Aurinkovauvat *56*

  • Viestiketjun aloittaja Kiiruska*
  • Ensimmäinen viesti
Rosanna
Mie en oo mennyt mihinkään;)

Ei vaan ole oikein mitään asiaa:(
Menossa kp 20, eikä todellakaan mitään tietoa että ovis ois ollut...
Mietin just että kauankohan sitä menkkoja uskaltaa odottaa... Ajattelin nimittäin että käytän taas niitä keltarauhashormoneita jos menkkoja ei ala tulla.

Tosiaan, harkitsen lääkäriaikaa, jotta saisin sen b-lausunnon Kelaa varten tuosta hormonikorvaushoidosta. Sitten myös voisi tutkailla kannattaako se aloittaa. Se kun tosiaan voitais tehdä esim. Ovestinilla (tabletit) yhdistettynä Lugesteroniin. Noitahan käytetään joissakin tapauksissa Clomien kanssa kun yritetään raskautua.
Ehkä sais lääkärin puhuttua noihin Clomeihinkin, että kokeilis edes kerran?
Mulla on kyllä suvun sairaushistorian perusteella veritulppariski, että en tiedä annetaanko mulle edes mitään korvaushoitoa...
 
Siiriz
Töistä pikaisesti. Ajattelin vain tulla vähän jäähyväisiä heittämään, kun en töissä anna itselleni lupaa kirjoitella ja asutaan mökillä tämä elokuu, siellä ei ole nettiä. Rosanna: kannattaa tosiaan tarkistuttaa, onko sulla esim. tukostaipumus, itselläni on, enkä saa käyttää mitään hormonaalisia valmisteita. Mutta tosin sinun tapauksesessa ottaisin ehkä riskin, vaikka taipumus olisikin... ehkä se olisi kuitenkin hyvä tarkistaa.
Mutta siis en nyt varmaankaan täällä vähään aikaan pyöri, joten pitäkää liput korkealla ja tsemppiä!
 
Inkku-64
Mua rupes itseäni jo naurattamaan oma lahopäisyyteni, sillä olen kysynyt Siiriziltä varmaan kolme kertaa, että mihin hoitoon Ilona menee. Ja vastaus on ollut aina selvä: mies jää hoitamaan. Jostain syystä ei vaan ole jäänyt kestomuistiin ko. tieto. Toivottavasti työhön paluu on ollut onnistunut, ja miksi ei olisi, sillä kivahan lapsen on kotiin jäädä aamulla nukkumaan. Toki ikävä on varmasti molemminpuolista ainakin alkuun.

Tulkaas muutkin jutuille, ettei me Rosannan kanssa ihan vallata ketjua. Rosannalle clomi ym. pohdiskeluihin en osaa taaskaan sanoa juuta tai jaata. Tulppariski on tietysti oma juttunsa, mutta voitaisko sitä mitenkään "mitata"? Vai onko sulla jo todettu "paksu" veri tms. erityinen riskitekijä, joka on siirtynyt suvulta?
 
Rosanna
Ei ole sen kummemmin tutkittu, suvussa vain on paljon sydän- ja verisuonitauteja sekä niihin nuorena kuolleita. Lisäksi on tuo tupakanpolttoni :(

Eilen saunan jälkeen tuli kuuma aalto, joka säikäytti kovasti että taasko se tosiaan alkaa... voi voi kyllä tää toivoton juttu taitaa olla :(

Ehkä ois aika hyväksyä tosiasiat ja vaihtaa jonnekin vaihdevuosipalstalle...
 
