Auttakaa tyhmää veroasioissa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ethhte
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

ethhte

Vieras
Olen miettinyt sitä, että kuinka säännöllisessä palkkatyössä oleva voi saada mätkyjä? Kun siinä verokortissa on prosentti, jolla verotetaan tiettyyn rajaan asti ja toinen prosentti, jolla verotetaan ylimenevät osat. Niin mikä osa on sitten se, josta tulee mätkyjä? Eikö näihin verokortissa oleviin prosentteihin voi luottaa ollenkaan?

Jos tiedät tarkalleen vuositulosi, eikä mitään vähennettävää ole, niin veroprosentin laskeminen on sangen helppoa. Jos kuitenkin tulosi vaihtelee, olet tavallaan ennakkoon vähennyksien kautta pelannut veroprosenttiasi pienemmäksi tms., niin mätkyjä voi tulla helpostikin. Tiedän myös heitä, jotka tarkoituksella ovat ottaneet mätkyjä ikäänkuin korottomana lainana.

Jos haluaa välttää mätkyt ja saada mieluummin palautuksia, niin kannattaa laskea veroprosentti ilman vähennyksiä ja lisätä vielä annetun prosentin päälle esim. 2 % lisää.

[QUOTE="vieras";24938057]No sit ei ole. Mikä sun ongelma verojen suhteen oikein on?[/QUOTE]

Lähinnä se, että mulla on palkkatyö, jonka suhteen ehkä arvioin veroprosentin hieman alakanttiin. Voi olla, että en, mutta se on siinä ja siinä. Ihmettelen vain sitä, että kun verokortissa on kaksi erillistä prosenttia, perusprosentti ja lisäprosentti. Niin jos mulla muutamalla satasella ylittyy sen perusporsentin tuloraja ja ylimenevät lähtevät lisäprosentilla, niin voinko silti saada vielä mätkyjä? Toki jos tienaa reilusti enemmän, niin tämä lisäprosenttikaan ei varmasti riitä kattamaan veron tarvetta, mutta jos kyse on pienistä summista, niin kai tällä lisäprosentilla sitten jotain virkaa luulisi olevan?

Lähinnä se, että mulla on palkkatyö, jonka suhteen ehkä arvioin veroprosentin hieman alakanttiin. Voi olla, että en, mutta se on siinä ja siinä. Ihmettelen vain sitä, että kun verokortissa on kaksi erillistä prosenttia, perusprosentti ja lisäprosentti. Niin jos mulla muutamalla satasella ylittyy sen perusporsentin tuloraja ja ylimenevät lähtevät lisäprosentilla, niin voinko silti saada vielä mätkyjä? Toki jos tienaa reilusti enemmän, niin tämä lisäprosenttikaan ei varmasti riitä kattamaan veron tarvetta, mutta jos kyse on pienistä summista, niin kai tällä lisäprosentilla sitten jotain virkaa luulisi olevan?

Toivottavasti en ihan puhu läpiä päähäni, mutta käsittääkseni tuollaisella porrastetulla verokortilla ei voi saada mätkyjä, vaan maksat tosiaan ylimenevästä osasta vaan isompaa veroprosenttia.

"Normikortissa" on aina perus ja lisäprosentti. Kortti on helppo tarkistaa verottajalta vuoden mittaan jos epäilee ettei annettu prosentti riitä jos tulot ovat nousseet. Soitto vaan ja hoituu... Ja myös alennusta prosenttiin voi saada jos tulot putoo.

Eli jos palkanlaskija ottaa oikein ensin perusprosentin ja sitten lisäprosentin mukaan, niin sitten ei mielestäni mätkyjä voi tulla. Kun sinulla ei ilmeisesti ole imoitettu mitään vähennyksiä. Jos olisit ilmoittanut vähennykset yläkanttiin, niin silloin saattaakin tulla mätkyjä

Niin jos mulla muutamalla satasella ylittyy sen perusporsentin tuloraja ja ylimenevät lähtevät lisäprosentilla, niin voinko silti saada vielä mätkyjä? Toki jos tienaa reilusti enemmän, niin tämä lisäprosenttikaan ei varmasti riitä kattamaan veron tarvetta, mutta jos kyse on pienistä summista, niin kai tällä lisäprosentilla sitten jotain virkaa luulisi olevan?
Pienillä summilla luulisi riittävän. Itse olen joutunut tänä vuonna temppuilemaan veroprosentin kanssa, kun tuloja on ollut reilusti kuvittelemaani enemmän. Olisi mennyt marras- ja joulukuu lisäprosentille eikä olisi riittänyt... nyt lokakuusta asti veroprosentti ollut pilvissä, minkä pitäisi riittää ja ehkä pari sataa palautuksia.

Yhteistyössä