Auta aloittavaa karppaajaa :)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kevyemmäksi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kevyemmäksi

Vieras
Meinasin kokeilla tuota karppausta. Muutaman vuoden sisällä tullut lisää noita kiloja. Pituus 159 cm ja paino 61 kg. Haluaisin n. 6 kg pois.
Jos jätän pois sokerin, pastan, riisin, perunan, valkoisen viljan (voiko tummaa esim. ruista syödä?) Mitä muuta pitää jättää pois?
Söisin kalaa, kanaa, vihanneksia, kananmunia, salaattia, kevyitä juustoja, entä miten on jogurtin laita? Kahvia, maitoa kai voi lorauttaa kahviin? Mitä hedelmiä voi syödä? Rasvaa kai pitää ainakin vähän olla, normivoita??? Monivitamiinia kai kannattaa ottaa?
Yritän vähän liikkua, kävellä enemmän.

Alkuperäinen kirjoittaja Kevyemmäksi;23352439:
Meinasin kokeilla tuota karppausta. Muutaman vuoden sisällä tullut lisää noita kiloja. Pituus 159 cm ja paino 61 kg. Haluaisin n. 6 kg pois.
Jos jätän pois sokerin, pastan, riisin, perunan, valkoisen viljan (voiko tummaa esim. ruista syödä?) Mitä muuta pitää jättää pois?
Söisin kalaa, kanaa, vihanneksia, kananmunia, salaattia, kevyitä juustoja, entä miten on jogurtin laita? Kahvia, maitoa kai voi lorauttaa kahviin? Mitä hedelmiä voi syödä? Rasvaa kai pitää ainakin vähän olla, normivoita??? Monivitamiinia kai kannattaa ottaa?
Yritän vähän liikkua, kävellä enemmän.

Tummensin ne kohdat, mitkä mättää.

Lue ensin vaikka joku Atkinsin tai Heikkilän tms. kirja ja aloita vasta sitten.

[QUOTE="alkup.";23352637]Siis pitää syödä nimenomaan rasvaisia juustoja ja muutenkin rasvaa, hedelmiä ei?[/QUOTE]

Mitäpä jos edes yrität etsiä ihan itse ensin sitä tietoa? Sitä nimittäin lyötyy tosi paljon, sekä kirjoitettuna kirjoiksi, että ihan netistäkin. Jos vain arvailet, mitä kuuluu karpin ruokavalioon, meet tosi pahasti metsään. Käyppä kurkkaamassa nyt vaikka netistä ensin, ja tuut sitten esittämään jatkokysymyksiä :)

Koska tuosta sun tekstistä huomaa, että et oo yhtään tutkinut asiaa itse...

Tää on just kummallista ettei viitsitä yhtään ottaa selvää asioista... mitä sitä edes aloittaa jos ei kiinnostaa selvittää asioita esim noilta sivuilta missä kaikki tieto on.

Olen kyllä samaa mieltä, että jos faktatietoa etsii, niin tämä sivusto ei ole paras paikka. Mutta on sekin outoa, että jos joku jotain kysyy, niin tyrmätään heti. Voi kai joku vastatakin, jos asiasta tietää, ja ystävälliseen sävyyn.

Qwer, täällä tuo tyyli on kaikkeen juuri tuo sama. Että oikeen vääntämällä täytyy keksiä jotain ilkeää sanottavaa ja ymmärtää väärin aloittajan tekstit tai jättää lukematta. Joskus hieman kieltämättä ärsyttää ;)

Mutta mielestäni tosiaan paras paikka on kunnon tietopompsi lukea tuolta karppifoorumilta ja lisäksi sitten jotain kirjaa. Esim. Heikkilä, Atkins ja sittenhän on näitä Kivikautisia keittokirjoja jne. En kaikkia enää muistakaan, mitä on tullut luettua.

Kuten joku taisi mainita, niin ap on vielä aika pitkässä matkassa. Eli kannattaa käydä tuolta karpista lukemassa tuo karppiwiki, mitä joku suositteli. Siinä saa jo jonkun käsityksen aiheesta. Kaikkialla muualla tahtoo olla käsitys karppauksesta niin erikoinen, että kannattaa tosiaan tutustua aiheeseen niin tietää mistä on kyse.

