auttakee..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja soseen määrästä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

soseen määrästä

Vieras
Eli poitsu on syonyt soseita nyt melkein kuukauden ja hyvin maistuu. Sellanen vaan mietityttää, että annanko pojalle yhden vai kaksi soseateriaa päivässä(kohta 4kk)? Ja vielä enemmän mieityttää minkä verran kerralla.Siis niin paljon kuin vauva vaan haluaa vai? Kun nyt soseen päälle menee joskus 120ml maitoa, joskus 20ml vaikka olis sama määrä sosetta ja syöttöväli pysyy kuitenkin samana.

Laskimme korvikkeen määrän nyt kun yhdellä aterialla vedellään sosetta, niin vieläkin on 1000ml.. :(

Auttakee..

Niin ja sitten menin vielä viisaana antamaan ensimmäisenä maissisosetta kun en tiennyt että se lihottaa (poika siis isompi kaveri), ja nyt emme pääse siitä eroon heti kun pitää antaa uusien makujen rinnalla.Onko paljon haittaa? (siis peruna ei sovi..) :(

Alle 3v lapsi EI ole lihava! Ei tietty pidä lihottaa tai totuttaa sokeriin / rasvaan, mutta ei kait maissi sillee lihota...

Mä taisin alottaa kiinteät 5kk iässä yhdellä aterialla, 6kk iässä puuro ensin aamuun ja sitten parin viikon päästä iltaan. Niillä kolmella aterialla mentiin aina 8kk ikään asti. Tossa viime viikolla huomasin taas tissittelyn lisääntyvän jatkuvaksi (iltaisin) joten otin päivällisen mukaan kuvioon.

Nyt syödään 2xpuuro ja lounas & päivällinen ja tissiä varmaan 10 kertaa / vuorokausi. Ja siis 8kk tyttö.
Paino laskee ja laskee koko ajan... Mutta eipä terkkari ole siitä huolissaan, kun 4kk ikään asti neiti keräsi painoa oikein reippaasti :D Vieläkin ollaan painossa ""ylikäyrällä"".

Ja sössöä annoin parin totutteluviikon jälkeen max pikkupurkillisen jos vain maistui.

meillä alotettiin sosemaistelut ku vaavi täytti 3kk. nyt vajaa neljäkuinen ja ollaan syöty 1 purkillinen päivässä sosetta kahdessa osassa,eli puolet kerrallaan.joskus olen antanut päivällä esim.kasvissosetta ja illalla vaikka päärynää. tuntuu vaan että vaavilla nälkä kasvaa syödessä.. olen itekki miettiny uskallanko antaa toisen purkillisen... ettei oo liian paljon. rintamaidolla ollaan ja joskus saa korviketta. mutta jospas täällä joku vastaisi niin minäkin saisin vastauksen :)

Miten niin maissisose lihottaa? Katsokaapa sosepurkkien kalorimääriä huvikseen. Eiköhän vauvoihin päde samat fysiikanlait kuin aikuisiinkin...useimmissa kasvis/hedelmäsoseissa on kyllä kaloreita vähemmän kuin korvikkeessa, mutta kuidut pitää nälän poissa kauemmin kuin maito. Ainakin meidän pojan painonnousu tasaantui kiinteiden myötä ja ihan olen surutta antanut kaikki sallittuja soseita laidasta laitaan.

Heip!
näin neuvola tädillä olevan ruoka suositus listan ja sitä sitten vähän vaklasin, mulle ei suostunut antamaan sitä.
siinä oli vauvalla 4 kk iässä 8 ateriaa päivässä
eli aamulla maito, sitten puuro ,sitten maito ,sitten kasvissose ,sitten maito, sitten hedelmäsose, maito ja puuro.
korvikkeen määrä oli alas merkattu olevan 700-1200 tässä iässä.

Ja äitiyspakkauksen mukana tulleessa ohjeessa lukee että totuttelujen jälkeen voi aterialla antaa desin kerrallaan.

me ollaan näitä vähän sovellettu ja näin on pärjätty hyvin. joka päivä vauva ei syö yhtä paljoa ja joku päivä voi syödä enemmänkin. riippuu miten paljon nukutaan.

