Hae Anna.fi-sivustolta

avioero tulossa, neuvoja haluaisin

Viestiketju osiossa 'Avioero' , käynnistäjänä entinen elli, 07.02.2010.

1. entinen elli Vierailija

Avioero tulossa 30 vuoden avioliiton jälkeen, kaikki omaisuus on miehen nimissä, mitä nyt kannattaa/voi tehdä? Mies ei luovu mistään vapaaehtoisesti, onko hänen pakko luopua vai voiko hän heittää minut ulos tyhjin käsin. Meillä on omakotitalo, kaksi autoa, metsää ja mökki mm. Olen pienipalkkainen ja on totta että mieheni isompipalkkaisena on sijoittanut kaikkeen tuohon enemmän rahaa kuin minä olen pystynyt, saanko oikeusaputoimistosta apua, omaan tuomariin ei minulla ole varaa.

2. anita** Vierailija

Itse olin samanlaisessa tilanteessa muutama vuosi sitten, meillä ei ollut paljonkaan omaisuutta, se oli helppo jakaa. Onko teillä avioehto? Jos ei ole, kaikki jaetaan tasan.

3. ap Vierailija

Meillä ei ole avioehtoa ja kaikki omaisuus on hankittu avioliiton aikana. Tiedän jo nyt että mieheni ei tätä tule hyväksymään, hän on sitä mieltä, että kaikki kuuluu hänelle, koska on tienannut niin paljon enemmän kuin minä, vaikka olenkin ollut työelämässä koko avioliittomme ajan. Auttaisiko oikeusaputoimisto minua, tosiaan tuomariin minulla ei ole varaa.

4. Mitäs jos soittaisit sinne oikeusaputoimistoon, se on ainoa keino saada tietää saatko apua.Vähävaraisena saat apua ja saat puolet omaisuudestanne jos kerran avioehtoa ei ole. Tottakai miehesi haluaa kaiken pitää, miehesi taitaa pitää sinua tyhmänä naisena.

5. Pidä puolesi Vierailija

Ota ehdottomasti yhteyttä oikeusaputoimistoon ja pidä puolesi. Olet kuitenkin tehnyt töitä yhteisen taloutenne eteen, jos et suoraan rahallisesti niin ainakin peruskotityönä. Erosin ex-miehestäni 2006 ja tyhmä kun olin en vaatinut omaa osuuttani kaikesta. Sain omistamastamme talosta vain puolet ja kaikki muu jäi miehelleni. Kaksi autoa, kaksi venettä, irtaimisto.... Silloin ajattelin, että kunhan vain pääsen eroon niin hyvä. Jälkeenpäin on kaduttanut aivan kamalasti, joten ota reilusti vain kaikki mikä sinulle kuuluu. Miehesi saattaa vedota kohtuullistamisperiaatteeseen omaisuuden jaossa, mutta joka tapauksessa tulet saamaan yhteisestä pesästä oman osuutesi vaikka et olisi sijoittanut sinne penniäkään. Tarvitset ne rahat itsellesi! Onnea.

6. käsittämätöntä Vierailija

Jos vaikka olisit ollut kotona kaiken aikasi kotia ja lapsia hoitamassa etkä päivääkään töissä niin saat puolet jos avioehtoa ei ole. Haloo nainen, kyllä tuollainen asia luulisi olevan tiedossa. totta ihmeessä miehesi vetoaa siihen ettet ole omaisuutta kartuttanut ja jos tuohon retkuun menet niin olet todellakin aikamoinen tyhmeliini.

7. qwer Vierailija

Hän heittää sinut tyhjin käsin ulos, jos et ota yhteyttä oikeusaputoimistoon ja heti huomenna!
    Hän odottaa, että sinä hyväuskoisena luovut kaikesta, ihan tuosta vaan, mutta älä pane mihinkään paperiin nimeä, ennenkuin olet käynyt siellä oikeusaputoimistossa.
    Periaatehan on, jos avioehtoa ei ole, koko omaisuus, miinus velat ja loppu kahtia, varakkaampi maksaa tasinkoa.

8. ap Vierailija

Aion tosiaan huomenna ottaa yhteyttä oikeusaputoimistoon ja kysyä sieltä neuvoja, miten edetä. Kyllähän minä itsekin ajattelin, ettei laki voi mennä niin, että mieheni saisi kaiken, halusin vain saada siihen varmistusta teiltä rakkaat ihmiset. Otan vastaan mielelläni kaikki neuvot, kun tosiaan olen ensimmäistä kertaa elämässäni tällaisessa tilanteessa.

9. eronnut Vierailija

Ellette pääse sopuun omaisuuden jaosta, teille määrätään pesänjakaja, joka laittaa tasan tarkkaan kaiken puoliksi.

Ilman avioehtoa jako on selvä, kaikki menee puoliksi eikä siinä voi mihinkään kohtuullisuuspykäliin vedota. Siihen voitaisiin vedota jos teillä olisi avioehto ja ilman sitä jäisit puille paljaille, voisit siinäkin tapauksessa saada jotain mutta nyt siis ilman muuta saat puolet omaisuudesta.

Tsemppiä vaan ja pidä pintasi vaikka mies yrittäisi lahjoa tai uhkailla ja pitää sinua niin tyhmänä ettet ymmärrä vaatia oikeutta.

10. Anna_2 Vierailija

Itse asiassa luulen että kohtuullistamispykälään voisi nojata tietyissä tilanteissa, kuten esim. jos avioliitto on kestänyt vain lyhyen aikaa, tai siinä on merkittävä ero miten puolisot ovat toimineet yhteisen talouden hyväksi ja omaisuuden kartuttamiseksi. Ensimmäinenhän ei tietenkään päde 30 vuoden avioliittoon. Ja tuskin toinenkaan, vaikka miehellä on miten ollut paremmat tulot. Ymmärtääkseni tuo kohtuullistaminen tai osituksen sovittelu on aika harvinaista. Puhuin aiheesta juristituttavan kanssa oman eroni aikaan.

Ap, ei muuta kuin sinne oikeusaputoimistoon! Ja pidät kaikessa puolesi. Jos et saa apua oikeusasiatoimistosta, palkkaa lakimies. Ota sen maksamiseksi vaikka lainaa, tai sovi maksusuunnitelmasta. Muutama tonni lakimieheen voi säästää sinulle osituksessa kymppitonneja, se voi olla todella kannattava sijoitus!

11. ujmkihg Vierailija

Kunnallisen oikeusaputoimiston maksu määräytyy verotettavan ansiotulosi mukaan. Eivät anna puhelimessa neuvoa, vaan ainoastaan varaavat sinulle aluksi ensikäynnille ajan. Saat puhelimessa ohjeen, mitä sinun pitää ottaa mukaan. Parasta olisi, jos miehesi suostuisi tulemaan mukaan ja saisitte yhdessä sovittua suosiolla, että miten omaisuutenne jaetaan. Huomaa, että omaisuuden jako edellyttää sitä, että jompi kumpi teistä on laittanut avioeron vireille eli jättänyt maistraattiin erohakemuksen.

Itse sain keskituloisena hyvää palvelua hyvin edulliseen hintaan. Kannattaa tosiaan huomata, että erosta aiheutuu kuluja, mutta voit vaikka hätätilanteessa ottaa pankkilainan, pantata omaisuuttasi, lainata rahaa kaverilta, myydä koruja huuto.netissä tms, jotta saat rahaa näiden asioiden hoitamiseen. Kyllähän jo järki sanoo, että jos teillä on esimerkiksi velaton omakotitalo ja velaton uudehko auto, niin sinun osuutesi tulee olemaan jopa muutama satatuhatta tai ainakin kymppitonneja. Silloin kannattaa käyttää oikeuksiesi puolustamiseen jo rahaakin, vaikkei sitä juuri nyt olisikaan (vielä).

12. Reilu peli Vierailija

Olen kahdesti kokenut eron. Molemmilla kerroilla on kaikki jaettu ilman riitaa. Silloiset vaimot myös laittaneet oman osansa yhteiseen pesään. Kyllä tuon miehen kannattaa suostua jakoon vapaaehtoisesti. Kaikille jää mukavampi muisto, vaikka ero tulikin.

13. Tätä taas Vierailija

Suomalainen nainen kokee, että vaikka se toinen osapuoli olisi 95% tuonut hyvinvoinnin perheeseen niin kyllähän HÄNELLE kuuluu siitä ainakin puolet ellei enemmän. Kun se NAINEN on niin ihqu, ja daa... mutta enimmäkseen daa.

