Hae Anna.fi-sivustolta

Autoilu Kreikassa

Viestiketju osiossa 'Rantalomat' , käynnistäjänä Suunnittelija, 13.01.2007.

  1. Suunnittelija Vierailija

    Missä päin Kreikkaa on mielestänne turvallisinta vuokrata auto ja lähteä tutustumaan lähi ympäristöön? Kokemusta autoilusta ulkomailla ei ole, ja liikennekulttuuri hieman mietityttää. Mitkä ovat mielestänne tärkeimmät huomioitavat asiat?
    Mitä mieltä olette autoilusta mm. Samoksella, Karpathoksella, Thessalonikissa, Halkidikissa? Ihanteellinen ympäristö olisi, missä tiet suht hyvässä kunnossa, kauniit maisemat/uimarantoja reittien varsilla, ei valtaisia ruuhkia. Tietenkin ajankohta vaikuttaa, mutta esim. kesä tai syyskuussa.
     
  2. Mamma69 Uusi jäsen

    liittynyt:
    26.09.2006
    Viestejä:
    22
    Saadut tykkäykset:
    0
    Ollaan otettu kolmeksi päiväksi auto vuokralle Samoksen saarella. Hyvä kokemus! Liikenne sujuvaa, ei missään ruuhkia ja sen verran vähän liikennettä, ettei turistille tullut ähkyä. Kovin oli mielenkiintoista, kun yksi pyykkärimummokin liftasi kyytiin ja ajateltiin, ettei jää ollenkaan pois kunnes koputti repsikkaa olakpäähän, nousi, kiitti kyydistä ja toivotti selvästikin Herran siunausta. Jännää oli sekin, että kun pysähdyttiin eräässä kylässä ottaman valokuvia, paikallinen mies viittoili parvekkeeltaan sinne kuvaamaan (emme olleet tarpeeksi rohkeita menemään vaan kiitimme). Joidenkin kylien kadut melko kapeita, eli siellä kannattaa edetä varoen ja antaa tietä tarvittaessa, kun kaksi autoa ei mahdu menemään vastasuuntiin. Saarelta löytyy erittäin kauniita paikkoja, joista turistikohteissa pidättäytyen ei pääse lainkaan tietoiseksi.
    Rhodoksella taas emme ole rohjenneet autoilemaan; siellä kaupungissa ainakin näyttää olevan liikenne paljon hurjempaa ja ajellaan tahtomalla enemmän kuin sääntöjen mukaan.
    Mukavaa lomaa, missä sitten ajelettekin!
     
  3. Marleena1 Vierailija

    On autoiltu lähea kaikkialla missä olemme käyneet, paitis tietysti ihan pienillä saarilla.
    Viimeksi olimme Rodoksen saaren eteläosassa syksyllä. Vuokrattiin auto 3 pv ja tutkittiin koko saari, paitsi Rodoksen kaupunkiin ei mnety (liikenne on kaaosmaista..). Halkidikissa esim. autoilu onnistuu hyvin, siitäkin on kokeusta. On oltu sekä mantereella että yli 40 saarella ja monissa paikoin usita kertoja. Kreetalla on autoilu mielestäni"ikävintä", parista kerrasta on kokemusta. Varovainen täytyy olla esim. pienissä kylissä, kapeat tiet ja myös elämiä saattaa olla yhtäkkiä tiellää(vuohet,kissat,koirat ja vuohet eivät sinulle tilaa anna....).
    Paikallisten ajotottumukset ovat erikoisia usein...
    Ja tietysti ei saa nauttia mitään miestä väkevämpää kun ajaa.
     
  4. -beggar- Uusi jäsen

    liittynyt:
    21.06.2006
    Viestejä:
    941
    Saadut tykkäykset:
    0
    Tässä hieman yleistä autoilusta Kreetalla, autonvuokrauksesta ja muusta:

    Usein kysellään autonvuokraamisesta Kreetalla; löytyykö vuokraamoja ja paljonko maksaa. Näin aluksi voin jo vastata tähän suoralta kädeltä: vuokraamoja löytyy varsin paljon ja hinnat määräytyvät, vuokrausajankohdan, ajoneuvotyypin ja vuokrausajan mukaan. Valotan asiaa hieman tarkemmin omien kokemusteni pohjalta, joita olen saanut 15-vuoden ajalta Kreetalla lomaillessani.
    Varmasti tuhannet suomalaiset ovat vuokranneet autoja Kreetalla, mutta perin harva kirjoittaa aiheesta riviäkään. Jos näistä harakanvarpaista on jollekin hyötyä tai huvia, silloin tekstini ei ole mennyt hukkaan.