Loppupeleissähän se ei ole muuta kuin että viljat ja sokeri pois sekä liika maitotuotteiden käyttö. Ja tilalle laatua. Eli kunnolla lihaa, salaattia ja hyviä rasvoja. Hyviä rasvoja vois olla kookosöljy, pähkinäöljy, oliiviöljy ja ruoanlaitossa ite tykkään käyttää voita. Kaikki tuotteet vaihtaa mahdollisimman ns. originaaliin muotoon, vaikka kaukanahan ne silti on jos ei enempää huomiota kiinnitä. Mutta tavallaan ei light-tuotteille, light-jogurtille jne. Ja jogurtin tilalle kreikkalaista tai turkkilaista jogurttia jne. Hedelmiä ei kannata hirveästi syödä, niissä on paljon hiilihydraattia. Kahvimaidon vaihtaisin kermaan, mutta kaikkihan ei tykkää. Lisäksi ennemmin söisin harvemmin ja laadukkaasti kuin koko ajan popsimassa ja verensokeria nostattamassa. Moni karppi syö 2-3xpäivässä, mutta nämä on taas makuasioita.

Ja sitten kannattaa tutustua esim fineli.fi. Tähän voi kirjoittaa ruokakori-toimintoon vaikkapa banaani ja katsoa paljon se siältää hiilareita. Tai maitoa. Tai vaikka päivän kaikki syömiset, josta näkee sitten miten paljon mitäkin tulee. Kiloklubi kans tekee samaa, makuasia mitä tykkää käyttää. Aluksi voi olla hyväksi, että oppii käsittämään mitä mikäkin tuote on. Ja useat pitävät mielessä helppona muistisääntönä, että alle 10g hiilihydraatteja per 100g sisältäviä tuotteita voi syödä. Ja nyt puhutaan imeytyvistä hiilihydraateista.

Joten kannattaa tutustua enemmän, niin osaa sitten vähän miettiä mistä tykkää ja mistä ei. Jos ei halua yhtään tutustua tarkemmin ja pitää mahd simppelinä, niin sitten Heikkilä ja Atkins on melko helppoja.

[QUOTE="qwer";23354177]Olen kyllä samaa mieltä, että jos faktatietoa etsii, niin tämä sivusto ei ole paras paikka. Mutta on sekin outoa, että jos joku jotain kysyy, niin tyrmätään heti. Voi kai joku vastatakin, jos asiasta tietää, ja ystävälliseen sävyyn.[/QUOTE]

No näin just. Aloittajahan nimenomaan nyt yrittää etsiä tietoa, eikö? Paikka vaan ei ehkä ole paras mahdollinen, mut miksei tästä(kin) asiasta vois täällä keskustella ja jakaa kokemuksia/tietoa.

[QUOTE="qwer";23354177]Olen kyllä samaa mieltä, että jos faktatietoa etsii, niin tämä sivusto ei ole paras paikka. Mutta on sekin outoa, että jos joku jotain kysyy, niin tyrmätään heti. Voi kai joku vastatakin, jos asiasta tietää, ja ystävälliseen sävyyn.[/QUOTE]

Mä vähän luulen, että kukaan ei viitti alkaa kirjottamaan koko helvetin karppausideaa ja ruokavaliota tänne, en mä ainakaan. Se, ettei tee itse asian eteen mitään, kertoo ehkä vaan siitä, että ei oo myöskään kiinnostusta aloittaa karppausta. Jos näkee sen vaivan, että etsii sen tiedon itse, ja lukee asiasta, kertoo myös siitä, että siihen asiaan ihan oikeesti tahtoo perehtyä.

[QUOTE="mörkö";23354304]No näin just. Aloittajahan nimenomaan nyt yrittää etsiä tietoa, eikö? Paikka vaan ei ehkä ole paras mahdollinen, mut miksei tästä(kin) asiasta vois täällä keskustella ja jakaa kokemuksia/tietoa.[/QUOTE]

Miksei ap tee itelleen asiaa helpommaksi, ja kirjota googleen karppaus. Johan löytyy kaikki vastaukset, ilman että pitää tänne kirjotella ja odottaa, josko joku jotain vastaisi jossain vaiheessa...

Alkuperäinen kirjoittaja pypylleröinen;23356984:
Miksei ap tee itelleen asiaa helpommaksi, ja kirjota googleen karppaus. Johan löytyy kaikki vastaukset, ilman että pitää tänne kirjotella ja odottaa, josko joku jotain vastaisi jossain vaiheessa...

Ehkä ap nyt tekeekin näin. Mut kun tää on keskustelupalsta, jonka aiheita ei käsittääkseni oo kauheesti rajattu, niin miksei vois tännekin kirjoitella? Pakkoko tällasiin ketjuihin on sit vastata jos ahdistaa.

No, tää keskustelu ei ainakaan aloittajaa kauheesti auta. Et sori nyt, että menee aiheen vierestä.

Uusimmat

Yhteistyössä