Avioero rahan takia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "sini"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

"sini"

Vieras
Onkohan paljon pareja jotka oikeasti eroavat "paperilla" rahan takia? Itse tein laskelmia ja kyllähän se rahallisesti olisi aika kannattavaa. Laskin, että jos muuttaisimme lasten kanssa vuokralle, niin meille jäisi kuukaudessa 300-400€ enemmän rahaa käytettäväksi. Nyt siis asumme lainarahoitteisessa asunnossa, olemme mieheni kanssa pienituloisia (vaikka päivähoitomaksut menevätkin kalleimman mukaan). Maksamme lainaa 1000€/kk (auto+asunto), vastike on 500€/kk. Myöskään opintotukea ei esikoisemme saa, koska olemme kelankin mielestä hyvätuloisia.

Jos muuttaisimme vuokra-asuntoon, jäisi asumistuen jälkeen maksettavaksi 500€/kk, lainoja ei olisi (mies maksaisi autolainansa itse), ei auton vakuutus-/käyttökustannuksia, päivähoitomaksu olisi muutaman kympin, ruokakustannukset pienenee, miehen tupakat luonnollisesti jäisi pois yhteisestä pussista maksettavaksi jne. Ja isommat lapset saisivat opintotukea 100€/kk.

Onkohan se tosiaan näin? Mitä en ole osannut ottaa huomioon?

On se totta. Meillä sama juttu. Jos asuisin yksin lasten kans, saisin asumistuen ja elarit, ei tarvis maksaa päivähoitomaksuja. Nyt eletään tiukasti kun toinen työtön ja kohta tippuu liitonrahoiltaki ja siltikään saada mitään helpotusta. Semmosta se on. Perheitä ei tueta. Yhteiskunta ei tue eheitä perheitä, eli ajetaan avioeroja. Pienituloisten pakko ratkaisuja. Sehän hyväksi lapsille.

No mutta tämähän on varteenotettava idea. Täytyy toteuttaa, jos toisen osapuolen toimeentulotukihakemus tulee hylättynä. Meillä 4 lasta ja kela päättikiin ylläripylläri, hylätä sairauspäivärahahakemuksen, joten toisen tulot kokonaiset 0e. Eli paperilla asumaan eri osoitteisiin ja koska toinen on tuloton, kela maksaa elarit 614.52e ja yh-korotukset 194.2... sehän on 808.72e verotonta tuloa ja kun mun tulot ei enää vaikuta, niin toinenkin saa toimeentulotukena sen päälle 400e. Kiitos vinkistä!

Hirvee vaiva ja säätäminen, lisäksi jos jää kiinni niin tulee tuomio ja rahat tietysti pitää maksaa takas.
Ja tt-tuen hakeminen on helvetin nöyryyttävää... ei varmasti tietynlaisten ihmisten mielestä mutta joillekin olisi kamalaa kun menettäisi yksityisyytensä ja itsenäisyytensä.

[QUOTE="sini";30382237]Onkohan paljon pareja jotka oikeasti eroavat "paperilla" rahan takia? Itse tein laskelmia ja kyllähän se rahallisesti olisi aika kannattavaa. Laskin, että jos muuttaisimme lasten kanssa vuokralle, niin meille jäisi kuukaudessa 300-400€ enemmän rahaa käytettäväksi. Nyt siis asumme lainarahoitteisessa asunnossa, olemme mieheni kanssa pienituloisia (vaikka päivähoitomaksut menevätkin kalleimman mukaan). Maksamme lainaa 1000€/kk (auto+asunto), vastike on 500€/kk. Myöskään opintotukea ei esikoisemme saa, koska olemme kelankin mielestä hyvätuloisia.

Jos muuttaisimme vuokra-asuntoon, jäisi asumistuen jälkeen maksettavaksi 500€/kk, lainoja ei olisi (mies maksaisi autolainansa itse), ei auton vakuutus-/käyttökustannuksia, päivähoitomaksu olisi muutaman kympin, ruokakustannukset pienenee, miehen tupakat luonnollisesti jäisi pois yhteisestä pussista maksettavaksi jne. Ja isommat lapset saisivat opintotukea 100€/kk.

Onkohan se tosiaan näin? Mitä en ole osannut ottaa huomioon?[/QUOTE]

Ja eroko se ratkaisu on. Myytte asunnon ja muutatte vuokralle koko perhe. Ilmeisesti vuokrat ei kalliita, kun pystyisit kerran 500 euron asunnossa asuun lasten kanssa. Hulluahan se on maksaa kallista omistusasuntolainaa ja päälle vielä yhtiövastiketta, jos ei siihen oikeasti varaa ole.

En usko, että olisi kannattavaa, vaikka miehen ruoka- ja autokuluja ei ole enää niin ei ole miehen tulojakaan.

Hirvee vaiva ja säätäminen, lisäksi jos jää kiinni niin tulee tuomio ja rahat tietysti pitää maksaa takas.
Ja tt-tuen hakeminen on helvetin nöyryyttävää... ei varmasti tietynlaisten ihmisten mielestä mutta joillekin olisi kamalaa kun menettäisi yksityisyytensä ja itsenäisyytensä.

Siis mikä hirvee vaiva ja säätäminen? Mietippä nyt kohdallesi, molemmilla vakkarityöt, menee kaikinpuolin hyvin ja teette 4 lasta. Sitten toinen sairastuu vakavasti ja kaikki romahtaa. Ja kun henkiin jää, niin sitten kelan lääkäri, potilasta näkemättä päättää, että hakemus hylätään, tulot 0e. Onko siinä muuta vaihtoehtoa kuin hakee sitä saamarin toimeentulotukea. Ja tosiaan jos sekin tulee mun "liiansuurien" tulojen takia hylkynä takaisin. Niin en epäröi hetkeekään tehdä "paperi-eroa" ja "tienata" perheen elatukseen niitä noin 800e. Voit jeesustella ihan miten paljon tahansa.