Auttakaas alottelijaa: lastenvaunuasiaa yms.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mammei
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Mammei

Uusi jäsen
16.04.2010
5
0
1
Hei,

olen ihan aloittelija näissä vauva-asioissa, eikä mulla ole lähipiirissäkään ketään jolta kysyä. Meillä on alkukesän vauva tulossa ja vaunut hankittuna.
Nyt mietityttää, että miten vauva nyt kesällä tuohon mustaan kantokassiin laitetaan? Siis tuohan on ihan kiiltävää, kovaa kangasta, enstexin tapaista tuo pohja. Ei kai vauvaa sinne ihan noin voi laittaa! Sinne tarvii varmaan lakanan ja peiton, tai onko olemassa jotakin ohutta makuupussin tapaista?
Entä tuleeko kuuma jos pitää jalkapeitettä kiinni? Kylmä jos jättää auki ja pistää vaan ohuen peiton?
Samoin kiinnostaisi että miten vauva puetaan kesällä ja voiko se nukkua parvekkeella vaunuissa, aurinkovarjon alla, jos parveke on eteläänpäin? En nyt haluaisi lämpöhalvausta aiheuttaa/palelluttaa toista omalla tietämättömyydelläni.
Niin ja kuinka paljon ulkoilette ihan pienen vauvan kanssa, tai kuinka paljon häntä kannattaa nukuttaa ulkona?

Tyhmiä kysymyksiä varmaan minun ikäiseltä (kohta 40-v :ashamed: ) mutta kun ei tiedä niin pakko kysyä.

Laita vaikka äitiyspakkauksen makuupussi (tai vaikka tavallinen lakana moninkerroin) sinne vaunukoppaan pohjalle, ettei hiosta niin paljon. Ihan kunnon kesäkeleillä pienikin vauva pärjää sisävaatteissa ohuen peiton alla, tai jos sen vaunukopan saa jotenkin tuulensuojaksi, myös ilman peittoa. Suora auringonpaiste on pahinta, tai sitten kylmä viima tietysti. Eli tuulelta ja auringolta suojassa, kyllä pärjää. Etelänpuolen parveke saattaa olla liian kuuma nukutuspaikka, ainakin kuulostaa siltä että lämpötila nousee kovasti vaikka varjossa olisikin. Kesällä onkin ihana nukuttaa vauvaa ulkona jos hyvä paikka on, ja mukava on käydä vaunukävelyillä: vauva saa halutessaan nukkua ja itsekin saa nauttia kesäsäästä.

Onnea kovasti tulevalle kesälle, ihanaa aikaa luvassa! Äläkä suotta huoli noista vaateasioista, kun johonkin tottuu onkin kohta jo syksy ja saa taas miettiä asiat uusiksi - näin se menee ihan kaikenikäisten lasten kanssa. Ja lapsiakin on erilaisia, toiset viihtyvät viileässä (niinkuin minun molemmat rakkaani), toiset tarvitsevat lämmikettä enemmänkin. Äkkiä opit kyllä sitten oman vauvasi kanssa katsomaan, mikä on hyvä ratkaisu mihinkin olosuhteeseen. Ja tyhmiä kysymyksiähän ei olekaan, tyhmintä on olla kysymättä jos asia vaivaa :flower:

Kiitos vastauksesta Tiila :)

Joo näinhän se varmaan menee, että pikkuhiljaa sitten kokemuksen myötä asiantuntijaksi! Ja että vauvat varmaan on kovin erilaisia. Tuo oli hauska, että syksyn tullen taas saa asiat miettiä uusiksi - niin että kiitos rauhoitteluista =)

Saahan noita tarvikkeita hankkittua sittenkin, kun poitsu on syntynyt, ettei tarvii ihan kaikkea etukäteen... taitaa vaan tää loppuodottelu mennä helpolla varusteluksi, kun ei tiedä miten päin odotellessa olisi.

Kiitos toivotuksista, ihana kesä tiedossa onkin :heart:

Meillä oli talvivauva, ja kyllä se pukeminen päänvaivaa aiheutti! Paljon riippuu myös lapsesta; meillä on poika tosi kuumakalle ja aluksi puettiin ihan liikaa päälle. Kannattaa toki vauvaa varjella kylmältä, mutta ei liian kuumakaan hyväksi ole, etenkään kesällä. Onneksi vauva herkästi ilmoittaa, mikäli on huono olla. Niskasta kokeilemalla saa myös hyvää tuntumaa: jos on viileä, voi lisätä peittoa, jos taas kuuma ja hikinen pitää vähentää.

Vaunulenkeillä on mukava käydä, siinä saa itse tosi hyvää liikuntaa. Kannattaa vaan muistaa aloittaa varoen, koska synnytyksen jälkeen voi kestää kauankin toipua fyysisesti. Meillä poika nukkuu parhaiten päiväunet vaunuissa pihalla, enää ei tarvitse edes vaunujen liikkua. ;)

Ihanaa odotusta ja kesää! :)

Yhteistyössä