Avautumista päiväkodista

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ärsyttää
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

ärsyttää

Vieras
Lasten oma päiväkoti meni kiinni heinäkuuksi ja sijaishoito on järjestetty kunnan päiväkodissa. Aloitettiin kunnan ostopaikoilla yksityisessä päiväkodissa ja elokuussa jatkuu palvelusetelillä.
Aloitin työt todella extempore, koska lasten hoitopaikka järjestyi parissa päivässä kun olin varautunut siihen että menee vähintään 2 viikkoa. Menin siis uuteen työpaikkaan ja sovittiin, että aloitan heti kun lapsille löytyy hoitopaikka.
Tajusin torstaina, että lasten pitää mennä jo tiistaina uuteen hoitopaikkaan (mulle soitettiin sieltä puolen kuun tienoilla ja ilmoitettiin tutustumispäivästä joka oli seuraavana päivänä, mutta unohdin sen aivan täysin). Soitin siis tähän toiseen päiväkotiin ja sovin pikaisen tutustumispäivän seuraavaksi päiväksi. Puhelimessa ollut hoitaja oli tosi mukava ja ihan hyvillä mielin lähdettiin sitten katsomaan.

Päästiin portista sisälle ja pihalla oli yhteensä 5 hoitajaa, joista 2 meidän tulevassa ryhmässä. KUKAAN ei tervehtinyt, ei lähestynyt, EI MITÄÄN vaikka haahuiltiin ihan eksyneen näköisinä siihen pihaan. Itse olen palveluammatissa ja mun mielestä se, että aikuiset ihmiset eivät tervehdi vaan toljottavat kuin lehmä uutta navettaa, on jo niin moukkamaista ettei mikään..
Haahuiltiin siihen aidan viereen ja äärimmäisen kyllästynyt vanhempi nainen sitten kysyi että ollaanko tulossa tutustumaan. Kertoi sitten päiväkodista kaikkea yleistä ja kysäisin sitten että eikös tämä ole auki 5-21 ja vastasi mulle erittäin töykeästi että on meidän OMILLE lapsille, joilla on peruste aamu- tai iltahoidolle. Aha, ei me sellaista tarvita ja tiedän mihin en ainakaan ole lapsiani viemässä vaikka tarvittaisiinkin..

Puhui todella halveksuvaan sävyyn meidän päiväkodista, "En tiedä minkälainen tapa siellä on, mutta me ei anneta lapsia kuin niille joiden nimet on laitettu tähän lappuun". Ööö, no ei sielläkään? "En tiedä minkälainen tapa siellä on, mutta tänne tuodaan lapsille oma nimikoitu vesipullo että voidaan juottaa helteillä". Noh, siellä tarjotaan aina mehua ihan talon puolesta :)
Jäi niin p*skan maku suuhun koko paikasta.

Tuntuu, että meidän lapset on eristetty kuin jotkin spitaaliset, huomioliivit päällä pihalla, että "erottaa lainalapset" ja muutenkin tuntuu siltä, että aivan sama, ei oo meidän omia hoitolapsia. Pari nuorempaa hoitajaa on kyllä olleet ihan mukavia.
Lapsien potalle opettelu ja tutin poisjättäminen on ottanut todella paljon takapakkia tässä neljän päivän aikana. Esikoisella menee päivässä saman verran vaippoja mitä omassa pk:ssa viikossa. Ekana pk-päivänä oli tutti päiväunilla mutta ei enää sen jälkeen, kuopuksellakaan ei ole ollut enää pariin viikkoon. Nyt sijaishoidossa on molemmilla koko ajan tutti. Kaikista näistä on mainittu niissä tietoja lapsesta- lomakkeessa. (Ei tuttia päiväunilla, varalta oli mukana ekana päivänä kun kummallekin outo paikka).

Lisäksi nyt sijaishoidon aloittamisen jälkeen ollaan huomattu mielenkiintoinen ilmiö: lapsia ei saa illalla nukkumaan! Heräävät samaan aikaan, nukkuvat yhtä pitkät päiväunet, mutta ei. Ennen ei tarvinnut muuta kuin kipata sänkyyn, nyt ollaan monena iltana nukutettu vähintään puoli tuntia.