Meille neuvolassa sanottiin että vaikka aloittaa kiinteät ruuat ei maidon määrä saa laskea ennen 6kk ikää! Meillä soseet aloitettiin 5kk, maisteluiden jälkeen 1 purkki aamupäivällä. 6kk otin mukaan iltapuuron ja nyt 7kk syödään aamulla purkki lihasosetta (ei suostu syömään puuroa aamulla), iltapäivällä puoli purkkia kasvissosetta ja illalla puuro. Poika syö 2-3 tunnin välein ja loput ateriat on pelkää maitoa. Yöllä syö edelleen kerran 120ml maitoa.

olenko sanonut lasta lihavaksi? Ensinnäkin maissisoseessa on 100kaloria/100g, peruna-porkkanassa 45...eli...?

Eli nyt kun on maisteltu maissia ja maissi-perunaa ja pojalle maistuu hyvin niin voin tuon purkin MAX antaa kerran päivässä/tai purkki kahdessa erässä per päivä? Maidon määrä onkin pysynyt suht samana, ajattelinkin, että sen pitäisi vähentyä mutta onneksi ei :)

Jaa että 4kk ikäsen ruokalistassa päivässä aamu ja iltapuurot,lämmin ruoka ja välipala.Hurahuhhahhei :D Aika rytinällä sais alottaa ku suositus kerran on,että 4kk iässä vasta alotetaan maistelu :P ja saman kuukauden aikana pitäs jo olla 4 kiinteää ateriaa päivässä.Viljapuurotkihan tulee mukaan kuvioihin vasta myöhemmin,ei 4kk iässä,no onhan noita viljattomiaki puuroja,mutta silti.

Minä antaisin sinun tilanteessa yhden purkin sitä maissisosetta ja toisen sitten vaikka hedelmäsosetta. Itse omalle lapselle annoin neljän kuukauden iässä yhdellä aterialla perunakasvissosetta ja toisella hedelmä/marjasosetta, noin purkin kerralla. Muistaakseni maitoa meni siihe päälle jotain 100-150ml. Kokopäivän aikana maitoa meni 1200-1400ml. =)

Olen antanut n.klo 11 puolipurkkia peruna-porkkanasosetta, klo 15-16 puolipurkkia mustikkasosetta ja illalla taas klo 19 puolipurkkia perunaporkkanasosetta. poika nyt 5 kk. Imetän aika tiiviiseen tahtiin. illalla tankkaa vielä tosi paljon rintaa ennen nukkumaan menoa.

Niin meillä onkin tilanne että vauva ei osaa pullosta juoda ja maito rinnassa vähentynyt ja lisäksi menen tihin kun vauva on 6kk joten jotain kai sitä pitää alkaa syömään.

Vaklaajalle: olet kyllä tainnu vakoilla huonosti. eipä kannata kirjoittaa jos ei varmasti tiedä. 4kk ikäisenä ei todellakaan ole puuroja vielä.

ap: ei kukaan ole väittäny lastasi lihavaksi,mutta ite annoit kyllä viestissä ymmärtää niin. (minä myös niin ymmärsin).

4-kk/tai kun aloittaa soseiden maistelun:
1. ateria
Äidinmaito

2. ateria
Äidinmaito
Kasviksia soseena

3. ateria
Äidinmaito
(hedelmäsose,kun ollaan jo alua pidemmällä,jos haluaa antaa)

4. ateria
Äidinmaito
kasviksia soseena

5. ateria
Äidinmaito

5-6kk:

1. ateria
Äidinmaito

2. ateria
Äidinmaito
Kasviksia soseena

3. ateria
Äidinmaito
hedelmä soseena

4. ateria
Äidinmaito
liha/kasvis sose

5. ateria
Äidinmaito
(velli )

yli 8kk:

1. ateria
Äidinmaito
puuro
marjoja soseena

2. ateria
Äidinmaitoa
liha/kasvis sose

3. ateria
Äidinmaitoa
Päärynää, banaania soseena(jugurttia)

4. ateria
Äidinmaitoa
kasvis/liha/kala/kana sose

5. ateria
Äidinmaito
puuro

juuh, poika siis myös pituudeltaan isompi :D Kirjoitin ehkä hullusti..

Eli olemme tähän asti maistelleet maissia, maissi-perunaa, vähän peruna-porkkanaa.

