auttakaa !! Miten mie saan tuon lapsen syömään ????

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ZIKI
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

ZIKI

Aktiivinen jäsen
06.03.2010
1 227
0
36
tyttö on 7 kk eikä vieläkään, monen kuukauden yritysten jälkeen suostu syömään ku velliä maitoa, ja niitä "hyviä" soseita, ainoastaan marjoja ja hedelmiä. Ei mitään broileria, kasviksia, ei edes puuroa. Ei riisipuuroa, ei neljän viljan puuroa, eikä kaurapuuroa. Miul alkaa oikeesti iskee paniikki. Tyttö on hiton pieni, täytys saada kunnon ruokaa et sais edes kilon lisää painoa. Nyt on kolmen kuukauden aikana painoa tullu vaan 300 grammaa !!!!

Äsken syötin neljän viljan velliä, mihin sekoitin puolet mustikkasosetta, jota tyttö rakastaa, mut ei. 40 minuuttia yritin sitä syöttää, mut tyttö vaan sylkee ihan kaiken ulos, ei niele koskaan hippuakaan. Tätä tää on joka ikinen päivä, noin neljä kertaa päivässä ja alkaa pikku hiljaa seinät kaatua päälle. Koskaan ei tyttö ole pientäkään palaa nielaissut, ei koskaan. Ja lääkärissä sanovat vaan et ei muuta ku yrität vaan syöttää. Nyt on takki tyhjä, en jaksa enää. Olen yrittäny aina sekottaa niitä ruokasoseita johonkin marjoihin tai hedelmiin mut ei, ei se toimi ikinä.

Kertokaa mitä ihmettä teen ??! Mie oon ihan loppu, nytkin toisessa huoneessa itken ja oon ihan rikki ja maitoahan se olis tytölle taas annettava kun ei se muuta syö. Ja niin, ihan by the way, neuvolasta ei ole apua. Ei niin mitään, oon soittanu sinne sata kertaa, ei muuta ku yritä vaan. Oon koht 4 kuukautta yrittäny. En jaksa enää.

Hätätapauksessa apteekista osta sellaista juomaa, missä on kaikki ravintoaineet. mm sydänlapset käyttää niitä. Tulee energiaa helposti. Ei voi kun sanoa että toivottavasti aika auttaa, yritä tarjota normaalia ruokaa lapsellesi.

ja lisään vielä, että peli ei ole menetetty jos lapsi syö edes hedelmä ja marjasoseita. ennen vasta 1/2 vuotiaalle ruvettiin antamaan kiinteitä :) Eli olet 80 luvun tahdissa !!

Ota aikalisä ja lopeta hermoilu. Syötä sitä milä lapsi syö mielellään, ja aina välillä tarjoat vähän esim lihasosetta. Joku kaunis päivä se vaan alkaa maistua. Ei kaikkien tarvi kasvaa samaa tahtia. Meillä on kaikki 3 lasta kasvaneet miinuskäyrillä ja vasta lähempänä 1v ikää ovat alkaneet syödä "kunnolla" kiinteitä. Paljonko sun lapsesi painaa? Jos yhtään lohduttaa, nin meidän lapset ovat olleet 1-vuotiaina 8,2 7,6 ja 8,9 kg, ja joka kuukausi ei varmaankaan ole tullut edes tuota 300g painoa.

Onko lapsella muuten hampaita? Mä oon huomannut että kiinteiden maistuminen ja hampaiden tulo kulkee käsi kädessä. Meillä kaikille on tullut hampaat toso myöhään.

Meillä meinasi kuopuksen kanssa tulla samanlaista ongelmaa. Otin sitten vaan tiukan linjan, että syötiin ruokaa 45 minuutti ja sitten jäi ilman (en antanut mitään herkkuja tilalle). Seuraavalla ruoalla oli taas sama meininki ja söi minkä söi, eikä taaskaan herkkuja tilalle. Välipalalla annoin tietenkin normaalisti hedelmäsosetta ja korvasin tietenkin syömättä jääneitä ruokia maidolla, että ei nyt ihan nälissään viru. Eipä mennyt kauaakaan nii alkoi ruoka maistumaan meidän miehelle ja nyt ei mitään ongelmaa.

