aurinko ja itseruskettavat voiteet?

  • Viestiketjun aloittaja ei tietoa
  • Ensimmäinen viesti
ei tietoa
Onko kellään tietoa, voiko itseruskettavia voiteita ja suojaavia aurinkorasvoja käyttää raskausaikana? Ja onko yleensäkään suositeltavaa ottaa vatsalle aurinkoa raskaana ollessa?
Kiitos jo etukäteen vastauksistanne!
 
Liila
En suosittele itseruskettavia voiteita. Kaikki kemikaalit rasvoista imeytyvät ihon läpi. Raskaana olevien ja imettävien ei kannata muutenkaan itseään paahtaa auringossa, koska riskinä on saada iholle pysyviä maksaläiskiä.
 
eppaliina
Alkuperäinen kirjoittaja Liila:
En suosittele itseruskettavia voiteita. Kaikki kemikaalit rasvoista imeytyvät ihon läpi. Raskaana olevien ja imettävien ei kannata muutenkaan itseään paahtaa auringossa, koska riskinä on saada iholle pysyviä maksaläiskiä.
minä olen ainakin molemmissa edellisissä raskauksissa ottanut aurinkoa ja kun ollaan vielä käyty reissussakin niin suomen kesän lisäksi vielä thaimaassa ja balilla. olen ollut aina tosi ruskea ja mitään ongelmia ei ole tullut. Itsareita en ole käyttänyt kun tuo rusketus on läpi vuoden tuolta auringosta hankittua... varmaan riippuu ihotyypistä miten tuo aurinko vaikuttaa. Itselläni (32v) ei juurikaan mitään maksaläiskiä ole tullut. Nyt odotan rv 16 ja oltiin juuri taas reissussa ja aurinkoa palvoin - iho näyttää hyvältä , eli eip ongelmia tälläkään kertaa. Ja kesällä varmasti olen massu pystyssä rannalla :)

 
sunny*
Neuvolatätini kertoi viimeksi, että raskaana olevan iho ruskettuu helposti, hormoonien vaikutuksesta. Eli siis ihon suojaus aurinkoa vastaan toimii paremmin kuin muulloin. Kohtuus tietty kaikessa....
 
mami5
Itseruskettavia uskallat huoletta käyttää, aurinkoa ottaessa olen itse suojannut masun asukin pyyhkeellä, t-paidalla tms. suoraa pitkäaikaista (kuten aurinkoa ottaessa) auringonvaloa ei suositella raskaanaolevalle jollei vatsaa suojata (nla:n ohje):)
 
..
Alkuperäinen kirjoittaja mami5:
Itseruskettavia uskallat huoletta käyttää, aurinkoa ottaessa olen itse suojannut masun asukin pyyhkeellä, t-paidalla tms. suoraa pitkäaikaista (kuten aurinkoa ottaessa) auringonvaloa ei suositella raskaanaolevalle jollei vatsaa suojata (nla:n ohje):)
No on se kumma että eri paikoissa on eri suosituksia noista itseruskettavista. Tv 2 akuutissa lääkäri ei suositellut itseruskettavia ja muutenkin tollaisia ylimääräisä kemikaaleja kannattaa yleisesti välttä ihan maalaisjärellä ajateltuna.
 
mami5
Hysteriaa... Mikä on kellekkin ylimääräinen kemikaali, on hiusvärejä, lakkoja, ihovoiteita, kysilakkoja, lääkkeitä jne... ei kaikkien käyttämistä tarvitse todellakaan lopettaa, vaikka onkin raskaana. Maalaisjärjellä viisi kertaa raskaana olleena ja viiden täysin terveen lapsen äitinä uskoisin kuitenkin puhuvani kokemuksesta:)
 
..
Alkuperäinen kirjoittaja mami5:
Hysteriaa... Mikä on kellekkin ylimääräinen kemikaali, on hiusvärejä, lakkoja, ihovoiteita, kysilakkoja, lääkkeitä jne... ei kaikkien käyttämistä tarvitse todellakaan lopettaa, vaikka onkin raskaana. Maalaisjärjellä viisi kertaa raskaana olleena ja viiden täysin terveen lapsen äitinä uskoisin kuitenkin puhuvani kokemuksesta:)
Joo ja kaverini on polttanut tupakkaa joka raskautensa aikana ja 3 tervettä lasta on tehnyt.....

