Auttakaas "uusavutonta" saamaan sämpylöistä hyviä!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Leivotaan leipää!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

Leivotaan leipää!

Vieras
Tilanne on nyt tämä, että olen kyllästynyt sämpyläjauhopussin kyljessä olevaan ohjeeseen, josta en saa aikaiseksi muuta kuin kivikovia kiekkoja. Neuvokaa nyt miten sämpylöistä saisi hyviä, suht terveellisiä ja ennen kaikkea kuohkeita!

Kaapista meiltä löytyisi tällä hetkellä mm. tämmöisiä aineksia; Sämpyläjauhoja, vehnäjauhoja, ruisjauhoja, pellavansiemeniä, kaura- ja ohrahiutaleita, kuivahiivaa, auringonkukkaöljyä, kananmunia +sokerit, suolat jne, onnistuuko näistä saamaan mitään aikaiseksi?

Laittakaas jakoon hyvät ohjeet, joita tuollainen 1-vuotiaskin voisi helposti syödä :) Ja ennen kaikkea jotain mittoja, kun mä en jostain syystä osaa leipoa yhtään vaikka muu ruuanlaitto onnistuukin :D

Meidän sämpylät eieln tuli suunnilleen tällä ohjeella:

5dl kauramaitoa
2pss kuivahiivaa
pieni luraus hunajaa
2tl suolaa
luraus ruokaöljyä
2dl kaurahiutaleita
1dl ruisjauhoja
loput vehnäjauhoja
ja porkkaraaste meinasi unohtua mutta senhän voi jättää poiskin:)

Jätä taikina tosi löysäksi niin että tarttuu kunnolla käteen/lusikkaan ja anna kohota, vasta sen jälkeen lisää jauhoja mutta vain sen verran että pystyt leipomaan sämpylät juuri ja juuri.
Anna kohota oikein kunnolla uunin päällä ja paista :)

NAM!

Minulle paras ohje ikinä on ollut muorin sanoma että mitä löysempi taikina sen kuohkeempaa/pehmeempää leipää, älä tee taikinasta sellasta kunnon klimppiä, löysä taikina on toki vaikeeta käsitellä mutta siitä tulee loistavat sämpylät, niin löysäks vaan jätät ku suinkin pystyt käsittelemään. Ja kun nostat uunista niin liina päälle.

Puoli litraa maitoa johon pussi-puolitoista kuivahiivaa.
1rkl sokeria ja 1tl suolaa.
Jauhoja joku 12dl. Heittäisin vehnäjauhoja(5dl) ja kaurahiutaleita(5dl) ainakin. Desit ehkä sämpylä- ja ruisjauhoja.
50g sulatettua voita ja kunnon vaivaus.
Sitten 30min liinan alla lämpöisessä kohotus.
Veikkaisin että taikina jää vielä aika limaiseksi joten kun on noussut, niin aloitetaa leipominen vehnäjauhojen lisäämisellä, lisätään sen verta, ettei kauheasti jää käsiin kiinni.
Leipotaan sämpylöiksi, vaikka 15kpl, jos tekee 10 niin tulee tosi isoja mutta 20 voi olla jo liika pientä.
Sitten niitä pellavan siemeniä lautaselle.
Kun olet pyöritellyt yhden sämpylän niin länttäise se pellavansiemen lautaselle ja nosta toisin päin (pellavansiemenet ylös päin) pellille.
Joku 10minuuttia, ehkä vähän reilu, riippuu uunista. 200-225asteessa.

laita liikaa jauhoja, tulee muuten sämplöistä kovia, ja sitten taikinaan voi lisätä vaikka siirappia, kauraleseitä/hiutaleita/aurinkokuivattuja tomaatteja/pestoa...mielikuvitus on rajana.

Ovatko tekemäsi sämpylät maultaan hyviä vaikka ovatkin kovia? Jos ne ovat kovia kokonaan, niin laita taikinaan vähemmän jauhoja. Jos ne ovat kuoreltaan kovia, niin kääri sämpylät uunista poisottamisen jälkeen keittiöpyyhkeen sisään ja laita muovipussiin. Kuuma höyry pussissa pehmittää kuoren. Voiteletko sämpylöitä ennen uuniin laittoa vedellä tai maidolla?

Maultaan ovat kai ihan ok... En kauheasti ole maistellut kun ovat niin kovia, että ovat hevosille päätyneet lopulta :D Olen ilmeisesti laittanut liikaa jauhoja siis. Peitän uunista poisoton jälkeen astiapyyhkeellä (puhtaalla tietenkin :D ), muovipussia en ole kokeillut.

Onko väliä käytänkö maitoa vai vettä nesteenä? Yleensä olen laittanut maitoa, mutta nyt kaapissa on vain täksi päiväksi maitoa varattu, enkä jaksaisi sen takia lähteä kauppaan ajamaan :D

Vesi käy nesteenä hyvin :) ja tosiaan jätä taikina löysäksi, lisää rasva viimeisenä. Kohota kunnolla, yli 30min. mutta alle tunti. Kun alat leipomaan niin jauhoja pöydälle ja taikina siihen, älä vaivaa liikaa.
Kohotus leivottuna n.30min. Uunista liinan alle hautumaan :p

Ja vielä tyhmä kysymys, voinko käyttää voin sijasta tuota auringonkukkaöljyä, kun en itse käytä voita ollenkaan, joten sitä ei talosta löydy :D

Kohta kokeilen tällaisella ohjeella, tulen sitten kertomaan miten kävi
n. 5 dl nestettä
1 rkl sokeria
1 tl suolaa
n. 4 dl vehnäjauhoja
n. 5 dl kaurahiutaleita
n. 2 dl sämpyläjauhoja
n. 1 dl ruisjauhoja
50 g öljyä

sitten kohotukset, vaivaamiset (:D) uudet kohotukset, voitelu vedellä ja 200C n. 10-15 min?

Kuulostaako suht oikealta?

Mitä enemmän jauhoja sitä kovempia ja sitä vähemmän tarttuu käsiin. Laita vähemmän jauhoja ja tee suoraan peltiin ilman pallukoiksi pyörittelyä. Leikkaa paistettuna irti paloiksi, niin ei tartu ja ei ole kovia

Voit käyttää öljyä. Mä käytän aina öljyä.

Kun laittaa siemeniä tai hiutaleita, ne kannattaa tietenkin laittaa ensin. Teen yleensä niin, että lämmitän veden kuumemmaksi kuin tarvitaan, laitan siihen hiutaleita, leseitä, siemeniä, raastetta, yrttejä, mitä milloinkin. Annan niiden turvota rauhassa, vasta sen jälkeen alan tehdä taikinaa muuten.

Määriä on vaikea sanoa, kun en käytä tiettyä ohjetta. Nesteenä käytän vettä, hiivaa mielummin vähän ja pitkä nostatus. Makeutusaineena käytän hunajaa tai siirappia, mutta ilmankin olen joskus tehnyt. Taikina kannattaa tosiaan jättää löysäksi, niin kuin joku tuolla aiemmin jo kertoi. Itse teen niin, että jätän selvästi löysäksi, kohotan ja sitten alustan pöydällä loput jauhot. Yleensä leivon taikinan pötköksi, josta vaan leikkaan palat pellille.

Kiitoksia vinkeistä kaikille! Sämpylöistä tuli todella hyviä ja pehmeitä (hieman puuromaisia mutta aivan upeanmakuisia!)! Poikakin mussuttaa tuossa yhtä naamaansa eikä irvistele yhtään :)

kun taikina on löysää, yritä tehdä jauhojen avulla pitkä tanko, Siitä vaan leikkaat paloja jotka keikautat pellille, hyviä tulee. Niit' sämpylöitä ei tarvi pyöritellä. Uni kaunistaa kummasti.

Sain taikinan pyöritettyä helposti niin että kastelin kädet hieman kosteiksi kylmällä vedellä :) Samalla tavalla siis kuin lihapullien kanssa saa pullat pyöreiksi ilman että taikina jää käsiin kiinni :)

Yhteistyössä