Hae Anna.fi-sivustolta

aurinkorasvan kertoimet

Viestiketju osiossa 'Kreikka ja Kypros' , käynnistäjänä ystävällisesti, 30.06.2006.

1. ystävällisesti Vierailija

Muituttelen kertoimista, että kannattaa laittaa kunnolla rasvaa, siis reilusti aina ennen rannalle/altaalle menoa aamuisin. Itse aloitimme 50 ja sitten 30 ja 25. Ja kun kävimme huoneessa välipalalla, lisäsimme kunnolla taas rasvaa.Iltain kannattaa laittaa vartalorasvaa, ettei iho kuivu.Loppupäivinä 15 oli ihan ok, kun oli jo päivettynyt.Altaalla näki, kun vanhemmat lisäsivät vain hiukan rasvaa lapsien olkapäille ja sitten seuraavana päivänä lapsilla olikin jo t-paidat päällä... ja itse aikuiset olivat peittäneet olkapäänsä. Aurinko on todella polttava ja sitä ei aina huomaa, ennenkuin iltapaivällä hotellihuoneessa, kun joka paikka punotti.

2. Ålands Tapsa Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Olen viimeiset 15 vuotta jotka olemme Kreikassa lomailleet ihmetellyt maanmiesteni (naisteni) "valkoisuutta". Eivätkö ihmiset ole enään yhtään ulkona kesäisin kotimaassa? Silloin kyllä suojakerroin 50 on ihan paikallaan. Itse aloita elokuun alun 2 viikon loman Kreikassa 10-12 kertoimella ja lopettelen 4:llä. Olen jo tuossa touko-kesäkuun vaihteessa "ruskea kuin papu" ja kesän mittaan rusketus vain vahvistuu. Mutta vietänkin lähes kaikki vapaat hetket ulkona. Silloin ei ole palamisen vaaraa kun menee etelämmäksi loppukesästä.

3. Typsy Vierailija

Ajatteleeko kukaan, mitä se kerroin edes tarkoittaa? Jos siis palat ilman aurinkovoidetta puolessa tunnissa, niin kertoimella 50 voit olla auringossa 25 tuntia putkeen.... Haloo, sehän on toista vuorokautta! Missä paistaa aurinko ympäri vuorokauden, niin että se myös ruskettaa.
    Eiköhän nuo 50-kertoimet ole sellaisille, jotka eivät siedä aurinkoa ollenkaan.
    Toukokuussa aloitin 8:lla (olen joskus aloittanut jopa 12-kertoimella) ja olin heti alkuunsa rannalla (Kreikassa) sen saman, mitä yleensäkin eli n. 2-3 tuntia auringossa, sitten pari tuntia tavernassa syömässä ja istuskelemassa ja sen jälkeen aurinkoon nukkumaan n. tunniksi ja vielä heräilemään toiseksi tunniksi. Eli yli 4 tuntia aurinkoa päivässä, enkä edes punoittanut ekankaan päivän jälkeen. Ja varjo saa maata siinä pedin vieressä maassa ihan rauhassa, minä en sitä tarvitse. Muutaman päivän jälkeen sitten käy jo nro 6 ja loppulomalla 4.
    Tietysti paljon vaikuttaa sekin, kuinka usein käy rantalomilla. Jos käy kerran viidessä vuodessa, niin onhan sitä vitivalkoinen, jos ei Suomessakaan ole auringossa. Itselläni bikinirajat kyllä näkyvät ympäri vuoden.
    Nyt vasta huomasin, että tyhmähän olin!!! Ilmeisesti on ihmisiä, jotka eivät edes haluakaan väriä pintaansa, vaan haluavat olla "kalkkilaivan kapteeneja".

4. Mamma Vierailija

Niin, ja kaikkiinhan ei aurinko tartu, ei vaikka kuinka ulkona olisi ja kuinka haluaisi. Itse olen kuin kalkkilaivan kapteeni vaikka olen myös kaikki liikenevät vapaa-ajat ulkona.

5. Mamma Vierailija

Edelliseen vielä lisäystä, että en todellakaan haluaisi olla kalkkilaivan kapteeni. Olen kokeillut porkkanapuristeet, Vivida Sunit ym. Joka vuosi ollaan käyty etelässä. Minua ei rusketa kapselit eikä aurinko :(

6. Mia Vierailija

Olen käyttänyt aiemmin kuutosta mutta nyt on 8. tarvitsen hajustamattoman ja laatumerkin.
    Tuollaiset korkeakertoimisethan on henkilöille jotka eivät siedä aurinkoa lainkaan eli ovat albiinoja.