Itse olen edelleen sitä mieltä että lyhyen raskaus ja imetysajan on sama käyttääkö ruskettavia vai ei ja jos vielä useammat lääkärit ja tutkumustulokset sanoo että tuota itseruskettavaa on hyvä vältää niin ennemmin uskon heitä kuin sinua viiden terpeen lapsen äitiä. Mut ihan sama se on käyttääkö joku niitä ja ottaa riskin ja käyttää kaikki tökötit ihoonsa.

Sitten vielä tuosta hiustenvärjyystä, ylipäätään kukaan ei siitä ole puhunut, mutta onhan päänahka sen verran pienenpi ihoalue mihin sitä laitetaan kuin itseruskettavat jolla valellaan koko keho.

 
Niiskulainen
Voiko Fake Bakea käyttää raskauden aikana?

Olen saanut sen käsityksen että itseruskettavat toimii ihon päällimmäisessä pintakerroksessa, epidermiksessä joten se ei imeydy vereen. Ja joku ihotautilääkäreidenkin suosittelema tuote valmista on ainakin vannonut että tuotetta olisi turvallista käyttää raskauden aikana.

Mutta raskausaikana iho saattaa reagoida eri tavalla kuin raskautta ennen, jotena on varmasti hyvä testata itseruskettavaa ainakin levittämällä voidetta pienelle alueelle, vaikka joskus ennekin olisit käyttänyt samaa tuotetta saattaa iho reagoida aivan erilailla raskausaikana.

En kuitenkaan sano juuta enkä jaata tähän asiaan muuta kun kerron vaan mitä oon kuullut ja ymmärrän hyvin niitäkin jotka ei käytä mitään kemikaaleja iholleen raskaudenaikana. Totuushan on se että tutkimuksia tehdään koko ajan ja mikään ei ole varmaa kuin epävarma ja totuuksia on paha mennä sanomaan oikeastaan mistään.


Ihosi saattaa olla herkkä sellaisille tuotteille, joille se ei ollut ennen raskautta.
 
Niiskulainen
Fake Bakea on ihotautilääkäreiden suosittelema tuote ja itse olen siis sitä käyttänyt edellisen raskauden aikan ja itselleni sopi ihan hyvin tuo tuote. Tarkoitus ei ollut mainostaa mitään mutta esikoista odotellesta muistin kaivaneeni nuo tiedot esille ja etsin ne uudestaan käsiin ja näin tämä tuote mainostaa itseään ja sanoo että se on turvallista.
 
juu uskaltaa
Raskaana ollessani lakkasin kynnet, värjäsin tukkaa, käytin itse ruskettavia (oli muuten synnytyssalissa kivat kintut :D),otin arskaa, söin perunasalaattia, aurajuustoa....ja mitäs vielä? Ihan terveitä ollaan kaikki.
 
Queen82
Kiitos Niiskulainen asiallisesta vastauksesta ja hyvä kun etsit nuo asiat esiin turhan usein täällä alkaa vaan kinastelu kaikesta ilman mitään faktatietoa. Kiinnostaisi vielä että paljon tuo Fake Bake maksaa ja mistä sitä saa, apteekista?
 
Uskon asia?
Ei nyt millään pahalla, mutta noihin tuotelupauksiinhan sitä kannattaakin uskoa ennemmin kuin puolueettomiin tutkimuksiin. Kukin tyylillään, onhan se toki tärkeää että on "kivat jalat" synnärillä. Voisko sitä ottaa aurinkoa niille jaloille?

Alkuperäinen kirjoittaja Niiskulainen:
Fake Bakea on ihotautilääkäreiden suosittelema tuote ja itse olen siis sitä käyttänyt edellisen raskauden aikan ja itselleni sopi ihan hyvin tuo tuote. Tarkoitus ei ollut mainostaa mitään mutta esikoista odotellesta muistin kaivaneeni nuo tiedot esille ja etsin ne uudestaan käsiin ja näin tämä tuote mainostaa itseään ja sanoo että se on turvallista.
 
Hep
Höpö höpö!

Käytetäänhän ja oikein suositellaankin raskausaikana kaikenmaailman voiteita ihon elastisuuden säilyttämiseksi. Kaikissa tuotteissa, joissa on jotain riskialtista, on se aivan sataprosenttisen varmasti sanottu. SIis tässä tarkoitan kosmetiikkaa. Miettikää nyt, kuinka paljon tulisi syytteitä, jos jonkin kosmetiikkafirman itsis aiheuttaisi sikiövaurion tms.!!
Turvallisesti voi käyttää lakkoja ym hiustuotteita ja meikkejä ja rasvoja, miksei sitten itseruskettavia, jotka vaikuttavat nimenomaan ihon epidermis-kerroksessa ja siitä imeytyy verenkiertoon ihan samantyyppisiä aineita kuin mistä tahansa voiteesta.
 
lenita
Voihan sitä käyttää mitä tököttejä haluaa, mutta niin kauan kuin kemikaalien haittavaikutuksista ei ole varmaa tietoa, niin niitä kannattaisi välttää ainakin sen lyhyen raskausajan. Vaikka tupakoiville ja tököttejä käyttäville äideille syntyykin näennäisesti terveitä lapsia, niin pitkäaikaisvaikutuksista ei kuitenkaan voi olla varma.

Monet aineet alentavat hedelmällisyyttä ja vaikuttavat perimään pysyvästi. Seuraukset saattavat tulla näkyviin vasta siinä vaiheessa, kun ruvetaan odottelemaan lapsenlapsia, eikä niitä alakaan kuulumaan. Tuskin kovin moni mummoksi toivova siinä vaiheessa osaa yhdistää omaa toimintaansa lapsensa hedelmättömyyteen, mutta tosiasia on, että niinkin voi käydä.
 
Sinda_
Jokainen ottaa sen riskin, minkä itse kokee tarpeelliseksi. Siskoni otti aurinkoa esikoisen aikaan ilman mitään ongelmia, mutta toisen lapsensa imetysaikana hän sai ikävät maksaläiskät karvoihinsa. Kuopus on nyt 10-vuotias ja maksaläiskät ovat yhä äidin kasvoissa. Koskaan ei voi etukäteen tietää, miten iho reagoi kulloisenkin raskauden tai imetyksen aikana, joten parempi olla ottamatta turhia riskejä.
 
Hep
"Voihan sitä käyttää mitä tököttejä haluaa, mutta niin kauan kuin kemikaalien haittavaikutuksista ei ole varmaa tietoa, niin niitä kannattaisi välttää ainakin sen lyhyen raskausajan. Vaikka tupakoiville ja tököttejä käyttäville äideille syntyykin näennäisesti terveitä lapsia, niin pitkäaikaisvaikutuksista ei kuitenkaan voi olla varma."

Itseruskettavien ja kaikkien markkinoilla olevien kosmetiikkatuotteiden kemikaalit on testattu ainakin neljässä eri "portaassa" ennen markkinoille pääsyä! Eimarkkinoilla yksinkertaisesti Suomessa ole mitään kemikaalia, jonka vaikutuksia ei tiedetä! Kai tämänyt on kaikille aivan itsestäänselvyys. Jos kemikaali vaikuttaisi sikiön hedelmällisyyteen se hyvin todennäköisesti vaikuttaisi saman mekanismin kautta äidin hedelmällisyyteen.
Itse en koe tarpeelliseksi ruskettua tänä kesänä erikoisemmin, mutta ei kosmeettisista tuotteista ole mitään haittaakaan. Voihan sitä köllötellä auringossa niin, ettei kärvennä itseään totaalisesti!
 
