Auttakaa mua saamaan elämä takaisin haltuun, pitää laihtua, terveys on mennyt!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "yksinäinen"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Y

"yksinäinen"

Vieras
Nyt on sellainen tilanne, että on pakko laihtua. Olen vasta 34-vuotias ja nyt jo pilannut terveyteni syömällä itseni läskipalloksi. Miten ihmeessä aloitan? Jotenkin tuntuu, että en mitenkään voi siirtyä "salaattilinjalle", kun olen totuttanut itseni lihottaviin ruokiin.

Kuinka paljon päivässä liikuntaa? Paljonko pitää kävellä, että siitä on laihdutuksen ja kunnon kannalta hyötyä? Mitä te normaalipainoiset ja normaalit ihmiset syötte?

Olen jotenkin niin peloissani ja tiedän että laihuminen ei tapahdu yhdessä yössä, vaikka sitä kuinka toivoisin...

Ensinnäkin - hienoa! Päätöksestä se lähtee ja nimenomaan vähitellen. Älä ota mitään "kahdessa kuukaudessa kaikki kuntoon" -tavoitetta. Ja varaudu repsahduksiin ja salli itsellesi myös herkkuhetkiä. Elämästä pitää myös nauttia.
Ensimmäiseksi en varmaan lähtisi lenkille, vaan aloittaisin ruoka-annosten kohtuullistamisen lautasmallin mukaisesti. Pääsisitkö vaikka käymään ravitsemusterapeutilla, joka voisi havainnollistaa asiaa jos se on päässyt ihan hukkaan? Käy pitkillä kävelylenkeillä edes sen pari kertaa viikossa, se nostaa mielialaa.

Olen myös 34v. Mitat 162/76 eli ylipainoa on. Olen nyt kuukauden ajan syönyt jättämällä selvät hiilihydraatit pois ruokavaliosta eli en syö enää ollenkaan leipää, kun olen yksinkertaisesti lihottanut itseni syömällä hirveät määrät päivittäin hyvää leipää juustolla.

Syön proteiiniipitoista ruokaa ja paljon kasviksia. Ruokavalioon kuuluu vähärasvainen naudanliha, porsas, broileri ja kala, kasvikset ja hedelmät eri muodoissa, maitorahka ja syön myös maustamatonta jogurttia ja viiliä. Syön n. 3 tunnin välein eli 5-6 kertaa päivässä. Kolme ateriaa sisältää lihaa ja reilusti kasviksia, välipalat on rahkaa, raejuustoa, jogurttia ja lisänä hedelmää tai pelkkää hedelmää. Nälkä ei ole ollut. Kuukausi sitten painoin 80 kg. Hyvä olla ja vaikka kiloja on lähtenyt neljä niin tuntuu, että olisin kaventunut enemmänkin. Liikuntaa harrastan n. tunnin verran päivässä koiran kanssa kävellen. Vapaapäivinä kävelen enemmmänkin eli saattaa tulla kaksikin tuntia.

Hiljaa hyvä tulee, lähdetään siitä. Vaikeinta on saada se laihdutus alkuun, loppu on sitten helpompaa!

Eikä mitään överidieetti-linjaa vaan vähärasvaista, mutta täyttävää ruokaa ja pienennä annoskokoja.

Tunti liikuntaa jossa tulee hiki per päivä, 5-6 päivää viikossa, yksi päivä lepoa.

Aloittaisin sinuna ruokavaliosta, listaa paperille terveellisempiä ruokia ja annoskokoja ja mieti mitkä nykyisistä tekemistäsi ruuista hylätään kokonaan ja voiko jotain säilyttää jos vaan pienentää annoskokoa/muokkaamalla esim. vaihtamalla pastan vihanneksiin.

Hyvä päätös muuten, tsemppiä! :)

Riippuu siitä mikä sun ruokavaliossa on pielessä. Roskaruoka? Karkit? Kahvileivät? Vähennä niitä ja terveellistä tilalle. Kasviksia, hedelmiä, vähärasvaisia maitotuotteita ja vähärasvaista lihaa, käytä öljyä ruoanlaitossa, täysjyväleipää, täysjyväriisiä. Herkuista ei tarvii kokonaan kieltäytyä mut vähennä selvästi ja syö muuten niin usein ettei tuu nälkä. Jos tulee nälkä niin sorrut syömään herkkuja. Ja muista: minkä kaupasta kotiin tuot niin sen myös syöt. Jätä herkut kauppaan. Vietä aikaa hevi-osastolla. ;)
Ja apua voit saada myös laihdutusvalmisteista tai detox-kuurista. Mut tärkeintä on ruokavalion muutos.

