Auttakaa, aion matkustaa ekaa kertaa elämässäni ulkomaille, ihan yksin ja vielä AFRIKKAAN!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "apua"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"apua"

Vieras
Tarkemmin sanottuna Marokkoon.

En siis koskaan ole matkustanut ulkomaille, en edes ruotsin risteilylle. Nyt sitten pitäisi osata helsinki-vantaan kentälle, sieltä arlan kentälle ja siitä vielä koneeseen joka vie Agadiriin! (agadiristä jatkan vielä, mutta siihen en sentään odota teiltä apua )) :)

Pärjäänkö minä? Onko kentät niin hyvin opastetut että osaan vaihtaa oikein? Osaanko mennä oikeeseen paikkaan ja esitellä oikeita lippuja ja lappuja?

Kertokaa jotain hyödyllisiä vinkkejä, ja jos joku millään jaksaa niin mahdollisimman tarkkaa ja selkeää opastusta. Kiitos!

Jännittää niin että korvissa soi :)

Onko kuitenkin ryhmämatka kyseessä vai omatoimimatka? Helsinki-Vantaalla pärjää onneksi suomen kielellä ja kysymällä. Mä olen vähän huono suunnistamaan noilla kentillä ja Helsingin kenttä on isoimmasta päästä. Kerran olen ulkomailta tullut yksin kotiin ja koneeseen osasin mennä. Siinä vaiheessa ei päässyt eksymään, kun seurasi opasteita. Mutta koneesta poistuessa en tiennytkään mitä ihmisjonoa olisin seurannut! No, ulos pääsin kuitenkin.

Afrikka tuo manner alla julman auringon
Tällä kertaa laulun aiheena on
Sieltä tulee nimittäin ihmisiä tummia
Nälissänsä kyselemään aivan kummia

Luuletko että kitaraa, soittamalla voi parantaa maailmaa?
En tiedä onko näin, mutta ainakin soitan sitä oikein päin

Massa on vielä massa Etelä-Afrikassa
Pitää kaivostrustia ja kusee silmään mustia
Jossain syödään lapsia ja neekerikin toteaa:
"Voi Afrikka tää on sarvikuonojen maa"

Tässä vaiheessa, laulun aiheessa, koittaa vaihe uus, kantaaottavuus
Väistyy tieltä sen erinomaisen tärkeän kysymyksen

Luuletko että kitaraa, soittamalla voi parantaa maailmaa?
En tiedä onko näin, mutta ainakin soitan sitä oikein päin

Lisää vielä Afrikasta uutisia huonoja
Ei sielläkään ole kohta enää sarvikuonoja
Niitä savannilla ensin salaa ammutaan
Sitten sarvi kainalossa Nairobissa sammutaan

Ihan omatoimi, ei suomesta pakettimatkaa enää saakkaan. Ja kun majoitustakaan ei tarvitse, matkat vain..

Hui, miten mä sitten arlandassa ja marokossa pärjäänkään, en varmaan mitenkään..

Menet vain ajoissa lentokentälle, niin löydät kyllä koneeseen. Helsinki-Vantaa on iso, joten suunnistamista varten kannattaa varata aikaa.

Miksi lähdet Marokkoon, ja vielä yksin?

No, tuo helsinki-vantaa huolettaa kaikista vähiten, arlanda ja agadirin kenttä saa aikaan pakokauhua..

Menen tapaamaan erästä ystävää, parin viikon matkalle.

Hanki jotain virallisempi turvallisuus ohjeitakin, koska juuri turisteja on helpoin ryöstää, huijata ja vaikka mitä...taksikyydistä oikeus"turvaan" asti..onko vakuutukset kunnossa?

Mä olen ollut pari kertaa Arlandan kentällä ja hyvin selvisin. Kannattaa vain olla tarkkana kylttien yms. kanssa. Tauluista näkee hyvin miltä portilta mikäkin lento lähtee.

Osaatko mitään muuta kieltä kuin suomea?
Ja mikäs se sellainen arlan kenttä muuten on... ;)

Maailmalla pärjää, kun osaa kieliä ja käyttää järkeään. Lentokentät ovat maailmallakin hyvin opastettuja. Pidä kaikki matkustusdokumentit samassa paikassa ja hyvin saatavilla, niin löydät oikeat lippuset helposti. Aina ihmisiltä voi myös kysyä, elekielelläkin pärjää jonkin verran. Pidä lentokentälläkin hyvä huoli matkatavaroistasi, ja yksin matkustaessa varsinkin kannattaa matkustaa kevyesti. Helsinki-Vantaa on hiljainen ja siisti kenttä, varaudu ihmispaljouteen muualla.
Koneeseen mukavat vaatteet päälle ja hyvä kirja kainalossa kohti uusia seikkailuja! :)

Hyvää matkaa!