    Vuokraus.
    Vuokrausten perusehdot ovat pitkälle samat kaikilla vuokraamoilla, samoin perushinnat ajoneuvotyypin ja vuokrausajankohdan mukaan. Vuokrahinnoissa pitää olla aina pakollinen liikennevakuutus,(CDW) kannattaa tarkistaa. Ottakaa se vapaaehtoinen henkilö ja omavastuun poistovakuutus (super CDW) hinnat kieppuvat 4..6€ /päivä. Olen ottanut aina nämä vapaaehtoiset vakuutukset, jolloin kuviot ovat taatusti selvät, eikä mitään takuusummia tms. tarvitse suorittaa. Turvaistuimia ja muita lasten matkustusvälineitä löytyy kaikista vuokraamoista.
    Usein keväällä on erikoistarjouksia, jossa auton saa vaikka viikoksi 4-päivän hinnalla, jos taas matkustatte sesonkina usein kannatta varata se auto matkanjärjestäjän kautta. Matkanjärjestäjät käyttävät isompia vuokraamoja: Aurinkomatkat ja Finnmatkat käyttävät Europcar´ia, jonka hinnat ovat hiukan korkeammat kun Tjäreborgin käyttämällä Avis-vuokraamolla. Kukaan ei edes pienimmistä vuokraamoista anna autoa ilmaiseksi, joten hinnat siellä itse kohteessakin ovat melko yhteneväisiä. Yleensä vuosia lomakohteessa palvelleet ovat luotettavia, ohessa muutaman osoite.

    Autot.
    Merkki/malli tarjontaan voi tutustua jo internetin välityksellä, myös matkaesitteissä luetellaan vuokrattavia automalleja vuokrahintoineen. Se vuokrattava kosla ei aina vastaa aivan kuvausta, varsinkaan niissä pienimissä ja halvemmissa malleissa. Yleensä sääntö on se, että tunnetummalla hiukan kalliimmalla vuokraamoilla on parempikuntoiset autot, tosin tästäkin voi löytää poikkeuksia.
    Kilpailu pitää jo nykyisin aivan ”kuppaset rusinat” pois vuokraamojen listoilta.
    Jos olette vuokraajina keskikesällä ja jos liikutte pientenlasten kanssa, kanttaa ottaa aina ilmastoitu auto, ne ovat selvästi lisääntyneet vuokraamoissa, eikä niistä enää rokoteta mitään ”sikahintaa”. Alkukeväästä pärjää normaalilla ”peruskinnerillä”, jos ei halua erityisesti ilmastoitua . Mikäli liikutte isommalla poppoolla ilmastoitu Scudo-pikkubussi on aina paikallaan ja yhteiskuljetus tulee halvemmaksi. Tämä oli vain minun näkemykseni asiaan , toki voitte vuokrata minkä haluatte.

    Autojen kunto.
    Kun tiedän tämän kreikkalaisten ”avrio”(huomenna)meiningin tsekkaan yleensä silmämääräisesti koslan ennen kun otan sen. Yleinen vika on se, että rengaspaineet on päin v:tä, joskus voi pyörä olla kahdella pultilla kiinni tms. Moni ajaa vioista huolimatta, jos matkaa kertyy joku 1500Km viikossa on hyvä katsoa, että auto on ajettavassa kunnossa. Myös pissapoika on usein täysin tyhjä, joku jo parahtaa, että eihän siellä sada. Niin, ei sada, mutta parisataa kilometriä keväisiä Kreetan tietä liskaannuttaa miljoonan ötökkää lasiin, joka pikkuteiden pölyn kanssa muodostaa melkoisen näköesteen, onneksi huoltoasemaverkosto on varsin tiuha. Jos taas sattuu satamaan, varsinkin sen kansallistien asvaltti on pirun liukasta, koska kuumuus ja liikenne on nostanut bitumin pintaan eikä siinä ole karhentavia kiviä – mehän hallitsemme talviajon.