Ruokailurytmi mulla onkin ihan hanurista... Vasta iltapäivällä tulee nälkä ja senhän tietää miten siinä käy! Karkkia/herkkua ja roskaruokaa menee, joten ne nyt on ainakin sinänsä "helppo" karsia pois, kun vaan saa vastustettua mielitekoja.

Kai se on uskottava, että kun tulee oikein nälkä, niin myös vähärasvaisempi ja normaali, terveellinen ruoka maistuu. Nyt kun on oikeesti sellainen olo, että ennemmin olen syömättä kuin syön jotain höttöä. Tiedän et normaali ruoka ei ole höttöä, tai pelkkää salaattia, saatika pahaa, koska olenhan joskus sitä syönyt. Viime vuodet vaan on jotenkin karenneet käsistä ja ruokailu on mennyt ihan pyllylleen.

4kympin jälkeen itsepäisesti tuli viitisen kiloa lisää, en millään saanut niitä pois. Viime keväänä lopetin leivän syönnin, kun aina vatsaan koski eikä toiminut. Uskomatonta, paino alkoi tippua itsestään ja kivut loppuivat. Seitsemän kiloa tippui kaikkiaan ja siihen pysähtyi ja siinä pysynyt. Syön siis normaalisti muuten ja aamupalalla riisikakun, illalla myös joskus iltapalaksi myöhään valvoessa.

[QUOTE="yksinäinen";29431947]Ruokailurytmi mulla onkin ihan hanurista... Vasta iltapäivällä tulee nälkä ja senhän tietää miten siinä käy! Karkkia/herkkua ja roskaruokaa menee, joten ne nyt on ainakin sinänsä "helppo" karsia pois, kun vaan saa vastustettua mielitekoja.

Kai se on uskottava, että kun tulee oikein nälkä, niin myös vähärasvaisempi ja normaali, terveellinen ruoka maistuu. Nyt kun on oikeesti sellainen olo, että ennemmin olen syömättä kuin syön jotain höttöä. Tiedän et normaali ruoka ei ole höttöä, tai pelkkää salaattia, saatika pahaa, koska olenhan joskus sitä syönyt. Viime vuodet vaan on jotenkin karenneet käsistä ja ruokailu on mennyt ihan pyllylleen.[/QUOTE]

Ehdotottomasti syötävä heti aamulla. Mulla on ollut myös se vika vuosikaudet etten ole aamuisin syönyt. Nykyisin syön aamupalaksi jo esim. paistettua broileria tai kananmunaa kasviksilla. Ruokailut on helppoja, kun ostan esim. kaupasta kaksi 500g rasiaa broilerinfileepihvejä ja paistan ja maustan ne hyvin pannussa. Sitten jäähdytyksen jälkeen jääkaappiin. Teen myös ison kulhollisen hyviä salaatteja valmiiksi ja jääkaapista onkin helppo napata broilerinfilee lautaselle ja mikroon ja salaattia runsaasti sitten kylkeen. Sama toimii paistetun jauhelihan, kalan, keitettyjen munien kanssa eli aina jotain noista valmiina jääkaapissa. Ei tarvi miettiä mitä syö. Ja syödä pitää 3 tunnin välein vaikka ei olisi nälkäkään.

[QUOTE="yksinäinen";29431947]Ruokailurytmi mulla onkin ihan hanurista... Vasta iltapäivällä tulee nälkä ja senhän tietää miten siinä käy! Karkkia/herkkua ja roskaruokaa menee, joten ne nyt on ainakin sinänsä "helppo" karsia pois, kun vaan saa vastustettua mielitekoja.

Kai se on uskottava, että kun tulee oikein nälkä, niin myös vähärasvaisempi ja normaali, terveellinen ruoka maistuu. Nyt kun on oikeesti sellainen olo, että ennemmin olen syömättä kuin syön jotain höttöä. Tiedän et normaali ruoka ei ole höttöä, tai pelkkää salaattia, saatika pahaa, koska olenhan joskus sitä syönyt. Viime vuodet vaan on jotenkin karenneet käsistä ja ruokailu on mennyt ihan pyllylleen.[/QUOTE]

Jos ei aamulla syö, eikä lounasaikaan niin se kostautuu illalla moninkertaisena ruokahimona/tarpeena. Sen huomaa sitten kun syö vähän aikaa oikeaan aikaan. Jos syö vasta iltapäivällä ja illalla niin se nälkä vaan jatkuu, vaikka söisikin lämmintä ruokaa, hetken päästä on taas muka nälkä ja himottaa ihan kaikki ruoka.

Kokeile oikeasti viikko, tai kaksi, niin huomaat. Toinen juttu on se että sun maha on venynyt siitä mässäämisestä, siksi alussa voi tuntua että on aina nälkä, mutta jos syöt täyttävää ruokaa pienin annoksi, tarpeeksi usein, niin nopeasti se sun maha "kutistuu" ja sitten tulet täyteen niistä pienistäkin annoksista.

