Auttakaas ensimmäistään odottavaa, miten toimia tässä tilanteessa jos synnytys alkaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "huolissaan"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"huolissaan"

Vieras
Rv 38 menossa eli vauva voi tulla periaatteessa milloin vaan. Olen ollut pari senttiä auki jo parisen viikkoa. No tähän asti kaikki oli selvää, vauva ollut rv 28 pää alaspäin ja pää syvällä alhaalla..sekä raivotarjonnassa. Eilen oli neuvola ja kysyinkin sitten th että voisiko samalla tunnustella jokohan vauvan pää olis kiinnittynyt.

No se heilutteli sitä päätä ja sanoi että vauva on lantioluissa yms. Sitten alettiin ottaa sydänääniä ja hän ei meinannut niitä ensin saada (epäilen että koitti ensin saada kohdasta missä istukka sijaitsee, mulla se on etuseinässä.) Kohta sitten pamautti tyhjästä että epäilee vauvan olevan perätilassa koska sydänäänet saatiin hassusta paikasta? :o Saatiin ylämahasta ehkä noin 5cm kylkiluiden alta.

No meillä ainakin tuntuvat neuvolassa suhtautuvan, että ensimmäistä odottavalla menee aina yliaikaiseksi ja huolettomasti sanoi, että palataan asiaan ensi viikolla (siis tuon perätila epäilyksen vuoksi ja ehkä ultrataan..) Yritin kyllä kysyä että jos esim vedet menee lähenkö mä heti sairaalaan kun kerta epäillään nyt perätilaa + että jos onkin rt niin pää ei ole kiinnittynyt.. Mutta eipä oikeen tullut vastausta ja mitenkäs mun pitäisi sitten toimia jos synnytys alkaisikin ennen ensi viikkoa? Toki synnärille soitan silloin kun alkaa tapahtumaan.

Lisäksi vielä kysyn nyt tässä samalla, että missäs ne perätila vauvan liikkeet tuntuu, alhaalla vai? Mulla kipeimmät ja isoimmat tuntuu kylkiluihin ja ylämahaan, sitten sellaista pienempää huitomista alamahaan ja vihlontaa alapäähän mitä olen tähän asti mieltänyt johtuvan vauvan päästä.

Kiitos jos joku jaksoi lukea ja vastatakkin... :)

no mun korviin kuulostais että vauva on pää alaspäin noiden sun liikkeiden kuvaamisen perusteella.. jos synnytys käynnistyy, niin soitat vaikka ihan sinne synnärille ja sanot että terveydenhoitajalla oli epäily että olis perätilassa, ni sieltä opastavat sitten :) ei mullakaan ensimmäisestä ollut kiinnittynyt. kiinnittyi vasta synnärillä, mut mulla kyllä käynnistyi supistuksilla. mut jos jotain alkaa tavalla tai toisella tapahtumaan, ni sitten vaan soitat sinne, niin saat ohjeet :) elä panikoi :)) ja tsemppiä!

No, kun sulla epäillään perätilaa, niin vesien mentyä menet HETI pitkälleen, etkä nouse istumaan ennenkuin olette sairaalassa. Soitat siis 112 ja ne vie sut pitkällään sairaalaan. Napanuoran luiskahtamisen riski on iso, jos vauva on perätilassa. Ja jos napanuora luiskahtaa niin silloin on KIIRE.

Liikeistä päätellen sanoisin et sun vauva on varmaan ihan oikeiin päin.... Tunnetko sä 'pallon' ihan ylävatsalla?

Oliko sama ultraaja kuin ennenkin? Mietin vaan, olisiko istukka kuitenkin häirinnyt sitä doppleria? Entäs jos ääni kuuluikin napanuorasta? Sekin pitää samantyylistä ääntä, mutta pehmeämpisointista, vai mitenköhän sitä voisi kuvailla.

Periaatteessa, jos perätilassa on ja menee vedet niin ambulanssi pitää soittaa. Voisit päiväsaikaan soittaa synnärille ja tarkistaa heidän ohjeensa. Ei perätilassa sinänsä mitään vaarallista ole, mutta omat erikoisuutensa kuitenkin.

Mulla tuntui kylkiluissa ikävä paine kun vauva nojasi päätään, se oli se selkein ero tavalliseen raskauteen.

Mulla vauva oli melkein loppuun asti perätilassa. Potkut tuntui selvästi alamahalla. Vauvan pää saattoi painaa rintojen alle ja rintakehään niin että tuntui että vartalo pitää suoristaa että voi jotenkin olla. Ja pää tuntui ihan selvästi rintojen alla..

Aina mentävä sairaalaan heti kun vedet menneet! Ne äänet voi kuulua lähes mistä vain, olkoon raivotarjonnassa tai perätilassa. Ne ei määritä vauvan asentoa. Älä ole huolissasi siitä asennosta, sehän voi muuttua muillakin neuvoloiden välissä, joten aina kun synnyttäjä saapuu sairaalaan niin tutkivat siellä asennon. Ja jos joudut ennen seuraavaa neuvolaa sairaalaan niin siellä tosiaan tutkivat asennon ja jatko määräytyy sen mukaan.Itsekin voit heti mainita sairaalaan mennessä asennosta!