Tänään kuopuksen kengät oli pilattu, vaikka kumpparitkin olisi ollut (esikoisella kyllä oli jalassa) ja lopullinen niitti oli se, että siellä pidetään ovia lukossa jatkuvasti ja tänäänkään ei sisällä ollut ketään eikä siis päästy hakemaan edes tavaroita! Ovella oli isä lapsensa kanssa, joka kuulemma oli soitellut ovikelloa jo jonkin aikaa. Seisoin siinä 2 sec ja silloin vetaisin viimeistään kurren muuntajaan. Sanoin yhdelle hoitajalle, että lapselle on kumpparitkin ja kun selvisi, ettei ole paikan omaa hlökuntaa, en saanut enää pidettyä suutani kiinni vaan totesin, etten tykkää paikasta pätkääkään. Kysyi sitten että miksi ja vastasin, että oli vain niin tökerö vastaanotto että jäi p*skanmaku suuhun ja pahenee vain.
Ainoa hyvä puoli on se, että lapset näyttäis viihtyvän.

Jännä nähä miten huomenna, varmasti hoitaja kertonut mielipiteestäni muillekin, sielläpähän saivat ämmät juorunaihetta :D

Onneksi lasten ei tarvitse ihan koko kuukautta olla hoidossa ja harkitsen tässä hoitajan palkkaamista kotiin sitten muutamaksi päiväksi loppukuusta. V*tuttaa niin suunnattomasti taas aamulla viedä lapset hoitoon, vaikka hoitajat on muuten olleet ihan mukavia, mutta kun ensivaikutelma on sellainen kuin haluttaisiin meidän tuntevan olomme mahdollisimman ei-tervetulleiksi niin sitä on vaikea enää muuttaa :(

Kurja juttu. :/ koita antaa vielä mahdollisuus. Tosiaan pääasia, että lapset viihtyy ja onneksi on väliaikainen hoitopaikka. :)

Mullakin ollut muutamakin ongelma lapsen päiväkodin kanssa, mutta nyt onneks sujuu hyvin. :)

musta taas kuulostaa tuon tekstin perusteella että sua jännittää enemmän kuin myönnätkään, ei tossa ollut mun mielestä mitään kummallista, eri päiväkodeissa on erilaiset tavat, mistä ne voi tietää miten muualla on toimittu? eli siis ongelma on sun omassa päässäs, ei tekstin mukaan tuossa päiväkodissa. vai ärsyttääkö vaan se et hoitopaikka on kunnallinen :)

Pudotat ilmeisen pienet lapsesi vieraaseen paikkaan yhtäkkiä ilman tutustumisjaksoa ja syytät päiväkotia siitä, että tutti maistuu, illalla ei tule uni ja pissa tulee vaippaan? Voi hyvää päivää...

Kannattaisi myös jättää tuo äänensävyjen ja sanamuotojen vahtaaminen vähemmälle ja keskittyä muuhun kuin rivien väleistä tulkitsemiseen. Tosi kypsää nimitellä ihmistä yhden silmäyksen perusteella "äärimmäisen kyllästyneeksi". Joku vähemmän negatiivinen voisi tulkita olemuksen vaikkapa rauhalliseksi, mutta katsojan silmästähän se on kiinni. Lapset viihtyy, mutta väliäkö sillä, koska sua vituttaa kun ei tullutkaan punaista mattoa eteen heti ekana päivänä. Ihanalta asiakkaalta vaikutat:D

• Tykkää
Reactions: LaMamanMorbid
Alkuperäinen kirjoittaja ärsyttää;30060681:
Lapsien potalle opettelu ja tutin poisjättäminen on ottanut todella paljon takapakkia tässä neljän päivän aikana. Esikoisella menee päivässä saman verran vaippoja mitä omassa pk:ssa viikossa. Ekana pk-päivänä oli tutti päiväunilla mutta ei enää sen jälkeen, kuopuksellakaan ei ole ollut enää pariin viikkoon. Nyt sijaishoidossa on molemmilla koko ajan tutti. Kaikista näistä on mainittu niissä tietoja lapsesta- lomakkeessa. (Ei tuttia päiväunilla, varalta oli mukana ekana päivänä kun kummallekin outo paikka).

Lisäksi nyt sijaishoidon aloittamisen jälkeen ollaan huomattu mielenkiintoinen ilmiö: lapsia ei saa illalla nukkumaan! Heräävät samaan aikaan, nukkuvat yhtä pitkät päiväunet, mutta ei. Ennen ei tarvinnut muuta kuin kipata sänkyyn, nyt ollaan monena iltana nukutettu vähintään puoli tuntia.

Muuhun ei kiinnosta ottaa kantaa, mutta ihmettelen sitä, voiko joku oikeasti olla noin pihalla? Ettei tajua, mikä lapsiin vaikuttaa ja miten. Kaiken lisäksi lapsiparat kärsivät siitä, kuinka asennoidut itse. Kyllä se heijastu

Ahaa, mikähän mulla jännittää? :o Meillä esikoinen on alusta asti viihtynyt tuolla hyvin, tietenkin kun on uusia leluja yms, ekana päivänä kipaisi heti leikkimään ja vilkutteli sieltä iloisesti. Nuorimmainen jäi eilen ENSIMMÄISTÄ kertaa ilman huutoa hoitoon ja ihan juoksi hoitajan syliin :)

Ja noilla nukkumisongelmilla tarkoitin sitä, että mulla ihmetyttää että mitä touhuavat päivän aikana. Omassa pk:ssa kun molemmat ovat ensimmäisestä päivästä lähtien nukahtaneet päiväunille saman tien, tuolla ovat joutuneet nukuttamaan pitkään! Sama illalla kotona.

Mä en voi sille mitään, että tästä ensimmäisestä hoitajasta tuli ikävä fiilis, asenne kun oli vähän sellainen että "nuokin tungetaan tänne meidän vaivoiksi" ja koko ajan korostetaan sitä "meidän omat lapset".

Tietysti vika on vain ja ainoastaan siinä, että kyseessä on kunnallinen päiväkoti. Ai niin, hetkinen..minähän hain kunnalliseen päivähoitoon!

En ole mitään punaista mattoa ollut vailla. Lähdin sinne todella hyvillä mielin, olen joskus pihalla käynyt kääntymässä ja mielestäni näyttää ihan mukavalta paikalta. Olen luonteeltani iloinen ja sosiaalinen, mutta kyllä siinä äkkiä hymy hyytyi kun vastaanotto oli niin hyytävä.

"Pudotat ilmeisen pienet lapsesi vieraaseen paikkaan yhtäkkiä ilman tutustumisjaksoa ja syytät päiväkotia siitä, että tutti maistuu, illalla ei tule uni ja pissa tulee vaippaan? Voi hyvää päivää..."

Meidän "tutustunisjakso" omassa päiväkodissa oli ekana päivänä paikkojen esittely, oltiin vajaa tunti. Seuraavana päivänä käytiin ennen ulkoilua, ehkä joku 2h.
Kaikesta muusta kerroinkin jo tuossa edellisessä viestissä, että siinä sulle hyvää päivää. Analysoikaa toki lisää :)
Molemmat on päiväkodissa harjoitelleet potalla käymistä (kotona eivät suostuneet edes istumaan siihen) ja esikoisella se sujuu vaippojen määrän perusteella ihan hyvin.

Tuohon lasten nukkumisasiaan: voisiko olla mahdollista, että lapsilla uuden hoitopaikan aikaansaama stressi valvottaa illalla? En tarkoita, että päiväkodissa tehdään mitään väärin. Mutta uudet ihmissuhteet ja uusi ympäristö voivat saada aikaan sen että lapsoset käyvät ylikierroksilla. Toivottavasti ensi viikolla helpottaa.

• Tykkää
Meillä päivystävässä pk:ssa on hoitajat, jotka itsekin ovat tulleet toisista päiväkodeista. Periaate ilmeisesti se, että jokaisesta pk:sta josta on lapsia on myös joku hoitaja. Esim. meidän pojan ryhmän hoitajat ovat tuossa päivystävässä ihan yhtä uusia kuin sinne tulevat lapsetkin. Eivät tunne toisiaan, ei hoitajat eikä lapset. Selvää on että tämä on haastava ja stressaava tilanne kaikille, ja kyllä se näkyy; juuri sellaista "Ööö kukakohan tuokin on, vissiin jonku äiti"- mulkoiluna yms.

Mutta se sijaan että sättisin noita hoitajia niin ennemminkin sympatiseeraan, sillä onhan tuo tilanne johon harva haluaa. Se, että meinataan unohtaa ne alkeellisemmatkin käytöstavat voi johtua siitä, että kuvion lyhytaikaisuuden vuoksi ei niin välitetä nähdä vaivaa suhteiden luomiseen tms. Lapsi kuitenkin viihtyy ja menee varahoitoon mielellään, ja koska meidän kohdalla kyse on 2 viikosta niin koitan minäkin sopeutua :)

• Tykkää
Reactions: AivanSama
Päiväkodin pihalla kulkee varmaan aika paljon aikuisia ja lapsia. Niitä tulee ja menee. Päiväkodin henkilökunta tuskin menee jokaisen luokse kysymään, tarviiko ne apua tai keitä ovat? Etkö itse osannut mennä heidän luokseen reippaasti tervehtimään ja kertomaan, millä asialla olette?

Useimmiten kun on itse reipas, mukava ja ystävällinen, niin muutkin ihmiset on sitä sulle. Kannattaa kokeilla.
Minustakin tuntuu sille, että sulla on nyt joku asenneongelma.

• Tykkää
Inhottavaa, ettei kukaan tullut teitä vastaan. Siinä kieltämättä toimittiin aikalailla tökerösti. Mutta aikuisena ihmisenä osaat kuitenkin varmaan avata suusi, jos olet eksyksissä?

Aamu-, ja iltahoidon kohdalla on varmastikin sellainen tilanne, että paikkoja on rajoitetusti ja paikat ovat täynnä. Luultavasti juuri tästä syystä hoitaja on ilmoittanut teille, että nuo aamu-, ja ilta-ajat koskevat vain heidän omia lapsiaan. Mikä on mielestäni aivan ymmärrettävää. Kyse siis tuskin on siitä, että hän tärkeilisi niillä OMILLA lapsilla, vaan hän on ihan vain kertonut, että koskee niitä omia lapsia, kuten tilanne siis onkin.

Hoitaja selvensi talon tapoja aivan, kuten mun nähdäkseni kuuluukin. Hän ei voi tietää, mitkä tavat ovat muissa taloissa, joten siksi hän kertoi, ettei sitä tiedä ja kertoi perään heidän talonsa tavan. Ja omasta mielestäni ne omat nimikoidut vesipullot ovat hitokseen parempi vaihtoheto, kuin se talon tarjoama mehu. Siis toki ihan kivaa, että talo tarjoaa, mutta että mehua...siitä en pidä. Vesi olisi huomattavasti parempi vaihtoehto.

Huomioliivit "lainalapsilla" on enemmän, kuin järkevää. Kun piha on täynnä tuntemattomia lapsia, niin milläs huomaat ja erotat aidan yli kiivenneen lainalapsen, jonka olet tyavannut ensimmäistä kertaa vaikkapa vasta tunti sitten? No siitä huomioliivistä, tietenkin! Kyllä ne liivit on niiden lasten turvaksi, ei siksi, että lapset voitaisiin vittumaisuuttaan erotella MEIDÄN ja sitten ne teidän lapset-tyylillä.

Lapsien takapakki olisi hyvin todennäköisesti tullut, olisi se uusi paikka ollut sitten miten kiva tahansa.

Tutin poisjättäminen tapahtuu kertalaakista. Se otetaan pois, eikä sitä enää palauteta. Ja se otetaan pois silloin, kun elämässä ei ole tulossa muutoksia. En käsitä, miten saat tämän tuttiasiankin nyt vieritettyä päiväkodin niskaan?

En myöskään usko, että se nukkumaan meno on muuttunut ongelmaksi siksi, että tämä ko. päiväkoti nyt vaan on niin paska. Vaan siitä, että lasten elämässä on sattunut ja tapahtunut iso muutos.

Ja miten ihmeessä ylipäätän veit päiväkotiin kengät, jotka saa pilattua niinkin helpolla, kuin laittamalla ne jalkaan? Päiväkotiin kannattaa lähtökohtaisesti viedä sellaista vaatetta ja kenkää, mikä kestää käyttöä ja ennen kaikkea pesua. Tottahan toki hoitajienkin tulisi käyttää järkeään siinä kohtaa, jos ulkona sataa kaatamalla ja lapsella on vaihtoehtona crocsit tai kumisaappaat. Mutta mielestäni on silti varsin typerää viedä päiväkotiin kenkiä, jotka menevät helposti piloille. Meillä lasten "mokkakengät" (joihin siis jää heti jäljet, jos ne pistetään kostealla ilmalla ulos) on vain kotikäytössä.

Ovet ovat lukossa turvallisuussyistä, eikä siis siksi, että kaikkia vanhempia haluttaisiin kiusata, koska se on kivaa.

"Ainoa hyvä puoli on se, että lapset näyttäis viihtyvän."

Jos tilanne on tuo yllä mainittu, niin mikä tässä nyt sitten on ongelma? Lapset viihtyy varahoidossa, jossa joudutte siis olemaan vain tietyn aikaa. Se ongelma on siis se, että...?

Asioita voi pohtia monelta kantilta. Mä en oikein jaksa ymmärtää sellaista älytöntä narinaa ja nirinää. Toki meistä itse kullakin palaa välillä hihat aivan totaali, mutta on myös ihan hyvä oppia kurkistamaan sinne peilin puolelle aina aika-ajoin. Itsekin olen huomannut kerran jos toisenkin, että ei ne asiat ihan sillälailla menneetkään, kuin miten olen alkuun ajatellut.

Tämä meidät vastaanottanut hoitaja oli kyllä ihan päiväkodin omaa henkilökuntaa, koska oli vielä kesäkuu ja hoitopaikat auki.

Kuten sanoin, olen itse palveluammatissa ja iloinen ja sosiaalinen (ja saanut kuulla tästä paljon joten ei ole omaa kuvitelmaa) ja positiivisella asenteella sinne lähdin.
Oltiin kuitenkin ilmoitettu tulostamme ja mentiin käymään neljän jälkeen, siihen aikaan harvemmin kokonaisia perheitä kävelee portista sisään muuten kuin tutustumiskäynnille.

Eipä sillä, jokainen työntekijä vaikuttaa firman imagoon ja eipä tuo kokemus ainakaan pisteitä nostanut :) onneksi muut hoitajat on mukavia. Aina joukkoon mahtuu se yksi mätä

Alkuperäinen kirjoittaja ärsyttää;30061263:
Tämä meidät vastaanottanut hoitaja oli kyllä ihan päiväkodin omaa henkilökuntaa, koska oli vielä kesäkuu ja hoitopaikat auki.

Kuten sanoin, olen itse palveluammatissa ja iloinen ja sosiaalinen (ja saanut kuulla tästä paljon joten ei ole omaa kuvitelmaa) ja positiivisella asenteella sinne lähdin.
Oltiin kuitenkin ilmoitettu tulostamme ja mentiin käymään neljän jälkeen, siihen aikaan harvemmin kokonaisia perheitä kävelee portista sisään muuten kuin tutustumiskäynnille.

Eipä sillä, jokainen työntekijä vaikuttaa firman imagoon ja eipä tuo kokemus ainakaan pisteitä nostanut :) onneksi muut hoitajat on mukavia. Aina joukkoon mahtuu se yksi mätä

No, mun nähdäkseni lastenhoitajat eivät ole palveluammatissa. Ne on lastenhoitajia.

Mun mielestä sä odota itsellesi jotain erityispalvelua. Fakta on se, että olisit varmaan itsekkin osannut mennä itsesi esittelemään, kun kerran hoitajat selkeästi pihalla näit.

• Tykkää
Reactions: Volmiira
Alkuperäinen kirjoittaja ärsyttää;30061263:

Onko tuo nyt varsinainen palveluammatti?

Mutta juu, tokihan on kiva että tullaan tervehtimään ja ollaan ystävällisen kuuloisia jne. Kuitenkin niin monessa paikassa olen kerennyt törmätä tuohon että itse saa mennä esittäytymään ja kertomaan asiansa ennen kuin "huomataan" joten ei kannata liian isoa numeroa tästä tehdä.