Mitä ruokia aiot nyt syödä, kun kevennät? Laita esimerkki vaikka aamupalasta+aika milloin syöt, lounaasta+aika, välipalasta+aika, päivällinen+aika, iltapala+aika.

Hyvä että olet herännyt. Huolehdi että joka aterialla on proteiinia ja kasvista/hedelmää. Pähkinöistä saat hyvää rasvaa(syön puoli kourallista päivässä maustamattomia laadukkaita). Kaksi lämmintä ateriaa päivässä jolloin syöt hyvin. Aamupala tärkeä ja silloin myös syödään hyvin. Vettä 3 litraa päivässä.
Kyllä sä tiedät milloin on sopiva annos. Salaattia puolet annoksesta. Hiilihydraatit minimiin, korvaa vehnä rukiilla ja täysjyvällä. Iltaa kohden kevennä.
Kokeile näillä neuvoilla. Kaloreita ens suosittele katsomaan vielä koska muuten menee het alkuun mönkään. Pääasia että syöt hyvin terveellisesti. Syömättömyydellä ei laihdu.

Mitä ruokia aiot nyt syödä, kun kevennät? Laita esimerkki vaikka aamupalasta+aika milloin syöt, lounaasta+aika, välipalasta+aika, päivällinen+aika, iltapala+aika.

Tämä onkin hyvä ja vaikea kysymys!! Ihan täydellä höökillä ei ole laihdutus vielä käynnistynyt erinäisten vastoinkäymisten vuoksi, (joojoo, hyvä tekosyy!). En osaa oikein laittaa tähän mitään mitä olen aikonut syödä, kun tuntuu että en tiedä mitä söisin. Välillä mietin että syön ihan normaalia ruokaa, mutta pienennän annosta reippaasti ja lisään kasviksia ja vihanneksia. Välillä taas ajattelen syöväni vaan kasvisten kera jonku lihan, kalan tai kananpalan. Voisiko noita yhdistää? Söisi viikolla vaan noin, että lihapitoisen kaveriksi laittaisi sitä "vihreää" ja viikonloppuna normaalia kotiruokaa pienemmällä annoksella ja kasvislisukkeilla?

Alkuperäinen kirjoittaja Kokemuksen rintaäänellä;29432120:
Hyvä että olet herännyt. Huolehdi että joka aterialla on proteiinia ja kasvista/hedelmää. Pähkinöistä saat hyvää rasvaa(syön puoli kourallista päivässä maustamattomia laadukkaita).

Mitä ja minkämerkkisiä nää laadukkaat pähkinät ovat?

Neuvon, että teetätät ammattilaisella ruokavalion ja pysyt siinä. Teet tasan tarkkaan niinkuin käsketään. Syöt tarkalleen sen, mitä käsketään. Punnitse ruuat tarkasti. Et syö enempää, etkä vähempää. Aloitat vaikka kävelylenkillä kerran viikossa. Muista, että painonpudotus on pitkällisen prosessi. Mitään näkyvää ei tapahdu kuukaudessa tai kahdessa.

Moi, mä tein saman havainnon puoli vuotta sitten ja muutin elämäntapani. Kiloja on lähtenyt 101-> 85 kg. Syön näin:

-Aamulla kaurapuuro sopalla ja raejuustolla/joskus voisilmällä ja pienellä ripauksella sokeria (kesällä söin usein purkin maitorahkaa ja tuoreita marjoja puuron sijaan)

-Lounaalla salaatti, hyödynnän valmiita salaattisekoituksia, joissa eri lajin vihreitä sekaisin, sekaan sitten kurkku/tomaatti/paprika/purjo plus proteiinin lähde eli kanaa, lohta, tonnikalaa tai esim lidlin jauhelihapötköjä pakkasesta, sekä raejuustoa, joskus jopa fetaa.

-Välipalana rahka marjoilla tai hedelmä

-Päivällinen normaalia kotiruokaa, lautasmallin mukaan, puolet kasviksia. Keiton kanssa näkkäriä ja joskus jopa ruisleipää, tosin maha ei enää tahdo kestää...

-Iltapalana usein maustamatonta jogua, jopa myslin kera tai rahkaa hedelmien kera, joskus paistettu/keitettu muna tai tonnikala-raejuusto-ananasmössöä :).

Viikonloppuna herkuttelen yhtenä päivänä, karkkia tai jätskiä, joskus ulos syömään tai haetaan pizzat tms. Mutta huom herkuttelu vain yhtenä päivänä!

Alkuun punnitsin ruuat. Lisänä 3-4 kertaa viikossa n tunnin kävelylenkki tai kahvakuulan kans jotain tai vesijumppa...olo on hyvä eikä mitään oo liikaa/liian vähän. Homma jatkuu!

Yhteistyössä