Auttakaa! Kun 3-vuotias lapsi ei suostu nukkumaan!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Avuton äiti?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

Avuton äiti?

Vieras
Kun kyse on päiväunista niin huuto ja kiljunta on aivan kauhea. Ei suostu.
Kun kyse on yöunista niin huuto ja kiljunta on aivan kauhea. Ei suostu.
Keskellä yötä herää ja päättää ettei nukuta enää ja alkaa huutamaan ja kiljumaan.

Lapsi on nukkunut 1.5-vuotiaasta lähtien omassa huoneessa "isojen" sängyssä. Aiemmin ei mitään ongelmaa ole ollut mutta nyt viimeiset pari kuukautta tämä on ollut yhtä huutoa ja kiljuntaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Avuton äiti?:
Kun kyse on päiväunista niin huuto ja kiljunta on aivan kauhea. Ei suostu.
Kun kyse on yöunista niin huuto ja kiljunta on aivan kauhea. Ei suostu.
Keskellä yötä herää ja päättää ettei nukuta enää ja alkaa huutamaan ja kiljumaan.

Lapsi on nukkunut 1.5-vuotiaasta lähtien omassa huoneessa "isojen" sängyssä. Aiemmin ei mitään ongelmaa ole ollut mutta nyt viimeiset pari kuukautta tämä on ollut yhtä huutoa ja kiljuntaa.

No, voisko päikkärit jättää pois? Olisi kunnolla väsynyt illalla ja yöksikin riittäisi unta?

Tuota päikkäreitä ollaan koitettu jättää pois ja ei oikein onnistu. Tarvitsee pienet unet päivällä muuten kiukkuilee jo iltapäivästä ja aloittaa nuokkumisen sohvalla. Jos antaa iltapäivällä tai alkuillasta nukkua niin sitten on kiukkuinen.

Ja niinäkin päivinä jolloin ei nuku päikkäreitä niin illalla kyllä huutaa ja kiljuu vaikka puolille öin. Ja öisin herää ja aloittaa huutamisen kun ei tahdo nukkua vaikka huomaan selvästi että on väsynyt.

Varmaan hakee huomiota sillä. Ehkä pelkää että jotain hauskaa tapahtuu sillä välin kun nukkuu päiväunia/yöunia. Paljon toimintaa päivään, ota lapsi mukaan kotitöihin aina kun mahdollista, ulkoilkaa, tehkää asioita yhdessä..

Alkuperäinen kirjoittaja maomao:
Varmaan hakee huomiota sillä. Ehkä pelkää että jotain hauskaa tapahtuu sillä välin kun nukkuu päiväunia/yöunia. Paljon toimintaa päivään, ota lapsi mukaan kotitöihin aina kun mahdollista, ulkoilkaa, tehkää asioita yhdessä..

Kyllä toimitaan paljon yhdessä. Ulkoillaan kyllä ihan useampi tunti päivässä. Meillä on lapsen kanssa oma kasvimaa ja kukkamaa mitä hän rakastaa hoitaa vaikka 12 tuntia päivässä.
Varmastikkin hakee tuota huomiota mutta miten lopettaa yölliset huudot kun pikkusiskokin tarvitsee unta?

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Kowalski:
Saako hän huomiota kiljunnallaan?

No sen verran että yöllä siihen on pakko puuttua koska lapsella on 1-vuotias sisarus joka pelkää tuota yöllistä kiljuntaa.

Päikkäreiden poisjättö voi aluksi olla hankalaa, mutta siihen tottuu kyllä. Jos ette siihen halua lähtä, niin voisiko jotain tarrataulua ajatella? Hyvästä yöstä tarra ja 10 tarrasta joku palkinto? 3v on kuitenkin jo ymmärtävä yksilö ja hänen kanssaan voisi yrittää neuvotella?

Meillä on yöjuoksua ollut tuon melkein 4v kanssa aina. Nyt taas muutamana yönä ollut sellaista, että poika alkaa yöllä huutaa peittoa päällensä jne. Oon sitten sanonut illalla, että jos vielä meidät yöllä herättää, niin pikkuveli 1v, tulee äidin ja isän huoneeseen nukkumaan. Nyt on taas muutama yö mennyt hyvin.

Alkuperäinen kirjoittaja Tiina:

No sen verran että yöllä siihen on pakko puuttua koska lapsella on 1-vuotias sisarus joka pelkää tuota yöllistä kiljuntaa.

Päikkäreiden poisjättö voi aluksi olla hankalaa, mutta siihen tottuu kyllä. Jos ette siihen halua lähtä, niin voisiko jotain tarrataulua ajatella? Hyvästä yöstä tarra ja 10 tarrasta joku palkinto? 3v on kuitenkin jo ymmärtävä yksilö ja hänen kanssaan voisi yrittää neuvotella?

Meillä on yöjuoksua ollut tuon melkein 4v kanssa aina. Nyt taas muutamana yönä ollut sellaista, että poika alkaa yöllä huutaa peittoa päällensä jne. Oon sitten sanonut illalla, että jos vielä meidät yöllä herättää, niin pikkuveli 1v, tulee äidin ja isän huoneeseen nukkumaan. Nyt on taas muutama yö mennyt hyvin.

Pitää varmaan kokeilla tuota päikkäreiden pois jättöä ihan lopullisesti.
Tarrasysteemi ei oikein meillä toimi mutta voisihan saada jotain muuta mieleistä jos menee yö hyvin. :/
Mä olen nyt niin väsynyt kun on pari kuukautta mennyt valvoessa ettei oma ajatus kulje. Kun saa yöllä isomman nukkumaan niin pitää rauhotella pienempi unille kun se on herännyt kiljuntaan.

No entä jos hän pelkää jotain nukkumiseen liittyvää tai yksin jäämistä? voisiko hänet ottaa kokeeksi viereen nukkumaan tai siirtää sängyn teidän vanhempien huoneeseen?

Alkuperäinen kirjoittaja Tiina:

Pitää varmaan kokeilla tuota päikkäreiden pois jättöä ihan lopullisesti.
Tarrasysteemi ei oikein meillä toimi mutta voisihan saada jotain muuta mieleistä jos menee yö hyvin. :/
Mä olen nyt niin väsynyt kun on pari kuukautta mennyt valvoessa ettei oma ajatus kulje. Kun saa yöllä isomman nukkumaan niin pitää rauhotella pienempi unille kun se on herännyt kiljuntaan.

Minä ymmärrän todella hyvin! Meillä tuo esikko on niin rasittava nukkuja, että ei tosikaan. Aina pitää uhkailla ja kiristää, jos homma meinaa luisua käsistä. Kuopus on unelmanukkuja ja nukkuu yleensä vaikka isompi huutaa nallea, peittoa, ovea kiinni tai auki(!!!). Onneksi yöt menee nykyään päästääntöisesti hienosti.

Yhteistyössä