Auttakaa nyt tumpeloa pihahommissa!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "viherpeukalo"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"viherpeukalo"

Vieras
Minulla on tuolla pihan peränurkassa pari pientä vuorimäntyä. Haluaisin laittaa sinne samaan rykelämään pari muuta pensasta, alppiruusun ja jotain maanpeiteperannaa. Tuon pihan takaosa on lähes luonnontilassa olevaa kangasmaastoa, ei ei juuri ollenkaan multaa, vaan hiekkapitoista maata.

Riittääkö, että kaivan jokaiselle uudelle pensaalle vain pienen kuopan, johon lisään multaa, vai pitääkö minun kaivaa koko iso alue auki ja täyttää se mullalla.

Kai helpommalla pääset jos laitat mullalla koko alueen vaan ni pääsee perennatkin leviimään. Hiekkaan sitä voi kyllä sekotella, jottei tarvii ostaa niin paljon.

Autas sit mua, meidän yhdessä kukkapenkissä ei kasva mitään istutettu, mutta hirmu läjä metsämansikkaa siellä rikkakasvien seassa, saanko ne istutettua uudelleen jos kynnän ne sieltä ylös ja siistin penkin niin että saan siihen muutakin kivaa hyötykasvia?

Riippuu kuinka iso alue ja millaisia kasveja. Jos ne tykkää kosteasta niin mullalle, jos tykkäävät kuivasta niin jätä hiekkaa ympärille. Esim. pionit tykkää kyllä että niillä on "salaojitusta"

Ja kyllä metsämansikat voi uudelleen istuttaa kun ne suht varovasti sieltä irrottelet. On kyllä hyvin kestäviä, mutta hyötykasvipenkissä voivat olla melkoisia tilanvaltaajiakin. Ne myös voivat jämähtää jäädäkseen joten ehkä ne kannattaa siirtää muualle, kuten johonkin maakellarin katolle esim.

Alkuperäinen kirjoittaja Kotilohikäärme;26165003:
Riippuu kuinka iso alue ja millaisia kasveja. Jos ne tykkää kosteasta niin mullalle, jos tykkäävät kuivasta niin jätä hiekkaa ympärille. Esim. pionit tykkää kyllä että niillä on "salaojitusta"

Ja kyllä metsämansikat voi uudelleen istuttaa kun ne suht varovasti sieltä irrottelet. On kyllä hyvin kestäviä, mutta hyötykasvipenkissä voivat olla melkoisia tilanvaltaajiakin. Ne myös voivat jämähtää jäädäkseen joten ehkä ne kannattaa siirtää muualle, kuten johonkin maakellarin katolle esim.

Kiitos kaunis! Ei minua varsinaisesti haittaa vaikka valtaisivatkin tilaa, se on melkosen iso kukkapenkki, ja sinne mahtuu kyllä tarvittavat ruohosipulit yms.

Minä olen ikäni asunut kerrostalossa, enkä tiedä näistä mitään. Vasta kuulin, että olis hyvä poistaa kuolleet jutut kukkapenkeistä, jotta minusta noviisimmaksi ei pääse...

[QUOTE="pop";26165182]Kiitos kaunis! Ei minua varsinaisesti haittaa vaikka valtaisivatkin tilaa, se on melkosen iso kukkapenkki, ja sinne mahtuu kyllä tarvittavat ruohosipulit yms.

Minä olen ikäni asunut kerrostalossa, enkä tiedä näistä mitään. Vasta kuulin, että olis hyvä poistaa kuolleet jutut kukkapenkeistä, jotta minusta noviisimmaksi ei pääse...[/QUOTE]

No kyllä ruohosipuli niille pärjää :)

Yhteistyössä