AUttakaa!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ulla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
U

Ulla

Vieras
Hei!

Olen ihan pulassa n. 7 kk vauvani kanssa. Kertakaikkiaan ei suostu syömään mitään muuta kuin tissiä. Neuvolassa sanoivat että rautavarastot ehtyvät vauvalla 6 kk iässä, eli muukin lisäravinto nyt tarpeen kuni maito. Niin eli hän puskee ihan kamalat raivarit kun pitää alkaa syömään ja sylkee ruuan kokonaan ulos, tämä on ihan kaiken kanssa, myös marja yms. muiden makeampienkin soseiden kanssa. Ainut mistä hän on kiinnostunut on leipä ja ns. kiinteä ruoka, eli mitä minä itse syön. Ollaan pidetty välipäiviä että syödään maitoa ja päiviä jolloin annan vain kerran, kaikki on kokeiltu.

Millä saan hänet syömään ja miten teillä muilla, mitä "kiinteätä" rautapitoista voisi antaa, minkä saa käteen, eikä tarvitsisi lusikoida. Ja miten teillä muilla kiinteiden syöminen on onnistunut, ajattelin kun vauvani on jo niin iso. Tuttipulloa ei hän ikinä ole oppinut, eli tissillä eletään, alkaa voimat uupua tämän syömien taistelujen kanssa! Ja onko niin että 7 kk vauvva ei pärjää pelkällä maidolla?

Mun eka lapsi söi tuossa iässä vaan rintaa ja pullosta vellejä. Niissähän on rautaa. Onneksi seuraavien lasten kanssa älysin alkaa kiinteiden harjoittelun jo kolmen kk:n iässä. Tsemppiä!

joo vellejä minäkin suosittelen jos et ole vielä kokeillut... banaania, omenaa, kurkkua ym itse järsittäväksi... meillä on niin, että pitää kaikkien syödä samaan aikaan, että poika suostuu syömään ja tietty niin että syödään samantapaista ruokaaa...eli ei tule mitään jos minä syön vaikka leipää ja pojalle yritän puuroa... eikö ne neuvolassa sitten antanut sen kummempia ohjeita..?

Voi jukra!Mulla oli ihan sama tilanne,tarkistiko neuvolassa hemoglobiinin?Mä vaadin että katsoo sen ja sain mielenrauhan kun oli ihan ok!Soita heti ja sano että haluut tietää sen.Meillä tyttö söi 9 kk ikään asti tissiä,puuroa vähäniltasella suostui syömään siinä 8 kk jälkeen.Vajaa puol desii meni sitä,mut tissillä siis tosi pitkään.

Mutta haluun rauhottaa mieltäs,tiiän että osa paasaa ja vauhkoo,meillä hoikka tyttö mut hyvin kasvanut,nyt reilu 1.
Ja tein sen virheen että yritin ja yritin lusikalla ruokaa,meni siihen pisteeseen että tyttö huus jo kun näki lusikan.Sormiruokaa kantsii koittaa,lihaa keittää ja perunaa ja antaa toisen sormin syödä taikka ihan purkkiruokaa,mut se että koittaa jos niin menis.Antaa sotkea ja syödä jos jotain menee.Näin meillä ylitettiin kynnys,sitten lusikkaa varovasti ja sivusta suuhun vähän lisää.

Mutta että anna ajan mennä ja anna tissiä,koita viikon päästä uusiks ja pyydä se hb.Meillä se oli 105 mikä oli aivan hyvä.Eivätn ne rauta-arvot romahda tuon 6 kk jälkeen,riippuu kyllä lapsesta.Joillakuilla on jo luonnostaan kehnompi arvo.

Mutta jaksamisia ja älä stressaa.Tiiän että ei helppoo,symppikset on puolellas sillä ite oon sen kokenut!!

Kylläs e siitä!

Ja vielä Riinu,musta on varsin typerää sanoa että onneks älysit aloittaa jo 3 kk iässä toisten kanssa kiinteen...joopa joo...Jokainen tavallaan mutta turhaa ylentää itseään siinä yhtään.Sillä on aivan upeeta että osa äideistä tuon 6 kk rintaruokintaa halauvat tarjota lapselleen,kukaan ei varmasti ole nälkään kuollut eikä voida sanoa ettei lapsi opi syömään IKINÄ kiinteitä jos sitä ei aloita jo 3 kk iässä.

Ottamatta kantaa sen enempää 6kk täysimetykseen. Mutta meillä meni todella kauan ennenkuin kiinteiden syömistä voisi sanoa syömiseksi. Aloiteltiin siinä 5kk iässä ja varmaankin n. 7kk iässä sosetta meni ehkä pienestä purkista puolet.

Pidä säännölliset ruoka-ajat. Kokeile ja tarjoa kaikenlaista. Eikös leipääkin voi antaa paloina syödä. Meillä meni sormiruoka soseita paremmin alas. Pienet kurkun, maissin, banaanin pehmeän leivän palaset. Itse annoin myös vähän syövälle tytölle velliä, sai helposti lisää kaloreita. Myös puuroa jotkut syövät vaikka soseet eivät menekkään.

Meidän typy myös haluaa aina samaa kuin meillä. Joten kokeile antaa "omalta" lautaseltasi pieniä paloja. Odottele rauhassa ja kokeile ja tarjoa sitkeästi kaikkea aina ruoka-aikoina. Ja tarjoa tissiä ruokailun jälkeen. Hiljaa hyvä tulee.

