Auttakaa =) (pari kysymystä marsipaanista ja sen käytöstä)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ekakertalainen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

ekakertalainen

Vieras
Eli olen tekemäss en sv-loppun aekaa kertaa kakun päälle kuvaa marsipaanista ja nyt ois parit kysymykset mielessä kaivelemassa....

eli:
* saako sinistä marsipaania valmiina?
*kuinka ohueksi se täytyy kaulia että tulee hyvä kuva?
*voiko laittaa marsipaania kerman päälle? (päällystän kakun kermalla ja kuva tulis tosta marsipaanista ja kuva olis kissa)
*miten saan marsipaaniin mustat kohdat tehtyä (kuva on sininenkissa jolamustat raidat)

Ja muitakin vinkkejä voi laittaa jos tulee mieleen =)

Saa sinistä voit itse myös värjätä karkkivärillä mieleisen väriseksi.

Suht ohueksi kannattaa kaulita sellaiseksi että saat kuitenkin siirrettyä. Kuyvan siirtäminen helpompaa ehkä hieman jäisenä. Voit laiittaa kermaa alle kunhan et hirmusti, kuva vaan liukuu muuten päällä. Mustat kohdat voit tehdä vaikka mustalla marsipanilla tai vaikka värjätyllä sokeritahnalla, sulatetulla suklaalla. Varmaan joku fiksumpikin keino löytyy... voisko maalta karkkivärillä marsipaaninpäälle.

kummasti nettiliikkeestä löytyy sinistä marsipaania, myös väriaineet joilla voit itte värjätä oikean siniseksi. myös elintarvike tusseja löytyy joilla voi tehä net mustat raijat kissaan. ja paljon hyviä vinkkejä :)

Mä tekisin mustat kohdat vaikka jollain karkilla, mitäs noita on, tommosia toffeita, jotka on niinku lakun makusia ja mustia...

Ei kande kauheen aikasin laittaa sitä siihen kakun päälle, jos on kermaa alla, ku muuten se vettyy, eikä sit oo niin hieno. Jotkut laittaa sen alle voikreemiä, niin se pysyy kuivempana.

Jos tekkee ruusuja tai muita irtojuttuja, niin ne voi tehdä vaik pari päivää ennen ja säilyttää jossain rasiassa, jossa on kansi päällä, muttei ehkä kiinni, et ne kuivahtais pikkusen. Eikä ehkä kande laittaa jääkaappiin mis ne alkaa hikoilla ja kostuu.

tehe kuva 3 päivää ennemin ja anna kuivua huoneen lämmössä, kestää paremmin, säilyy komeampana kakun päällä. ei missään nimessä jääkaapissa koska kostuttaa marsipaanin "pilalle"

Alkuperäinen kirjoittaja Williviini:
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Sinistä marsipaania löytyy ihan ruokakaupasta.

Juu mutta minusta se on aika tunkkasen väristä, siksi sanoin että voi myös itse värjätä.

Se on semmosta vähän vihertävän sinistä, kyllä. Kaupan marsipaanit on aika kellertäviä.

kiitos kaikille vastauksista.

Toi olikin uusi tieto et sitä voi värjätä itse, eli värjäämällä saisin just semmosen sinisen kun haluan...
Mistä noita elintarviketusseja voi ostaa?
Ja mun siis kannattaa toi kuva tehdä jo aiemmin ja kuivattaa huoneen lämmössä, eihän siitä sitten tule liian kovaa leikattavaksi ja syötäväksi?

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Toi olikin uusi tieto et sitä voi värjätä itse, eli värjäämällä saisin just semmosen sinisen kun haluan...
Ja mun siis kannattaa toi kuva tehdä jo aiemmin ja kuivattaa huoneen lämmössä, eihän siitä sitten tule liian kovaa leikattavaksi ja syötäväksi?

No ei välttis kandee kuvaa kuivatella, jos teet semmosen lättänän. Meinasin, et jos tekee jotain kukkia tai perhosia, jotka tarvii pysyä kakun päällä niinkuin pystyssä, niin sit on eduksi, ettei ne ole kovin veteliä.

Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:

No ei välttis kandee kuvaa kuivatella, jos teet semmosen lättänän. Meinasin, et jos tekee jotain kukkia tai perhosia, jotka tarvii pysyä kakun päällä niinkuin pystyssä, niin sit on eduksi, ettei ne ole kovin veteliä.

joo ihan lättänä kuva tulee, ei siis tarvi tehä aikasempaan.
Kiitos! =)

Ja marsipaani kannattaa ehdottomasti laittaa joko hyvin kovaksi vatkatun kerman tai kreemin päälle, kuivan päälle laittaessa pienikin epätasaisuus rikkoo sen helposti.

Yhteistyössä