[QUOTE="Muuan";28481355]No, kun sulla epäillään perätilaa, niin vesien mentyä menet HETI pitkälleen, etkä nouse istumaan ennenkuin olette sairaalassa. Soitat siis 112 ja ne vie sut pitkällään sairaalaan. Napanuoran luiskahtamisen riski on iso, jos vauva on perätilassa. Ja jos napanuora luiskahtaa niin silloin on KIIRE.

Liikeistä päätellen sanoisin et sun vauva on varmaan ihan oikeiin päin.... Tunnetko sä 'pallon' ihan ylävatsalla?[/QUOTE]

Siis kontalleen, peppu koholleen ja pää lattiaan! Selällään pitkällään tulee huono olo eikä se estä napanuoran esiin luiskahdusta.

[QUOTE="Hmm";28481361]Oliko sama ultraaja kuin ennenkin? Mietin vaan, olisiko istukka kuitenkin häirinnyt sitä doppleria? Entäs jos ääni kuuluikin napanuorasta? Sekin pitää samantyylistä ääntä, mutta pehmeämpisointista, vai mitenköhän sitä voisi kuvailla.[/QUOTE]

No tämän terkan luona oli kaikki alkuraskauden ja keskiraskauden käynnit, mutta nyt loppuraskaudessa ollut joka kerralla eri henkilö. Ja nyt sitten oli pitkästä aikaa taas tämä. :)

Ja nyttenkin tuntuu sellaiset vahvat työnnöt ja liikkeet ylämahalla.. Joku kysyinkin tunnenko sellaista palloa. No olen koko päivän tunnustellut mutta en tunne minkäänlaista palloa, välillä ylämahalla olen saattanut tuntea jotain, jota epäilen vauvan pepuksi. Välillä tuntuu painetta kylkiluissa, mutta enemmänkin tuntuisi kun joku enemmänki jaloillaan työntäisi koska saattaa kummallakin puolella tuntua samaan aikaan? :O

Ei vaan ole kiva stressata, varsinkin vielä kun on väsynyt sitä saa tälläisetki jutut paisumaan. Ja neuvolan toiminta vain saa minut turhautuneeksi, kun ei saa vastauksia mihinkään. Joko he eivät osaa sanoa tai aina tulee että se on normaalia. Haluan vaan että pikkuinen tulee tähän maailmaan turvallisesti.. :)

Mulla oli edellisessä raskaudessa istukka edessä ja vauva perätilassa. Liikkeet tuntuivat aivan samalta kuin nyt; tällä kertaa istukka takaseinässä ja vauva pää alaspäin. Täydellisessä perätilassahan vauva on linkkuveitsi asennossa, eli potkut voi tuntua samalta! Näin ainakin minulla.

Ainoa ero muuten on, että takaseinässä oleva istukka vaikeuttaa nähtävästi huomattavasti sitä selällään oloa??? Edellisessä ei olisi tehnyt tiukkaakaan pötköttää selällään.

Kyllähän ne huitomiset siellä alhaalla kuulostaa käsiltä! Sinuna soittaisin huomenna synnärille ja kysyisin. Ainakin HUS:in alueella tehdään synnytystapa-arvio jos epäillään perätilaa???

Toivotaan, että pikkuinen olisi rt. Luotan kyllä siihen, että olen synnytyssairaalassa osaavissa käsissä. :) Meiltä matkaa sairaalaan on sellainen tunti autolla. Juuri tuo lähtö minua itseäni mietityttänyt kokoajan nyt, että pitääkö heti lähteä. Olisi mukava jos neuvolassa käytäis tälläiset kunnolla läpi, kun sen sijaan että paahataan imetyksestä jatkuvasti. Minusta ainakin tuo sairaalaan lähtö sun myy synnytykseen littyvä olisi tässä tilanteessa vielä ajankohtaisempi aihe. :D

Kun mä sillon yöllä soitin että vedet oli mennyt ja oli pieni epäilys ettei vauva olisi raivotarjonnassa, sanoi kätilö että soita heti ambulanssi. Lähdin sillä siitäkin syystä että vesi oli kirkkaanpunaista verestä, mutta siis pelkät vedetkin olivat jo hyvä syy soittaa kun ei ollut varmuutta tarjonnasta..

Mulla vauva kääntyi useita kertoja ja silti en ihan aina osannut sanoa miten päin oli mahassa. Joskus saattaa erehtyä kummat on nyrkit ja kummat on jalat... Pää ja peppu tuntuu niin samalta että lääkäreilläkin oli välillä hankala arvuutella.

Muoks: niin ja makuullaan piti lähteä.

Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä