Auttakaa mua nyt. Oon saanut päähäni, että haluan kinkun.

Darwinin leski

Aktiivinen jäsen
28.12.2005
23 971
0
36
Siis miten se ehtii sulaa nyt vielä, jos siihen voi mennä viisikin päivää? Onks niitä muualla kuin pakastimessa? Jajajaja...mä tahon ns.kunnon kinkun, en mitään HK:n rullamallia...

Ja noissa paisto-ohjeissa on aina mukana toi kuorrute. Ja paistopussi. Mä haluaisin paistaa sen ilman pussia, miten se onnistuu, kun ne rasvat....? Ja entä kuorrute? Onko sen pakko olla olemassa? Mä en tykkää sinapista kyl ollenkaan... Vaihtoehtoja sille?

Jajaja... Meitä on tässä 1 tai 2 aikuista vaihdellen ja kaksi pientä ipanaista, joten mikään armottoman iso sen EI tarvitse olla sen kinkun. Muualle ollaan menossa syömään koko porukka, joten ajattelin etten omaa halua, mutta nyt mä kuitenkin haluan...että saan mutustaa sitä pitkin yötä :whistle:

Ja mä haluan, että se on semmonen lähes käsiin mureneva, eli tosi kuiva - miten mä toteutan sen homman?

Oon enemmän yleensä kasvis- ja kanapuolen ihmisiä, joten oon nyt aivan pulassa tän päähänpistoni kanssa.

:xmas:

miten ison kinkun ootte ostamassa? meillä neljän kilon kinkku suli päivässä ja ikinä ei kyllä me olla kuorrutuksia laitettu..

miksi et voi paistaa sitä pussissa? voi sen paistaa hyvin ilmankin..

Esim: &kg kinkku kerkee vielä sulamaan kun käyt tänään sen ostamassa =) Mä en käytä paistopussia...laitan pellin uuniin kinkun alle johon rasva tippuu..Onhan siinä se homma että täytyy aika ajoin käydä sitä tyhjentämässä..Kuorrute ei ole pakollinen =)

Alkuperäinen kirjoittaja jouluihminen:
miten ison kinkun ootte ostamassa? meillä neljän kilon kinkku suli päivässä ja ikinä ei kyllä me olla kuorrutuksia laitettu..

No en mä tiedä... Herraisä. Ei mitään hajua siis. :/ minkähän kokonen sitä ois riittävä...?

Muutaman kilon kinkku kerkeää kyllä sulamaan vielä. Pussin kanssa taitaa tulla mehevämpi? joten jos kuivan haluat, niin varmaan ilman pussiakin voi? Kuorrutusta ei meille tehdä...liian haastavaa mulle :D

Alkuperäinen kirjoittaja PuuhakasNaimaSiviä:
Alkuperäinen kirjoittaja jouluihminen:

No en mä tiedä... Herraisä. Ei mitään hajua siis. :/ minkähän kokonen sitä ois riittävä...?

Varmaan 5-6kg kinkku olisi teille sopiva..Riippuutietty monta päivää meinaatte sitä syödä

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Esim: &kg kinkku kerkee vielä sulamaan kun käyt tänään sen ostamassa =) Mä en käytä paistopussia...laitan pellin uuniin kinkun alle johon rasva tippuu..Onhan siinä se homma että täytyy aika ajoin käydä sitä tyhjentämässä..Kuorrute ei ole pakollinen =)

Ahaa... (niin tää on se kuuden kilon viesti :D ) miten ihmeessä sen rasvan kanssa sit toimitaan? Siis laitatko sä kinkun ritilälle ja sen alle pellin sitten vielä? Ja mihin laitat sen rasvan, jos aika ajoin tyhjentelet...? Paistatko sen ihan vaan sellasenaan, eli ei mitään päälle...?

