Auttakaa idioottia! (tietokoneasiaa)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja aamutollo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

aamutollo

Vieras
Millä hitolla mä saan tulostettua monta pientä kuvaa samalle sivulle?! Mä oon tosiaan oikeasti niin käsi etten osaa siirtää kuvia samalle sivulle vaan joudun tulostamaan jokaisen erikseen. Jos joku osais neuvoa ihan kädestä pitäen niin kiitos!! :)

Alkuperäinen kirjoittaja joku:
mistä ohjelmasta?

Siis mulla on ne kuvat tuolla kuvatiedostoissa, mut mä oon niin urpo etten edes tiedä mihin ne vois siirtää...? Sit se koon muuttaminen pienemmäksikin on hankalaa. Oikein hävettää...

Tässä ohjeet Word2003 versioon.

1. Lisää kaikki kuvat ensin, älä välitä vaikka olisi 1 kuva per sivu

Napsauta paikkaa, johon haluat lisätä kuvan.
Valitse Lisää-valikosta Kuva ja valitse sitten Tiedostosta.
Etsi haluamasi kuva.
Kaksoisnapsauta lisättävää kuvaa.

2. Sitten muuta kuvien koot

Aseta hiiren osoitin koonmuuttokahvan (koonmuuttokahva: Pieni ympyrä tai neliö, joka näkyy valitun objektin kulmassa tai sivulla. Objektin kokoa voidaan muuttaa näitä kahvoja vetämällä.) kohdalle.
Vedä koonmuuttokahvaa, kunnes objekti on haluamasi muotoinen ja kokoinen.
Voit suurentaa tai pienentää kuvaa yhdessä tai useassa suunnassa vetämällä hiirtä kuvan keskustaa kohti tai poispäin kuvasta. Voit tehdä myös seuraavat toimet:

Jos haluat pitää kuvan keskipisteen samalla kohdalla, pidä CTRL-näppäin painettuna liikuttaessasi hiirtä.
Jos haluat säilyttää kuvan suhteet muuttumattomina, vedä kulman koonmuuttokahvaa.
Voit sekä pitää keskipisteen paikallaan että säilyttää kuvan suhteet pitämällä CTRL-näppäimen painettuna liikuttaessasi kulman koonmuuttokahvaa.

3. viimeisenä asettele ne "miten haluat"

Sinulla on kuva, joka sopisi hienosti kuvittamaan tekstiä ja tiedät tarkkaan, mihin haluat sen sijoittaa. Mutta kun sijoitat kuvan, se aivan kuin kelluu sivun pinnalla tai siitä leikkautuu osia pois, mikä ei ollut lainkaan tarkoituksesi. Voit korjata ongelman helposti.

Kun kuva lisätään Word-asiakirjaan, se on oletusarvon mukaan samassa linjassa tekstin kanssa. Toisin sanoen Word lisää kuvan kohdistimen osoittamaan paikkaan, vaikka teksti ei olisikaan ympäröivän tekstin suuntainen. Jos haluat asettaa kuvan tarkasti, noudata seuraavia ohjeita:

Valitse kuva napsauttamalla sitä kerran.
Valitse Muotoilu-valikosta Objekti ja napsauta sitten Asettelu-välilehteä.
Valitse Lisäasetukset.
Valitse Tekstin rivitys -välilehdestä Ylhäällä ja alhaalla -rivitystyyli tai muu haluamasi tyyli.
Jos haluat määrittää kuvan Etäisyyden tekstistä, käytä Ylhäällä ja Alhaalla-ruutuja tai kirjoita etäisyys. Jotkin välilehden osat näkyvät ehkä harmaina, riippuen tekemistäsi valinnoista.

Huomautus Saat valintaa koskevia lisätietoja napsauttamalla valintaikkunan osaa hiiren kakkospainikkeella.

Kuvan sijainti -välilehdessä voit valita kuvan sijainnin vaaka- ja pystysuorassa kohdassa sekä muita asetuksia. Jotkin välilehden saattavat näkyä harmaina valintojesi mukaan.
Sulje Erikoisasettelu-valintaikkuna, ja tallenna valintasi valitsemalla OK.
Sulje Muotoile objektia -valintaikkuna, ja sijoita kuva uudelleen valitsemalla OK.

Kaikki nämä ohjeet on sivuilta
http://office.microsoft.com/fi-fi/word/FX100649261035.aspx?CTT=96&Origin=CL100636481035
joissa on myös tarkennoksia termeihin ym. Kannattaa opetella tai lisätä ainakin suosikkeihin.

Yhteistyössä