En toki sano, että toimisi kaikilla, mutta meillä toimi. Lapset ovat niin yksilöitä, että ei oikein voi toista mennä kamalasti neuvomaan :)

Mulla on samanikänen eikä suostu kans syömään oikeastaan mitään.. harvoin edes hedelmäsoseita. Pari teelusikallista per ateria menee ehkä mahaan asti sitkeän tuputtamisen ohessa ja nekin varmaan vahingossa.

En ole kovin huolissani, kun imetän. Näyttää pulskalta ja hyvinvoivalta.. eli kaipa se siitä ajan kanssa..

Alkuperäinen kirjoittaja Ammattilainen:
Ota aikalisä ja lopeta hermoilu. Syötä sitä milä lapsi syö mielellään, ja aina välillä tarjoat vähän esim lihasosetta. Joku kaunis päivä se vaan alkaa maistua. Ei kaikkien tarvi kasvaa samaa tahtia. Meillä on kaikki 3 lasta kasvaneet miinuskäyrillä ja vasta lähempänä 1v ikää ovat alkaneet syödä "kunnolla" kiinteitä. Paljonko sun lapsesi painaa? Jos yhtään lohduttaa, nin meidän lapset ovat olleet 1-vuotiaina 8,2 7,6 ja 8,9 kg, ja joka kuukausi ei varmaankaan ole tullut edes tuota 300g painoa.

Onko lapsella muuten hampaita? Mä oon huomannut että kiinteiden maistuminen ja hampaiden tulo kulkee käsi kädessä. Meillä kaikille on tullut hampaat toso myöhään.

ei ole hampaita, ei merkkiäkään vielä, neuvolasta sanoivat että tälle tytölle niitä puhkee sitten luultavasti aika useita samaan aikaan. Tyttö painaa 6,2 kiloa. Ja on 7,5 kuukautta. Minuu ihan hävettää ku kaikki kattoo et voi miten pieni vauva, ja se on miun vika !! En ymmärrä mitä mie teen väärin...

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No lakkaa yrittämästä vähäksi aikaa. Ja anna lapsen omilla sormillaan läträtä sitä ruokaa suuhun, jospa se auttaisi.

ei mene sormillakan mikään, ei banaani, ei peruna, ei marjat, eikä mikään muukaan mitä on yritetty, Ja yritetään päivittäin.

niin ja sen verran et tyttö on kyl muuten iha oikea unelma, nukkuu yöt mahtavasti ilman heräilyä, on TODELLA vilkas, hyväntuulinen ja kova höpöttämään. Erikoisen iloinen lapsi, niin usein ihmiset sanovat. En edes muista millo ois viimeks itkeny. Et energiaa kyllä riittää ja lapsi voi mahdottoman hyvin. Ja noita hedelmäsoseita/marjasoseita syö todella reippaasti kolme purkkia päivässä, ei mitään ongelmaa. Nielee ihan kaiken ilman purinoita. Et lapsessa ei sinänsä muuta vikaa ku et on ihan mielettömän pieni. En tiedä onko tällä mitään tekemistä asian kanssa, mut ite oon 147 pitkä, samoin kun kaikki muut mein perheen naiset.

Alkuperäinen kirjoittaja ZIKI:
No lakkaa yrittämästä vähäksi aikaa. Ja anna lapsen omilla sormillaan läträtä sitä ruokaa suuhun, jospa se auttaisi.

ei mene sormillakan mikään, ei banaani, ei peruna, ei marjat, eikä mikään muukaan mitä on yritetty, Ja yritetään päivittäin.

oot varmaan kokeillut maitoonkin sekoittaa kasvissoseita? Sillain tuttipullosta vellitutilla joskus syötin esikoiselle kun ei mikään meinannut kelvata.

Mä vaatisin päästä lapsen kanssa jonnekin allergiakokeisiin tai muualle. Oon kuullut, että jos sitkeästi kieltäytyy syömästä jtn niin voi olla allergiaa.. tiedä sitten jos ei ole suostunut edes maistelemaan :o

Onko teillä ystäväpiirissä vauvoja.. jos esimerkin avulla alkais maistua paremmin.. vauvat saman pöydän ääreen jtn mutustelemaan?

