Auttakaa uutta äitiä, vastasyntyneen hoidosta...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äidiksi opetteleva
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

äidiksi opetteleva

Vieras
Ollaan tässä kotiuduttu esikoisen kanssa sairaalasta vajaa viikko sitten ja olisi pari tyhmää kysymystä kokeneemmilta äideiltä =)

Missä järjestyksessä olisi viisainta tehdä imetys/vaipanvaihto? Jos vaihdan vaipan kun vauva herää, eli ennen imetystä niin lähes poikkeuksetta vaippa on kakassa jo imetyksen aikana, tuntuu tulevan suoraan läpi... Ja kun vauva useimmiten nukahtaa siihen tissille niin sitten jäisi siinä likaisessa vaipassa nukkumaan.
Jos taas vauvan herättyä suoraan imetän ja sitten vaipanvaihto, niin kun on just syöty ja lähtee vauvaa nostelemaan ja kääntelemään niin vauva puklaa maidot ylös.. Eli mikä on "oikea" järjestys hoitaa??

Sit tuo edellä mainittu kakkaaminen, onko tuo ihan normaalia että vauva kakkaa melkein samantien kun imetys alkaa, eli tuntuu että maito menee suoraan läpi suusta vaippaan? =)

Ja vielä sellainen kysymys että päivisin kun vauva herää syömään, niin se nukahtaa heti imetyksen jälkeen uudelleen. Illalla se on muutaman hetken hereillä ja seurustelee, mutta päivät tosiaan vain nukkuu ja syö vuorotellen. Tuokin ilmeisesti on ihan normaalia, ettei tarvi olla huolissaan siitä ettei juurikaan muuta tee kuin nukkuu ja syö?

Naurattaa itseäkin näin tyhmät kysymykset mutta kun ei ole mitään aikaisempaa kokemusta näin pienistä vauvoista niin mistäs näitä voi tietää =)

Juu noin pienenä ne vaan syö ja nukkuu.:) Pikkasen välillä jaksavat olla hereillä mutta hyvin vähän. Vaippaa saa olla kyllä todella usein vaihtamassa kun ovat ihan pieniä. Minä sinuna syöttäisin ensin ja sitten kunnolla röyhtäyttäisin ja sitten kakat pois. Ei sitä kakkaa niin kiire ole sieltä ottamaan pois.

no kyllä meillä on tehty niinpäin että eka vaihdan vaipat ja sitten syömään. Syömisen jälkeen kun monesti tulee se nukkumatti niin helpompi sit laittaa vaan nukkumaan ku että alkas vaihtaan vaippoja. meilläki tosi paljon on puklailleet nuo mukelot, ja syönnin jälkeen tosiaan lensi heti puklut jos alkoi veulaamaan mihinkään päin.

nukkumiseen sen verran että pikkuhiljaa ne valveilla-oloajat pitenee. alussa on ihan normaalia että vauvan vaan syö ja nukkuu! :)

Semmosia ne useimmat alle kuukauden ikäiset ovat: syövät, nukkuvat, pissaavat ja hyvällä tuurilla kakkaavat. Ei se siitä paljon kärsi, vaikka torkkuu kun vaihdat vaippaa. Vaihda vaippa niin usein kuin on tarvis. Ei kenenkään ole kiva pissisessä vaipassa olla. Välillä kakkapepun voi pyyhkäistä puhtaaksi, vaikkapa vanulapulla johon on suihkautettu vauvaöljyä/ceridalia. Aina ei siis tarvitse kiikuttaa hanan alle pestäväksi, jos vauvan iho suinkin sitä sietää. Talkin sijasta voi käyttää perunajauhoja, mutta itse en ole käyttänyt koskaan kumpaakaan.

Mie ainakin tein silloin viime kesänä kun esikoisen sain, niin sillälailla, että vaihoin vaipan vasta syönnin jälkeen ja kyllähän vauva pulauttelee.. syönninjälkeenhän pitäis muutenkin röyhtäyttää pystyasennossa, milloin tulee vähän pukluakin. Oma tyttö oli myös tuommoinen, että kakkasi heti syönnin aikana ja joka kerta kun söi. Nukkui myös yhtäpaljon noin pienenä.. muutaman viikon päästä jaksaa vauva taas jo olla vähän enemmän hereillä :) ole vain tyytyväinen kun nukkuu niin hyvin :)

mä oon vaihtanu ensiksi vaipan ja sitte vasta syöttäny justiin siksi että ku mulla vauvat sit nukahti tissille, oli kurja niitä herätellä.
Noin pieni nukkuu melkein kellon ympäri - oo onnellinen että nukkuu kun on niitäkin vauvoja jotka sit valvoo ja huutaa.KYllä se iän myötä on koko ajan enemmän hereillä.

meilläkin meni noin, että eka vaippa ja sitten syöttö. tosin jos vauva kiljui kurrku suorana niin sitten ensin syöttö... :) ja sitä kakkaa tulee ja tulee..ihania sinappitykkejä!

Hhm..Tungen nyt kysymään tähän jatko kysymyksen. Kun olen lukenut muutamastakin vauva lehdestä, että vauvaa ei saisi nukuttaa syliin vaan pitäisi nukuttaa sinne mihin jättääkin nukkumaan, niin mitäs jos se nukahtaa tohon tissille niin ei kai sitä kuiten pidä herätää vaan voi laskea sinne omaan kehtoon tms.?? Iik..kamala ramppikuume alkaa iskeä kun ei näinkään yksin kertasia juttuja osaa ees järjellä miettiä ja vauva tulee jo kohta :D