Auttakaa päättämään kahden työn väliltä! :P

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Helphelphelp!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Helphelphelp!

Vieras
Joo joo, tiedän että ihan ite pitää päättää, mutta auttakaa pohtimaan tätä asiaa. Kun tuntuu että omat ajatukset vain kiertää kehää ja tuun hulluksi. Aika loppuu miettimisen kanssa.

Eli työ a vai b?

Työ a) on oma vanha työpaikka. Olen saanut tänne sovittua neljäpäiväisen viikon osittaisella hoitovapaalla. Työaika olisi 30h/viikko eli 7h 30 minuuttia per päivä. Perjantai aina vapaa. Työ on kokonaistyöaikaista, eli lomia on sen verran kuin kukin on tienannut, mulla kesälomat pidettyä jotakin noin 6 ennen seuraavaa kesälomakautta. Palkka tällä osittaisella vapaalla noin 2600, normaalista muutamia satoja yli 3000.

Työ b) on uusi työpaikka. Ei siis mahdollisuutta nelipäiväiseen, vaan viisi päivää viikossa töitä. Työaika sama 30 tuntia, klo 9-15. Tämä on ihan opettajan työaikaista eli työhön kuuluu syysloma, joululoma jne. Palkka noin 3000 euroa.

Kumpi vaihtoehto siis lasten 3v 10kk ja 1v6kk kannalta olisi elokuusta alkaen parempi? Olin alunperin sitä mieltä, että ehdottomasti tuo neljäpäiväinen viikko, mutta nyt sitten on alkanut ihmiset puhumaan noiden lyhyempien päivien ja pidempien lomien puolesta. Ja se on sanottava vielä, että työ b) on uutta, mutta kuitenkin luonteeltaan mulle jo tuttua eli mitään ylimääräistä opettelu tai kotihommaa ei juurikaan tule.

Mä ottaisin ehottomasti ton b:n!! pitkät lomat ja lyhyet päivät on kivoja lasten kannalta, ja palkkakin on kohillaan. Kuitenkin saman verran tunteja, vaikkakin viisipäiväiset viikot! ite ehkä aattelisin sen niin, että puuttuva perjantai vapaa korvaantuu pitkillä lomilla! =)

Alkuperäinen kirjoittaja juupsis:
Mä ottaisin ehottomasti ton b:n!! pitkät lomat ja lyhyet päivät on kivoja lasten kannalta, ja palkkakin on kohillaan. Kuitenkin saman verran tunteja, vaikkakin viisipäiväiset viikot! ite ehkä aattelisin sen niin, että puuttuva perjantai vapaa korvaantuu pitkillä lomilla! =)

Niin just näin moni mun tutuistakin on sanonu. Että ne pitkät lomat korvaa sitten ne täydet työviikot. Mutta onko 5 päivää viikossa liian pitkä aika tolle 1,5 vuotiaalle päiväkodissa?? Hänen takia alun perin siis emmin tätä uutta työtä ottaa ja nyt on se tilanne, että jos en pian päätä se menee multa sivu suun joka tapauksessa.

Alkuperäinen kirjoittaja Rigel:
Uteliaisuudesta kysyn, mikä työ on "ihan opettajan työaikaista", mutta ei sisällä kotihommaa, ja on palkattu noinkin hyvin?

Pieni on ammattikuntamme, mut menköön eli opon työ :) Mulla on myös toinen ammatti eli erityisopettaja; siinä taas työviikot vieläkin lyhyemmät usein, mutta suunnittelua ja kotihommaa vähän enemmän.

pidemmälle jos ajattelet niin varmaan tuo b. Meillä ongelmana nyt koulualisen kans kun ei sitä raaskis yksin kesällä jättää/plus hiihtoja syyslomilla, joululomalla mut kun ei omat lomat riitä vaikka niitä koitetaan pitää eriaikoina.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
pidemmälle jos ajattelet niin varmaan tuo b. Meillä ongelmana nyt koulualisen kans kun ei sitä raaskis yksin kesällä jättää/plus hiihtoja syyslomilla, joululomalla mut kun ei omat lomat riitä vaikka niitä koitetaan pitää eriaikoina.