Minulla on kaupasta purkki jossa lukee ""kasviksia"" eli voiko tätä antaa vai ensin erikseen kaikkia kasviksia?

Entä voiko ruusunmarjasosetta antaa välipalana vai laittaako se mahan kuralle?

:) Kiitos näin monista asiallisista vastauksista :)

Tätä minäkin olen miettinyt, että paljonko voi antaa - tai siis voiko jo 4 kuiselle antaa kaksi kasvissosetta päivässä, ym. Meidän vauvalle maistuu ja tuntuu että tissilläkin viihtyy aika paljon!

Meillä poika on myös 4kk ja on isohko ikäisekseen. Painaa lähes 9kg ja on lähes 70cm pitkä. Ollaan annettu velliä iltaisin jo pitkään ja soseidenkin maistelu aloitettiin n. 3kk iässä, neuvolassa neuvottiin näin, koska maitoa meni jopa 1,5l päivässä.

Nyt poika syö 2krt/päivässä sosetta, ja on oppinut syömään sitä ihan kunnolla. Osaa siis avata suunsa ja nielasta ruuan, eikä vaan työnnä sitä ulos. Syömme aamupäivällä ja iltapäivällä kasvis-sosetta. Vaihtelevasti, maissia, bataattia, porkkanaa, perunaa ja näiden sekoituksia. Neuvolan ohjeiden mukaan lisäsimme tuon toisen soseen, koska maitoa meni edelleen yli litra vuorokaudessa. STM:n ohjeiden mukaanhan 3-6kk ikäisellä maitoa tulisi mennä 700-1200ml. Ja neuvolantäti oli sitä mieltä, että liika maitoa voi kuivattaa vielä entisestään poitsun ihoa.

Noiden kahden kasvis-soseen lisäksi maistelemme illalla yleensä marja/hedelmäsosetta, koska pojan olisi hyvä saada illalla mahaan maidon lisäksi muutakin kun saa lääkkensä silloin. Niin ja meillä saattaa mennä 1prk ruokaa yhdeltä istumalta ja siihen sitten maitoa vähän tai vähän enemmän päälle. Olen ajatellut, että eihän sitä itsekkään aina juo yhtä paljoa ruuan yhteydessä, miksi vauvan sitten pitäisi.

Näin meillä!

en ymmärrä, mikä ihmeen kiire kaikilla tuntuu olevan noiden kiinteiden kanssa! Jossain ketjussa joku oli antamassa jo kahden kuukauden ikäiselle vauvalle kiinteitä!
Sain neuvolantädiltäni sellaisen käsityksen, että nykytietämyksen valossa mitä pidempään (siis siihen 6 kk:n ikään mennessä jolloin lapsi on valmis aloittamaan kiinteän ravinnon, on hampaat ja systeemi valmis) lapsi saa vain maitoa, elimistö ehtii ""valmistautua"" ottamaan vastaan muutakin ravintoa ja tämä ehkäisisi esim. allergioita.

Ja lisää vettä myllyyn; eikö kukaan enää tee itse soseita? Teollisesti valmistetut lastenruoat eivät ole yhtä hyviä kuin itse valmistetut.

meidän keisari on lähes saman kokoinen kuin Myyn. Pojalle ei yksinkertaisesti riitä maito, joten aloitimme soseet täysin meistä riippumattomista syistä. Nyt poika on tyytyväinen, että ei me nyt sentään huvin vuoksi ;)

Joo, täytyykin alkaa tehdä niin, että aamupäivällä syödään toista ja iltapäivällä toista sosetta. Katsotaan sitten miten edetää, hedelmäsoseita en vielä aloita kun noita muitakin on niin vähän ehditty kunnolla maisteleen :) Tänään taidetaan aamupäivällä syödä maissia ja iltapäivällä peruna-porkkanaa :)

Meille sanottiin neuvolassa, että maidon määrää saa vähentää vasta 6kk ikäisenä. En tiedä miksi? Meillä maitoa on mennyt suunnilleen saman verran kuin ennenkin (1200-1400ml) mutta pitäisi tuohon 1200ml saada pysymään..