Puhun kyllä sujuvaa englantia ja ranskaa, ei siinä.. Ruotsi ois kannattanut lukea :D

Jaiks, mä olen vielä niin ujo ja ihmisarkakin että mitähän tästäkin taas tulee.. hui

Mulla on kokemusta neljästä lentokentästä ja kaikissa on ollut todella hyvät opasteet ja opasteita on paljon. Pääsääntöisesti siinä käydään läpi lähtöselvitys eli näytetään lentoliput ja muistaakseni passi ja jätetään ne matkatavarat, jotka menee ruumaan. Käsimatkatavarat läpivalaistaan, sä itse kuljet metallinpaljastimen läpi ja sen jälkeen olet odotustilassa, josta mennään sille portille, mistä lentosi lähtee. Arlandassa ruumassa olevat matkatavarat siirretään suoraan Agadirin koneeseen ja sä kuljet taas passintarkastuksen läpi. Agadirissa saat sitten ruumassa olevat matkatavarat (jos eivät ole kadonneet minnekään) ja passintarkastuksen jälkeen pääset ulos terminaalista. Noista järjestyksistä en ole ihan varma, mutta kutakuinkin noin.

On hyvä, jos siellä Arlandassa olisi ainakin pari tuntia aikaa suorittaa se vaihto. Meillä oli Amsterdamissa tunti aikaa vaihtaa ja jumiuduttiin passintarkastukseen ties kuinka pitkäksi aikaa... Tuli hippasen kiire :). Pari käytännön vinkkiä: laita päälle vaatteet, missä on mahdollisimman vähän metallia ja helposti riisuttavat kengät. Muista nesterajoitukset, lentokentältä ostettu vesipullokin otettiin meiltä koneenvaihdon yhteydessä pois. Jos olet vähänkin epävarma jostain, kysy. Ne ihmiset on siellä töissä sitä varten. Jos myöhästyt koneesta sen vuoksi, että edellinen lentosi oli myöhässä, sulle järjestetään uusi lento mahdollisimman pian eikä se kustanna ylimääräistä. Meidän piti Amsterdamissa vaihtaa Helsingin koneeseen, mutta kone oli myöhässä. Lensimme sitten Amsterdamista Kööpenhaminaan ja sieltä Helsinkiin.

Kyllä se hyvin menee, kunhan maltat mielesi ja muistat oikeasti katsoa opasteita. Ja tuolla kielitaidolla pärjäät. Jos et tiedä mihin mennä, apua saat kysymällä.

Mitä isompi lentokenttä, sen paremmat opasteet. Mä olen reissannut "nuorena" paljon yksin, mennyt koneella, busseilla ja junilla. Ja pätee kaikkeen, mitä enemmän terminaaleja lentokentällä niin todella helpoksi on tehty opasteiden seuraaminen.

Ensimmäinen yksin tehty matka oli HKi-Lontoon Heathrow-Chicagon O'Hare ja sama reitti takaisin parin kuukauden päästä. pääsin perille ja takaisin... bussilla vielä chicagoon ja terminaaliin... huhhuh, jännitti se silloinkin mutta kotiin pääsin.

[QUOTE="aloittaja";24367784]Noh, onneks mä olen sillon ulkomailla, ei niin hävetä :D

Mulla on arlandan kentällä vain 55min vaihtoaikaa, voi, saattaa se sitten kiire tull< juu..[/QUOTE]

55 min on tosi lyhyt aika kyllä. En tosin tiedä miten iso Arlandan kenttä on, mutta tässä vähän aikaa sitte matkustettiin Italiassa ja siellä yhdellä kentällä oli aivan järkyttävän pitkät turvatarkastusjonot... jos ei oltais etuiltu hirmusti, oltaisiin jääty koneesta.

Juu, tarkotus ei ole sitä nahkaa ylenmäärin esitellä. Onneksi tosiaan olen menossa pieneen kylään ja vieraaksi paikalliseen perheeseen joten he sitten siellä päässä ovat mulle iso tuki ja turva :)

[QUOTE="aloittaja";24367880]Juu, tarkotus ei ole sitä nahkaa ylenmäärin esitellä. Onneksi tosiaan olen menossa pieneen kylään ja vieraaksi paikalliseen perheeseen joten he sitten siellä päässä ovat mulle iso tuki ja turva :)[/QUOTE]

Ahaa.. eli sulla on joku mies siellä, joka kovasti odottaa saavansa sut naimisiin ja sitä myöten oleskeluluvan suomeen ;)

On siellä mieskin, joka on tosin naimisissa hollantilaisen ystäväni kanssa :D heidän vieraakseen olen menossa.

Oma mieheni tuskin tykkää hyvää jos tuon tuliaisena marokkolaisen oleskeluluvan hakijan x)

Tarkista etukäteen mihin terminaaliin saavut tukholmassa ja mistä toinen lento lähtee - voi olla että joudut vaihtamaan terminaalia ja se hoituu kätevimmin (ilmaisella) bussilla joka kiertää noin 10-15 minuutin välein terminaalien välillä.

Ihmettelen kommentteja jotka sanovat hki-vantaan olevan iso kenttä?! Eikö tuo lie euroopan pääkaupungeista pienimpiä, enintään normaalia keskikokoa. Arlandakin on monta kertaa isompi ja monimutkaisempi, hki on yksi helpoimpia kenttiä ikinä.

Yhteistyössä