    Polttoaine.
    Vuokraamojen autot ovat kaikki bensavehkeitä ja se perusbensa maksaa n. 0.8 – 0.9 €/l (kevät 2005) Vuokra-autot ovat otettu kaikkein pienimillä moottoreilla ja niiden kulutus on myös pieni. Huoltoasemaverkko on meikäläisittäin katsottuna ällistyttävän tiheä ja niissä on lähes aina palvelu. Monissa paikoissa tankkaaja rahastaa heti tankattuaan , koska hänellä on ”kassa” vyölaukussa, muuten kannattaisi kokeilla meilläkin ei varmaan varastettaisi polttoainetta. Aina tankataan tasarahalla eikä litroina, jopa joissakin mittareista löytyy valmiit pykälät tietylle euromäärälle. Se pelaa hyvin kun näyttää 20-eurosta, jo kohta Jorgos lorauttaa rahan edestä menovettä tankkiin. Kylien huoltoasemilla ei hirveästi puhuta kielillä mikäli ei satu joku nuorempi kesäapulainen olemaan töissä. Polttoaine maksetaan aina rahalla, EuroShell tai Visa ei kelvannut edes Shell-asemilla aikaisemmin, en tiedä tulevasta kesästä. Bensan peruslaatu käy kaikkiin nykyautoihin ja huoltoaseman Jorgos tietää mitä bensaa turistin peltilehmä syö.

    Liikenne.
    Jos Kreetalaista liikennettä tarkastetaan autokoulun oppien valossa, se on todellinen liikennehelvetti. Jos taas asennoidutaan liikenteeseen siten, että ajetaan muun liikenteen mukana säänöistä viis, siellä normaaliin kaupunkiliikenteeseen tottunut kuski pärjää. Jos taas ei omista autoa tai ajaa hyvin vähän ja vuotuiset ajot jäävät muutamaan kesälomaviikkoon on syytä käyttää julkista liikennettä tai hommata kokeneempi kuski. Kaupungeissa ei ole meikäläisittäin selvästi esitettyjä kaistoja, mutta autot ihme kyllä löytävät paikkansa siitä huolimatta. Punaisia päin ei kovin paljon ajeta, mutta suojatien eteen pysähtyminen aiheuttaa lähes aina torvensoiton takana. Kaupunkien keskustoista löytyy parkkialueita jopa parkkitaloja, muutoin parkkeeraaminen on yhtä improvisoitua kun liikenne. En ole nähnyt ”parkkipirkkoja”, mutta samaa tehtävää hoitaa nuorempi konstaapeli Yannis. Kun en ole sakkoja saanut sitä en osaa sanoa miten ne suoritetaan vai jääkö lappu matkamuistoksi, sen teidän että mistään kylänraitilta ei parkkisakkoja saa.
    Pää sääntö liikenteessä on aina, että turistista ajetaan aina ohi, vaikka henki menisi. Turhien uhrien välttämiseksi kannatta laskea aina ne ”kuningaspick-upit” suosiolla ohi. Yleensä kansallistiellä ajetaan kuten ruotsalaisten moottoriliikennetiellä, takaa tulevia pientareelle väistäen.