7. Island Hopper Vierailija

Kertoimista on hyvä muistaa se, että amerikkalaiset kerroinluvut eivät vastaa eurooppalaisia. Eli jos ostat esim. Niveaa, pitää kerroinluvun olla huomattavasti korkeampi kuin vaippapa Garnierilla !!! Osta siis mieluummin eurooppalaisia tuotteita.
    HeSarissa oli pari vuotta sitten kokosivun artikkeli testatuista rasvoista. Parhaita olivat yleensä lapsille tarkoitetut voiteet, joiden kerroin oli korkea ja vedenkesto myös.
    Tavanomaisista rasvoista Garnier oli todettu parhaaksi. Jotkut kalliit tuotteet - kuten esim. Clinique - saivat kaikkein heikkommat arvosanat. Testissä mitattiin sekä suojausta yleensä että suojauksen keston pituutta iholla.

Hinta ei ainakaan siis ole laadun tae aurinkorasvoissa.

8. ystävällisesti Vierailija

hei,

Empä kuulu albiinoihin enkä niihin, jotka eivät rusketu. Rusketusta tuli riittämiin vaikka ekan päivän olimme viidelläkympillä (huom. aloituspinta valkoinen). 15:sta kun oli aamupäivän+pari tuntia päälle, niin kyllä punotti. Tämän takia laitoin mielummin alussa 30/25, niin pystyi huolettomammin lojumaan aurinkotuolissa ja uimisen jälkeen ei tarvinnut lisäillä rasvaa. Meillä kun oli tapana lojua koko päivän auringossa, paitsi tietty jotakin käytiin välillä syömässä.muutaman tunnin lokotteluun olisikin ehkä riittänyt tuo 15, tai allekin, mutta tässä meidän tapauksessa,kun tuli vietettyä enemmän aikaa auringossa, kuin esim. kaupoissa ja tavernoissa.Garnieriä voin suositella, jos täällä saa suositella. Se sai parhaat arvosanat, kun vertailtiin, minkä rasvan kertoimet eivät liuenneet veteen. Eipä ollut tarkoitus ketään loukata, ja paheksua alhaisten kertoimien käyttöä,ihan vaan neuvoa antaa...ja tässähän neuvoin laittamaan tarpeeksi kovat kertoimet muksuillekkin, ei siis ollut kyse vain aikuisista.
    nimim. kyllä tuli rusketusta...

9. ... Vierailija

Me kokeilimme ensimmäistä kertaa P20-öljyä. Tosi tehokasta ainetta; ensimmäistä kertaa kukaan perheemme neljästä jäsenestä ei kärsinyt edes punoituksesta. Nuoriso oli aika valkoista lähtiessämme, silti ei mitään palo-oireita tullut. Plussaa oli myöskin se, ettei ainetta tarvinnut laittaa kuin aamuisin; rannalle emme tarvinneet pulloja mukaan. Mies kyllä sitten toisella viikolla siirtyi tavallisiin voiteisiin, väitti ettei ruskettunut niinkuin ennen. Itse en kyllä mitään eroa värissä nähnyt.

10. Sol Vierailija

En käytä rasvaa lainkaan, sehän polttaa ihon. Mutta kosteuttavaa aurinkovoidetta sensijaan kyllä, hajustamatonta ja apteekista ostettua.

11. Minni45 Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Ei polta ihoa, jos ajoissa laittaa. Sen sijaan suojaa UV -säteiltä. Enpä uskaltaisi Kreikassa ilman suojakertoimia olla...

12. Sol (lukutaitoinen) Vierailija

Nyt ymmärsit väärin, käytän kyllä aurinkovoidetta mutta sellaista joka ei ole mitään rasvaista vaan pelkästään kosteuttavaa, kerroin on 8, olen pärjännyt kuutosellakin mutta nyt oli saatavana vain kahdeksikkoa. ME olemme yksilöitä, omaan hvyän pigmentin, siedän aurinkoa ja rusketun helposti. Rusketus myös pysyy pitkään kun ei mönjää itseään öljyllä/rasvalla joka kiehuu ihon pinnalla ja polttaa. Apteekin merkkiä en muista mikä se on.
    Mistä tuo yksi sai käsityksen ettei ollut kyse AURINKOSUOJASTA.

13. Minni45 Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Sorry, "tuo yksi" tosiaan luki huolimattomasti. Anteeksi väärinkäsitys.

14. K Vierailija

Suojakerroin kertoo kuinka monta kertaa normaalia pitempään voi olla auringossa polttamatta ihoaan. Jos esimerkiksi tietää sietävänsä auringonsäteilyä 15 minuuttia ja suojakerroin on 10, niin voi laskea että voide antaa suojaa 150 minuutille eli 2.5 tunnille. Luku on karkea, eikä sitä voi ottaa kirjaimellisesti vaan katsoa suuntaa antavaksi. Pelkästään suojakertoimeen ei kuitenkaan voi tuijottaa, vaan huomioon on otettava myös potilaan ihotyyppi.

15. Katti Vierailija

Jostain muualtakin olen lukenut tuosta P20:stä, mistä sitä saa ja minkä hintaista on? Sitä on tunnuttu kehuvan paljonkin...
    Osaako joku kertoa miten tuo eroaa normaaleista aurinkorasvoista esim. Garnier...?