Niin tämä on totta, että siinä vaiheessa jos lapset olis koululaisia, valinta olis selvä. Ihan noiden yhteisten lomien takia. Nythän tässä on tavallaan niin, että mulla on lasten kanssa enemmän aikaa joko yksi ylimääräinen vapaa joka viikko tai sitten pidempinä pätkinä noina loma-aikoina. Eli vielä ei ole tuota koululaistilannetta ja luulen, että työpaikka vielä vaihtuu siihen mennessä kuin on - tai ainakin toivottavasti vaihtuu, kokonaan toiselle puolelle Suomea :)

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Uteliaisuudesta kysyn, mikä työ on "ihan opettajan työaikaista", mutta ei sisällä kotihommaa, ja on palkattu noinkin hyvin?

Pieni on ammattikuntamme, mut menköön eli opon työ :) Mulla on myös toinen ammatti eli erityisopettaja; siinä taas työviikot vieläkin lyhyemmät usein, mutta suunnittelua ja kotihommaa vähän enemmän.

Pelkäätkö, että nyt sinut joku tunnisti? :D

Mutta onkos se lähtökohtaisesti noin, että opolla on koko kesän loma? Ei tietääkseni kuitenkaan... Kesällä tehdään tulevia luokkajakoja (mikä ihana termi!) ynnä muita suunnitteluluontoisia töitä. Voiko työaika pysyä välillä 9-15? Oppilashuoltoon liittyy kaikenlaista, mikä voi vaatia töitä tuon ajan ulkopuolellakin, esim. vanhempien tapaamisia.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No itse en raaskis laittaa 1,5-vuotiasta hoitoon vielä, mutta tuossa sun tilanteessa valitsisin silti B vaihtoehdon, pitkät lomat ja hyvä palkka :)

En itsekään meinaa millään raaskia :/ Mutta nyt näyttää siltä, että on pakko, lähinnä talous ajaa tähän päätökseen. Voisin ehkä nippanappa olla jouluun asti kotona, mutta siinä on sitten se ongelma, että oman työni aloittaminen kesken vuoden on tosi paljon hankalampaa kuin elokuussa eikä tuo vaihtoehto b olis sillon olemassa. Eli koska tuo on uusi työ mulle ja alkaa 1.8. niin se on otettava sillon vastaan tai sit menee toiselle. Tää on aivan oikeasti KAUHEA päätös mulle.

Toisaalta tossa b vaihtoehdossa olis parempi palkka, niin ehkä vois vaikka jotakin hoitajaa kotiin miettiä?

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Pelkäätkö, että nyt sinut joku tunnisti? :D

Mutta onkos se lähtökohtaisesti noin, että opolla on koko kesän loma? Ei tietääkseni kuitenkaan... Kesällä tehdään tulevia luokkajakoja (mikä ihana termi!) ynnä muita suunnitteluluontoisia töitä. Voiko työaika pysyä välillä 9-15? Oppilashuoltoon liittyy kaikenlaista, mikä voi vaatia töitä tuon ajan ulkopuolellakin, esim. vanhempien tapaamisia.

Siis tuo vaihtoehto a on myös opon työtä, kokonaistyöajalla. Eli normaali työaika on 36h 25min ja kunnallisen sopparin lomapäivät. Mutta siitä olen sopinut sen 30 tuntisen viikon. Lomapäiviä pitäisin nyt heinäkuussa ja mulle jäis sitten jotakin 6-7 päivää loppulukuvuodelle.

Tässä toisessa työssä on sovittu kesätyöaikaa 5 päivää ennen opiskelijoiden tuloa taloon. Pääsääntöisestihän opoilla menee työaika niin, että jos on esimerkiksi vanhempainillan takia "ylimääräistä" töissä, sen saa sitten ottaa toisessa kohtaa takaisin - lähteä siis vaikka perjantaina sen saman 2 tuntia aikaisemmin.

Vanhempien tapaamisia ja muita toki tulee jonkin verran ja niitä varmaan jokainen opo tekee ihan ylihomminakin. Mutta näitä siis olisi se noin sama määrä kummassakin työssä a tai b.

Ennen olin peruskoulussa opona ja siellä kesällä oltiin töissä noin viikko myös. Luokkajaot tehtiin aina toukokuussa ennen lomille jäämistä, kuten kaikki muukin suinkin mahdollinen :)

Nostelen vielä ja tarkenna, että onko teillä kommentteja siihen onko tuo neljäpäiväinen viikko kuinka paljon parempi lapsille hoidossa kuin viisi päivää? korvaako ne pidemmät lomat myös lapsen näkökulmasta sitä viisipäiväistä viikkoa?

Mun on mitä ilmeisimmin pakko mennä töihin ja haluaisin valita lasten kannalta kahdesta pahasta sen pienemmän!