    Liikennevalvonta.
    10-vuotta sitten ilmestyivät keväisin tutkat Hanian ulosmenoteille. Ensimmäisen näin Kato Daratsossa, Agia Marinaan päin mentäessä, alamäessä suoranpätkä, jonka jälkeen jyrkkä vasen. Taksikuski näytti Fiat Unon, jonka sisällä tutka oli, no siitä tiedotettiin koko taksimieskunnalle, kirosanojen säestyksellä. Kreetalla ilmoitetaan AINA valojen vilkutuksilla vastaantulijoille liikennevalvonnasta. Kun turistit saapuvat rannoille pikkuratsioita pidetään mm. vanhalla ”Kissamou”-rantatiellä Haniasta Malemeen.
    Kansallistiellä vakiopaikkoja ovat:
    - Hanian kohdalla Souda-liittymä ja 6-kympin rajoitus
    - Kaliveden kohdalla suora jossa on pätkä 6-kympin rajoitusta,
    - Vähän ennen Georgioupolia, Shell huoltoaseman paikkeilla,
    - Georgioupolin jälkeen pitkällä suoralla jossa on hotellien kohdalla 6-kympin rajoitus
    - Rethymonissa ennen ja jälkeen Sipiliin ja Rethymnonin keskustaan menevää risteystä
    - Ennen Iraklionia Agia Pelagian liittymän kohdalla
    - Iraklionin ohitiellä
    - Vähän ennen Agios Nikolaosta, kun lasketaan notkelmaan ennen liikennevaloja

    On niitä toki muuallakin, mutta olen näissä kohden nähnyt toistuvasti tutkapartion ja pysähdyttäjät. Ei näistä normaalille turistille haittaa ole, päinvastoin se hillitsee ainakin osaa paikallisia autoilijoita. Suomalaistyyppisiä puhallusratsioita en ole turistiaikaan nähnyt, kreetalaisen ”puhallushappeningin” näin kerran Iarapetrassa, mutta ”kukaan ei ollut ottanut mitään”, vilkkaasta keskustelusta ja naurunremakoista päätellen.


    Niin, omasta ja Team Ahman puolesta toivotan turvallista matkaa.
     
  5. matkan varannut Vierailija

  6. Vättylästä Vierailija

    Kysyttiin autoilusta KREIKASSA ja joka heittää stoorin Kreetasta, ei mitään logiikkaa.
     
  7. tarkkailija2 Vierailija

    Mihinkähän maahan tuo Kreeta mielestäsi kuuluu ???? Tässä on selvä osoitus mihin pystyy riiviö ja mihinkä Nurmio.
     
  8. RTO Uusi jäsen

    liittynyt:
    25.08.2006
    Viestejä:
    159
    Saadut tykkäykset:
    0
    Täässäkin ketjussa Nurmio on näyttänyt oman tasonsa ja riiviö omansa. Riiviö on taas typeryyksissään oikein korostanut sitä niiden tasoeroa. Hölmö akka.
     
  9. Toisinaan täällä Vierailija

    Mistä nuo ihmeelliset kommentit. Minun mielestäni Nurmion vastaus harvinaisen asiallinen.
     
  10. RTO Uusi jäsen

    liittynyt:
    25.08.2006
    Viestejä:
    159
    Saadut tykkäykset:
    0
    Onhan se liikennekulttuuri etelä-euroopassa erilaista kuin mitä se on täällä kotosuomessa, mutta äkkiä siihen tottuu eikä sitä kannata arastella tai jää paljosta vaille jos ei uskalla vuokrata autoa. Ei muuta kuin rohkeasti baanalle ja menoksi. Takapuskurissa roikkujia kyllä riittää mutta kun pitää hermonsa kurissa niin ei tule ongelmia.

    Omat autoilukokemukseni Kreikassa rajoittuvat Kreetalle ja pohjois-Kreikkaan, molemmissa aika ruuhkaiseen aikaan eli heinä-elokuussa. Yksi asia joka nyt tulee mieleen huomioitavista asioista on se, että jos/kun pysähdyt hetkeksikin maantien varteen ja yleensä muuallekin niin pistä hätävilkut päälle, älä vain sitä oikealle osoittavaa vilkkua kuten täällä on tapana, muuten saat ohi ajavilta sellaisia kansainvälisiä käsimerkkejä ja torven tööttäyksiä että kyllä ne sitten viimeistään opettavat.

