AURAJUUSTOA raskausaikana--helpme!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja typerysssss
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

typerysssss

Vieras
Söin vahingossa viikonloppuna kinkkupiirakkaa, jossa on aurajuustoa. Kävimme tätini luona kylässä, ja en tiennyt, että piirakassa oli aurajuustoa, ennenkuin olin syönyt piirasta.
Söin sen pienen palan sitten kokonaan, kun en kehdannut jättää syömättä. Tätini ei vielä tiedä raskaudesta, koska viikkoja on vasta 12.
Onko kukaan muu syönyt raskausaikana aurajuustoa?? harmittaa nyt kauheasti..

No jos piirakka oli uunissa ollut niin eihän se aurajuusto silloin haittaa, kun on kuumennettu. Ja vaikka olis tuorettakin, aika pieni riski siinä on listeriaan silti, joten en kyllä ihan yöuniani menettäs siitä...

Todennäköisesti se oli kypsennettyä, kun oli piirakassa: eli riskikin pienenee (hyvällä kypsennyksellä siitä ei pitäis kai olla mitään haittaa).

Mulle opastettiin myös niin, että jos sulla ei tullut mitään vatsanväänteitä itsellesi, siinä satsissa ei ollut listeriaa ..eli jos ois ollu, sullakin siitä ois tullu oireita. Joten älä huoli, näitä sattuu (ja joo, pistelin just ennen plussa-testiä ja sit tietty hetkosen mietin, et voi pee...) =)

Niin, tiedän,et aurajuustoa saa syödä,jos sitä on kuumennettu yli 70 asteessa, mutta piiras oli valmistettu edellisenä päivänä ja säilytetty jääkaapissa. kai siitä ei nyt sit haittaa oo, mietin, et jos se listeria on tullut takaisin. olen ehkä vähän kahjo, mutta haitanneeko tuo :D

söin raskaana aurajuustoa,maksalaatikkoa,oli kissoja en sairastunut voi juma
neuvolassa pelotellaan.mitään ei tuu kuitenkaan niin ja nyt varmaan tulee taa toi lintuinflenssa hysteriä

Alkuperäinen kirjoittaja vai söit:
söin raskaana aurajuustoa,maksalaatikkoa,oli kissoja en sairastunut voi juma
neuvolassa pelotellaan.mitään ei tuu kuitenkaan niin ja nyt varmaan tulee taa toi lintuinflenssa hysteriä

Niin, kerta se on ensimmäinenkin :whistle:

joo, musta ei kyllä näe että oisin raskaana, kun pidän sellaisia vaatteita, jotka ei tuo mun jokaista muotoani esiin :P en todella vielä tässä vaiheessa halunnu paljastaa, et oon raskaana :D mut mistä mä sen tiedän,jos hän näkee musta sen, mut ei ainakaan mitään sanonut asiasta :D

Mä vasta aloitin syömään raskausaikana aura-juustoa, ennen sitä olin sitä aina inhonnut.

Normaali terve lapsi syntyi ja kaikki meni hyvin. En kai mä edes tiennyt ettei sitä olisi saanut syödä, eikö kuitenkin kaikkea saa syödä kun muistaa kohtuuden.

Myrkyttävään määrään tarvitaan niin suuria määriä kerrallaan homejuustoa, maksaa ym että ei kai niin paljoa kukaan pysty kerrallaan syömään !

Taas näitä...huoh.. mihin se ihmisten maalaisjärki häviää heti kun tikku näyttää kahta viivaa. Tuntuu, että silloin päsähtää päälle krooninen blondius sanan varsinaisessa merkityksessä. Ja toisekseen...mulle ei ole kolmen raskauden aikana (kaksi eri neuvolaa) missään sanottu mistään kielletyistä ruuista. Joten ihmettelen tätä, että kait ne nyt joka neuvolassa tuputtais näitä "kiellettyjä asioita" tietoon jos ne nyt aivan ehdottomasti pitäs karsia ruokavaliosta.

Maalaisjärjelläkin kun pärjää pitkälle. Kaikkea kohtuudella, niinku yleensäkkin, pilaantunutta ei kannata syödä, niinku ei normaalistikkaan ja kissan paskaa ei kannata mennä paljainkäsin kourimaan, niinku ei normaalistikkaan!

No ei todellakaan kaikista näe 12viikolla että on raskaana. Voihan ne vaatteetkin valita sen mukaan. Meillä oli eilen juhlat, eikä kukaan raskauttani huomannut, vaikka odotan toista.

Alkuperäinen kirjoittaja voi jysäys:
Taas näitä...huoh.. mihin se ihmisten maalaisjärki häviää heti kun tikku näyttää kahta viivaa. Tuntuu, että silloin päsähtää päälle krooninen blondius sanan varsinaisessa merkityksessä. Ja toisekseen...mulle ei ole kolmen raskauden aikana (kaksi eri neuvolaa) missään sanottu mistään kielletyistä ruuista. Joten ihmettelen tätä, että kait ne nyt joka neuvolassa tuputtais näitä "kiellettyjä asioita" tietoon jos ne nyt aivan ehdottomasti pitäs karsia ruokavaliosta.

Maalaisjärjelläkin kun pärjää pitkälle. Kaikkea kohtuudella, niinku yleensäkkin, pilaantunutta ei kannata syödä, niinku ei normaalistikkaan ja kissan paskaa ei kannata mennä paljainkäsin kourimaan, niinku ei normaalistikkaan!

Mä sanon tämän vain nyt kerran. Se maalaisjärki, kaikkea kohtuudella ei auta mitään, jos käy niin huono tuuri, että syö jotain missä nyt juuri sattuu sitä listeriaa olemaan. Silloin on aivan sama söikö sitä paljon vai vähän, kun listeria iskee ja sillä voi olla valitettavat seuraukset. Onneksi se kai on aika harvinaista kuitenkin, mutta älä tässä yhteydessä puhu maalaisjärjestä!

Raskaana olevilla listerioosi ilmenee kuumetautina, joka muistuttaa tavanomaista influenssaa (kuume, päänsärky, lihaskivut) ja joka voi johtaa keskenmenoon tai ennenaikaiseen synnytykseen.

http://www.ktl.fi/portal/suomi/tietoa_terveydesta/terveys_ja_sairaudet/infektiotaudit/listeria/

Yhteistyössä