Kiiruska*
Niinpä, miten minäö tänne taas eksyin, vaikka en kuukukaan enää mihinkään vauvahaavepalstalle, tosin en taida vielä päästä tai joutua sinne vaihdevuosioireilijoiden joukkoonkaan, että ei kai minun auta kun elää tätä "seesteistä keski-ikää" ihan kaikessa rauhassa :=))) Poikani kyllä aina sanoo,. että minulla on "alzhaimerin-tauti" anteeksi kirjoitusvirheet, kun on niin vaikea sana, mutta en muista sitäkään, kun taudin kuvaan kuuluu huonomuistisuus ja muitakin oireuita kuulemma löytyy, wettä voi niitä "pieniä" kullannuppuja...
Hiljainenhan tämä ketju tuntuu toisinaan olevan, mutta pidetään lippu korkealla kaikeasta huolimatta, onhan meillä vielä muutama oikea vauvahaaveilijakin mukana, että jos ei muuta peukutetaan heille ihan kybällä............
 
Seleena
Heipss kaikki!

Minulta ihan pikaiset terveiset. Töissä älytön kiire.

Ja kp 30/28-30(?) menossa.. aika näyttää, mille palstalle minä kuulun (missä se vaihdevuosipalsta muuten sijaitsee? :) ..
 
Rosanna
Seleena: mielenkiintoista... josko sinäkin saat poistua onnellisten odottajien joukkoon...

Täällä Elleissä ei enäää ole vaihdevuosipalstaa, jossain Suomi24:ssä kyllä ainakin. Taitaa pitää siirtyä sinne...
 
Inkku-64
Ja nyt ei anneta lupaa kenellekään siirtyä minnekään, vaikka raskaustesti näyttäisi plussaa ja minkämerkkiset aallot iskisivät :) Toki mahdollisimman monelle toivon tuota ensimmäistä.

Kyläilin tänään tutun luona, jolla on lapset 1 v 7 kk:n erolla, vanhin nyt vajaa kolme. Vauhtia ja vaarallisia tilanteita riittää. Mahtaisiko minusta olla siihen? Toivo kolhii jo nyt itseään niin paljon, vaikka on vain yksi vahdittava. Kaksi "paukapäätä" tuntuisi jo hurjalta.

Milloin meinaat Seleena testata???
 
Seleena
Ehkä sunnuntainai-iltana testailen, jos tilanne jatkuu samana. Voihan tämä olla ihan joku häiriökin vaan, kun sitä hormonikorvauslääkitystäkin tässä vähän aika sitten nostettiin. On vaan jotenkin ihan pöllämystynyt olo, en osaa edes mitään kirjoittaa..

Varmasti Inkku sinusta olisi tuplamammaksi - ilman muuta.

Rosanna, minullakin on ollut noita kuumia aaltoja välillä. Mutta olen muutenkin sellainen erityisen herkkä kehollani reagoija, esim. stressi ja jännittäminen aiheuttaa vastaavaa minulle.
 
Kiiruska*
Perjantai huomenet heitän, päätä särkee täällä tänään... Vai Seleenalla jännät ajat menossa, peukutetaan sitten plussan puolesta, kunnes ilmoitat kuin kävi ;=) Saakos kysäistä kuinka monta, ja minkä ikäsisiä löaapsosia Sinulla on ennestään? Ja Inkku pohtii mahdollista tuplamammautta, minun täytyy kyllä rehellisesti sanoa, että minusta tuskin olisi ollut 15-vuotta sitten kahden pienen äidiksi, silloin oli vauva niin vaativa ja allerginen, ja äiti liian herkkä ja kokematon vauvanhoita, niin ei varmasti nytkään ole tilanne sen parempi, mutta enäänhän ei moista tarvitse pohtia, niin se elämä kuljettaa, nyt vain kymmenkunta vuotta turhia toiveita... Oikeasti moni suurperheenäiti on mainiosti selvinnyt, niin miksi ihmeessä Sinä et kahden kanssa selviäisi, jos sellaiset satuut vielä saamaan, peukut pystyyn myös Sinun toiveille...
Mukavaa perjantaita, se tietää että on tulossa viikonloppu, mukavaa!
 
Rosanna
Huomenta!