Tee jotain vispipuuroa eri marjoista,ja sekoita maidon sekaan.
Mannapuuroa tehntynä mustikkaveteen,sekaan maitoa menee vellistä.
Niillä eväillä kait sitä on pakko mennä mitä tyttö suostuu syömään.

niin ja sen verran et tyttö on kyl muuten iha oikea unelma, nukkuu yöt mahtavasti ilman heräilyä, on TODELLA vilkas, hyväntuulinen ja kova höpöttämään. Erikoisen iloinen lapsi, niin usein ihmiset sanovat. En edes muista millo ois viimeks itkeny. Et energiaa kyllä riittää ja lapsi voi mahdottoman hyvin. Ja noita hedelmäsoseita/marjasoseita syö todella reippaasti kolme purkkia päivässä, ei mitään ongelmaa. Nielee ihan kaiken ilman purinoita. Et lapsessa ei sinänsä muuta vikaa ku et on ihan mielettömän pieni. En tiedä onko tällä mitään tekemistä asian kanssa, mut ite oon 147 pitkä, samoin kun kaikki muut mein perheen naiset.

No niin, sitten annat asian vain olla. Lapsellasi on kaikki hyvin. Kyl se syömään oppii ajan kanssa. Ei se ole VIKA että lapsi on pieni. Hän on yksilö.

Alkuperäinen kirjoittaja Tiimarinvihko:

oot varmaan kokeillut maitoonkin sekoittaa kasvissoseita? Sillain tuttipullosta vellitutilla joskus syötin esikoiselle kun ei mikään meinannut kelvata.

Mä vaatisin päästä lapsen kanssa jonnekin allergiakokeisiin tai muualle. Oon kuullut, että jos sitkeästi kieltäytyy syömästä jtn niin voi olla allergiaa.. tiedä sitten jos ei ole suostunut edes maistelemaan :o

Onko teillä ystäväpiirissä vauvoja.. jos esimerkin avulla alkais maistua paremmin.. vauvat saman pöydän ääreen jtn mutustelemaan?

se allergia on kyllä poissuljettu homma, ei voi olla allerginen perunalle, kanalle, ja kaikille kasviksille, kaikelle mikä ei nyt just satu maistumaan, puurot mukaan lukien. Olen tehny sitäkin et sekottimessa käytän veden kanssa näitä soseita ku ovat vähän karkeampia ku marjasoseet mut ei. Ei se vaan toimi, ei tuttipullostakaan, kokeiltu on kaikki.

Alkuperäinen kirjoittaja Ammattilainen:

No niin, sitten annat asian vain olla. Lapsellasi on kaikki hyvin. Kyl se syömään oppii ajan kanssa. Ei se ole VIKA että lapsi on pieni. Hän on yksilö.

Eli voinko oikeesti hyvillä mielin syöttää pelkkiä marjoja ja hedelmiä yksivuotiaaksi asti ilman huolta ? tosin jatkuvasti yritän, useita kertoja päivässä antaa muuta. Mut onko tuo oikeesti ok ? etten ole huono äiti kun lapseni on niin pirun nirso ?

Alkuperäinen kirjoittaja Tiimarinvihko:
Onko kasvanut pituutta sitten omalla käyrällään kuitenkin tasaisesti ja saanut painoa? Sillä jos ei, niin kyllähän neuvolassa tutkitaan asia!

pituutta on tullut, painoa tosi köyhästi, pituutta viime neuvolakäyntien välillä jopa 3 senttiä ! Mikä on ihan pirusti.

Alkuperäinen kirjoittaja harmaa:
Millä tyttö on sitten aloittanut kiinteät?Noilla marjasoseillako?

juu ensin velleillä ja sit noilla marja-ja hedelmäsoseilla. Ku ei 4 kk ikäisille ollu mitään muuta ku marjoja ja hedelmiä. Ja tietty luumua ja sellasta. Noi ruokasoseet tais olla vasta 6 kuukaudesta ylöspäin.

Yhteistyössä