maksaläiskä
Mitäs mieltä olette arbutin päivävoiteesta? Ostin juuri sellaisen kasvojen punotusta häivyttämään.Tuoteselosteessa luki että tuotetta ei ole testattu raskauden yhteydessä.
Mietin vaan että kun käytän voidetta kerran päivässä todella pienen määrän niin olisiko tuosta jotain vaaraa....
 
pirua
Enpä ole pitkään aikaan näin pyöritellyt päätäni idioottimaisille ja naiiveille kirjoituksille. Toivottavasti ne oli provoja. Maalaisjärjellä ajateltunakin kemikaalit imeytyvät ihon läpi vereen. Miten iho voisi muka suodattaa tietyt kemikaalit läpi ja joitakin muita sitten ei? Voidellaanhan lihaskipuvoiteetkin suoraan kipeytyneen kohdan päälle, jolloin voide vaikuttaa lihakseen asti. Luulisi peruskoulun biologian tuntienkin riittävän näin yksinkertaisten asioiden päättelemiseksi.

9 kk on lyhyt aika, jonka mieluummin on ilman riskialttiita kemikaaleja kuin aiheuttaa jälkikasvulleen esim. fertiliteettiongelmia pelkistä itsekkäistä ja pinnallisista syistään. Tavallisista aurinkovoiteistakin on löydetty ns. hormonihäiritsijöitä, ja melkein kaikissa kynsilakoissa on syöpää aiheuttavaa formaldehydiä. Useimmille tuotteille löytyy suhteellisen turvalliset vaihtoehdot, kun jaksaa nähdä hieman vaivaa niiden etsimiseksi.

Itse vaihdoin raskauden ajaksi kosmetiikan Weledan ja Dr. Hauschan tuotteisiin, joita saa luontaistuoteliikkeistä sekä joistakin äitiysliikkeistä (Helsingissä ainakin Bebesissä). Silloin harvoin, kun kynsilakkaa käytän, niin valitsen Lumenen, sillä sarjan uusimmissa tuotteissa ei ole formaldehydiä.

Yrittäkää nyt ajatella vauvanne turvallisuutta, eikö sen pitäisi olla jokaiselle vanhemmalle tärkeämpi kuin mutuna tehdyt päätökset niinkin huisin tärkeästä asiasta kuin trendikkyys raskauden aikana?
 
soittakaa
Soitin teratoligiseen palveluun tänään ja siellä nainen sanoi, että aurinkovoiteita sekä itseruskettavia voiteita SAA käyttää raskauden aikana. Soittakaa epäselvissä tilanteissa sinne koska jokaisella odottavalla äidillä on omat näkemyksensä..
 
Maisa_80
Itse olisin mieluummin kohtuullisia määriä auringossa (suojaten mahaa) kuin käyttäisin itseruskettavia. Tai jos nyt vaikka olisi häät ja ei olisi aurinkoa alustavina viikkoina, niin saattaisin ehkä kokeilla kerran tai pari -mutten jatkuvasti. Jokainen ottaa sen "riskin" kun haluaa. Toiset ovat "hysteerisiä" ja syövät pelkkää luomua kun toiset polttavat raskauden aikana. Jokainen päättää missä oma raja menee.
 
Tekopyhyyttä :)
Eiköhän nykyajan äideille ole tarpeeksi muuta tekemistä kun tällaisia ehtii näin murehtia ja vatvoa? Ihan älytöntä... Mä olen ainakin sillä linjalla että tärkeää on myös äidin hyvinvointi ja onnellisuus sekä raskausaikana että sen jälkeen. Ja se, että näyttää hyvältä lisää hyvänolon tunnetta. Tuntuu että joidenkin mielestä raskaana oleva nainen ei saisi "kemikaalien pelossa" edes tehdä itsestään kaunista -höps sanon minä.

