Auttakaa ymmärtämään: Np ultran ajankohta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hämilläänultrasta
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Hämilläänultrasta

Vieras
Mulle on tarjottu NP ultraa 13+4 päivälle. Porvoossa kuulemma rv 13 suosiossa ja sinne se on myös pantu. Mutta HUS läbin ohjeissa lukee näin:

"Niskapoimun paksuus (NT-mitta) mitataan ultra* äänellä (UÄ) lähettävän yksikön lääkärin tai kätilön toimesta ja verinäyte otetaan laboratoriossa samanaikaisesti 10.-12. raskausviikolla. Sikiön niskapoimun arviointiin käy myös raskausviikkojen 10. (10+0) ja 13. (13+0) välillä tehdyt ultraäänimittaukset. Verinäytteen ottaminen voidaan tarvittaessa myös tehdä erikseen raskausviikkojen 8 (8+0) ja 12 (12+6) välillä. Yli 13. raskausviikolla otetussa näytteessä merkkiaineiden kyky erottaa korkean riskin raskaus häviää.

Lähde: http://huslab.fi/ohjekirjan_liitteet/seulonta_alkuraskaudessa.pdf

Eikö tuo tarkoita, että kaikki yli 13+0 tehtävät np ultrat on tämän HUS labin ohjeen mukaan liian myöhäsiä? Eli myös mulle lätkästy 13+4.
Onko muille tarjottu 13+0 yli meneviä aikoja NP ultraan? En oikein ymmärrä tätä hommaa.

Raskausklinikalla sanoivat että heillä otetaan viimestään 11+6. Mihinpä tässä sitten luottaa kun Hus labin ohjeiden niidenkin mukaan yläraja 13+0. Onhan tää nyt kumma juttu että ohjeet ovat erilaisia ja joillain takarajat venyy.

Terveydenhuollon ammattilaiset ei oo kyllä aina ammattilaisia. On se syvältä jos turvotusta ei pystytään tarkistaa kun joku on laskenut vaikka päiviä väärin Ja itsekin siinä luottavaisena nukut onnes ohi.

14+0 on viimeinen ajankohta tehdä. Vaadi uusi aika jos epäilyttää. Minulla oli tänään 12+6 , jos olisin saanut ajan ensi viikolle niin,olisin,kyllä vaihtanut