    Kreetasta et ollut kiinnostunut joten ei siitä sitten sen enempää, mutta ihan samaa se on muuallakin Kreikassa. Ajoin pari vuotta sitten Pargasta Kalambakaan. Kalambakaan mentiin ajamalla Pargasta ensin etelään nelisenkymmentä kilometriä. Sitten käännyimme vasemmalle risteyksestä jonka opasteessa luki Arta ja Ioannina. Siitä sitten Ioanninaan josta edelleen Kalambakaan. Tie on pääsääntöisesti hyväkuntoista, Ioanninasta eteenpäin tosin vähän hitaammin edettävää. Mutta maisemat ovat upeita. Jos lähtee Pargasta tai Lefkakseta kyseiseen suuntaan niin voi toki mennä myös Igoumenitsan kautta mutta se on hitaampi reitti ja vähän huonompi tie. Moottoritie ei ole käsittääkseni vieläkään valmis.

    Thessaloniki kiinnostaisi meitäkin, oli jopa suunnitelmissa silloin kesällä 2005. Tuo aika kuiteskin aina vähän rajoittaa ja ei sitten lähdetty sinne asti. Sen verran tuli tsekkailtua että kaupunki on todella iso ja ajateltiin että jos sieltä olis varattu joku hotellisysteemi etukäteen niin siinä olisi saattanut mennä muutama tovi ennenkuin oltais löydetty se sitten osoitteen perusteella. Olishan se varmasti löytynyt sekin, mutta päädyimme sitten Kalambakaan, Meteoraan. Suosittelen lämpimästi.

    http://kuvablogi.com/blog/397/1/




     
  11. lassi_ Vierailija

    Hei!
    Vuokrasin auton lentokentältä avikselta. Hinta oli muistaakseni n.200e/5vrk. Jos on ajanut muissa Etelä-Euroopan maissa pärjää varmasti Kreikassakin. Esimerkiksi Italiassa on mielestäni paljon villimpää tuo touhu.

    Ajoimme lähinnä pohjoisessa moottoriteitä ja vuoristoteitä pitkin. Suosittelen lämpimästi autonvuokrausta! Loistava tapa tutustua maahan. Täältä löytyy muutama kuva reissusta:
    http://kuvablogi.com/blog/2/38/
     
  12. Barbeito Uusi jäsen

    liittynyt:
    09.08.2006
    Viestejä:
    608
    Saadut tykkäykset:
    0
    Samanlaista se meno on Kreikassa kuin muuallakin etelässä. Mantereella en ole tosin ajellut, kokemusta on Samokselta, Karpathokselta, Rhodokselta ja Kreetalta.

    Ihan hyvin on pärjännyt, mutta onhan se meno tietysti vähän erilaista kuin meillä. Nurmion teksti oli hyvin asiantuntevaa ja kertoo oleellisia asioita.

    Kyllähän itse ajelemalla näkee paikkoja aivan toisella tavalla kuin millään valmisretkillä tai taksillakaan. Esim. Kreetalla olisi tuskin pyrstö (=kukkaro) kestänyt Haniasta Ierapetraan ajelua. Vuokra-autolla se sen sijaan kävi mainiosti. Matka on tosin niin pitkä ettei sitä päiväseltään edes takaisin ajella, mutta yöpyminen oli halpaa (ei ollut kyllä hotellikaan järin luksus...) ja lomallahan ei ole kiirettä.

    Illalla Ierapetrassa oli muuten aika hauska seurata läheisen poliisiaseman tapahtumia, mistä lie kuultavaa epäiltiin, mutta tunteet kävivät kuumina puolin ja toisin. Oltiin jo hetken varmoja, että syntyy ihka oikea käsirysy, mutta ei sitten lopulta ihan.
     
  13. Suunnittelija Vierailija

    Hienoja vastauksia ja hyviä vinkkejä. Näiden pohjalta selkeästi autoilu lomamatkalla kannattaa ja avartaa :)
     
  14. Plaza-tiimi Aktiivinen jäsen

    liittynyt:
    02.06.2006
    Viestejä:
    1 383
    Saadut tykkäykset:
    0
    Ylläpito on moderoinut keskustelua.
     
  15. homosex Vierailija

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen
Ruoka.fi
Parnasso
Seura
Suomen Kuvalehti
TM Rakennusmaailma
Tekniikan Maailma
Vauhdin Maailma
Golfpiste
Vene
Nettiauto
Ampparit
Plaza
Muropaketti