Enemmän p:tä varmasti saadaan ruuasta mitä syödään, mä ainakin mieluummin jätän einekset ja turhat e:t pois ruokavaliostani nyt raskausaikana. Syön hyvin (myös aurajuustoa, sushia, graavilohta jne) ja nautin auringosta - olen tyytyväinen, onnellinen ja se varmasti heijastuu lapseenikin!
 
kauneudestaan huolehtiva äiti vm. 74
Alkuperäinen kirjoittaja Tekopyhyyttä :):
Eiköhän nykyajan äideille ole tarpeeksi muuta tekemistä kun tällaisia ehtii näin murehtia ja vatvoa? Ihan älytöntä... Mä olen ainakin sillä linjalla että tärkeää on myös äidin hyvinvointi ja onnellisuus sekä raskausaikana että sen jälkeen. Ja se, että näyttää hyvältä lisää hyvänolon tunnetta. Tuntuu että joidenkin mielestä raskaana oleva nainen ei saisi "kemikaalien pelossa" edes tehdä itsestään kaunista -höps sanon minä.

Enemmän p:tä varmasti saadaan ruuasta mitä syödään, mä ainakin mieluummin jätän einekset ja turhat e:t pois ruokavaliostani nyt raskausaikana. Syön hyvin (myös aurajuustoa, sushia, graavilohta jne) ja nautin auringosta - olen tyytyväinen, onnellinen ja se varmasti heijastuu lapseenikin!
Juuri näin! Miksi niin usein odottavat äidit haluavat olla homssuisia sen sijaan että voisivat olla hekin itsestään huolehtivia, hyvännäköisiä? Nettitreffipalstat ovat pullollaan näiden homssuisten perheenäitien puolisoita etsimässä seksikästä seuraa. Osalla jopa avaustekstissään suora maininta tästä. Ja vain hyvin harva näistä naisista sen edes tietää. Puolisoltani olen kuullut miten monet hänen ikäiset (nelikymppiset) ovat tyytymättömiä vaimonsa vähäiseen kiinnostukseen kauneusasioissa ja miten se näitä miehiä harmittaa.

Ulkonäöstään huolehtiminen heijastuu onnellisuuteen ja sitä kautta lapsiin ja puolisoon. Ja ei, en puolisoni takia huolehdi itsestäni, vaan itseni takia. Vaikka täytyy myöntää, että puolisoni ylpeä katsokaa-kuinka-kaunis-vaimo-minulla-on -asenne tekee tajuttoman hyvää! Samaten tieto, ettei hän kykene pitämään näppejään minusta erossa kun näytän hänen mielestä vielä edelleen erittäin seksikkäältä. Ja kyllä, käytän vaikka mitä "aineita". Lakkaan kynteni, käytän meikkiä, hiukset ovat värjätyt, hiuslakkaa kuluu päivittäin, otan aurinkoa suojakertoimilla (joskus myös itseruskettavaa mutta harvoin koska haisevat mielestäni pahalle), syön sushia ym. (en kuitenkaan eineksiä) enkä ole muutenkaan hysteerinen. Mieleeni ei koskaan tulisi olla kokonaista vuotta huolehtimatta itsestäni ja kauneudestani. Odotan kuudetta lastamme ja olen erittäin onnellinen sekä elämästäni että ulkonäöstäni. Onnellisuus näkyy koko perheessä.
 
Juuri näin
Yhdyn edellisiin! Ja tosiasia on: Itseruskettavat EI pääse verenkiertoon asti! Lukekaa läksynne! Jos pääsisi, niin eihän niitä voisi koskaan turvallisesti käyttää. Sisältäähän se vaikka ja mitä aineita. Eikä todellakaan ole sama asia kuin kipuvoiteiden käyttö :) Niissä on eri kemikaalit jotka imeytyvät lihakseen asti. Siksihän niitä ei suositella käytettäväksi raskausaikana. Nauttikaamme elämästä, kauniina ja elinvoimaisina vanhempina!
 

Yhteistyössä