Auttakaa avutonta! (sukan kutomisesta)

Kaunishäntäinen orava

Aktiivinen jäsen
01.01.1970
4 772
2
36
Sen siitä saa, kun valitsee peruskoulussa teknisen työn tekstiilin sijaan.. minä, 23 vee, opettelen kutomaan villasukkaa. :snotty:

Sain yllätyksekseni kudottua kantapään ihan hyvin ja menestyksekkäästi tämän ohjeen mukaan, mutta miten ihmeessä jatkan tuosta?! Tuo terän kavennusosa -osio on ihan täyttä hepreaa, tajuan kyllä miten poimin yhdelle puikolle ne silmukat, mutta pitääkö niitä poimia vielä toisellekin? Miten?

Siis neuvokaa minua viisaammat, muuten taitaa jäädä sukka kesken. :|

Mie olin 25 kun opettelin sukkia neulomaan :D Muutaman jälkeen alkaa sujua...

Silmukoiden poimimiseen on ohje tuolla
http://www.kaspaikka.fi/neulonta/tekniikka-ja-rakenne/silmukoiden_poimiminen.html

Ja molemmin puolin kantalappua poimitaan silmuoita (yht. 2 puikollista)

kun sä oot tehnyt sen kantalapun niin sä poimit sen kantalapun molemmista reunoista ne silmukat ja jatkat sitten neulomista sileänä neuleena neljällä puikolla kuten teit siinä nilkan osassakin. kaventelet ohjeen mukaan aina siinä reunassa missä on viimeiset kantalapusta poimitut silmukat ja missä alkaa ne silmukat jotka jätettiin odottamaan koskematta kun alettiin tekeen kantalappua. teet ne kavennukset kantalapun reunoista poimituissa silmukoissa molemmin puolin.

Minullakin on tarkoitus neuloa sukat seuraavaksi. Koulun tekstiilitöistä ei ole paljoa apua, kun aikaa sukkien neulomisesta on jo yli 30 vuotta :) Muutamat lapaset on tullut neulottua parin viimeisen vuoden aikana, joten eiköhän ne sukatkin onnistu. Ensimmäinen lapanen oli aivan käyttökelvoton, mutta sen opeilla seuraavasta sain jo hyvän. Netistä löytyy onneksi apua.

Tuota kaspaikkaa mien olen käyttänyt hyväkseni paljon. Siellä on niin hyvin esitelty ja neuvottu tekniikoita yms.

Toinen mistä löytää apua tekniikoihin, on youtube. Tosin siellä on aika kirjava tarjonnan laatu :)

Yhteistyössä