16. Minttuli Vierailija

Niin, siis eihän me olla POTILAITA kun aurinkoa otetaan, vai?
    Itse siedän aurinkoa tosi hyvin ja rusketun mahtavasti, kerroni on nykyään 8 koska matalampaa ei ole saaatavissa käyttämästäni hajusteettomasta merkistä.

17. ... Vierailija

Ostin Suomessa pullon luontaistuotekaupasta; maksoi 20 euroa. Karpathoksella siitä olikin jossain apteekeissa isot mainokset, hinta 16e. Rhodoksen apteekeissakin näkyi olevan, hinta siellä 14,50, lisäksi näkyi olevan isompiakin pulloja.

Se ei oikeastaan ole rasvaa, vaan tosi laihaa kirkasta öljyä, melkein vettä. Ohjeessa neuvotaan käymään suihkussa ensin, itse kyllä levitin sitä edellisillan suihkun jälkeen laitetun After Sunin jäänteiden päälle, hyvin toimi niinkin. Suoja tosiaan kestää koko päivän, ellei pese sitä saippualla pois.

18. Reissuperhe Vierailija

Hei,
    Oikein hyvä muistutus. Minulle tuli liian myöhään:) Olin viimeksi ollut yli 10 vuotta sitten Kreikassa rantalomalla ja nyt heinäkuussa Korfulla perheen kanssa. Ensimmäisenä päivänä lilluimme meressä, rakensimme hiekkalinnoja jne. ja löhöimme välillä aurinkovarjojen katveessa, yhteensä noin 3 ½ tuntia kertoimella 20. Lopputulos: koko porukka paloi niin, että kaksi seuraavaa päivää vietettiin pääasiassa autossa, retkeillen.
    Kreikan aurinko yllätti: 20-30 kertoimet on meidän vaaleaihoiselle perheelle riittäneet yleensä kaukomaiden paahteessa talvella, ja nytpä sitten kävi näin.

19. muffe Vierailija

päläpälä,onpa tosi tärkeetä onko ruskea vai ei.Siinäpä sitten ootte ryppyisinä rusinoina ellei melanooma ole jo vienyt.

20. vierailija Vierailija

Niimpä, tätähän mä just tarkoitin, että muistakaa vaan kunnon kertoimet, jotta saatte nauttia auringosta koko loman ajan, eikä tarvitse kärvistellä varjossa tai paita päällä loppulomaa.Ei kun mukavia lomia kaikille Kreikan aurinkoon menijöille ja muistakaa vaan nyt ne kertoimet...Ei se rusketus todellakaan voi olla niin tarkeää, vaan mieluummin kannattaa suojata ihoa palamiselta. Eri asia on henkilöt, jotka ruskettuvat helpommin eivätkä pala. Ennen kaikkea lapset tulisi suojata kunnolla. Ei ne aurinkorasvat niin kalliita ole, etteikö niitä voisi reilusti lapsille laittaa.

21. kolmen äiti Vierailija

Mutta eikös nuo korkeat kertoimet samalla estä myös ruskettumisen? Tietenkään ruskettuminen ei ole niin tärkeää, vaan tärkeämpää on suojata iho palamiselta.

Mutta itse kun olen huonosti ruskettuvaa tyyppiä, olen huomannut että en rusketu sitäkään vähää mitä korkeampia kertoimia käytän. Sen takia välillä olenkin ilman mitään aurinkovoiteita (varsinkin Suomessa) että saisi edes vähän väriä pintaan.

22. eräs Vierailija

Joo, kyllähän ne estää tai laimentaa sitä. En minäkään Suomessa kertoimia käytä, kun veden äärellä nelosta tai kutosta. Kreikassa aurinko on paljon lähempänä, joten siellä sitä kerrointa tarvitaan. Kyllä mä ruskeana takaisin tulin, vaikka käytinkin kertoimina 20-30 alkuun ja lopussa 15:sta.

23. oona Vierailija

Olen pärjännyt kertoimella 4 niin Suomessa kuin Kreikassakin erittäin hyvin, enkä ole palanut koskaan. Se on pitkälti ihotyyppikysymys, kaikki suomalaisetkaan eivät ole vaaleita. Aloitan tosin auringon oton aina heti kun paistaa pikkuhiljaa Suomessa ....

24. Apteekkiin Vierailija

Asiasta on ollut aikaisemmin keskustelua.

Radioista farmaseutilta jotenkin näin:" Eri valmistajien aurinkovoiteiden kertoimet eivät ole yhtäläisiä suojan suhteen. Jollakin valmistajalla on suojakerroin esim 10 ja toisella 30 niin antavat saman suojan.

Kannattaa ottaa yhteyttä apteekkiin ja kysyä valmistajien kertoimien eroista.

Ps näin taas meitä huijataan:)

25. vierailija Vierailija

Tilaa Annan uutiskirje!

Annan uutiskirje tuo sähköpostiisi uusimmat artikkelit, testit ja kilpailut.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri