Auttakaa joku kiltti, en taas ymmärrä näitä asioita!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja avuton..
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

avuton..

Vieras
Siis hain ammattikouluun ja aikuiskoulutuskeskukseen. Pojalla olisi tarkoitus aloittaa päiväkoti elokuussa, paikka on jo varma jolloin minulta loppuu tietenkin kotihoidon tuki. Saan toimeentulotukea joilloin sosiaalitoisto maksaa lapsen päivähoitomaksut.

Mutta mitäs jos en saakkaan koulupaikkaa enkä pääse ihan heti töihin/työharjoitteluun niin hyväksyykö sosiaalitoimisto sen että lapsi on päiväkodissa vaikka minä olen kotona ja myöntäävät minulle tarpeeksi että pärjään sen aikaa ennenkuin löydän töitä? Vai pitääkö minun ottaa lapseni takaisin kotihoitoon (saisin kotihoidontuen) ja hakea paikkaa uudelleen kun koulu/työpaikka on varma?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
kyllä ne asiat järjestyy :) onnea kouluun :)

Mutta siis voinko pitää pojan päiväkodissa vaikka minulla ei olisikaan vielä töitä/koulupaikkaa ja maksaako sosiaalitoimisto sitten minulle siltä ajalta enemmän tukea ennenkuin löydän jonkun paikan? Koska periaatteessahan minulla olisi sitten mahdollisuus hoitaa poikaa hetki kotona ja saisin siten kotihoidon tuen enkä tarvitsisi sosiaalitoimistosta hakea..

No tässä tilanteessa sun kandee varmaankin soittaa sinne s-toimistoon ja kysyä sieltä, koska vaikka täällä joku olisikin saanut hommat rullaamaan noitten tukien sun muiden kanssa, ei välttämäti tarkota sitä että sulle kävisi niin, tai toiste päin. Sossut on niin erilaisia ja käytännöt vaihtelee, elikkä varmimmin saat vastauksen kun kysyt itte asianomaselta/ sossulta.

Alkuperäinen kirjoittaja rim:
Päivähoitopaikkaa ei edes saa jos ei ole töissä/koulussa! Jos olet kotona, lapsi ei voi olla päiväkodissa.

Elä kehtaa! Päiväkotiin voi laittaa vaikka vanhemmat olisikin kotona. Päiväkotiinkin sanoin että koulu/työpaikka ei ole vielä varma ja lappu tuli että lapsi sinne hyväksyttiin, että näin..

Ja töihin/kouluun, jonnekkin joka tapauksessa menen niin onko miun nyt järkeä olla ottamatta tuota paikkaa koska syyskyyn aikaan viimeistään hommaan jonkun paikan ja tarvitsen pojalle hoitajan.

Alkuperäinen kirjoittaja nana:
et voi pitää lasta päiväkodissa sossun rahoilla jos olet kotona

Mutta eikö ne ymmärrä jos en saakkaan sitä paikkaa että ei ole järkeä olla ottamatta tuota ja sitten hakea uudelleen (mahd. jo parin viikon päästä) kun pääsen jonnekin???

Kesäkuun puolivälissä tiedät pääsetkö kouluun vai et kun tulee yhteishaun tulokset. Ei niitä päiväkotipaikkoja niin vain saada päivässä joten älä missään tapauksessa ota lasta pois hoidosta. Sossu ei muuten maksa päivähoitoa, vaan päivähoitomaksusi on poistettu.

Pidä vaan se paikka. Kyllä kaikki selviää! Tee päätöksiä vasta sitten kun tiedät pääsetkö kouluun.

Mutta pakko kai se on käydä sosiaalitoimistossa selvittämässä että maksaako ne toimeentulotukea ja pojan päivähoitomaksut siltäkin ajalta kun olen kotona jos en heti löydä paikkaa minne mennä/pääsisin? Voi hemmetti, pakko miun on päästä sinne kouluun, menee ihan säätämiseksi muuten kaikki :/

Kesäkuun puolivälissä tiedät pääsetkö kouluun vai et kun tulee yhteishaun tulokset. Ei niitä päiväkotipaikkoja niin vain saada päivässä joten älä missään tapauksessa ota lasta pois hoidosta. Sossu ei muuten maksa päivähoitoa, vaan päivähoitomaksusi on poistettu.

Miun pitäs ilmottaa nyt tän viikon aikaan et otanko tuon paikan pojalle ja hoito alkas elokuun puolessa välissä. Mitä tarkoitat että ei maksaisi päivähoitomaksua kun toimeentulotukea saan tällähetkellä muutenkin?

Yhteistyössä