Tämän takia suomalaiset nuoret miehet ei halua naimisiin. Miksi työskennellä 20 vuotta perheen eteen vain koska vaimo päättää lähteä etsimään itseään jännemmän rikastavamman sylistä ja vie omaisuuden ja lapset.

No, sitä saa mitä kylvää... Näitä kannattaa sit naisten muistella kun patterit loppuu tai se kissa kuolee eräänä yksinäisenä yönä.

14. Onnellisempi nyt Vierailija

15. N50* Vierailija

Kyllä asia perustuu ihan lakiin.

16. oumaigaad Vierailija

JOS omaisuutta on todellakin kohtuullisesti, niin kannattaa laittaa käräjäoikeudelle itseltäsi hakemus, että haluat pesänjakajan ositusta tekemään. Voit näin saada jopa 50 000 enemmän, usko tai älä, koska näköjään miehesi on katala ketku ja käyttää kaikki mahdolliset keinot pimittääksesi sinua. Pesänjakaja maksaa, mutta voitat loppusummassa.

Niin, järkyttäviä ovat jotkut miehet, ja heidän suhteen ei todellakaan pidä pehmoilla. Lähettävät toisen matkaan kodistaan vaikka vain muovikassi kädessään, jos laki sen sallisi.

17. Tuntematon Vierailija

Meilla on tulossa avioero ja omaisuutta paljon josta en ole kaikesta tietoinen. Taloja, osakkeita ja iso firma. Voiko mieheni tehda mitaan pimeita kauppoja ennenkun paasemme oikeusaputoimiston puheille? Saanko osan myos firmasta jossa olen tyoskennellyt? Please antakaa neuvoja miten toimia? Pitaako kaikki myyda ennen omaisuuden jakoa?

18. Ero 2003 Vierailija

Et saa oikeusaputoimiston palveluja, ne on tarkoitettu vähävaraisille. Hanki oma lakimies. jos miehesi on omistanut omaisuuden ennen teidän liittoanne, niin ole kohtuullinen. Älä esim. vaadi firmasta osuutta, vaan ota tasinko muualta. Mieti myös mikä on reilua. Ajattele niin, että roolinne olisivat toisinpäin -mikä mielestäsi kuuluisi sinulle, mikä miehelle? Varsinkin jos teillä on lapsia, niin älä ala ahneeksi. Kun paperit on toimitettu oikeudelle, astuu voimaan ns hukkaamiskielto.

Kun minä erosin, en vaatinut kaikkea mikä minulle kuului lain mukaan. Esim. miehen isän perinnöstä en vaatinut lanttiakaan. Muutenkin tasinko oli kohtuullinen molemmille. Säästimme ison summan kun emme alkaneet tappelemaan oikeudessa. Myös välit kumppanin sukuun, eli lasten mummiin, täteihin ym säilyi hyvänä. Suosittelen.

19. Vulcan Vierailija

juuri näin....omalla kohdallani vaimoni ei suostunut aviohtoon, vaikka alunperin oli se jo hyväksynyt. Sai jotenkin veljensä tekemään siihen muutoksia joita en voinut hyväksyä. Siten homma jäi häiden jälkeen, jolloin hän ei enään suostunut allekirjoittamaan. Sanottakoot, että vaimoni on hyvin itsekeskeinen ettei ihan täys yllätys ollut...no joka tapauksessa olen nyt miettinyt että Ok , sitten piilotan omaisuuteni hyvin. Olen keväällä menossa Sveitsiin ja taidankin siirtää rahani sinne salaiselle numerotilille. Sori vaimo, jos erotaan et saa minulta mitään !

20. Utelias Vierailija

Voisiko alkuperäinen kirjoittaja vielä kertoa, paljonko hän sai?

21. Puliukko Vierailija

Moottorsahalla ruokailupöytäkin puoliksi..

22. avunsaanut Vierailija

Tää on tosi vanha ketju, mutta googlatessa osui silmiin. Nyt on tullut markkinoille verkkokurssi, joka neuvoo avioerossa, tosi selkeet ohjeet ja helposti osasin tehdä ite paperit. diylakipalvelu.fi sivulta löytyy.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri