Avautumista lääkärissä käynnistä ja taustalla olevasta masennuksesta. Mitä mieltä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "eräs äiti"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

"eräs äiti"

Vieras
Minulla on migreeni ja siihen lääkitys olemassa. Nyt kohtausta ei ole ollut vajaaseen vuoteen ja reseptihän oli kerinnyt mennä vanhaksi sinä aikana ja kotona ei ollut lääkettä. Lisäksi oireilin myös käsien ja jalkojen puutumisella, joten ajattelin käydä päivystyksessä ennen seuraavaa päivää.

No minulla on taustalla sairastettu masennus. Noin vuosi sitten ja mitään lääkkeitä ei ole käytössä ja vointi on muutenkin miten sen nyt sanoisi, hemmetin terve!

Lääkäri sitten kuunteli mitä selitin hänelle: sanoin, että käsiä tikustelee, jalat puutuvat kävellessä, sormenpäät puutuvat, huimaa ja heittää kuin karusellissa olisi. Säikähdin siis itse, että on jotain muutakin, koska mitään tälläistä huimaus/puutuneisuusvaivaa ei ole koskaan ennen ollut!

Hoitaja kyseli, että onko mulla mitään paniikkikohtauksia...hengitänkö normaalisti....onko sattunut jotain kamalaa lähiaikoina tms. No siinä sitten odottelin lääkärin tuloa minua katsomaan.

Lääkäri jututtu, teki neurologisia testejä jne. jne... Sitten vähän ajan päästä edotti (nämä sanasta sanaan)

"mitäs jos me kirjoitettaisiin sinulle vähän pidemmäksi aikaa jotain lääkettä tähän päänsärkyyn (joo, mitä ei edes ollut!) esimerkiksi ihan puoleksi vuodeksi säännölliseen käyttöön? Sellaista Triptylia?"

Mä katoin hyvin suu auki lääkäriä, että ihanko tosissas meinaat? Olen hoitoalalla ja tiedän, kyllä lääkkeen. Ei varmaan tajunnut, että tiedän. Naurahdin ja sanoin "heh, ei taideta kuule kirjoittaa".

Miksi lääkäri halusi määrätä minulle mielialaan vaikuttavaa lääkettä, vaikka menin päivystykseen huimauksen vuoksi? Miksi tarvitsisin sellaista lääkettä, kun en tarvitse oikeasti?

No, sain kun sainkin ihan vaan migreeniin lääkkeen sitten. Mutta hieman kummaksuin ja vähän loukkaannuinkin saamastani kohtelusta. HULLU MIKÄ HULLU, VAIKKA VOISSA PAISTAISI! Näinkö ne aikaisemmat taustat vaikuttavat kohteluun?

ja sun oireesi kuulostavat ihan perinteiseltä paniikkikohtaukselta. Joten aika oikeaa lääkettä olisi kaikenkaikkiaan ollut tarjolla. Otat apua vastaan tai et ota. Oma on elämäsi ja valintasi.

Sun oireet kuulostaa täysin jännitysniskaoireilta, mulla on samanlaisia. Sain tähän Triptyliä, sillä hoidetaan pienellä annoksella (max. 30mg/pv) jännitysniskoja. Masennuksen hoitoon on reilusti suuremmat annokset. En ole kyllä itse lääkettä syönyt, koska tiedän, mistä niskojen jännitys johtuu; se johtuu siitä, että puren hampaita yhteen, koska mun elämäntilanne on stressaava. Nyt yritän päästä stressin aiheuttajasta eroon ja ellei sittenkään oire poistu, kokeilen Triptyliä. Olen kuullut sillä olevan tällaiseen huimaukseen tehokas vaikutus.
Mutta olishan se lääkäri voinut sanoa kunnollisen syyn lääkkeen aloittamiselle.

Ilmeisesti lääkärisi katsoi noiden puutumis- ja tikkuiluoireiden liittyvän migreeniin tai jännitys-/ sekamuotoiseen päänsärkyyn ja esitti estolääkitykseksi Triptyliä. Ei mitenkään harvinaista. Käytetään molemmissa tapauksissa.

Juu, siis tiedän kyllä lääkkeet. Ja siksi tilanne olikin kovin huvittava, koska on hankala näin kirjoittamalla kuvailla lääkärin ilmettä, miten ilmaisin tämän lääkeen aloituksen. Tuli siis puhe minun entisistä lääkkeistä, jotka toki näkyvät tietokannoissa.

Se, että ehdottomasti kieltäytyy Triptylistä, jos sitä ehdotetaan niskavaivoihin, puutumisiin ja päänsärkyihin, on kyllä ERITTÄIN selvä merkki torjutusta masennuksesta.

Ensin sä sanot että menit huimauksen ja puutumisen/pistelyn takia lääkäriin, ja sitten kuitenkin suostut ottamaan vastaan vaan lääkettä, jota ei käytetä muuhun kuin migreenin/kivun hoitoon vai? Jos sä kerran tiesit varmasti, että sun huimaus ei liity mihinkään muuhun kuin sun migreeniin ja korjaantuu tasan sillä lääkkeellä, jota ei käytetä muuhun kuin migreenin hoitoon/estoon, niin miksi sä sitten menit edes päivystykseen? Ja jos et ole varma että huimaus liittyy migreeniin, niin miksi sitten muu lääke ei käy? Joopa joo...

vaikutat vähän vainoharhaiselta. Jos oireesi liittyvät paniikkihäiriöön, ja ahdistukseen määrätyt lääkkeet sattumoisin ovat samat kuin masennukseen, mitä sitten???Onko se nyt niiiin kauheeta että sinulle määrättiin mielialalääkettä? Kysyitkö että miksi?

Eikö lääkärissää kannattaisi suoraan kommunikoida lääkärin kanssa,eikä vaan tulkita niitä ilmeitä??????

Yhteistyössä