Chef hyvin tuossa selittikin tilannetta. :) Koska mitään ikävää ei ole "oikeasti" tapahtunut ja lapset viihtyvät niin kaikkihan on ihan hyvin. Vaikka äiti ei kaikkeen ole tyytyväinen (harvassa päiväkodissa näin olisikaan) niin eiköhän tuosta kesästä selvitä.

Päiväkoteja on erillaisia, samoin tarhatätejä/setiä. Itsellä on kokemusta omien lasten kanssa kolmesta päiväkodista jotka olivat kaikki hyvin erillaisia. Yksi päiväkodeista oli niin kamala, että moni ei varmaan täällä edes uskoisi jos kertoisin mitä kaikkea sontaa siellä sai niskaan. Kaksi muuta olivat todella ihania. Siksi en epäile pätkääkään ap. etteikö kokemuksesi tylystä yhteistyöstä voisi olla todellinen.

Kuitenkin mietin sitä, että ONNEKSI lapsesi viihtyvät hoidossa koska se on merkki siitä, että ihan hirveän väärin eivät voi siellä asioita tehdä, vai mitä?

Yhteistyö vanhempien kanssa voi kuitenkin joillekin työntekijöille olla vaikeampaa ja silloin voi olla aihetta antaa palutetta.

Huhhuh mikä kauhuvanhempi. Sori vaan ap, mutta kuulostaa siltä että sun omassa asenteessa on pikkasen vikaa ja odotat hippasen liikoja, sekä hoitajilta että omilta lapsiltasi. Kuitenkin tässä kohtaa se olet SINÄ, joka siellä on riehunut ja tölvinyt asioita, ei hoitajat. Hiemanko noloa.

En odota mitään spesiaalikohtelua, odotan että ihmisillä olisi edes alkeelliset käytöstavat :)

Ja sille joka marisi että lapsirievut ovat koko kesän hoidossa: he aloittivat vasta 2kk sitten ja viikon päästä jäävät kahdeksi viikoksi lomalle.

Niin ja turhaa narinaa tämä olikin, kiehui niin paljon eilen :)

Alkuperäinen kirjoittaja ärsyttää;30061389:
En odota mitään spesiaalikohtelua, odotan että ihmisillä olisi edes alkeelliset käytöstavat :)

No sulla itselläsikään niitä ei selvästi ole, kun palautteenkin annoit siellä tiuskien ja puuhkien :D

Alkuperäinen kirjoittaja ärsyttää;30061185:
Meidän "tutustunisjakso" omassa päiväkodissa oli ekana päivänä paikkojen esittely, oltiin vajaa tunti. Seuraavana päivänä käytiin ennen ulkoilua, ehkä joku 2h.
Kaikesta muusta kerroinkin jo tuossa edellisessä viestissä, että siinä sulle hyvää päivää. Analysoikaa toki lisää :)
Molemmat on päiväkodissa harjoitelleet potalla käymistä (kotona eivät suostuneet edes istumaan siihen) ja esikoisella se sujuu vaippojen määrän perusteella ihan hyvin.

Se on hyvin pitkälti itsestä kiinni, kuinka paljon haluaa helpottaa lastensa sopeutumista uuteen paikkaan ja hoitoon ylipäätään. Jotkut singahtavat töihin heti pomon käskiessä, toiset neuvottelevat aloituksen kolmen päivän päähän, jotta ehtivät järjestää lapsilleen pehmeän laskun hoitoon. Jos käyttää kerrasta poikki -metodia, niin turha kiukutella päiväkodille, jos lapset reagoivat ei-toivotulla tavalla. Stressiä hekin kokevat, se on selvä.

Alkuperäinen kirjoittaja ärsyttää;30061389:

Ja sille joka marisi että lapsirievut ovat koko kesän hoidossa: he aloittivat vasta 2kk sitten ja viikon päästä jäävät kahdeksi viikoksi lomalle.

Niin ja turhaa narinaa tämä olikin, kiehui niin paljon eilen :)

Mutta siis eihän sulla ollut alkeellisiakaan käytöstapoja, kun et mennyt itseäsi reippaasti esittelemään?
Aika noloa odottaa muilta jotain sellaista, mitä itselläkään ei ole.

Yhteistyössä