Auttakaa! Rv. 5+5 ja nyt ilmeisesti keskenmeno. Mitä teen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ei sittenkään
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

ei sittenkään

Vieras
Ensikertalainen kyselee täällä, kun mistään ei oikein voi kysellä tässä tilanteessa neuvoja. Netistä olen yrittänyt kaivaa tietoa asioista.

Plussasin ma 10.1 (ovistestillä tuli plussa loppiaisen tienoilla- ei ollut raskaustestiä saatavilla). Tiesin jotenkin että olen raskaana jo ennen testiäkin. Minulla on ollut ihan normaalit raskausoireet (sikäli kun ensikertalaisena tiedän).

Keskiviikkona, rv. 5+2 minulle tuli sellainen "kohtaus" eli pisti vasempaan alavatsaan/kylkeen, hirveän huono olo ja kylmänhiki pinnassa.

Ajattelin sen olevan suht normaalia, tai seurausta ilmavaivoista, jotka "osuivat jonnekin kipeästi". Vatsaa jomotteli menkkamaisesti välillä, mutta ajattelin että se on ilmeisesti tavallista alkuraskaudessa.

Seuraavana päivänä, torstaina, rv. 5+3 olimme yhdynnässä. Perjantaina alkoi niukka ruskea tuhruvuoto, lähinnä vessassakäynnin yhteydessä pyyhkiessä. Alavatsa on ollut menkkamaisesti kipeä siitä asti.

Tänään on tullut myös niukkaa veristä vuotoa ja vatsaan koskee edelleen välillä. Tein raskaustestinkin, joka edelleen oli positiivinen, mutta se toinen viiva oli haaleampi kuin se kontrolliviiva. Edellinen 10.1 tehdyssä testissä viivat oli paljon vahvemmat.

Olenkohan jotenkin itse aiheuttanut sen, sillä olen kuitenkin juonut kahvia pari kuppia päivässä, harrastanut kohtuullisen raskasta liikuntaa, ja oltiin vieläpä yhdynnässä mieheni kanssa?

Mitä minä nyt teen? Kannattaako soittaa neuvolaan huomenna aamusta ja kysyä asiasta?
Voiko tämä olla kohdunulkoinen raskaus? Vai ihan tavallinen keskenmeno?

Alkuraskaudessa ei keskenmenoon itse voi vaikuttaa, kyllä se johtuu ihan muista tekijöistä.

Jos vuoto on tosiaan ollut aivan niukkaa, en menisi sanomaan vielä että se ylipäänsä keskenmenoa tarkoittaisi. Kivut ym nipistelyt ovat alkuraskaudessa normaalia. Sinuna seurailisin tilannetta (yltyykö vuoto). Soita kuitenkin neuvolaan ja pyydä päästä ultraan, jotta asia varmistuisi. (ts. katsotaan onko kohdun ulkoinen/keskeytynyt/normaali raskaus)

Sä et ole voinut itse aiheuttaa keskenmenoa. Ja tosiaan ei tuo vuoto vielä välttämättä tarkoita keskenmenoa. Runsaankin vuodon jälkeen siellä voi silti olla elämää. Ja joskus käy niinkin, että kohdussa on ollut kaksi alkiota, joista toinen on vuotanut pois.

Voit soittaa huomenna neuvolaan. Jos se on alkava keskenmeno, niin mitään ei valitettavasti voi asialle enää tehdä.

Tuo ruskea vuoto on ihan normaalia ja varsinkin jos olet ollut yhdynnässä, ei siis ole km.
Soitat neuvolaan ja varaat ekan neuvolan itsellesi.

Toisilla on jopa menkat koko raskauden läpi, ja monilla on alussa tuota ruskeaa vuotoa eikä se ole haitallista, se on ns. vanhaa verta ja/tai kun menkat olisi pitänyt alkaa, älä siis panikoi, kyllä siellä vauva varmasti kasvaa.
Mutta tietty voit soittaa neuvolaan ja pyytää päästää ultraan josta näkee onko sikiö oikeassa paikassa niin saat varmistuksen.
Koska jos testi vielä positiivinen, viivojen voimakkuudella ei väliä.

Ap Jaksuja&voimasia nyt odotteluun:hug:
Toivon kovin, että vuoto olisi harmitonta ja pikkinen tarraisi LUJAA kiinni masupesäiseen!:heart:

Itse et ole keskenmenoa noilla mainitsemillasi asioilla voinut aiheuttaa, älä syyttele itseäsi olleskaan:kiss:

:heart:mur-mur

Kiitoksia kaikille neuvoista, saa vähän näkökulmaa asiaan.

Se vielä puhuisi kuitenkin keskenmenon puolesta, että rintojen turvotus on vähentynyt, ja raskausoireet muutoinkin ehkä hieman lieventyneet :(
Ja nää kivut on sellaisia aaltomaisia ja melko voimakkaita. En vaan ole halunnut ottaa mitää särkylääkettä, jos vielä on mahdollisuus että tuolla masussa joku on.

Voi olla ihan normaalia tai sitten km. Mulla vuoti jonnekin viikolle 15 asti, ja ensin ajattelinkin olevan km. Normiultrassa viikolla 12 sitten kumminkin näkyi vahva syke. Neuvolassakin siis meinasivat, että saattaa olla km. Nyt tuo on puolivuotias tuhisija tuossa.

Toivottavasti kaikki on kunnossa ja on kiinnittymisvuotoa ja kipuja nuo. Parasetamolia voit ottaa huoletta. :)

Älä nyt selitä, että ruskea vuoto on normaalia!!! Mulla molemmat km alkoivat siitä! Mikään vuoto ei ole normaalia , yleensä se johtuu hematoomasta tai keskenmeno alkaa niin. Ultraan mars!

Yhteistyössä