En minä vielä teitä ole hylkäämässä, vaan vielä pitkästytän teitä yksityiskohtaisilla jaarituksillani ;)
Mutta tosiasioiden tunnustaminen on edessä joskus kuitenkin... Ei vielä ole tullut lisää kuumia aaltoja, mutta pelossa eletään. Mietin tässä juuri milloin alkaisi napsia niitä keltarauhashormoneja. Tuskin odotan kovin pitkään, koska ei niistä pitäisi suurta haittaakaan olla kun sitä normaalistikin luteaalivaiheessa erittyy. Kun kuitenkin noissa joissain testeissä lh kuitenkin oli koholla ja nyt hiipumaan päin, niin eipä enää taida haitata. Ajattelin puolittaa tabletit ja syödä niitä ehken 10 pv. Pitää tutkia miten pitkälle ajalle niitä on normaaleilla naisilla luteaalivaiheen tukemiseen määrätty.
Näyttää muuten ettei mun kroppa kykene tuottamaan kuin kolmet omat menkat peräkkäin, näin kävi nyt ja silloin loka - joulukuulla. Ei ainakaan tunnu yhtään siltä että niitä nyt tulisi...

Inkku: Kaksi lasta ei ole mitään kun katsoo ja vertaa tuohon meidän naapureiden 5 alle kouluikäisen katraaseen ;) Joten älä mieti turhia tuota, anna mennä vaan :)
 
Rosannalle
Kun mietit noita teroja ja kuinka pitkäksi aikaa niitä on määrätty, niin itselläni oli niitä 10 vrk sijasta 12 vrk/per kierto. Ja annostus 1 nappi. Oman gyneni mielestä se oli parempi niin. Raskaaksi en tullut, eihän ne siinä autakaan, mutta kierron se säännöllisti joten omalla kohdallani niistä oli apua. Tosin tilannekin niin eri kuin sinulla.
 
Rosanna
Mullehan silloin keväällä kun kuukautisia ei ollut lainkaan, lekuri määräsi nuo 1 tabl/ pvä 14 pv ajaksi. Nuo on 10 mg kun tätä Proveraa on myös 5 mg, siksi ajattelin puolittaa.

Vaikea päättää milloin nuo aloittaisi... eli odotanko luomumenkkoja kuinka kauan vaiko ollenkaan?
Nuo ovistestithän oli "huipussaan" 28.7 ja 29.7 eli jos sama meininki jatkuisi kuin viimeksi (luteaalivaiheen pituus), menkat alkaisi ehken tiistaina jos alkaa. Silloin ois kp 26, mikä ois aika lailla se mun "keskiarvo".
Kuulostaako järkevälle, jos odotan keskiviikkoon ja aloitan keltarauhashormonin sitten?

Kuurin pituus onkin vaikeampi juttu. Mahdollisuuksia on oikeastaan 7 pv, 10 pv, 12 pv ja 14 pv. Jostain syystä tuo 7 pv tuntuu kaikkein houkuttelevimmalta ;) Ainakin siinä kuluisi mahdollisimman vähän noita tabuja ja odotusaika ois lyhyempi...
 
Rosannalle
Jos olisin sinä, niin antaisin ehkä elimistölle mahdollisuuden toimia ihan itse ja odottaisin mahdollisesti hieman pidempäänkin. Saattaisin aloittaa keltarauhasvalmisteen esim. kp30 - mutta siis vain siinä tapauksessa jos ovista ei olekaan ollut eikä menkkoja meinaa tulla. Siinä tapauksessa tuo 7 vrk ei ehkä riitä vaan saatat tarvita pidemmän kuurin.
 
Rosanna
No, en vielä hötkyile tekemään mitään, vaan harkitsen. Tuo mitä kirjoitit kuulostaa järkevältä. Potuttaa vain odottelu ja "ajan haaskuu". Pitää katsoa myös paljonko noita tabuja olikaan jäljellä...
Kiitti sulle!
 

Yhteistyössä