Meidän neuvolan täti sanoi, ettei ole vaarallista, vaikka jatkaakin täysimetystä vielä muutaman kuukauden. Meidän neiti halusi itse aloittaa kiinteiden syömisen 6 kk iässä, joten aloitin silloin. Meillä se sujui helposti. Annan vauvasi syödä itse sormin. Se saattaa auttaa.

Hei!

Kiitos vastauksistanne, Riinulle sen verran että älytty on jo aloittaa kiinteät 5 kk iässä, ja silloin ne pikkuhiljaa rupesivat maistumaan todella vähän, nyt 2 kk jälkeen ei siis ollenkaan. Eli sen verran olen itsekin älynnyt ensimmäisen lapsen kanssa :). En siis turhasta kirjoittele. Nyt on vaan niin että samantien kun antaa vaikka puuroa, niin se pulautetaan ulos ja parin lusikallisen jälkeen alkaa tajuton huuto, joka loppuu vasta kun hänet otetaan pois syömästä.

Menty siis takapakkia, enkä oikein ymmärrä mistä johtuu? Kiitos Katalle vinkistä, pyydän tarkistamaan hemoglobiinin seuraavalla neuvola-käynnillä, ei itselleni tullutkaan mieleen, sekä siitä että annetaan sormiruokaa! Kiitos todella paljon, hieman rauhoitti mieltä että muillakin samaa ongelmaa, mutta silti stressaa :(.

Meillä ei ollut ihan noin pahoja syömisongelmia mutta aika nihkeä alku kuitenkin. Aloitettiin 5kk iässä ja 7kk iässä meni puolisen desiä puuroa tai kasvissosetta kaksi kertaa päivässä - tai sitten ei. Vauva oli myös herkkäkurkkuinen ja joskus kävi niin että kaikki tuli oksennuksena takaisin :( Joskus olin aivan tuskissani että mitä ihmettä teen kun vauva ei syö juuri mitään... Imetin kerran tunnissa, oli hellekin vielä ja nestettä piti saada.

Monet sitä kauhisteli mutta oli onneksi niitäkin jotka muistutti että "ei terve vauva kuole nälkään ruokalautasen ääreen" ja näin se oli meilläkin.. Vauva kiinnostui syömisestä 8kk iässä ja 9kk iässä alkoi avata suutaan ihan "itse" kun näki lusikan. Sitä ennen piti leikittää ja laulattaa... Tuo syömisen oppiminen tapahtui samoihin aikoihin kun vauva alkoi liikkua enemmän. Määrätkin alkoivat kasvaa.

(on varmaan niitäkin vauvoja jotka on jouduttu viemään ihan letkuruokintaan mutta jos maito maistuu niin ei taida olla mitään hätää :))

En osaa auttaa yhtään sen enempää mutta muistutan että et ole ainut noiden ongelmien kanssa!

Pistän nyt aiheen vierestä,kun joku älyää antaa 3kk kiinteetä,että saa lapsen syömään,niin kerronpa että eis iihen kauaa tarvita. meillä nimittäin meni tosi hyvin vaikka täysimetin 7kk ja vasta sitten aloin edes harkita antamaan kiinteetä,tissitteli 3h välein ja hyvin kasvoi. Niin 2 ekaa lusikallista ihmetteli mitä nyt, mutta siitä lähtien alkoi ruoka upota,niinkuin olisi aina syönyt. että voi "harjoittelemattakin " mennä.

Eipä nyt olla niin herkkiä. Riinu ei varmaan tarkoittanut arvostella muita "älyämisellään", vaan vertasi omaan aiempaan kokemukseensa; että oli helpompaa niiden tapausten kanssa jotka kokeilivat jo aiemmin. Jokainen tavallaan, sitähän te muutkin toitotatte.

Kyllä se niin on, että nuo syömiset ovat yksilöllisiä juttuja. Jotkut vauvat alkavat kiinnostua syömisestä ihan itse ja kiinteisiin siirtyminen käy ongelmitta. Toisilla vauvoilla taas kaikki uusi hämmentää mieltä ja vaatii totuttelua, kuten kiinteään ruokaan siirtyminen. Sillä imettääkö 3 vai 6 kuukautta ei ole mitään tekemistä asian kanssa. Rautavarastot eivät hetkessä ehdy jos vauva syö kuitenkin rintaa. Toisilla vauvoilla menee se 3kk ennen kuin oppivat syömään. Tämä ei kuitenkaan edellytä siis sitä, että kiinteiden aloittaminen pitäisi aloittaa 3kk iässä, jotta sitten oppisi syömään 6kk iässä kiinteitä. Malttia ja rauhallisuutta ruokailun aloittamiseen. Antakaa vauva "sotkeä" ja tutustua ruokaan käsin ennen syömistä. Ja imettää tietysti kannattaa vasta kiinteän aterian jälkeen. Tsemppiä! Kyllä jokainen terve lapsi oppii syömään, olemme vaan niin erilaisia.

Meillä oli vaan sellainen tilanne, et ekan lapsen kanssa niin pitkään ongelmia syömisen kanssa, et alettiin aikasin harjottelemaan seuraavien kanssa. Ehkä se ei ollut tarpeellista, mutta näin tehtiin. Tokaa lasta kuitenkin imetin pisimpään. Kolmatta vaan 6kk, mutta hän siis itse halusi lopettaa rinnan. Itelle lopettaminen oli vaikeaa. Syöminen sujuu nyt kyllä 10 kk:n ikäisen vauvan kanssa hyvin, onneksi. Tarkoitukseni ei ollut viisastella, eikä kehottaa ketään aloittamaan kiinteitä niin aikaisin. Meilläkin se oli alkuun vaan lähinnä maistelua.

Yhteistyössä