Alkuperäinen kirjoittaja Venla-05:
Muutaman kilon kinkku kerkeää kyllä sulamaan vielä. Pussin kanssa taitaa tulla mehevämpi? joten jos kuivan haluat, niin varmaan ilman pussiakin voi? Kuorrutusta ei meille tehdä...liian haastavaa mulle :D

Luuletko sä että 2kilon kinkku sulaa 4-5 päivää :o :o :o

Siks mä just haluaisin ilman pussia... Että siitä tulis semmonen kuiva :)

Ahaa... (niin tää on se kuuden kilon viesti :D ) miten ihmeessä sen rasvan kanssa sit toimitaan? Siis laitatko sä kinkun ritilälle ja sen alle pellin sitten vielä? Ja mihin laitat sen rasvan, jos aika ajoin tyhjentelet...? Paistatko sen ihan vaan sellasenaan, eli ei mitään päälle...?

Jep..Kerään rasvan kattilaan...Ihan sellasenaan paistan. Paiston jälkeen tietysti otan nahkan siintä pois

kinkun kun ostat kaupasta niin siinä paketissa on ohjeet paistamiseen!!! eli lämpötilat mitä pitää olla alussa ja millon laitetaan pienemmäksi ja paistoaika myös..

jos me onnistuttiin paistamaan aikanaan hyvä kinkku niin onnistut sinäkin ;)

Alkuperäinen kirjoittaja bad virgin:

Luuletko sä että 2kilon kinkku sulaa 4-5 päivää :o :o :o

Muutama kilo on 3kg:sta ylöspäin. Ja en luule, että 2kg kinkku sulaa noin montaa päivää. Siksi sanoinkin, että kerkeää kyllä sulamaan isompikin kinkku vielä :xmas: Meillä otettiin eilen illalla 7kg kinkku sulamaan jääkaappiin, jotta on maanantaina-tiistaina varmasti sula. Ei se miksikään kuitenkaan mene, kun on suolattu. Ja huoneenlämmössä vielä useampi tunti ennen paistoa :xmas:

Alkuperäinen kirjoittaja tonttu tohelo:
kinkun kun ostat kaupasta niin siinä paketissa on ohjeet paistamiseen!!! eli lämpötilat mitä pitää olla alussa ja millon laitetaan pienemmäksi ja paistoaika myös..

jos me onnistuttiin paistamaan aikanaan hyvä kinkku niin onnistut sinäkin ;)

Ai on? Loistavaa :D

Ja kiitos kannustuksesta! Oma mielentilani on nääs lähinnä paniikkia vastaava tän kinkkuhomman suhteen :D

Alkuperäinen kirjoittaja vieras taas:

Jep..Kerään rasvan kattilaan...Ihan sellasenaan paistan. Paiston jälkeen tietysti otan nahkan siintä pois

Ja monethan tekee siitä rasvasta ( osasta ) kastikkeen :D

Siis miten niin lämpö kypsennyksen JÄLKEEN? MITÄ?

Voi nyt kinkku oikeesti... Voisko joku teistä paistaa mulle sen?

:laugh:
Ei vaan kypsennyksen aikana lihan lämmön pitää nousta sinne 70 asteeseen,että voit ottaa sen pois uunista. Paistomittari on hyvä olla.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras taas:

Ja monethan tekee siitä rasvasta ( osasta ) kastikkeen :D

Näin meillä tehdään =)

Alkuperäinen kirjoittaja bad virgin:
Siis miten niin lämpö kypsennyksen JÄLKEEN? MITÄ?

Voi nyt kinkku oikeesti... Voisko joku teistä paistaa mulle sen?

:laugh:
Ei vaan kypsennyksen aikana lihan lämmön pitää nousta sinne 70 asteeseen,että voit ottaa sen pois uunista. Paistomittari on hyvä olla.

Siis se lämpökö nousee niin pirun hitaasti, että kun se on 70 niin se on valmis? (tai mulla sit vähän enemmän, kun tahon semmosen murean..)
Aaaaa-ha. Justjuujasilleen :snotty:

Yhteistyössä