Auttakaa!!! päiväkoti ja lastenhoitoasiaa....

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja myymä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

myymä

Vieras
Miten toimia tässä tilanteessa... vaihtoehtoja otetaan vastaan!

Minä ja mies erottu ja mies muuttamassa toiselle paikkakunnalle. Minulla on joka kolmas viikko 9-17 työvuoroja ja työmatkassa päiväkodille kestää n. 30-40 min.
Päiväkoti on auki vain klo 17.00 joten en mitenkään ehdi luonnollisesti hakemaan tyttöä silloin.
Tällä hetkellä joudumme toimimaan niin, että mies hakee tällaisina viikkoina tytön päiväkodista ja odottaa sen aikaa, että pääsen kotiin ja tuo tytön sinne, mutta koska mieheni opiskelee iltaisin, joutuu hän jättämään koulun näin viikkoina väliin eli tämä on vain väliaikainen ratkaisu.

Mitä voin tehdä?
Kunta ei pysty tarjoamaan päiväkotipaikkaa tytölle, joka olisi pidempään auki. Eikä päiväkodinvaihdoskaan tule muutenkaan kysymykseen ,kun tyttö on jo kahdesti vaihtanut muuton takia ja liiallinen pompottaminen ei ole kovinkaan kiva.
Saako jostain hankittua tällaisille päiville esim. lastenhoitajaa hakemaan tyttöä päiväkodista ja olemaan hänen kanssaan tunnin. Kuka lastenhoitaja nyt tunniksi tulisi tyttöä hoitamaan? :( matkoihinkin menisi varmasti kauemmin :(
Isovanhemmat eivät pysty hakemaan, eikä työnantaja anna armoa, koska muuten muiden työtekijöiden työvuorot pitenee...

Hankala tilanne. Sinulla ei ole ketään sukulaisia, sisaruksia jotka voisivat hoitaa lastasi sen aikaa? Entä ketään naapurin tyttöä tai tätiä joka ottaisi lapsen siksi aikaa kunnes pääset kotiin?

Miten niin kunta ei pysty tarjoamaan päiväkotipaikkaa? Vai pitäisikö sinun ottaa vastaan pph-paikka, mitä et halua tehdä? Kyllä kunnan pitää tarjota sinulle joku ratkaisu. Aina se ratkaisu ei toki ole täydellinen.

Olisiko päiväkoti kavereiden vanhemmista apua?
Mun pojan kaverilla on joskus vähän samatilanne ja silloin mä otan päiväkodista sekä omani että tän kaverin meille, kaverin äiti tulee sitten hakemaan meiltä.

Alkuperäinen kirjoittaja no:
Hankala tilanne. Sinulla ei ole ketään sukulaisia, sisaruksia jotka voisivat hoitaa lastasi sen aikaa? Entä ketään naapurin tyttöä tai tätiä joka ottaisi lapsen siksi aikaa kunnes pääset kotiin?

No kyllä mulla asuu mun vanhemmat yms lähellä mutta tekevät itsekin pitkää työvuoroa joten ei onnistu :(

Alkuperäinen kirjoittaja Mie vaan:
Miten niin kunta ei pysty tarjoamaan päiväkotipaikkaa? Vai pitäisikö sinun ottaa vastaan pph-paikka, mitä et halua tehdä? Kyllä kunnan pitää tarjota sinulle joku ratkaisu. Aina se ratkaisu ei toki ole täydellinen.

Niin he sanoivat, ettei ratkaisua ole.. kunnan puolesta. Voisin muuten kyllä pph:lle tytön laittaa mutta kun en viitsi enää vaihtaa tuota tarhapaikkaa kun on juuri aloittanut uudessa.... :(

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kyllä se vaan niin on, että kunnan on se hoito järjestettävä!

Olen samaa mieltä. Et ole varmasti ainoa, jolla työ loppuu 17. Onhan niitä vuorotöitä tekeviäkin olemassa.

Meillä on aina ollut vuorotyö, eikä oma kunta pystynyt tarjoamaan vuorohoitoa, ainoa mitä pystyivät tarjoamaan oli pph tai päiväkoti. Hankimme itse hoitajan. Kunta tarjosi mitä tarjosi ja siihen oli tyytyminen tai hoitaa asia itse.

"Et viitsi vaihtaa hoitopaikkaa" turha sitten vikistä!

No yritänhän tässä juuri kysyä niitä MUITA vaihtoehtoja, ettei sellaista tarvitsisi tehdä... Päiväkodissakin olivat sitämieltä että tyttöä on turha pompotella enää päiväkodista toiseen kun kaksi muuttoa on jo takana...

ja kun kysymys ei ole enää VIITSIMISESTÄ vaan nimenomaan tytön kannalta ajateltuna!!

Alkuperäinen kirjoittaja fanta:
Kyllä se vaan niin on, että kunnan on se hoito järjestettävä!

Olen samaa mieltä. Et ole varmasti ainoa, jolla työ loppuu 17. Onhan niitä vuorotöitä tekeviäkin olemassa.

Meillä on aina ollut vuorotyö, eikä oma kunta pystynyt tarjoamaan vuorohoitoa, ainoa mitä pystyivät tarjoamaan oli pph tai päiväkoti. Hankimme itse hoitajan. Kunta tarjosi mitä tarjosi ja siihen oli tyytyminen tai hoitaa asia itse.

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1973/19730036
"Lasten päivähoito on pyrittävä järjestämään siten, että se tarjoaa lapsen hoidolle ja kasvatukselle sopivan hoitopaikan ja jatkuvan hoidon sinä vuorokauden aikana, jona sitä tarvitaan"

Minusta kunnan olisi pitänyt maksaa teidän hoitajanne ja te olisitte maksaneet kunnallisen hinnaston mukaisesti. Kunnan ei toki tarvitse perustaa vuoropäiväkotia, tms.

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1973/19730036
"Lasten päivähoito on pyrittävä järjestämään siten, että se tarjoaa lapsen hoidolle ja kasvatukselle sopivan hoitopaikan ja jatkuvan hoidon sinä vuorokauden aikana, jona sitä tarvitaan"

Minusta kunnan olisi pitänyt maksaa teidän hoitajanne ja te olisitte maksaneet kunnallisen hinnaston mukaisesti. Kunnan ei toki tarvitse perustaa vuoropäiväkotia, tms.

Juuri tuo sanamuoto on pyrittävä päästää kunnan vastuusta =) Me hommasimme itse hoitajan, saimme siihen sitten yksityisenhoidon tuen, joten sitä kautta toki kunta osallistui =)

Lähetin kyselyn nyt tuonne mll:lle ja katsotaan mitä sieltä tulee vastaukseksi! :) Kiitos asiallisista vastauksista! :)

Asumme siis Vantaalla, jossa päivähoitopaikat on aivan kortilla...

Yhteistyössä