En tee itse soseita.Kaupan purkkeja syödään siihen asti kun poika saa syödä samaa kuin me. Ne on korkealaatuisia, säilöntäaineettomia vaikkei ehkä ihan yhtä hyviä kuin omatekemät mutta kyllä meidän poitsulle maistuu ja hyvin maistuukin :)

Ensinnäkin,vauvan suuri koko ei tarkoita että pitäisi ruveta antamaan kiinteää,päinvastoin,silloinhan maito on riittänyt hyvin jos sillä niin hyvin on kasvanut.Toiseksi,tutkimusten mukaan valmisruuat ovat liian puhtaita,niistä vauvan suolistoon ei kehity sitä normaalia bakteerikantaa mikä itse tehdystä kotiruuasta tulee.Valmisruuat eivät siis ole huonoja ja niitä voi kyllä käyttää,mutta niiden rinnalla olisi myös hyvä antaa ihan kotivalmisteistakin ruokaa,jotta vauvan mahaan kehittyisi se normaali bakteerikanta.Eikä muute oo tosiaankaan iso vaiva tehdä niitä soseita itse.Monet pelkkiin valmisruokiin tottuneet vauvat eivät suostu syömään tavallista kotiruokaa,koska ne ovat ihan erimakuisia ja koostumuskin on erilaista.

niin no, juttuhan on nyt niin etten tullut tänne kyseisiä asioita kyselemään? Me annamme kaupan pilttejä tasan siihen asti kun poika saa syödä samaa ruokaa kuin me, piste. Ei siihen pitäisi kenelläkään olla nokan koputtamista?

Toiseksi jos vauva itkee päivät pitkät selvästi nälissään niin totta perkele annan sosetta :D .. Koollahan viittasin vain siihen, että ruokahalut saattaa olla erit kuin 4kg ja 55cm typykällä, vai mitä? En myöskään tullut tähän kysymään neuvoja koska olen tämän asian selvittänyt jo ihan eri reittejä. Kysyin vain, että kuinka paljon muut äidit sitä sosetta antavat.

Mutta pitihän tähänkin jonkun pirttihirmun tulla viisastelemaan vaikka ei tilanteestani mitään tiedä ;)
Näin Elleissä, ah mikä ilmapiiri.

minä ainakin teen itse kaikki soseet paitsi hedelmä-ja marjasoseet.mutta kyllä ne vauvanruoat on varmasti todellakin yhtä hyviä kuin itsetehdyt.mun mielestä on kiva tehdä soseita itse.

miks joka soseketjuun tulee joku tärkeilevä joka sanoo ammattimaisen mielipiteensä koska soseet pitää aloittaa. Luuletteko että jos joku on soseet alottanu että teidän Maija Meikäläisten mielipiteet siihen mitenkään vaikuttaa? Ja jos ketjussa ei kyseistä asiaa edes kysytä niin onko niitä kommentteja pakko sinne tunkea?

Alkuperäiselle vielä: Me aloimme antamaan pojalle ensin velliä (ja nyt joka sanoo, että vellin anto on sama kuin maidon) jatkuvaan nälkään ja sitten n. 3kk iässä soseita. Meillä tämä tapahtui ainakin täysin neuvolan suosituksen mukaan, koska maitoakaan ei ole hyvä juoda ihan tolkuttomasti, esim. paria litraa päivässä.

Ja eiköhän ole meidän kaikkien itse päätettävissä ja arvioitavissa koska lapsemme tarvitsee lisäravintoa. Se, että on iso ei tarkoita sitä että kasvaa pelkällä maidolla hyvin. Meillä oltiin jo syntyessä iso ja kasvu tahti on ollut aivan älytön. Ja maitoa todellakin meni lähes pari litraa pahimpina aikoina. Mikä ei ole lapselle enää edes hyväksi tietääkseni.

Antakaamme me lapsillemme soseita jos haluamme ja koemme sen tarpeelliseksi ja annetaan muidan paasata ja riehua rauhassa siitä, että aiheutamme lapsille allergioita yms. anoppikin on meillä sitä mieltä, että jollet imetä 1,5v. lapselle tulee diabetes... Juu ja auton allekkin voi jäädä!

Iloista päivänjatkoa kaikille niille, jotka eivät jaksa/viitsi vaivautua arvostelemaan muiden tekemisiä vaan vastaavat esitettyihin kysymyksiin!

Yhteistyössä