkkeen olin ottanut pari tuntia ennen.

10. Lapseton Vierailija

Minulla tutkimus ei ollut juurikaan tavallista gynekäyntiä epämiellyttävämpi. Kipua ja nipistelyä tuntui ajoittain, mutta ei mahdottomasti. Olin ottanut kaksi buranaa (400) noin tuntia ennen tutkimusta. Tutkimuksen jälkeen tuli hartiapistos, joka kesti muutaman tunnin. Pistos oli epämiellyttävä, mutta ei varsinaisesti kivulias. Menin normaalisti töihin tutkimuksen jälkeen. Keskittymisen laita oli vähän niin ja näin, mutta muuten työpäivä sujui normaalisti.

11. Paa tuu Vierailija

Olin kauhusta jäykkänä kun tutkimukseen menin... Sanoin että pelkään ihan mielettömästi ja rouva lääkäri siihen vain että kuule, tämä on synnytykseen nähden pientä... Olin saanut ohjeen ottaa burana 800 ennen tutkimusta.

Kun toimenpide alkoi, valitin ääneen ja (nolottaa...) ja puristin itseäni nenästä (nolottaa...) äää... Mul on tosi alhanen kipukynnys mut sit huomasinkin ettei se sattunut yhtään... Putket oli auki tai ainakin aukesi.

No raskaaks tulin parin kuukauden päästä luomusti, josta terve tyttö. Yritystä ennen sitä 4 vuotta. Nyt ois tarkotus yrittää uutta, mutta saa nähdä miten käy...

12. Pelokas Vierailija

Pelkäsin aukiolotutkimusta kovasti kivun vuoksi. Otin puolitoista tuntia ennen toimenpidettä Buranaa. Lääkäri lupasi lopettaa heti tutkimuksen, jos tunnen kovaa kipua. Hoitaja kyseli koko tutkimuksen ajan, tuntuuko kipua.

Koko homma kesti pari minuuttia, eikä kipua tuntunut. Alussa oli hyvin lievää, lähes huomaamatonta menkkamaista jomotusta. Nesteen ja ilman syöttäminen ei tuntunut laisinkaan. Molemmat puolet olivat auki, joskin toisella puolella neste liikkui hieman huonommin. Hartiapistoksestakaan en joutunut kärsimään. Pientä tuntemusta oli olkapäässä myöhemmin iltapäivällä, mutta kipua ei ollut.

13. L.A. heinäkuussa Vierailija

Hei, älkää sitä aukiolotutkimusta niin kauheasti pelätkö etukäteen! Hyvällä tuurilla se menee ihan hienosti ilman mitään kauheita tuskia. Itse jouduin selviämään siitä kokonaan ilman kipulääkettä, sillä yksityislääkäri teki sen minulle yllättäen heti ensimmäisellä käyntikerralla. Voimakas, kivulias supistus kesti korkeintaan kymmenen sekuntia siinä vaiheessa, kun tutkimusvälineet vietiin sisään. Koetin rentoutua ja hengittää syvään, ja sitten huomasinkin, että kipu lakkasi. Sen jälkeen ei ollut enää mitään epämiellyttäviä tuntemuksia, sillä molemmat tuubat olivat kokonaan auki. Hartiapistos tuli jo lääkärin vastaanotolla, mutta sekään ei ollut kivulias: kunhan panin merkille.

14. vierailija Vierailija

Hei, kävin tänään tutkimuksessa ja jännitin ihan hulluna etukäteen, kun olin lukenut näitä kaikkia kokemuksia. Meinasin saada ihan hermoromahduksen, kun lääkäri oli myöhässä :D Otin ohjeistuksen mukaisesti pari Buranaa n. 1 h etukäteen ja lääkäri kävi tarkkaan toimenpiteen läpi varoitellen mahdollisesta kivusta. Ei tuntunut missään! Siis ihan perus-gynekologi-epämukavuus, mutta muuta ei ollut - ei edes menkkamaista juilintaa. Lääkäri sanoi, että kipua tulee yleensä vain niillä, joilla munatorvet eivät ole auki ja kipu voi olla kovaakin. Harvoin ovat kuitenkaan ovat tukossa, ellei ole ollut esim. klamydiaa tai vastaavaa sukupuolitautia, jota ei ole hoidettu. Ja nehän tuli testattua jo ihan tutkimusten aluksi

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri